STRATEGIA - rodzaje strategii

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
Advertisements

Zarządzanie logistyczne
Budżetowanie kapitałów
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
6. Strategie zarządzania
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
KONCEPCJE ZARZĄDZANIA ORT
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Studium przypadku KOPIARKI S.A.
MARKETING STRATEGICZNY
STRATEGIE MARKETINGOWE FIRM
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
OUTSOURCING JAKO KONCEPCJA „ODCHUDZENIA” ORGANIZACJI
Rynki konkurencji niedoskonałej
Zarządzanie projektami
Strategie Marketingowe Dużych Koncernów Międzynarodowych
Zarządzanie projektami
INTERNET A KONKURENCYJNOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTWA
WYDZIAŁ INŻYNIERII PRODUKCJI I LOGISTYKI
Rynek usług medycznych
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
Idea Klastra - korzyści z punktu widzenia przedsiębiorstw
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Kluczowe czynniki sukcesu
Analiza i planowanie startegiczne 3
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Planowanie przepływów materiałów
INFORMACJA MARKETINGOWA
Strategia przedsiębiorstwa
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Dylematy budowy struktury organizacyjnej
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Model łańcucha wartości
Ekonomia menedżerska Katedra Ekonomii.
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Na czym polega istota i praktyczna użyteczność w CRM modelu „sześciu rynków” Filip Tadaj
Koncepcja zakładu naukowego ZARZĄDZANIE FINANSAMI.
Maria Góreczna Innowacje w budownictwie Poznań, 22 stycznia 2008 r.
Zarządzanie Strategiczne
Politechnika Śląska w Gliwicach Wydział Organizacji i Zarządzania Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem i Organizacji Produkcji Kierownik Katedry: prof.
STRATEGIE LOGISTYCZNE
MARKETING MIX mgr Agata Wiznerowicz.
Franczyza jako strategia rozwoju dla handlu małopowierzchniowego dr hab. prof. ZPSB Aleksandra Grzesiuk Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie.
Kształtowanie produktu na rynku UE A.M. Zarzycka.
Referaty do PFP Rodzaje przedsiębiorstw podział przeds. wg rodzaju działalności, wielkości, celu, formy prawnej, struktury organizacyjnej, relacji.
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
Strategie wejścia na rynki zagraniczne
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
Strategie marketingowe przedsiębiorstw na rynku UE A.M. Zarzycka.
Różne zastosowania metody SWOT opracowała Agnieszka OLSZOK I TIR.
Firmy globalne.
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Prezentacja biznesplanu
DOFINANSOWANIE DLA FIRM W RAMACH NOWEJ PERSPEKTYWY
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
[Nazwa produktu] Plan marketingowy
Prezentacja biznesplanu
Prezentacja biznesplanu
Zapis prezentacji:

STRATEGIA - rodzaje strategii ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE STRATEGIA - rodzaje strategii

ZAGADNIENIA 1. KRYTERIA PODZIAŁU Klasyczne rodzaje strategii 2. STRATEGIE PODSTAWOWE 3. STRATEGIE DZIEDZIN GOSPODAROWANIA 4. STRATEGIE FUNKCJONALNE

ZAGADNIENIA 1. KRYTERIA PODZIAŁU

STRATEGIE ZARZĄDZANIA PODSTAWOWE DZIEDZIN GOSPODAROWANIA (domen) FUNKCJONALNE Poziom korporacji (przedsiębiorstwa) Poziom SJG STRATEGICZNE JEDNOSTKI GOSPODARCZE Poziom funkcjonalny KRYTERIUM? STRUKTURALNE – POZIOM HIERARCHII ORGANIZACYJNEJ

STRATEGIA ZARZĄDZANIA ORGANIZACJĄ STRATEGIE STRATEGIE PODSTAWOWE OPCJA STRATEGICZNA STRATEGIA ZARZĄDZANIA ORGANIZACJĄ PROGRAM DZIAŁALNOŚCI GLOBALNEJ PROCEDURY KOORDYNACJI PROGRAMÓW I PLANÓW

STRATEGIE KRYTERIUM - FUNKCJA STRATEIE ZBYTU STRATEGIE PRODUKCJI STRATEGIE BADAŃ NAUKOWYCH I ROZWOJU STRATEGIE INWESTOWANIA STRATEGIE FINANSOWANIA STRATEGIE PERSONALNE ...

