Rola arteterapii w pracy z osobami starszymi

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
Advertisements

Rola diagnozy klinicznej jako głównego wskazania do psychoterapii
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
A R T T E R A P I A Terapia przez sztukę przywraca jednostce poczucie równowagi wewnętrznej i zewnętrznej, pozwala zapobiegać nawrotom stanów depresyjnych,
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Opracowały: mgr Barbara Godyń, mgr Małgorzata Stążka
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Iwona Jeziorska Ośrodek Terapii w Środowisku
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Konferencja MaterCare International
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Informowanie pacjentki o niepowodzeniu położniczym Magdalena Szymańska Studium Filozofii i Psychologii Człowieka AMB.
PROFILAKTYKA.
Współpraca brokerów i ubezpieczycieli. Partnerstwo w interesie klienta reguły wymiany podstawą budowania partnerstwa w relacjach ubezpieczający – broker.
Prezentacja multimedialna
Komputer w pracy ucznia na lekcjach sztuki..
Program edukacyjny „Zosia Samosia idzie w świat”
Jerzy Marek Błażejczyk
Na czym polega socjoterapia?
POMORSKIE CENTRUM PSYCHOEDUKACJI, DIAGNOZY I TERAPII W GDAŃSKU.
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Przekazanie pieniędzy ze sprzedaży własnoręcznie wykonanej biżuterii na zakup zabawek dla dzieci ze szpitala w Klimontowie. Zorganizowanie zajęć dla dzieci.
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Arteterapia – leczenie przez sztukę
DOGOTERAPIA we wspomaganiu terapii osób z niepełnosprawnością
Biblioterapia.
Przygotowała Agnieszka Rutkowska
Felinoterapia.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Program edukacji teatralnej Dla dzieci i rodziców Realizowany przez Przedszkole Niepubliczne Promyczek w Olsztynie Autorstwa AGNIESZKI KOŁODYŃSKIEJ.
Zajęcia edukacyjne w ramach EFS w Szkole Podstawowej nr 5 im. Tadeusza Kościuszki w Tarnowie.
P RACA Z GRUPĄ JAKO ELEMENT PSYCHOTERAPII UZALEŻNIEŃ.
Co dalej…..
A RTYŚCI SĄ W PRZEDSZKOLU - ROZWIJANIE ZDOLNOŚCI PLASTYCZNYCH.
Katarzyna Heród Miejska Biblioteka Publiczna GALERIA KSIĄŻKI w Oświęcimiu.
SP nr 4 Szkoła Podstawowa nr 4 im.Mikołaja Kopernika w Pile.
INTEGRACJA DZIECI PEŁNOSPRAWNYCH I NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Dr n med. n biol Nadia Bryl
Zachowania organizacyjne - ćwiczenia 2
„Pamiętajcie, że za absurdem kryje się sens i znaczenie. Miejcie świadomość, że liczy się każdy uczynek i każde słowo ma w sobie moc… Musicie budować.
O Ś RODEK INTERWENCJI Kryzysowej Ul. Mickiewicza 31 Sucha beskidzka.
INTEGRACYJNE PRZEDSZKOLE PUBLICZNE NR 4 W BARTOSZYCACH „Niepełnosprawni są wśród nas”
Urząd Miasta Łodzi Wydział Spraw Społecznych Zespół ds. Osób Niepełnosprawnych.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
PRZEDSZKOLE NR Lublin ul. Przyjaźni 3 tel.:
WSZYSTKIE KOLORY EMOCJI
Czym może być choroba? poważnym zakłóceniem
Cechy dobrego nauczyciela Arkadiusz Mroczyk. Literatura pedeutologiczna, badania psychologów i pedagogów wskazują na wiele pożądanych cech nauczyciela.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
„Rola bajki w rozwoju i wychowaniu dzieci przedszkolnych”
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
BIBLIOTERAPIA?...CO TO TAKIEGO?
Określanie celów: rozwojowy, edukacyjny, terapeutyczny
Program szkolenia Integrowanie – niezbędny element oddziaływań wychowawczych i profilaktycznych. Przełamanie barier w komunikowaniu się. Rozpoznawanie.
Zapis prezentacji:

Rola arteterapii w pracy z osobami starszymi Agnieszka Wróbel

Rodzaje terapii Nazwa Zakres znaczeniowy Arteterapia terapia za pomocą szeroko rozumianej sztuki lub tylko sztuk plastycznych Biblioterapia terapia czytelnicza za pomocą słowa, publikacji, materiałów czytelniczych Choreoterapia leczenie za pomocą tańca Chromoterapia leczenie kolorami, barwami Dramatoterapia, Psychodrama terapia poprzez przygotowanie i uczestniczenie w spektaklach teatralnych Estetoterapia terapia poprzez doznania estetyczne, poprzez kontakt z pięknym otoczeniem, dziełami sztuki itp. Ergonoterapia /Ergoterapia (terapia zajęciowa) wyspecjalizowana forma rehabilitacji, organizowana w postaci zajęć w pracowniach tkackich, ceramicznych, rzeźbiarskich, metaloplastyki Hortikuloterapia terapia poprzez pracę lub przebywanie w ogrodzie Ludoterapia terapia za pomocą gier i zabaw Muzykoterapia terapia za pomocą muzyki Poezjoterapia terapia za pomocą recytowania, czytania lub pisania poezji Silvoterapia terapia poprzez obcowanie z lasem Talasoterapia terapia poprzez obcowanie z morzem Socjoterapia terapia poprzez przebywanie w zorganizowanej grupie społecznej Źródło: W. Szulc: Sztuka i terapia, Centrum Medyczne Szkolenia Nauczycieli Średniego Szkolnictwa Medycznego, Warszawa 1993.

