Umowy budowlano - funkcjonalne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

MECHANIZM DOPŁAT DO PRYWATNEGO PRZECHOWYWANIA WIEPRZOWINY
Osnowa Realizacyjna Istota zakładania i standardy techniczne
Joanna Sawicka Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warszawski
11 Konkurs nr RPOWZ/1.1.3/2012/1 (3 konkurs na nowe technologie w ramach RPO WZ na lata ) Wnioskodawcy: Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa.
Zlecenie i wybór wykonawcy
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
Weryfikacja Ostatecznego Studium Wykonalności dla projektu spalarniowego Październik 2009 Grzegorz Tryc Mirosława Szewczyk.
Kontrakty typu „zaprojektuj i wybuduj” – prawa i obowiązki Stron
Specyfikacja istotnych warunków zamówienia dla zlecanych projektów planów miejscowych – forma i podstawowe założenia BAiPP Warszawa, 30 września 2009.
POWIAT OPATOWSKI „Budowanie potencjału instytucjonalnego samorządów dla lepszego dostarczania usług publicznych” Sandomierz, 20 luty 2009 r. Bieruń,
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
KOSZTY PRODUKCJI BUDOWLANEJ
SCHEMATY REALIZACJI PRZEDSIĘWZIĘĆ BUDOWLANYCH
Roboty dodatkowe, uzupełniające i zamienne
Normy praktyki zawodowej
Awans zawodowy nauczycieli -kilka uwag
PRZEDSIĘBIORCZY NAUKOWIEC PRZEDSIĘBIORCZA KOBIETA NAUKOWIEC
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Przygotowanie wniosku Złożenie wniosku Ocena Umowa o dofinansowanie Realizacja działań Kontrola.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Wymogi UE w zakresie przeprowadzania przetargów Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
2 XII posiedzenie Grupy do spraw Przedsiębiorców Zasady udzielania zamówień oraz wyboru wykonawców w transakcjach nieobjętych ustawą Prawo Zamówień Publicznych.
Warunki działania PSE–Operator S.A. w latach Spotkanie z Klientami PSE SA i PSE-Operator S.A. w dniach grudnia 2004r.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Oś 4 Leader EWALUACJA LGD Rzeszów, 21 maja 2013 r.
POWIAT GARWOLIŃSKI Przebudowa drogi powiatowej Nr 1330W Garwolin – Oziemkówka – Miastków Kościelny – Zwola Poduchowna – Żelechów – Dudki – Trojanów.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Finansowanie w projektach PPP Marcin Bejm Adwokat 25 listopada 2010.
Ocena wytrzymałości zmodyfikowanej konstrukcji panelu kabiny dźwigu osobowego wykonanego z materiału bezniklowego Dr inż. Paweł Lonkwic – LWDO LIFT Service.
ANALIZA CZYNNIKÓW DETERMINUJĄCYCH ROZWIĄZANIA
PAKIET „BEZPIECZNA GMINA”
Prawdy oczywiste Delegacje cz. 4 Delegacja przy umowie o dzieło lub zlecenie - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA:
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
Obciążenia nawierzchni
PROGRAM SZKOLENIA Polskie Prawo Budowlane:
DROGI PUBLICZNE W WOJEWÓDZTWIE ZACHODNIOPOMORSKIM
Geometryczne cechy struktury powierzchni oraz ich zapis rysunkowy.
Założenia do projektu ustawy o czasie pracy maszynistów
Programy pomocy publicznej - element strategii wspierania innowacyjności i rozwoju przedsiębiorczości.
Chojnice, 24 października 2014 Projekt częściowo finansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Modernizacja.
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Umowy cywilnoprawne związane z pracą
Efekty zarządzania w modelu „utrzymaj standard”
1.Rozpoczęcie działalności w 1983 r., 2.Udział w przetargach i realizacja wszystkich zadań z zakresu budownictwa drogowego, 3.Obszar działań obejmuje.
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej URZĄD PRACY System Informacyjny Publicznych Służb Zatrudnienia – podsumowanie wykonanych prac oraz określenie.
Joanna Zembaczyńska Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Europejski Fundusz Społeczny dla małych i średnich przedsiębiorstw 20 września.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
Prawo pracy.
DBFO - Targówek m. st. Warszawa
O zatrudnianiu pracowników tymczasowych
Pomoc publiczna w projektach – podsumowanie z dnia pierwszego WST PL-SK.
Białystok, r. Program Operacyjny Polska Cyfrowa założenia wsparcia rozwoju szybkich sieci szerokopasmowych.
Kluczowe aspekty realizacji projektów PPP Listopad 2011.
Procedura zmian. 2 Zmiany do projektów mogą być wprowadzane przede wszystkim w przypadku braku możliwości zrealizowania projektu na warunkach określonych.
Projektowanie kwestionariusza
„Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności woj. podlaskiego – część II, administracja samorządowa” BIAŁYSTOK, 10 sierpnia 2010.
Najwyższa Izba Kontroli Departament Komunikacji i Systemów Transportowych Informacja o wynikach kontroli zabezpieczenia interesów Skarbu Państwa w umowach.
Szkolenie dla Wnioskodawców
BEZPIECZEŃSTWO POŻAROWE
DOSTOSOWANIE GOSPODARSTWA ROLNEGO DO MINIMALNYCH WYMOGÓW WZAJEMNEJ
WŁASNOŚCIOWE DLA RODZINY 500+
Projekt ułożyskowania wałka
KOLEKTORY SŁONECZNE SZCZAWNICA
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Zapis prezentacji:

Umowy budowlano - funkcjonalne

Umowa budowlano – Konwencjonalna funkcjonalna umowa budowlana Funkcja konstrukcji drogi bezpieczne warunki jezdne trwałość Wymogi pod względem: materiałów budowlanych metod budowlanych Główny punkt umowy Wymogi funkcjonalne pod względem : równości przyczepności cech materiałowych

Cel: Podwyższenie jakości poprzez przejęcie zwiększonej odpowiedzialności przez zleceniobiorcę. Zastąpienie różnego rodzaju standardowych zbiorów przepisów i warunków umownych jak: Dodatkowe Techniczne Warunki Umów ( ZTV ) Wytyczne w zakresie standaryzacji nawierzchni górnej powierzchni komunikacyjnych ( RStO ) Pisma ulotne ( MB )

Rodzaje umów i form przetargów Część A przetarg konwencjonalny świadczenie jest obszernie opisane przez zleceniodawcę urządzenie placu budowy zabezpieczenie dojazdu prace ziemne prace odwodnieniowe warstwa mrozoochronna sanacja obiektu budowlanego prace w zakresie oznakowania

Część B + C przetarg funkcjonalny również zleceniobiorca musi obszernie opisać swoje świadczenia nawierzchnia górna związana utrzymanie funkcjonalności nawierzchni górnej wymogi techniczne wymogi ekonomiczne wymogi funkcjonalne włącznie z podaniem ilości oraz opisem poszczególnych pozycji

Forma udzielania zlecenia Finansowanie Część A, B, C – Postępowanie zamknięte obejmujące publiczny konkurs ofert , zbliżone do konwencjonalnej formy udzielania zlecenia Finansowanie jak przy umowach konwencjonalnych z budżetu federalnego założenia budżetowe zgodnie z ofertą zleceniobiorcy w wysokości przewidzianych nakładów na utrzymanie po : 9 12 15…18…21… latach po zakończeniu przedsięwzięcia budowlanego

Czas trwania umowy: odpowiedzialność zleceniobiorcy za występujące wady -umowy konwencjonalne 4 lata wzgl. 5 lat -umowy budowlano- funkcjonalne 15 lat do 30 lat odpowiedzialność zleceniobiorcy za jakość drogi niezbędne są prace z zakresu utrzymania

Obok wystarczających parametrów górnej nawierzchni dróg definiuje się również wymogi funkcjonalne -4-5 lat 15-30 lat Wymagania , które zleceniobiorca winien zapewnić wraz z otrzymaniem zlecenia równość odporność na odkształcenia nawierzchnia wolna od rys związanie warstw przyczepność szorstkość usytuowanie zgodne z profilem obmiary geometryczne

Części składowe przetargu funkcjonalnego B -budowa nowej lub odnowienie istniejącej nawierzchni drogi Innowacyjna metoda budowy konstrukcja warstw rodzaj warstw wraz z podaniem grubości materiał (materiały budowlane oraz mieszanki materiałów budowlanych) ewentualne wskazanie na odnośne ZTV wykaz wymiarowania Przejście do innego typu budowy zgodnie z RStO Podać materiały budowlane i mieszanki materiałów budowlanych, gdyż nie ustala się ZTV :ewent. Wskazanie na ZTV