KRYTERIUM – KIERUNEK ROZWOJU (jak użyte zostaną środki) STRATEGIE KRYTERIUM – KIERUNEK ROZWOJU (jak użyte zostaną środki) STRATEGIE WZROSTU (INWESTYCJA) STRATEGIE STABILIZACJI (UTRZYMANIE ) STRATEGIE KURCZENIA PRODUKCJI

KRYTERIUM – ZACHOWANIE SIĘ RYNKU STRATEGIE KRYTERIUM – ZACHOWANIE SIĘ RYNKU STRATEGIE ATAKU (promocji) STRATEGIE OBRONY (imitacji)

KRYTERIUM – PRODUKT / USŁUGA - RYNEK STRATEGIE KRYTERIUM – PRODUKT / USŁUGA - RYNEK STRATEGIA PENETRACJI RYNKU STRATEGIA ROZWOJU RYNKU STRATEGIA ROZWOJU PRODUKTU STRATEGIA DYWERSYFIKACJI

KRYTERIUM – PRZEWAGA KONKURENCYJNA STRATEGIE KRYTERIUM – PRZEWAGA KONKURENCYJNA STRATEGIA PRZEWODNICTWA W ZAKRESIE KOSZTÓW STRATEGIA ZRÓŻNICOWANIA PRODUKTU STRATEGIA KONCENTRACJI NA ...

STRATEGIE GENERALNE, OGÓLNE STRATEGIE ORGANIZACJI, PRZEDSIĘBIORSTWA ZAGADNIENIA 2. STRATEGIE PODSTAWOWE INNE OKTEŚLENIA: STRATEGIE GENERALNE, OGÓLNE STRATEGIE ORGANIZACJI, PRZEDSIĘBIORSTWA

STRATEGIE PODSTAWOWE STRATEGIE ZARZĄDZANIA PODSTAWOWE DZIEDZIN GOSPODAROWANIA (domen) FUNKCJONALNE KRYTERIUM? STRUKTURALNE – POZIOM HIERARCHII ORGANIZACYJNEJ Poziom korporacji (przedsiębiorstwa) Poziom funkcjonalny Poziom SJG

STRATEGIE PODSTAWOWE POTENCJALNE STRATEGIE CZYSTE ORGANIZACJA MOCNE STRONY SŁABE STRAONY SZANSA ZAGROŻENIE OTOCZENIE STRATEGIA AGRESYWNA STRATEGIA KONKURENCYJNA STRATEGIA KONSERWATYWNA STRATEGIA DEFENZYWNA

STRATEGIE PODSTAWOWE STRATEGIE wg ANSOFFA PRODUKT RYNEK ROZWÓJ RYNKU OBECNY NOWY NOWY OBECNY RYNEK ROZWÓJ RYNKU DYWERSYFIKACJA ROZWÓJ PRODUKTU PENETRACJA

STRATEGIE PODSTAWOWE (L.W. Rue, P.G. Holland) STRATEGIE STABILIZACJI STRATEGIE WZROSTU KONCENTRACJI INTEGRACJI PIONOWEJ DYWERSYFIKACJI STRATEGIE STABILIZACJI STRATEGIE DEFENSYWNE RESTRUKTURYZACJI ZBYCIA UDZIAŁÓW LIKWIDACJI STRATEGIE ZŁOŻONE ...

1. DYWERSYFIKACJA, 2. ROZWOJ RYNKU / PRODUKTU, 3. JOINT VENTURE STRATEGIE PODSTAWOWE STRATEGIE ORGANIZACJI KONKURENCYJNOŚĆ SŁABA POZYCJA SILNA POZYCJA RYNEK SPRZEDAŻ WZROST SPADEK OPCJA 1 1. KONCENTRACJA / WCHODZENIE W NISZE RYNKOWE, 2. INTEGRACJA POZIONA, 3. ZAWĘŻENIE POLA DZIAŁANIA NA RYNKU, 4. LIKWIDACJA OPCJA 2 1. KONCENTRACJA PRODUKCJI, 2. INTEGRACJA PIONOWA, 3. DYWERSYFIKACJA W PODOBNYCH BRANŻACH OPCJA 3 1. RESTRUKTURYZACJA, 2. DYWERSYFIKACJA W NISZACH RYNKOWYCH, 3. ZAWĘŻENIE POLA DZIAŁANIA, 4. LIKWIDACJA OPCJA 4 1. DYWERSYFIKACJA, 2. ROZWOJ RYNKU / PRODUKTU, 3. JOINT VENTURE