Przyczyny zachowań agresywnych i autodestrukcyjnych BRAK ZASPOKOJENIA POTRZEB LUB TRAUMATYCZNE URAZY We wczesnym okresie rozwojowym ze strony ważnych obiektów FRUSTRACJA Naturalne oczekiwania nie zostały spełnione (uczucia smutku, żalu, gniewu, złości, wstydu itd.) MECHANIZM OBRONNY IDEALIZACJI RODZICÓW   MECHANIZM PRZENIESIENIA przeniesienie emocji z pierwotnego, ważnego obiektu na inne ważne obiekty OBJAWY AGRESJA AUTOAGRESJA

Stany ego według analizy transakcyjnej RK   Stan Rodzic: Rodzic karcący Rodzic opiekuńczy RO Dorosły Dz DP Stan Dziecko Dziecko przystosowane Mały Profesor Dziecko spontaniczne MP DS

Warunki kontaktu terapeutycznego Zwracanie uwagi na klienta Werbalne komunikowanie zrozumienia Empatia Pozawerbalne komunikowanie zrozumienia Milczenie jako sposób komunikowania zrozumienia Wysłuchiwanie Bezwarunkowo pozytywny stosunek do klienta (nawet jeśli działania klienta są sprzeczne z systemem wartości pomagającego) Akceptacja Akceptując klienta, pomagasz mu akceptować siebie Spójność w doświadczeniu i komunikowaniu Autentyczność Spontaniczność Nieprzyjmowanie postaw obronnych wobec klienta (nie „brać do siebie” postaw klienta)

Korekcyjna Terapeutyczna Budowania sprawczości Funkcje arteterapii Zaspokajanie niezrealizowanych potrzeb psychicznych, kompensowanie braków Korekcyjna Terapeutyczna Przekształcanie szkodliwych mechanizmów na bardziej wartościowe Ekspresyjna Ujawnianie tłumionych emocji Katartyczna Odreagowanie, rozładowanie i przekształcenie napięć i frustracji Uczy nazywania, rozpoznawania i wyrażania emocji Edukacyjna Dostarcza wiadomości przydatnych do reinterpretacji sensu i celu życia Budowania sprawczości Konkretne, wymierne doświadczenie własnych możliwości Ułatwia wyrażanie intrapsychicznych konfliktów w sposób pozawerbalny Komunikacyjna W działaniach grupowych uczy konstruktywnej komunikacji Rozbudza korzystne emocje Stymulująca Pozwala dotrzeć do własnych zasobów Wspomaga rozwój kreatywności i samorealizacji Relaksacyjna Odpręża, pozwala na uruchomienie „Wewnętrznego dziecka” Diagnostyczna Wytwory uczestnika opisują jego stan psychofizyczny

Literatura 1. Biskup Irena, Wróbel-Mikołajczyk Justyna: Magia Filcowania. Wydawnictwo Pracownia Kreatywności, Bielsko – Biała 2011. 2. Gładyszewska – Cylulko Joanna: Arteterapia w pracy pedagoga. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011. 3. Karolak Wiesław, Kaczorowska Barbara: Arteterapia. Od rozważań nad teorią do zastosowań praktycznych. Wydawnictwo Akademii Humanistyczno – Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2011. 5. Konieczna Ewelina J.: Arteterapia w teorii i praktyce. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2006. 6. Rozmysłowicz P. : Arteterapia jako metoda korygowania zaburzeń emocjonalnych [w:] Kataryńczuk-Mania Lidia (red.): Metody i formy terapii sztuką, Oficyna Wydawnicza UZ ,Zielona Góra 2005 7. Szulc Wita: Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki, Wydawnictwo „Dyfin”, Warszawa 2011. 8. Szulc Wita: Sztuka i terapia, Centrum Medyczne Szkolenia Nauczycieli Średniego Szkolnictwa Medycznego, Warszawa 1993. 9. Sikora Ewelina: Terapia inaczej – arteterapia, Arka, nr 35, 2001 10. Wróbel Agnieszka: Asertywność na co dzień, czyli jak żyć w zgodzie ze sobą i innymi. Wydawnictwo Samo Sedno, Warszawa 2011. 11. Yalom Irvin D.: Dar terapii. List otwarty do nowego pokolenia terapeutów i ich pacjentów. Instytut Psychologii Zdrowia, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Warszawa 2003.

Opracowała: Agnieszka Wróbel