Edukacja a rynek pracy Możliwości powiązań, potrzeba działań długofalowych Mielec, 20 stycznia 2006 r
Sygnały z mieleckiego rynku pracy 52% ogółu zatrudnionych pracuje w przemyśle (średnia krajowa ok. 28%, średnia w UE ok. 30%) Pracodawcy poszukują pracowników o wysokich kompetencjach technicznych zorientowanych na współczesne technologie projektowania i wytwarzania (tendencje światowe związane z rozwojem TIK) Surowej ocenie poddaje się niedostosowanie szkolnictwa technicznego do obecnych potrzeb pracodawców (problem ogólnopolski) Problem właściwego wykształcenia technicznego nie dotyczy tylko uczniów i bezrobotnych, ale także… osób pracujących (wdrażane do przemysłu nowe technologie, zbyt mało osób z wyższym wykształceniem, zaniedbane kształcenie ustawiczne)
Ludność według wykształcenia w 2002 r xx
Demografia wg GUS w 2001 r 6 ml w ml w ml w 2010 =11,2 ml
Inwestowanie w tym obszarze jest czynnikiem determinującym wzrost i wydajność w takim samym stopniu, jak inwestowanie w kapitał i sprzęt. Udowodniono pozytywny wpływ wykształcenia na stan zatrudnienia. Zasoby ludzkie są naszym głównym bogactwem Nauka nie tylko za młodu – nawet do uzyskania tytułu magistra w wieku dwudziestu paru lat – nie wystarczy dzisiaj do zapewnienia sobie pracy w ciągu następnych około 40 lat, czyli aż do emerytury. Prawie jedna trzecia polskiego społeczeństwa powinna być objęta ponownym kształceniem, aby mieć szansę nadążyć za rozwojem. [Prof. W.Cellary AE Poznań] Program Operacyjny Wykształcenie i kompetencje NPR
Spróbujmy sprostać wyzwaniom rynku pracy Zasoby ludzkie Edukacja szkoły, kształcenie ustawiczne Pracodawcy Istnieje potrzeba powiązań i działań długofalowych
Zły model współpracy Szkoła Zakład pracy Niedopasowanie profili kształcenia do potrzeb rynku pracy, zanik kształcenia praktycznego Brak przejrzystego systemu kwalifikacji zawodowych Nie uwzględnienie w programach kształcenia oczekiwań pracodawców Obniżenie rangi kształcenia zawodowego – selekcja negatywna Brak kształtowania postaw proedukacyjnych wśród osób pracujących Wzajemne obciążanie się odpowiedzialnością
Współpraca Dobry model współpracy Szkoła Zakład pracy Kształcenie ustawiczne Dopasowanie profili kształcenia do zdiagnozowanych potrzeb rynku pracy Uwzględnienie w programach kształcenia oczekiwań pracodawców szkoła kształci szerokoprofilowo zakład pracy włącza się w organizację praktyk, stwarza także możliwości organizowania zajęć specjalistycznych z wykorzystaniem współczesnych technologii w ścisłej współpracy organizowanie dla osób dorosłych kursów podnoszących lub nadających nowe kwalifikacje certyfikowanie kompetencji – również poza systemem szkolnym
Oczekiwania pracodawcy Pracodawca nie ma problemu z pozyskaniem do pracy nowego pracownika Pracodawcy zostały stworzone warunki do kształcenia ustawicznego już zatrudnionych pracowników Skoro tak, to: Oferta programowa szkół oraz jakość kształcenia zostanie dostosowana do potrzeb rynku pracy Zostanie zbudowany [lokalny] sprawny system kształcenia ustawicznego z wykorzystaniem uczelni, szkół i instytucji szkolących
Oczekiwania szkoły Zakład pracy uczestniczy w tworzeniu programów kształcenia zawodowego Zakład pracy włącza się w organizację praktyk dla uczniów i absolwentów szkół wyższych Zakład pracy udostępnia w miarę możliwości swój park przemysłowy do organizowania szkoleń specjalistycznych Wykwalifikowana kadra techniczna włącza się w szkolenie ustawiczne innych pracowników
Czy to są wspólne oczekiwania? Zostanie sformalizowana współpraca pomiędzy samorządami, szkołami, pracodawcami, instytucjami rynku pracy i innymi kluczowymi partnerami w obszarze Rozwój Zasobów Ludzkich Biorąc pod uwagę ponad przeciętną potrzebę szkolenia w Mielcu kadr dla nowoczesnej gospodarki, zostanie utworzone [wspólnie] Centrum Szkoleniowe Nowoczesnych Technologii Wytwarzania
Czy taka współpraca jest możliwa? Należy dostrzec to, co już w Mielcu istnieje i co się robi Należy skorzystać z funduszy europejskich: Europejski Fundusz Społeczny (EFS) - w Regionalnym Programie Operacyjnym woj. Podkarpackiego na lata Priorytet 4: Rozwój zasobów ludzkich i integracja społeczna Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) – w Regionalnym Programie Operacyjnym woj. Podkarpackiego na lata Priorytet 2: Wzmocnienie i rozwój infrastruktury społecznej TAK
Kilka przykładów już realizowanych Nowa jakość w zarządzaniu firmą w ramach działania 2.3 SPORZL Oferta szkoleń dla pracowników zgłaszanych przez zakłady pracy z dofinansowaniem z EFS od 40% do 80% Między innymi kursy z zarządzania zasobami ludzkimi oraz operatorzy obrabiarek numerycznych Dostosowanie szkolnictwa technicznego do potrzeb nowoczesnej gospodarki opartej na metodach komputerowego projektowania i wytwarzania w ramach Phrae 2003 Utworzenie pracowni obrabiarek sterowanych numerycznie
Kilka przykładów już realizowanych E-społeczeństwo – szkolenia informatyczne i językowe z wykorzystaniem technik e-leraningowych w ramach działania 2.1 ZPORR Bezpłatna oferta szkoleń dla osób pracujących zgłaszających się indywidualnie Między innymi szkolenia z systemów CAD/CAM/CNC Chcę się uczyć i pracować w ramach działania 2.1 ZPORR Praktyki wakacyjne dla uczniów szkół ponadgimanzjalnych w innowacyjnych przedsiębiorstwach
Czy to może być dobre zakończenie? Edukacja – Praca Inicjatywa powiązania edukacji z rynkiem pracy w ramach działania 2.1 ZPORR
Ale jeszcze pod rozwagę… Godło Przedsiębiorca przyjazny edukacji