STRATEGIE PODSTAWOWE STRATEGIE PODSTAWOWE (Wright i inni) STRATEGIE WZROSTU ROZWOJU WEWNĘTRZNEGO POŁĄCZEŃ (NP. KAPITAŁOWYCH) INTEGRACJI POZIOMEJ JOINT VENTURES STRATEGIE STABILIZACJI STRATEGIE REDUKCYJNE RESTRUKTURYZACJI ZBYCIA UDZIAŁÓW LIKWIDACJI STRATEGIE ZŁOŻONE ...

STRATEGIE PODSTAWOWE STRATEGIE PODSTAWOWE (Stabryła) STRATEGIE ROZWOJOWE STRATEGIE STABILIZACYJNE STRATEGIE RESTRUKTURYZACYJNE STRATEGIE DEFENSYWNE

STRATEGIE PODSTAWOWE STRATEGIE PODSTAWOWE (Stabryła) STRATEGIE ROZWOJOWE STRATEGIE STABILIZACYJNE STRATEGIE RESTRUKTURYZACYJNE STRATEGIE DEFENSYWNE

STRATEGIE PODSTAWOWE STRATEGIE ROZWOJOWE EKSPANSYWNOŚĆ FIRMY, ZDOBYWANIE NOWYCH RYNKÓW ZBYTU, DYWERSYFIKACJA PRODUKCJI, INWESTYCJE, STRATEGIA ZMIAN STRUKTURALNYCH (JAKO INTEGRALNA CZĘŚĆ STRATEGII ZARZĄDZANIA (PRZEKSZTAŁCENIA WŁASNOŚCIOWE, NOWE STRUKTURY, FUZJE, PRZEJĘCIA)

STRATEGIE PODSTAWOWE STRATEGIE PODSTAWOWE (Stabryła) STRATEGIE ROZWOJOWE STRATEGIE STABILIZACYJNE STRATEGIE RESTRUKTURYZACYJNE STRATEGIE DEFENSYWNE

STRATEGIE STABILIZACYJNE STRATEGIE PODSTAWOWE STRATEGIE STABILIZACYJNE UTRZYMAĆ AKTUALNĄ KONCEPCJĘ, STRATEGIA „ZACHOWAWCZA”, GRA NA ZWŁOKĘ, WYCZEKIWANIENA DOGODNY MOMENT, OSTROŻNE DECYZJE, NIECHĘĆ DO RYZYKA, DĄŻENIE DO WYSOKIEGO POZIOMU BEZPIECZEŃSTWA STRATEGICZNEGO

STRATEGIE PODSTAWOWE STRATEGIE PODSTAWOWE (Stabryła) STRATEGIE ROZWOJOWE STRATEGIE STABILIZACYJNE STRATEGIE RESTRUKTURYZACYJNE STRATEGIE DEFENSYWNE

STRATEGIE RESTRUKTURYZACYJNE STRATEGIE PODSTAWOWE STRATEGIE RESTRUKTURYZACYJNE STRATEGIA NAPRAWCZA (reorganizować to co niesprawne, tworzyć mechanizmy zabezpieczające), STRATEGIA DYNAMICZNA (permanentnie doskonalić organizację, kadrę, Pracowników, wyroby ...), SILNE STRUKTURY KONTROLNE, JEDNOZNACZNE KRYTERIA EFEKTYWNOŚCI

STRATEGIE PODSTAWOWE STRATEGIE PODSTAWOWE (Stabryła) STRATEGIE ROZWOJOWE STRATEGIE STABILIZACYJNE STRATEGIE RESTRUKTURYZACYJNE STRATEGIE DEFENSYWNE

STRATEGIE PODSTAWOWE STRATEGIE DEFENSYWNE PRZETRWANIE, MINIMALIZACJA STRAT, ODPOWIEDŹ NA NIEPOWODZENIA, OGRANICZENIA (produkcja, rynek, inwestycje, zatrudnienie – do likwidacji firmy włącznie)