Część C - Utrzymanie górnej warstwy nawierzchni drogi Zleceniobiorca - podaje działania w zakresie utrzymania - szczegółowy opis konstrukcja warstw rodzaj warstw wraz z podaniem grubości materiał (materiały budowlane oraz mieszanki materiałów budowlanych) ewentualne wskazanie na odnośne ZTV wykaz wymiarowania fugi

Warunki Umów oraz Wytyczne do Umów budowlano-funkcjonalnych Dodatkowe techniczne Warunki Umów oraz Wytyczne do Umów budowlano-funkcjonalnych w budownictwie drogowym ZTV Funkcje – StB 07 W brzmieniu dla projektów pilotowych opartych na bazie umów budowlano-funkcjonalnych Projekt 2007

Cecha Wymogi pod względem warstw nawierzchni asfaltowych przekazanie Utrzymanie / odbiór wielkość Wartość ostrzegawcza Wartość progowa równość wzdłużna 4,0 mm 7,0 mm 10,0 mm równość poprzeczna: głębokość kolein 20,0 mm fikcyjna głębokość wody 0,1 mm 6,0 mm przyczepność SKM V=80 km/h 0,46 0,39 0,32 V=60 km/h 0,51 cechy materiałowe rysy 1% 5% 10% miejsca łatane 15%

Wymogi pod względem warstw nawierzchniowych betonowych Cecha Przekazanie Utrzymanie / odbiór wielkość Wartość ostrzegawcza Wartość progowa równość wzdłużna 4,0 mm 7,0 mm 10,0 mm równość poprzeczna głębokość kolein 20,0 mm fikcyjna głębokość wody 0,1 mm 6,0 mm Przyczepność SKM: V=80 km/h 0,46 0,39 0,32 V=60 km/h 0,51

Wymogi pod względem warstw nawierzchniowych betonowych Cecha przekazanie Utrzymanie / Odbiór wielkość Wartość ostrzegawcza Wartość progowa cechy materiałowe -rysy wzdłużne / rysy poprzeczne długość rys w odnośnych płytach 0,1 m 2,0 m 4,0 m liczba odnośnych płyt 1% 23% 35% -odłamy narożne liczba na jedną odnośną płytę 0,01 szt. 2,0 St 30 szt. -uszkodzenia krawędzi długość odnośnych płyt 8,0 m 1 %

Dodatkowe Techniczne Warunki Umów w przedmiocie pomiarowo-technicznej rejestracji stanu oraz oceny przy użyciu szybkojezdnych systemów pomiarowych ZTV Mt Funkcje –StB 07 Projekt 2007

BAB A 31 Tabela 1: Porównanie obu referencyjnych metod budowy Referencyjna metoda budowy 1 (standardowa metoda budowy) 2 Konstrukcja wg innej oferty 3,5 cm GA 3,0 cm GA 8,5 cm Abi 8.5 cm Abi 10 cm Abi 22 cm AT CS 18 cm AT CS 13 cm ATS 20 cm FSS 20 cm utwardzenie 28 cm Tabela 1: Porównanie obu referencyjnych metod budowy z konstrukcją wg innej oferty

Aktualny stan rozwoju w przedmiocie umów budowlano-funkcjonalnych Projekty badawcze Federalnego Ministerstwa Komunikacji , Budownictwa i rozwoju miast ( BMVBS) Temat : „Wymogi funkcjonalne pod względem budownictwa ziemnego i odwadniania” Cel : - rozszerzenie stosowania umów budowlano —funkcjonalnych - prace w zakresie korpusu ziemnego oraz prace odwodnieniowe -opis przy użyciu programu prac (świadczeń) - zdefiniowanie wymogów funkcjonalnych pod względem - budownictwa ziemnego - odwadniania

Rodzaje umów Część A Część B Część C urządzenie placu budowy zabezpieczenie dojazdu prace ziemne prace odwodnieniowe warstwa mrozoochronna sanacja obiektu budowlanego prace w zakresie oznakowania przetarg konwencjonalny Część B przetarg funkcjonalny nawierzchnia górna związana Część C przetarg funkcjonalny utrzymanie funkcjonalności nawierzchni górnej

