Compliance Management i Business Ethics Ministerstwo Gospodarki, Warszawa 11 stycznia 2007
Rosnąca globalizacja prowadzi do zmiany wartości Globalizacja & zmiana wartości BE – wiodący temat Korupcja – prewencja i sankcjonowanie Compliance i bezpieczeństwo prawne Sentencing Guidelines COSO – Framework Czworokąt wartości Poziomy SZW Komunikacja w organizacji Case Study Matryca zarządzania CG Zarządzanie wartościami jako czynnik sukcesu Czynnik Skutki pozytywne Skutki negatywne Skutki moralne Kompleksowość (+) Wykorzystanie łańcucha kreacji wartości Kontrola Integracja Tożsamość Współpraca Culture Fit Oszustwo Korupcja Transparentność Subiektywność (+) Economics of Behavior Management of Diversity Akwizycja Planowanie kariery Motywacja Jakość Zespoły wielokulturowe Zależność zawodowa Społeczeństwo (+) Wykorzystanie zasobów Legitymizacja Zatrudnienie Bezpieczeństwo socjalne Środowisko Umowa społeczna
Business Ethics – wiodący temat Integrity Management - Zapobieganie działaniom przestępczym Globalna kreacja wartości - Diversity, reputacja, brand, zarządzanie dostawcami Trwałość - Dow Jones Sustainability Index, zarządzanie ryzykiem Rynki - Rynki kapitałowe, rynki konsumenckie, rynki nabywcze Organizacja - Globalizacja, decentralizacja Prawo - Sentencing Guidelines, SOX, kk (StGB), kw (OWiG) Polityka - Global Compact, CSR Globalizacja & zmiana wartości BE – wiodący temat Korupcja – prewencja i sankcjonowanie Compliance i bezpieczeństwo prawne Sentencing Guidelines COSO – Framework Czworokąt wartości Poziomy SZW Komunikacja w organizacji Case Study Matryca zarządzania CG Zarządzanie wartościami jako czynnik sukcesu
Korupcja – prewencja i sankcjonowanie Globalizacja & zmiana wartości BE – wiodący temat Korupcja – prewencja i sankcjonowanie Compliance i bezpieczeństwo prawne Sentencing Guidelines COSO – Framework Czworokąt wartości Poziomy SZW Komunikacja w organizacji Case Study Matryca zarządzania CG Zarządzanie wartościami jako czynnik sukcesu Korupcja stan faktyczny proces wykrywanie prewencja określone reguły + monitoring zarządzanie wartościami EthikAudit sankcja
Integrity management – wybrane międzynarodowe normy prawne Corporate Governance / Compliance Ustawa o kontroli i transparentności w przedsiębiorstwie (KonTraG) (Ustawa o spółce akcyjnej /AktG/ § 76; § 91,2; § 93,2); kodeks handlowy /HGB/ § 289,1 Ustawa o praniu brudnych pieniędzy, Ustawa o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy, czwarta ustawa o wspieraniu rynków finansowych Ustawa o transparentności i obowiązku publikacji (TransPuG) (obowiązuje od 08/2002) Sarbanes-Oxley Act (2002) Obowiązek nadzoru Kodeks wykroczeń (OWiG) § 30, § 130 (grzywna do 1 mln Euro) Odpowiedzialność władz spółki US Sentencing Guidelines Akt Rady Wspólnoty Europejskiej z 19 czerwca 1997 o odpowiedzialności osób prawnych w przypadku oszustwa, korupcji i prania brudnych pieniędzy Globalizacja & zmiana wartości BE – wiodący temat Korupcja – prewencja i sankcjonowanie Compliance i bezpieczeństwo prawne Sentencing Guidelines COSO – Framework Czworokąt wartości Poziomy SZW Komunikacja w organizacji Case Study Matryca zarządzania CG Zarządzanie wartościami jako czynnik sukcesu