Strategie podstawowe STRATEGIE PODSTAWOWE ZEWNĘTRZNE I WEWNĘTRZNE WARUNKI DZIAŁANIA RÓŻNE KOMBINACJE RZADKO „CZYSTA” TYPOLOGIA Strategie podstawowe „DALEK HORYZONT PLANOWANIA” STRATEGIA ROZWOJOWA, „BLISKI HORYZONT” – REALNA SYTUACJA DWA UJĘCIA STRATEGII OPCJA STRATEGICZNA. PROGRAM DZIAŁANOŚCI GLOBALNEJ

ZAGADNIENIA 3. STRATEGIE DZIEDZIN GOSPODAROWANIA INNE OKREŚLENIA: STRATEGIE RODZAJÓW DZIAŁALNOŚCI, DOMEN, BIZNESÓW, STRATEGIE KONKURENCJI

STRATEGIE DOMEN STRATEGIE ZARZĄDZANIA PODSTAWOWE DZIEDZIN GOSPODAROWANIA Poziom korporacji (przedsiębiorstwa) Poziom SJG FUNKCJONALNE Poziom funkcjonalny KRYTERIUM? STRUKTURALNE – POZIOM HIERARCHII ORGANIZACYJNEJ

STRATEGIE DOMEN Strategiczne Jednostki Gospodarcze STRATEGIE DZIEDZIN GOSPODAROWANIA (domen) STRATEGIA NADRZĘDNA (KORPORACJI) DOSTOSOWANIE Strategiczne Jednostki Gospodarcze (wyspecjalizowane, własny sektor/segment, misja, cele i strategia) POZIOM PODSTAWA KOCEPCJA KONKRENCYJNOŚCI

STRATEGIE DOMEN KONCEPCJA KONKURENCYJNOŚCI Przewaga strategiczna ł n Cele strategiczne Unikalność zewnętrzna (POSTRZEGANA PRZEZ KLIENTA) Pozycja niskiego kosztu sektor / szerokie ZRÓŻNICOWANIE PRZYWÓDZTWO KOSZTOWE KONCENTRACJA NA RÓŻNICOWANIU KONCENTRACJA NA KOSZTACH segment / wąski (wg. M. PORTER)

Istnieją dwie bazowe strategie konkurencji kosztowej i zróżnicowania: Strategia kosztowa Istnieją dwie bazowe strategie konkurencji kosztowej i zróżnicowania: Istotą strategii kosztowej jest redukcja strukturalnych i procesowych kosztów działalności Uwarunkowania strukturalne: ekonomia skali, krzywa doświadczenia, konfiguracja łańcucha wartości (make or buy), lokalizacja względem dostawców i odbiorców etc. Uwarunkowania procesowe: wykorzystanie mocy produkcyjnych, zakres asortymentowy, częstość przestawień, tryb współpracy pomiędzy b+r, produkcją i sprzedażą , produktywność etc.

Istota strategii minimalnych kosztów wymaga Strategia kosztowa Istota strategii minimalnych kosztów wymaga kultury organizacyjnej eliminującej koszty (spartańskie biura, ograniczone dodatki pozapłacowe, poczucie potrzeby oszczędności etc.) braku tolerancji dla jakichkolwiek strat ciągłej kontroli kosztów nowoczesnych technologii rygorystycznie przestrzeganych kryteriów alokacji zasobów kontroli nad czynnikami kosztów (ekonomią skali, wykorzystaniem mocy, zakresem asortymentowym, funkcjonowaniem łańcucha wartości etc.)

Strategia kosztowa - kiedy ma największy sens Gdy cena jest dominującym kryterium zakupów Gdy produkty są standardowe (mąka, cukier, kartofle, benzyna, audyt) Gdy możliwości zróżnicowania są bardzo ograniczone Gdy nabywcy wykorzystują produkty w podobny sposób i mają podobne oczekiwania Gdy nabywcy mają silną pozycję wobec dostawców

Strategia zróżnicowania Istotą strategii zróżnicowania jest stworzenie takiej oferty dla odbiorców, którą trudno imitować wbudowanie w ofertę takich atrybutów produktu lub systemu współpracy, który zwiększa satysfakcję odbiorcy (np. zmniejsza jego straty, koszty, potrzeby adaptacji itd.) ma wyraźne materialne i niematerialne elementy Strategia zróżnicowania oznacza szukanie możliwości zróżnicowania wzdłuż całego łańcucha wartości: b+r (np.częstsze innowacje, specjalne atrybuty wyrobu) produkcji (np.produkcja pod zamówienia, ISO) logistyki (np. szybsze dostawy, gwarancja 24g, brak pomyłek) marketingu i sprzedaży (np. informacja, warunki zamówień, wygoda, budowanie wiązek produktów/usług)