Rodzaje umów Część A Część B Część C urządzenie placu budowy zabezpieczenie dojazdu warstwa mrozoochronna sanacja obiektu budowlanego prace w zakresie oznakowania Część A przetarg konwencjonalny nawierzchnia górna związana prace ziemne odwadnianie Część B przetarg funkcjonalny Część C utrzymanie funkcjonalności nawierzchni górnej prace ziemne odwadnianie przetarg funkcjonalny

Pierwszorazowe zastosowanie Projekt : BAB A 9 pomiędzy Triptis i Schleiz w Turyngii w roku 2007 przy ważności umowy na 30 lat ZTV Funkcje E-StB ZTV Funkcje Ew-StB

Warunki Umów oraz Wytyczne Do umów budowlano-funkcjonalnych Dodatkowe Techniczne Warunki Umów oraz Wytyczne Do umów budowlano-funkcjonalnych Część: Budowle ziemne ZTV Funkcje E-StB 07 Projekt 2007

Warunki Umów oraz Wytyczne Do umów budowlano-funkcjonalnych Dodatkowe Techniczne Warunki Umów oraz Wytyczne Do umów budowlano-funkcjonalnych Część: Urządzenia odwadniające ZTV Funkcje Ew-StB 07 Projekt 2007

Zbiory przepisów dotychczas w przyszłości ZTV Mt Funkcje Wytyczne w zakresie standaryzacji nawierzchni górnej powierzchni komunikacyjnych (RStO) różne Dodatkowe Techniczne Warunki Umów (ZTV) Wytyczna w zakresie rachunkowego wymiarowania nawierzchni górnej powierzchni komunikacyjnych z nawierzchnia asfaltową / z nawierzchnią betonową w przyszłości RStO RStO zastosowanie dowolne swoboda wymiarowania RDO Asfalt / Beton różne ZTV różne ZTV zastosowanie może być wynegocjowane ZTV Funkcje -Nawierznie -Budowle ziemne -Urządzenia odwadniające ZTV Mt Funkcje

Porównanie konwencjonalnej umowy budowlanej (KBV) Z umową budowlano-funkcjonalną (FBV) Projekt zatwierdzony wg. procedur KVB Udzielenie zlecenia Faza budowy Gwarancja (4 lub 5 lat) Odbiór Przedawnienie czas Projekt zatwierdzony wg. procedur Po 3 latach 1-sza inspekcja funkcjonalna Co 3 Dalsze Lata Inspekcje funkcjonalne FBV (po fazie utrzymania) odbiór Udzielenie zlecenia Faza budowy przekazanie Przedawnienie

Podsumowanie: Istnieją dwie podstawowe różnice pomiędzy umowami konwencjonalnymi a umowami budowlano -funkcjonalnymi. Jakość świadczenia budowlanego nie jest już definiowana poprzez opis za stosowanych materiałów i technik lecz poprzez funkcje rozumiane z punktu widzenia użytkownika drogi. Odejście od gwarancji w przyjętym dotąd znaczeniu na rzecz zabezpieczenia funkcji przez dłuższy okres czasu (do 30lat); utrzymanie cech funkcjonalnych poprzez kontrolowanie funkcji oraz, w razie potrzeby, przez budowlane działania w zakresie utrzymania drogi, wykonywane przez zleceniodawcę.

W przypadku umów budowlano –funkcjonalnych oczekuje się, że = część odpowiedzialności, ponoszonej przez zleceniodawcę publicznego jako jednostkę państwowa, przeniesiona zostaje na barki przedsiębiorstw prywatnych, = po części zrekompensowane zostaną przeprowadzone u zleceniodawców publicznych oszczędności kadrowe, a co za tym idzie, również występujące niedostatki kompetencji, = wniesiony zostanie znaczący wkład w realizację politycznego celu „szczupłego państwa” = wykonujący budowę przedsiębiorca zostanie silniej umotywowany do zapewnienia lepszej jakości swego świadczenia budowlanego.

