Edukacja a rynek pracy Możliwości powiązań, potrzeba działań długofalowych Mielec, 20 stycznia 2006 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
Advertisements

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżet państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 w Małopolsce
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
1 Największy projekt edukacyjny w Europie Studia podyplomowe dla kadr zarządzających i pracowników przedsiębiorstw.
30 listopada listopada DZIAŁANIA NA RZECZ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ.
PROJEKT: Diagnoza dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do wymogów lubuskiego rynku pracy realizowany przez: ASM – Centrum Badań i Analiz.
Kompleksowy program podnoszenia kwalifikacji zawodowych uczniów Technikum Urządzeń Sanitarnych w ZSP Nr 3 w Łodzi we współpracy z MSG sp. z o.o. Łódź,
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Regionalne związki pracodawców projektodawcami funduszy strukturalnych Regionalne związki pracodawców projektodawcami funduszy strukturalnych Paweł P.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
M AYDAY MODEL AKTYWNEGO WSPARCIA PRACOWNIKÓW I FIRM WOBEC ZMIAN STRUKTURALNYCH W GOSPODARCE Seminarium projektów Partnerów Społecznych Ministerstwo Rozwoju.
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Rzeszów, 6 września Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Chcę się uczyć i pracować EFS – ZPORR /Działanie 2.1/ Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego.
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Przykłady dobrej.
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski oraz Bank Gospodarstwa Krajowego dla przedsiębiorstw regionu Konferencja Finansowanie inwestycji innowacyjnych przedsiębiorstw.
Młodzi ludzie na rynku pracy. Baranowo 2013
KATEDRA INŻYNIERII PRODUKCJI
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Działania w celu zwiększenia kompetencji przyszłych pracowników KGHM
Nazwa Priorytetu: IX. Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach Numer i Nazwa Działania: 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Zespół Szkół Technicznych we Włocławku
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
PROJEKT: Diagnoza dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do wymogów lubuskiego rynku pracy realizowany przez: ASM – Centrum Badań i Analiz.
Biuro projektu: ul. Peryferyjna 15, Kielce tel./fax ; Projekt współfinansowany ze.
Ankieta C Metryczka Rekrutacja.
Przedsiębiorcy a szkolnictwo zawodowe
ZZDZ jest pozarządową organizacją oświatową skupiającą aż 24 Zakłady Doskonalenia Zawodowego.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
MISJA Wspieranie wszelkich przedsięwzięć służących skutecznemu działaniu na rzecz zatrudnienia poprzez wykorzystanie lokalnych zasobów poradnictwa zawodowego,
PO KL sukcesy i wyzwania oraz dobre praktyki w rozwiązywaniu problemów woj. podlaskiego Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament.
Wsparcie systemu edukacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie lubuskim.
CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W SANOKU Oferta edukacyjna.
Szkoła zawodowa Rzeszów 2013.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
„AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób w wieku 50+” Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Rola polityki rynku pracy w rozwijaniu kształcenia zawodowego.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Dodatkowe środki dla regionu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Szczecin, dnia r.
Rok Szkolny 2014/2015 Rokiem Szkoły Zawodowców 1.
Piękne umysły jako kapitał społeczny. Przemiany w edukacji i rewolucja w środkach komunikowania się Edukacja jako kluczowe zadanie w społeczeństwie informacyjnym.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Stan wdrażania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki listopada 2008 r.
1 Instytut Techniczny Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Gorzowie Wielkopolskim Konferencja: Lubuskie Centrum Innowacji, styczeń
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku ul. Pogodna Białystok
Biuro Funduszy Europejskich Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego  Priorytet 1: Rozbudowa.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Konferencja współfinansowan a ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Kompleksowy Program Rozwoju Szkolnictwa Zawodowego.
Podpisanie umów: Działanie 4. 1
Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie na 2015 rok w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 2 grudnia 2016 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Zapis prezentacji:

Edukacja a rynek pracy Możliwości powiązań, potrzeba działań długofalowych Mielec, 20 stycznia 2006 r

Sygnały z mieleckiego rynku pracy 52% ogółu zatrudnionych pracuje w przemyśle (średnia krajowa ok. 28%, średnia w UE ok. 30%) Pracodawcy poszukują pracowników o wysokich kompetencjach technicznych zorientowanych na współczesne technologie projektowania i wytwarzania (tendencje światowe związane z rozwojem TIK) Surowej ocenie poddaje się niedostosowanie szkolnictwa technicznego do obecnych potrzeb pracodawców (problem ogólnopolski) Problem właściwego wykształcenia technicznego nie dotyczy tylko uczniów i bezrobotnych, ale także… osób pracujących (wdrażane do przemysłu nowe technologie, zbyt mało osób z wyższym wykształceniem, zaniedbane kształcenie ustawiczne)

