METODYKA PROJEKTOWANIA I DOSKONALENIA STRUKTUR

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
I część 1.
Advertisements

Projekt ustawy o dodatkowym ubezpieczeniu zdrowotnym
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
STRUKTURY ORGANIZACYJNE
Organizowanie jako proces kształtowania struktur organizacyjnych
ORGANIZACJA JAKO OBIEKT BADAŃ
KONTROLA JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA
Złożoność procesu konstrukcji oprogramowania wymusza podział na etapy.
Internetowy system nauczania na odległość
Informacja w procesie podejmowania decyzji..
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
SYSTEM MRP JAKO NARZĘDZIE KIEROWANIA PRZEDSIĘBIORSTWEM
Mapowanie procesów pracy i organizacja stanowisk
Normy praktyki zawodowej
Podstawy projektowania i grafika inżynierska
Budowanie wizerunku pracodawcy – trzy perspektywy
Praca Inżynierska „Analiza i projekt aplikacji informatycznej do wspomagania wybranych zadań ośrodków sportowych” Dyplomant: Marcin Iwanicki Promotor:
FUNKCJA PERSONALNA.
ORGANIZACJA JAKO STRUKTURA
Tworzenie hierarchii organizacyjnej
Elementy budowy organizacji wg.J.A.F.Stonera
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
Innowacje organizacyjne w usługach
Doskonalenie podstawprogramowych kluczemdo modernizacjikształcenia zawodowego Warszawa 11 października 2012 r.
Skuteczny i efektywny samorząd terytorialny Warszawa, 8 października 2010 r. Procedura Poświadczania Jakości Zastosowania CAF Po co to nam? Jak to będzie.
Digitalizacja obiektów muzealnych
Prawdy oczywiste czyli… BIZNES PLAN Część 18
USTALANIE NORM WYDAJNOSCI PRACOWNIKÓW
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Rozwiązania informatyczne dla przedsiębiorstw
PO KL: Diagnoza i rekomendacje Warsztat 2
STAĆ CIĘ NA INNOWACJE System CRM w Focus Telecom Polska - cechy i funkcjonalność usługi Autor: Tomasz Paprocki.
Zarządzanie projektami
Moduł: Informatyka w Zarządzaniu
Organizacja – misja, budowa, struktura organizacyjna.
Dylematy budowy struktury organizacyjnej
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
METODY PODEJMOWANIA DECYZJI
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
PROCESY W SYSTEMACH SYSTEMY I PROCESY.
Pojęcie sterowania przepływem produkcji
Schemat organizacyjny
Projektowanie i ocena systemów informacyjnych studia podyplomowe dr Remigiusz Sapa.
Gromadzenie informacji
BPR – zarządzanie personelem Podczas reengineeringu / i w trakcie wdrażania systemu zarządzania sukces w zasadniczej mierze zależy od akceptacji zmian.
Z A R Z Ą D Z A Ć Potrafię PRAKTYCZNIE WYŻSZA SZKOŁA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ PRACY W KATOWICACH.
System ocen pracowników
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
Wprowadzenie do analizy ekonomicznej (treść wykładu)
1 © copyright by Piotr Bigosiński DOKUMENTACJA SYSTEMU HACCP. USTANOWIENIE, PROWADZENIE I UTRZYMANIE DOKUMENTACJI. Piotr Bigosiński 1 czerwiec 2004 r.
MODEL WEBEROWSKI we współczesnej administracji
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
Teoria organizacji Wykład 1.
S TOSOWANIE PRAWA. P OJĘCIE Stosowanie prawa jest terminem wieloznacznym. W podstawowym znaczeniu stosowanie prawa rozumiane jest jako proces ustalania.
Czynniki strukturotwórcze
ORGANIZOWANIE I PROJEKTOWANIE ORGANIZACJI PROCESOWEJ
Podstawy zarządzania. Zagadnienia egzaminacyjne dla kierunku Logistyka
Elementy organizowania
Projektowanie i typy struktur organizacyjnych
T 10. Metodologia Rapid Re - wprowadzenie
Podstawy Zarządzania Mgr Marcin Darecki
Podstawy Zarządzania Mgr Justyna Kulawik-Dutkowska Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego ©Marcin Darecki, Justyna Kulawik-Dutkowska,
Podstawy Automatyki Człowiek- najlepsza inwestycja
Systemy eksperckie i sztuczna inteligencja
Zgłoszenia w ramach kategorii Najlepszy Zespół wspierający
Zgłoszenia w ramach kategorii Najlepszy Zespół konsultantów
Zapis prezentacji:

METODYKA PROJEKTOWANIA I DOSKONALENIA STRUKTUR

BUDOWA MODELU STRUKTYRY ORGANIZACYJNEJ Podejście „odgórne” Wyodrębnienie stanowisk kierowniczych i jednostek organizacyjnych najwyższych szczebli oraz ich dezagregacja na jednostki i komórki organizacyjne niższych szczebli Podejście „oddolne” Kompleksowa i szczegółowa wizja zadań, a następnie zaprojektowanie relacji organizacyjnych i określenie podstawowych reguł organizacyjnych