Kara grzywny dla przedsiębiorstwa § 30 Kodeksu Wykroczeń (OWiG) Grzywna wobec przedsiębiorstw, jeżeli organy lub pracownicy szczebla kierowniczego popełniają przestępstwa lub wykroczenia, w wyniku których albo naruszone zostają obowiązki zakładowe albo wzbogaca się lub ma wzbogacić się przedsiębiorstwo. Globalizacja & zmiana wartości BE – wiodący temat Korupcja – prewencja i sankcjonowanie Compliance i bezpieczeństwo prawne Sentencing Guidelines COSO – Framework Czworokąt wartości Poziomy SZW Komunikacja w organizacji Case Study Matryca zarządzania CG Zarządzanie wartościami jako czynnik sukcesu
Obowiązek sprawowania nadzoru wg Kodeksu Wykroczeń (OWiG) Kto? właściciel, zarząd, kierownik zakładu, osoby specjalnie powołane do sprawowania nadzoru Po co? przestrzeganie obowiązków zakładowych Jak? - komunikacja - szkolenie - nadzór i kontrola (wybór i nadzór osób pełniących kontrolę) - poważne konsekwencje (sankcje) Cel: zapobieganie a co najmniej istotne utrudnianie naruszania prawa Globalizacja & zmiana wartości BE – wiodący temat Korupcja – prewencja i sankcjonowanie Compliance i bezpieczeństwo prawne Sentencing Guidelines COSO – Framework Czworokąt wartości Poziomy SZW Komunikacja w organizacji Case Study Matryca zarządzania CG Zarządzanie wartościami jako czynnik sukcesu
Sentencing Guidelines Mechanizm Globalizacja & zmiana wartości BE – wiodący temat Korupcja – prewencja i sankcjonowanie Compliance i bezpieczeństwo prawne Sentencing Guidelines COSO – Framework Czworokąt wartości Poziomy SZW Komunikacja w organizacji Case Study Matryca zarządzania CG Zarządzanie wartościami jako czynnik sukcesu Ciężar czynu X Stopień winy Kara podstawowa „Culpability-Score“ CS-punkty od stopnia winy Najwyższa kwota: 1. osiągniętego zysku finansowego 2. wyrządzona szkoda a. umyślnie b. celowo c. bezwzględnie 3. Tabela kar ( 33 stopnie określające ciężar czynu: 6 = 5.000,- $ 33 = 75.500.000,- $) 1. wartość podstawowa = 5 + modyfikacja według a. stopnia zaangażowania b. wcześniejszych kar c. utrudniania działań organów ścigania d. Effective program to prevent & detect violations of law e. tego, czy samodzielnie wykryto sprawę 2. Przyporządkowanie mnożników do: CS Min. Max. 10+ 2.0 4.0 … … … 0- 0.05 0.2 kara podstawowa X
COSO Internal Control – Integrated Framework Ogólna definicja pojęcia „Internal Control”: Internal control is broadly defined as a process, effected by an entity’s board of directors, management, and other personnel, designed to provide reasonable assurance regarding the achievement of objectives in the following categories: Effectiveness and efficiency of operations Reliability of financial reporting Compliance with applicable laws and regulations (Institute of Internal Auditors) Globalizacja & zmiana wartości BE – wiodący temat Korupcja – prewencja i sankcjonowanie Compliance i bezpieczeństwo prawne Sentencing Guidelines COSO – Framework Czworokąt wartości Poziomy SZW Komunikacja w organizacji Case Study Matryca zarządzania CG Zarządzanie wartościami jako czynnik sukcesu
COSO Control Environment – przegląd Znaczenie praworządności i wartości etycznych w przedsiębiorstwie Znaczenie kompetencji zawodowych w przedsiębiorstwie Działalność kontrolna Rady Nadzorczej i Komitety ds. Audytu Filozofia i styl pracy kadry zarządzającej Kształt struktury organizacyjnej Delegacja uprawnień i odpowiedzialności Zasady i praktyki zarządzania zasobami ludzkimi Globalizacja & zmiana wartości BE – wiodący temat Korupcja – prewencja i sankcjonowanie Compliance i bezpieczeństwo prawne Sentencing Guidelines COSO – Framework Czworokąt wartości Poziomy SZW Komunikacja w organizacji Case Study Matryca zarządzania CG Zarządzanie wartościami jako czynnik sukcesu