Strategia zróżnicowania Strategia zróżnicowania wymaga systematycznych innowacji lub ochrony patentowej swojej oferty tworzenia opcji dla odbiorców i zaspokajania ich potrzeb z pewnym wyprzedzeniem stałego podtrzymywania i wzmacniania marki wzmacniania sygnałów o realnym i symbolicznym zróżnicowaniu swojej oferty (opakowanie, marka, system dostaw, typ odbiorców, tradycja, cena, profesjonalizm etc.) stałej ochrony podstaw na których opiera się zróżnicowanie (np. porażka Anina jako luksusowej lokalizacji, porażka Porsche w latach osiemdziesiątych, klęska polskich wódek na rynkach światowych - od Wyborowej aż po Źubrówkę)

Strategia zróżnicowania - kiedy ma największy sens Strategia zróżnicowania ma największy sens gdy: jest wiele sposobów budowania odmienności w oparciu o techniczne parametry, ekonomię, wymiary jakości, obsługę posprzedażową gdy potrzeby odbiorców i tryb korzystania z oferty jest zróżnicowany gdy konkurenci wybierają własne drogi, a koszty imitacji są wysokie standardowe sposoby masowego konkurowania zostały wypróbowane i nie odniosły efektu ze względu na zróżnicowanie potrzeb odbiorców

Jak “ugrzęznąć” pośrodku Krzywa U Jak “ugrzęznąć” pośrodku ROI MS

4. STRATEGIE FUNKCJONALNE ZAGADNIENIA 4. STRATEGIE FUNKCJONALNE

STRATEGIE FUNKCJONALNE STRATEGIE ZARZĄDZANIA PODSTAWOWE DZIEDZIN GOSPODAROWANIA Poziom korporacji (przedsiębiorstwa) Poziom SJG FUNKCJONALNE Poziom funkcjonalny KRYTERIUM? STRUKTURALNE – POZIOM HIERARCHII ORGANIZACYJNEJ

STRATEGIE FUNKCJONALNE DOTYCZĄ FUNKCJI ORGANIZACJI (PRZEDSIĘBIORSTWA) POZIOM DZIAŁ KORPORACJI i SJG SPECYFIKA PROGRAMY DŁUGOTERMINOWE WYSPECJALIZOWANYCH RODZAJÓW FIRMY LUB WAŻNYCH PROBLEMÓW

STRATEGIE FUNKCJONALNE ZASOBY LUDZKIE MARKETING PROCESY INFORMACYJNE OBSZARY PROBLEMOWE STRATEGII FUNKCJONALNYCH SYSTEMY JAKOŚCI FINANSE B+R PRODUKCJA

STRATEGIE FUNKCJONALNE ROLA UZUPEŁNIĆ STRATEGIE PODSTAWOWE I DOMEN POSTAĆ ANALIZY I PROJEKTY DECYZJI

STRATEGIE FUNKCJONALNE POZIOM KORPORACJI STRATEGIE FUNKCJONALNE STRATEGIE PODSTAWOWE POZIOM SJG STRATEGIE DZIEDZIN

STRATEGIE FUNKCJONALNE OPRACOWYWANE SĄ W RAMACH POSZCZEGÓLNYCH FUNKCJI ORGANIZACJI MOGĄ WYSTĘPOWAĆ ZARÓWNO NA POZIOMIE CENTRALI JAK I SJG MAJĄ CHARAKTER CZĄSTKOWY WSPIERAJĄC – JAKO PROGRAMY SZCZEGÓŁOWE POZOSTAŁE GRUPY STARTEGII

STRATEGIE FUNKCJONALNE RELACJE POMIĘDZY STRATEGIAMI OGÓLNYMI, DOMEN I FUNKCJONALNYMI ... Strategie dotyczące całej firmy to strategie ogólne, strategie domen ... są związane z sektorami (branżami) ... strategie funkcjonalne przenikają zarówno strategie ogólne, jak i domen ... ponieważ wynikają one ze społecznego podziału pracy w organizacji ... (R. Krupski)