ETAP 1. DEZAGREGACJA ZADAŃ Zadanie całościowe Z1 Z2 Z3 Z4 Z5 Z6 Zadanie cząstkowe Z21 Z22 Z23 Z24 Z25 Zadanie cząstkowe Z231 Z232 Z233 Z234 Z235 Zadanie elementarne Określenie ról organizacyjnych niezbędnych do wykonywania zadań elementarnych

Istota dezagregacji – eksponowanie przedmiotu działalności poprzez wykorzystanie dwóch kategorii: „czynność” i „obiekt” Cel dezagregacji – identyfikacja struktury działalności z zachowaniem kryteriów poprawności (kompletność, względna rozłączność, dokładność, przejrzystość i prostota) Sposób dezagregacji intuicyjny - zadania egzemplifikuje się dobrowolnie sformalizowany - wypracowanie klasyfikatorów zadań

ZASADY DEZAGREGACJI ZADAŃ 1. Zasada doboru kryteriów dezagregacji - do każdego zadania konsekwentnie stosować jedno wybrane kryterium, np.I etap - kryterium „charakter zadania” - wyodrębnienie zadań pierwotnych i wtórnych Zadanie całościowe Zadanie wtórne Zadania pierwotne Dezagregacja zadań z wykorzystaniem kryteriów: czynność przedmiot fazy Kryteria pomocnicze: czas przestrzeń elementy otoczenia jednostki organizacyjne metody pracy ludzie narzędzia Zadania elementarne

2. Zasada kompletności wyodrębniania zadań - podział „koniunktywny” (jakie czynności są niezbędne do wykonania zadania?) - podział „alternatywny” (jakie są możliwe sposoby realizacji zadań?) 3. Zasada rozłączności zadań - zadania powinny być względnie rozłączne, nie powinny dublować się - zalecenie stosowania postulatu „wyłączności jednego kryterium podziału” 4. Zasada ograniczonej „szerokości” podziału zadań - w celu przejrzystego odwzorowania zadań, a także ujednolicenia stopnia szczegółowości zadań zaleca się wyodrębnienie max.10 zadań cząstkowych na poszczególnych poziomach 5. Zasada odpowiedniej „głębokości” podziału zadań - liczba stopni podziału zadań zależy od celu dalszego wykorzystania struktury zadań oraz specyfiki i wielkości przedsiębiorstwa, także stopnia specjalizacji prac

TECHNIKI POMOCNICZE DEZAGREGACJI ZADAŃ - sposoby zbierania, analizy i prezentacji informacji związanych z dezagregacją zadań Narzędzia: 1. arkusz doboru kryteriów dezagregacji zadań, 2. tablica dezagregacji zadań, 3. schemat struktury zadań.

ETAP 2. AGREGACJA STANOWISK TWORZENIE JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH - właściwy dobór kryterium grupowania stanowisk i jednostek - precyzyjne określenie ról organizacyjnych (kompetencje stanowisk kierowniczych i wykonawczych) - określenie rozpiętości kierowania

ETAP 3. FORMALIZACJA ROZWIAZAŃ ORGANIZACYJNYCH Formalizacja - utrwalanie w postaci pisanej, graficznej lub matematycznej przyjętych rozwiązań; narzędzie porządkowania zachowań i zdarzeń organizacyjnych, a także ich integracji Rodzaje sformalizowanych wzorców organizacyjnych: statut, regulamin organizacyjny, księga służb, opis stanowiska, schemat organizacyjny, klasyfikator zadań, tablice kompetencyjne, tablice decyzyjne, karty obiegu dokumentów, harmonogramy „Żywotność” a „szczegółowość” „Stabilność” a „elastyczność”

BUDOWA MODELU STRUKTYRY ORGANIZACYJNEJ Metoda diagnostyczna Punkt wyjścia stan danego przedsiębiorstwa Istota diagnoza istniejących rozwiązań, ich analiza, wyznaczenie kierunków usprawniających Sposób postępowania analiza-synteza-ocena Metoda prognostyczna Punkt wyjścia funkcje zewnętrzne przedsiębiorstwa, produkowane wyroby/świadczone usługi Istota tworzenie nowatorskich, efektywnych rozwiązań Sposób postępowania synteza-analiza-ocena

ZMIANY W ORGANIZACJI model L.E.Greinera Etap 1 Etap 2 Etap 3 Etap 4 Etap 5 Etap ewolucyjny 5. Kryzys ? Etap rewolucyjny 4. Kryzys biurokracji 3. Kryzys kontroli 5. Wzrost przez współpracę Wielkosć przedsiebiorstwa 2. Kryzys autonomii 4. Wzrost przez koordynację 3. Wzrost przez delegowanie uprawnień 1. Kryzys przywództwa 2. Wzrost przez wytyczne 1. Wzrost przez kreatywność Wiek organizacji