Ludność według wykształcenia w 2002 r xx

Demografia wg GUS w 2001 r 6 ml w ml w ml w 2010 =11,2 ml

Inwestowanie w tym obszarze jest czynnikiem determinującym wzrost i wydajność w takim samym stopniu, jak inwestowanie w kapitał i sprzęt. Udowodniono pozytywny wpływ wykształcenia na stan zatrudnienia. Zasoby ludzkie są naszym głównym bogactwem Nauka nie tylko za młodu – nawet do uzyskania tytułu magistra w wieku dwudziestu paru lat – nie wystarczy dzisiaj do zapewnienia sobie pracy w ciągu następnych około 40 lat, czyli aż do emerytury. Prawie jedna trzecia polskiego społeczeństwa powinna być objęta ponownym kształceniem, aby mieć szansę nadążyć za rozwojem. [Prof. W.Cellary AE Poznań] Program Operacyjny Wykształcenie i kompetencje NPR

Spróbujmy sprostać wyzwaniom rynku pracy Zasoby ludzkie Edukacja szkoły, kształcenie ustawiczne Pracodawcy Istnieje potrzeba powiązań i działań długofalowych

Zły model współpracy Szkoła Zakład pracy Niedopasowanie profili kształcenia do potrzeb rynku pracy, zanik kształcenia praktycznego Brak przejrzystego systemu kwalifikacji zawodowych Nie uwzględnienie w programach kształcenia oczekiwań pracodawców Obniżenie rangi kształcenia zawodowego – selekcja negatywna Brak kształtowania postaw proedukacyjnych wśród osób pracujących Wzajemne obciążanie się odpowiedzialnością

Współpraca Dobry model współpracy Szkoła Zakład pracy Kształcenie ustawiczne Dopasowanie profili kształcenia do zdiagnozowanych potrzeb rynku pracy Uwzględnienie w programach kształcenia oczekiwań pracodawców szkoła kształci szerokoprofilowo zakład pracy włącza się w organizację praktyk, stwarza także możliwości organizowania zajęć specjalistycznych z wykorzystaniem współczesnych technologii w ścisłej współpracy organizowanie dla osób dorosłych kursów podnoszących lub nadających nowe kwalifikacje certyfikowanie kompetencji – również poza systemem szkolnym

Oczekiwania pracodawcy Pracodawca nie ma problemu z pozyskaniem do pracy nowego pracownika Pracodawcy zostały stworzone warunki do kształcenia ustawicznego już zatrudnionych pracowników Skoro tak, to: Oferta programowa szkół oraz jakość kształcenia zostanie dostosowana do potrzeb rynku pracy Zostanie zbudowany [lokalny] sprawny system kształcenia ustawicznego z wykorzystaniem uczelni, szkół i instytucji szkolących

Oczekiwania szkoły Zakład pracy uczestniczy w tworzeniu programów kształcenia zawodowego Zakład pracy włącza się w organizację praktyk dla uczniów i absolwentów szkół wyższych Zakład pracy udostępnia w miarę możliwości swój park przemysłowy do organizowania szkoleń specjalistycznych Wykwalifikowana kadra techniczna włącza się w szkolenie ustawiczne innych pracowników

Czy to są wspólne oczekiwania? Zostanie sformalizowana współpraca pomiędzy samorządami, szkołami, pracodawcami, instytucjami rynku pracy i innymi kluczowymi partnerami w obszarze Rozwój Zasobów Ludzkich Biorąc pod uwagę ponad przeciętną potrzebę szkolenia w Mielcu kadr dla nowoczesnej gospodarki, zostanie utworzone [wspólnie] Centrum Szkoleniowe Nowoczesnych Technologii Wytwarzania

Czy taka współpraca jest możliwa? Należy dostrzec to, co już w Mielcu istnieje i co się robi Należy skorzystać z funduszy europejskich: Europejski Fundusz Społeczny (EFS) - w Regionalnym Programie Operacyjnym woj. Podkarpackiego na lata Priorytet 4: Rozwój zasobów ludzkich i integracja społeczna Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) – w Regionalnym Programie Operacyjnym woj. Podkarpackiego na lata Priorytet 2: Wzmocnienie i rozwój infrastruktury społecznej TAK

Kilka przykładów już realizowanych Nowa jakość w zarządzaniu firmą w ramach działania 2.3 SPORZL Oferta szkoleń dla pracowników zgłaszanych przez zakłady pracy z dofinansowaniem z EFS od 40% do 80% Między innymi kursy z zarządzania zasobami ludzkimi oraz operatorzy obrabiarek numerycznych Dostosowanie szkolnictwa technicznego do potrzeb nowoczesnej gospodarki opartej na metodach komputerowego projektowania i wytwarzania w ramach Phrae 2003 Utworzenie pracowni obrabiarek sterowanych numerycznie

Kilka przykładów już realizowanych E-społeczeństwo – szkolenia informatyczne i językowe z wykorzystaniem technik e-leraningowych w ramach działania 2.1 ZPORR Bezpłatna oferta szkoleń dla osób pracujących zgłaszających się indywidualnie Między innymi szkolenia z systemów CAD/CAM/CNC Chcę się uczyć i pracować w ramach działania 2.1 ZPORR Praktyki wakacyjne dla uczniów szkół ponadgimanzjalnych w innowacyjnych przedsiębiorstwach

Czy to może być dobre zakończenie? Edukacja – Praca Inicjatywa powiązania edukacji z rynkiem pracy w ramach działania 2.1 ZPORR

Ale jeszcze pod rozwagę… Godło Przedsiębiorca przyjazny edukacji