Zadania pozostające w gestii administracji publicznej: Jak do tej pory tak i w przyszłości zadania związane z eksploatacją dróg, ich utrzymaniem eksploatacyjnym oraz obowiązki zabezpieczenia dojazdu w obszarze dróg publicznych podlegać będą właściwym jednostkom administracji publicznej, odpowiedzialnym za budownictwo drogowe. Można jednak sobie wyobrazić, że również utrzymanie eksploatacyjne dróg (model Turyngii) będzie w przyszłości przedmiotem zawieranych umów budowlano -funkcjonalnych.

Dodatkowe Techniczne Warunki Umów oraz Wytyczne do umów Dokumentacja posiedzenia ( załącznik) Dodatkowe Techniczne Warunki Umów oraz Wytyczne do umów budowlano-funkcjonalnych w budownictwie drogowym ZTV Funkcje –StB 07

Spis treści Informacje ogólne Wykazanie cech funkcjonalnych Zakres obowiązywania Definicje pojęć Cechy charakteryzujące stan - informacje ogólne - inspekcje - cechy ustalane pomiarowo Wymogi funkcjonalne dla Budownictwa drogowego Cechy charakterystyczne szkód Cechy charakteryzujące stan informacje ogólne nawierzchnie asfaltowe nawierzchnie betonowe Wykonywanie prac w zakresie utrzymania terminy przeprowadzania zabezpieczanie miejsc pracy cechy charakterystyczne szkód ocena Wykonywanie prac w zakresie utrzymania Wymagania - w zakresie przekazania - w zakresie utrzymania - w zakresie odbioru Wymiarowanie nawierzchni dróg Wykonanie nawierzchni dróg - nawierzchnie asfaltowe - nawierzchnie betonowe cechy charakteryzujące stan cechy charakterystyczne szkód

Ocena cech charakterystycznych szkód Ocena stwierdzonych wizualnie cech charakterystycznych szkód dokonywana jest w uzależnieniu od stopnia ciężkości szkody. - „bez szkody” (0), - „lekkie szkody” (1), - „średnie szkody” (2) oraz - „ciężkie szkody” (3) Stopień ciężkości szkód objaśniany jest w razie potrzeby dodatkową informacją na temat rozległości szkód wraz z podaniem procentowego udziału odcinka drogi objętego odpowiednim rodzajem szkód w stosunku do całej długości odcinka wzgl. do całej powierzchni odcinka.

Wymogi wobec nawierzchni asfaltowych Cecha Przekazanie Utrzymanie/Odbiór wielkość Wart. ostrzegawcza wartość równość wzdłużna 4,0 mm 7,0 mm 10,0 mm równość poprzeczna głębokość kolein 20,0 mm fikcyjna głębokość wody 0,1 mm 6,0 mm przyczepność SKM: V=80km/h 0,46 0,39 0,32 V=60km/h 0,51 046 cechy materiałowe rysy 1 % 5% 10% miejsca łatane 15%

Fikcyjna głębokość wody Wymogi wobec nawierzchni betonowych Cecha przekazanie Utrzymanie / odbiór wielkość Wartość ostrzegawcza Wartość progowa Równość wzdłużna 4,0 mm 7,0 mm 10,0 mm Równość poprzeczna Głębokość kolein 20,0 mm Fikcyjna głębokość wody 0,1 mm 6,0 mm Przyczepność SKM : V=80 km/h 0,46 0,39 0,32 V=60 km/h 0,51

Wymogi wobec nawierzchni betonowych Cecha przekazanie Utrzymanie / odbiór wielkość Wartość ostrzegawcza Wartość progowa cechy materiałowe -rysy wzdłużne/rysy poprzeczne Długość rys w poszcz. płytach 0,1 m 2,0 m 4,0 m Udział płyt z rysami 1% 23 % 35 % -odłamy narożne liczba na płytę 0,01 szt. 2,0 szt. 30 szt. udział płyt z odłamkami narożnymi 1 % -uszkodzenia krawędzi długość uszkodzonych płyt 8,0 m liczba uszkodzonych płyt

Wymagania w zakresie odbioru W trakcie dokonywania odbioru wszelkie wartości dla każdej badanej cechy muszą odpowiadać co najmniej wartościom ostrzegawczym, przyjętym dla okresu utrzymania. Jeżeli nie zostaje dotrzymana jedna lub kilka wartości ostrzegawczych wówczas mamy do czynienia z wadą.