Czworokąt wartości organizacji Wartości - wydajność korzyść kompetencja gotowość do pracy elastyczność kreatywność orientacja na innowacje jakość Wartości - komunikacja poszanowanie przynależność otwartość transparentność porozumienie gotowość do podejmowania ryzyka Globalizacja & zmiana wartości BE – wiodący temat Korupcja – prewencja i sankcjonowanie Compliance i bezpieczeństwo prawne Sentencing Guidelines COSO – Framework Czworokąt wartości Poziomy SZW Komunikacja w organizacji Case Study Matryca zarządzania CG Zarządzanie wartościami jako czynnik sukcesu Wartości - współpraca lojalność umiejętność pracy w zespole umiejętność rozwiązywania konfliktów otwartość orientacja na komunikację Wartości - moralność praworządność działanie „fair play” uczciwość dotrzymywanie umów odpowiedzialność
Cztery poziomy systemu zarządzania wartościami Organizacja / odpowiedzialność Etyka-/Compliance- Office Kompetencje szefa Integracja funkcjonalna (np. kontrola, QM) Globalizacja & zmiana wartości BE – wiodący temat Korupcja – prewencja i sankcjonowanie Compliance i bezpieczeństwo prawne Sentencing Guidelines COSO – Framework Czworokąt wartości Poziomy SZW Komunikacja w organizacji Case Study Matryca zarządzania CG Zarządzanie wartościami jako czynnik sukcesu 4 Organizowanie Systemy zarządcze Programy Compliance Zarządzanie wartościami System audytu etyki 3 Systematyzowanie Policies & Procedures Umowy o pracę, wytyczne dla pracowników, kontrola dostawców, programy Corporate Citizenship itd. 2 Implementowanie Wartości przedsiębiorstwa Wartości podstawowe, „Misja, Wizja, Wartości“, Code of Ethics 1 Kodyfikowanie
Komunikacja w organizacji Zasady/ Wartości podstawowe Wydajność zysk, elastyczność, innowacja, kreaty- wność, jakość, motywacja, kompetencja Komunikacja respekt, otwartość, transparentność, przynależność;, komunikacja, gotowość do podejmowania ryzyka Współpraca lojalność, otwartość praca zespołowa, komunikacja, umiejętność rozwiązy- wania konfliktów Etyka fairness, prawo- rządność, uczciwość, sprawiedliwość, odpowiedzialność społeczna Globalizacja & zmiana wartości BE – wiodący temat Korupcja – prewencja i sankcjonowanie Compliance i bezpieczeństwo prawne Sentencing Guidelines COSO – Framework Czworokąt wartości Poziomy SZW Komunikacja w organizacji Case Study Matryca zarządzania CG Zarządzanie wartościami jako czynnik sukcesu Poziom zarządzania Strategia Organizacja Policies & Procedures Komunikacja Kierowanie Instrumenty Stan- dard Corporate Governance Code Misja- Wizja- Wartości Code of Ethics Compliance Officer Komunikacja w przedsiębiorstwie Zarządzanie projektami Rada ds. ciągłości rozwoju Ethics Officer Adwokat zaufania Helpline Podręcznik QM Program rozwoju kontaktów z dostawcami Polityka zamówień Polityka kompensacyjna Polityka bonusów i zachęt Ustalanie celów Code of Conduct Postępowanie z prezentami Standardy socjalne Polityka ochrony środowiska Trening Internet/Intranet Triple Bottom Line Reporting Stakeholder dialog Ethics Quick- Check Sprawozdanie o ciągłości rozwoju Whistle- blowing Kontrola wewnętrzna Audyt wewnętrzny Dokumenta- cja Ethik audit Assurance program Zgodne z CSR
Case Study – Fraport (I) Zarządzanie wartościami – definicja Zarządzanie wartościami to proces, który ma na celu trwałe zabezpieczenie sytuacji prawnej i ekonomicznej przedsiębiorstwa Sterowanie zachowaniami poprzez pobudzenie uwagi i wrażliwości na wartości danej organizacji Sukces systemu zarządzania wartościami wymaga wdrożenia takich działań, które zapewnią, że wartości te będą naprawdę realizowane w życiu codziennym przedsiębiorstwa. Globalizacja & zmiana wartości BE – wiodący temat Korupcja – prewencja i sankcjonowanie Compliance i bezpieczeństwo prawne Sentencing Guidelines COSO – Framework Czworokąt wartości Poziomy SZW Komunikacja w organizacji Case Study Matryca zarządzania CG Zarządzanie wartościami jako czynnik sukcesu
Case Study – Fraport (II) Zarządzanie wartościami – cele Zapobieganie działaniom przestępczym (zmowy cenowe, oszustwa, korupcja etc.) Unikanie szkód ekonomicznych jako wkład w osiągnięcie bardziej konkurencyjnych kosztów Tworzenie międzynarodowej reputacji spółki Fraport AG jako spółki praworządnej we wszystkich obszarach działalności Ponoszenie odpowiedzialności społecznej poprzez prewencyjne zobowiązanie się do przestrzegania zasad praworządności w odpowiedzi na reakcję społeczną na działania niezgodne z prawem w trakcie realizacji dużych projektów budowlanych Rozbudowa jako przykład – doświadczenia powinny być wykorzystywane we wszystkich obszarach Globalizacja & zmiana wartości BE – wiodący temat Korupcja – prewencja i sankcjonowanie Compliance i bezpieczeństwo prawne Sentencing Guidelines COSO – Framework Czworokąt wartości Poziomy SZW Komunikacja w organizacji Case Study Matryca zarządzania CG Zarządzanie wartościami jako czynnik sukcesu
Case Study – Fraport (III) Przyporządkowanie strategiczne Zgodne ze strategiczną i operacyjną orientacją przedsiębiorstwa Obecnie istniejące warunki Reguły zachowań / Umowy o pracę Cele spółki Fraport AG (strategia & projekty) Przekaz zarządu dla kadry kierowniczej: Praworządność jako zasada przedsiębiorstwa Sformułowanie standardu zachowań w celu lepszej komunikacji wartości spółki Fraport AG Globalizacja & zmiana wartości BE – wiodący temat Korupcja – prewencja i sankcjonowanie Compliance i bezpieczeństwo prawne Sentencing Guidelines COSO – Framework Czworokąt wartości Poziomy SZW Komunikacja w organizacji Case Study Matryca zarządzania CG Zarządzanie wartościami jako czynnik sukcesu
Case Study – Fraport (IV) Działania Fraport Uwrażliwienie pracowników na temat praworządności przedsiębiorstwa ZEB, APF i IFM przeprowadzają analizę ryzyka, w celu zidentyfikowania szczególnie zagrożonych obszarów procesu udzielania zamówień i realizacji budowy Sprawdzenie, na ile „praworządność” może stanowić kryterium doboru dostawców Zintegrowanie z programem komórki kontaktowej przyjmującej informacje poufne Program praworządności powinien stanowić część składową celów uzgadnianych z kadrą kierowniczą (np. uwrażliwianie pracowników, wdrażanie wytycznych) Globalizacja & zmiana wartości BE – wiodący temat Korupcja – prewencja i sankcjonowanie Compliance i bezpieczeństwo prawne Sentencing Guidelines COSO – Framework Czworokąt wartości Poziomy SZW Komunikacja w organizacji Case Study Matryca zarządzania CG Zarządzanie wartościami jako czynnik sukcesu
Case Study – Fraport (V) Działania związane z dostawcami spółki Fraport Dodatkowe warunki umowne odnośnie działań budowlanych uzupełnione o deklarację praworządności Dostawca informowany jest o celach programu praworządności spółki Fraport (informowanie odpowiednich jednostek, przestrzeganie programu za pomocą właściwego zarządzania działaniami) Brak obowiązków działania i obowiązków kontrolnych; celem jest wysłanie silnego sygnału do dostawców odnośnie moralnych celów spółki Fraport w związku z programem rozbudowy. Nałożenie na dostawców obowiązku informowania w przypadku prowadzenia lub wszczęcia przez prokuraturę postępowania przeciwko pracownikom poszczególnych wydziałów Globalizacja & zmiana wartości BE – wiodący temat Korupcja – prewencja i sankcjonowanie Compliance i bezpieczeństwo prawne Sentencing Guidelines COSO – Framework Czworokąt wartości Poziomy SZW Komunikacja w organizacji Case Study Matryca zarządzania CG Zarządzanie wartościami jako czynnik sukcesu
Case Study – Fraport (VI) Działanie Public Relations / Komunikacja Warunkiem wiarygodności i efektywności programu jest zobowiązanie Zarządu do wdrożenia działań oraz dawanie przykładu w realizacji działań: Top Down Regularna sprawozdawczość w zarządzie i radzie nadzorczej Wewnętrzna i zewnętrzna komunikacja o programie praworządności (media, imprezy) Globalizacja & zmiana wartości BE – wiodący temat Korupcja – prewencja i sankcjonowanie Compliance i bezpieczeństwo prawne Sentencing Guidelines COSO – Framework Czworokąt wartości Poziomy SZW Komunikacja w organizacji Case Study Matryca zarządzania CG Zarządzanie wartościami jako czynnik sukcesu
Matryca zarządzania Corporate Governance Globalizacja & zmiana wartości BE – wiodący temat Korupcja – prewencja i sankcjonowanie Compliance i bezpieczeństwo prawne Sentencing Guidelines COSO – Framework Czworokąt wartości Poziomy SZW Komunikacja w organizacji Case Study Matryca zarządzania CG Zarządzanie wartościami jako czynnik sukcesu Reguły formalne Reguły nieformalne Państwo Ustawa o kontroli i transparent- ności w przedsiębiorstwie (KonTraG) „Comply-or-Explain“ Kultura gospodarcza Tradycja, zwyczaje Prywatne Kodeks Corporate Governance System zarządzania wartościami Kultura przedsiębiorstwa Wartości przedsiębiorstwa
Zarządzanie wartościami jako czynnik sukcesu Zapewnienie egzystencji przedsiębiorstwa praworządność poprzez zarządzanie ryzykiem i odpowiedzialność władz przedsiębiorstwa bezpieczeństwo prawne przedsiębiorstwa / kadry zarządzającej zarządzanie kontaktami z dostawcami Zapewnienie sukcesu przedsiębiorstwa identyfikacja poprzez silną kulturę przedsiębiorstwa zyskowność poprzez uwrażliwienie na szanse rynkowe / ryzyka rynkowe szanse wejścia na rynek (udzielanie zamówień/klasyfikacja dostawców) zarządzanie reputacją – renoma u pracowników i klientów postrzeganie i komunikacja odpowiedzialności społecznej Globalizacja & zmiana wartości BE – wiodący temat Korupcja – prewencja i sankcjonowanie Compliance i bezpieczeństwo prawne Sentencing Guidelines COSO – Framework Czworokąt wartości Poziomy SZW Komunikacja w organizacji Case Study Matryca zarządzania CG Zarządzanie wartościami jako czynnik sukcesu