ŁÓDŹ – MOJE MIASTO.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELBLĄG OBYWATELSKI – NOWA JAKOŚĆ
Advertisements

Lifelong Learning Programme Projekt GRUNDTVIG Multilateral INTEGRA
Opinie Polaków na temat usług szpitalnych
CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM – raport Przygotowany dla Fundacji ABC XXI 30 października 2006.
FIRMY Badanie przeprowadzone przez: ASM- Centrum Badań i Analiz
Urząd Statystyczny w Lublinie Liczy się każdy
MOJA SZKOŁA W LICZBACH.
Wyniki badania na temat czytania dzieciom
Raport z badań społecznego odbioru prowadzonych działań inwestycyjnych opracowany na zlecenie Gminy Zabrze oraz Zabrzańskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów.
Jaki personel zatrudniamy a jaki byśmy chcieli?
Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce
Standardowy Eurobarometr 70 / jesień 2008 – TNS Opinion & Social Eurobarometr 70 / JESIEŃ 2008 / GŁÓWNE WYNIKI: POLSKA EUROBAROMETR 70 OPINIA PUBLICZNA.
Standardowy Eurobarometr 68 / jesień 2007 – TNS Opinion & Social Eurobarometr 68 / JESIEŃ 2007 / GŁÓWNE WYNIKI: POLSKA EUROBAROMETR 68 OPINIA PUBLICZNA.
Zwalczanie przestępczości
Polacy i ich poczucie bezpieczeństwa. Przestępczość na Podkarpaciu
Metody badawcze w socjologii – ciąg dalszy
Osoby, które samodzielnie wybrały zamiennik w trakcie ostatniej naprawy/wymiany części, najczęściej (38%) wskazywały, że powodem do wybrania takiego rozwiązania.
Analiza wyników ankiety
Świadomość kierowców na temat zagadnień zrównoważonego transportu Departament Edukacji Ekologicznej.
BADANIE POZIOMU AKCEPTACJI SPOŁECZNEJ DLA ZMIAN PROPONOWNAYCH W USTAWIE O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH - SKRÓT Z BADANIA Dla Narodowego Funduszu.
1 Kto utożsamia się z Wielkopolską, a kto nie?. 2 Mieszkańcy Wielkopolski próba reprezentatywna, N=800.
ZAWODY ZAUFANIA PUBLICZNEGO W ŚWIADOMOŚCI POLAKÓW
Przedstawienie Raportu z badań satysfakcji klientów i Jakości wody w opinii mieszkańców Gdańska i Sopotu.
STUDENCI POLSCY PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ, INICJATYWA, FIRMY Główne wyniki badań Warszawa, Czerwiec 2002.
Bezpieczeństwo społeczności lokalnych: ćwiczenia 1
Jesteśmy przekonani, że wprowadzanie zmian musi odbyć się kompleksowo. Jest to warunek konieczny dla powodzenia proponowanych reform. Wymienione propozycje.
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
Wizje życia młodych ludzi w Polsce Projekt Echa Europy jest realizowany w ramach Programu Młodzież w działaniu Akcja 2 - Wolontariatu Europejskiego i współfinansowany.
ANKIETA ZESPOŁU SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH nr 3 WE WROCŁAWIU
PODSUMOWANIE ANKIETY DIAGNOZUJĄCEJ DEBATA UCZEŃ ATEN – DEMORKACJA BLIŻEJ SZKOŁY.
Uniwersytety Trzeciego Wieku
Ankieta – Kraków Podwyżki J.M Czy Pana/Pani zdaniem podwyżki podatków, opłat i cen usług komunalnych w Krakowie są konieczne dla prawidłowego funkcjonowania.
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Ankieta ma na celu badanie opinii publicznej Gminy Nasielsk. W ankiecie wzięło udział 500 osób. 100 mieszkańców miasta Nasielsk i 400 mieszkańców wsi.
Raport z badania sondażowego PIŁA W OCZACH JEJ MIESZKAŃCÓW
Badanie opinii uczestników IX Bałtyckiego Festiwalu Nauki na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego Koło Naukowe Metod Ilościowych.
Centrum Badań Edukacyjnych Wyższa Szkoła Humanistyczno- Ekonomiczna w Łodzi Badanie efektywności działań władz samorządowych Piotrkowa Trybunalskiego w.
WYNIKI ANKIETY PRZEPROWADZONEJ WŚRÓD DZIENNIKARZY OCENIAJĄCYCH PRACĘ DZIAŁÓW PR SPÓŁEK GRUPY PKP OPRACOWANIE: BIURO MARKETINGU I KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ.
Instytut Statystyki i Demografii
UTWORZENIE SPÓJNEJ ANTYTERRORYSTYCZNEJ STRATEGII INFORMACYJNEJ
Ankieta została przeprowadzona z mieszkańcami Gminy Nadarzyn w ramach Młodzieżowej Akcji Obywatelskiej- 20 lat wspólnie. Pytania na które odpowiadali ankietowani:
Ocena warunków życia i jakości usług publicznych
Szczecin Miasto Młodości i Przyszłości
Jakość życia na obszarach wiejskich Wybrane zagadnienia Wzorcowy System Regionalny Monitoringu Jakości Usług Publicznych i Jakości Życia.
Rada Statystyki Warszawa 19 maj Agenda Cel badania: Poznanie opinii właścicieli przedsiębiorstw i kluczowych menedżerów na temat statystyki publicznej,
Oczekiwania edukacyjne 15-latków w badaniach PISA w Polsce
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Raport z badań CSR w opinii inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych oraz spółek giełdowych Badanie wśród przedstawicieli spółek giełdowych Warszawa,
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
© GfK 2014 | GfK Health | Leki homeopatzcyne widziane okiem lekarzy 1 LEKI HOMEOPATYCZNE WIDZIANE OKIEM LEKARZY Czerwiec 2014.
Raport z badań CSR w opinii inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych oraz spółek giełdowych Badanie wśród inwestorów instytucjonalnych Warszawa, lipiec.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
Zadanie rekrutacyjne na XX sesję Sejmu Dzieci i Młodzieży.
Jako element polityki prorodzinnej w Polsce
ANKIETA DLA RODZICÓW Rodzice uczniów są ważnym ogniwem w życiu szkoły, dlatego przeprowadzono wśród nich anonimową ankietę, na temat współpracy rodziców.
Warszawa, kwiecień 2015r. Badanie opinii na temat organizacji igrzysk The World Games.
Raport badawczy. Badani najczęściej odpowiadali, że podjęli pracę za granicą, chociaż mieli pracę w Polsce, jednak zarobki były zbyt niskie. Pracownicy.
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
Sopot, grudzień 2009 roku dla Urzędu Miasta Gdańska Ocena jakości pracy oraz obsługi klientów UM w Gdańsku Raport przygotowany przez PBS DGA Spółka z o.o.
Sopot, grudzień 2008 roku dla Urzędu Miasta Gdańska Ocena jakości pracy oraz obsługi klientów UM w Gdańsku Raport przygotowany przez PBS DGA Spółka z o.o.
Instytut Eurotest BADANIE OPINII OSÓB PROWADZACYCH GOSPODARSTWA DOMOWE NA TERENIE GDAŃSKA DOTYCZACYCH ZMIANY SPOSOBU ZBIERANIA SELEKTYWNEGO ODPADÓW KOMUNALNYCH.
RESZOWSKA DIAGNOZA SPOŁECZNA 2015 Dr Hubert Kotarski Dr Krzysztof Malicki Dr Mariusz Palak Dr Krzysztof Piróg Uniwersytet Rzeszowski.
Biuro Urządzania Lasu i Geodezji Leśnej Oddział w KrakowieBiuro Urządzania Lasu i Geodezji Leśnej Oddział w Białymstoku Postrzeganie koncepcji reintrodukcji.
OPINIE MIESZKAŃCÓW CZĘSTOCHOWY NA TEMAT ROZWOJU I PROMOCJI MIASTA JAKO CENTRUM TURYSTYCZNEGO Dr hab. Felicjan Bylok (kierownik badań) Dr Leszek Cichobłaziński.
Głos Polaków w sprawie wina
Raport z badania ilościowego przygotowany na zlecenie:
Wyniki ankiet dla rodziców przeprowadzonej w dn
Kampania społeczna na temat picia alkoholu przez kobiety w ciąży
Badanie #finanseprzyszlosci – czy za 10 lat bankowa aplikacja mobilna będzie najważniejszą aplikacją w telefonie.
Zapis prezentacji:

ŁÓDŹ – MOJE MIASTO

Badanie na temat "Łódź- moje miasto" zostało przeprowadzone przez studentów Socjologii na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. Różnorodność interakcji i cechy charakterystyczne sposobu życia mieszkańców dużych miast prowadzą, jak twierdził już sam Simmel, do powstania specyficznej ich mentalności. Problem ten nie jest nam, badaczom - mieszkańcom dużego miasta, obcy, dlatego postanowiliśmy poznać bliżej i dokładniej postawy, jakie przyjmują mieszkańcy Łodzi w stosunku do naszego miasta. Celem badania było przyjrzenie się bliżej temu, co łodzianie myślą o naszym mieście, co wiedzą na jego temat i jakie zachowania prezentują. Chcieliśmy także zbadać ich standard życia, ich subiektywne postrzeganie własnej sytuacji życiowej i społecznej oraz perspektywy na przyszłość, jakie stwarza im miasto Łódź.

W naszym projekcie skupiliśmy się głównie na poznawaniu postaw mieszkańców Łodzi w kontekście zaufania społecznego według P. Sztompki. Socjolog ten wyjaśnił złożoną koncepcję zaufania społecznego, na które składa się współcześnie wiele czynników. Aby kogoś lub coś darzyć zaufaniem trzeba przede wszystkim znać tę osobę, tę instytucję. Odpowiedni poziom znajomości zyskuje się natomiast m.in. poprzez posiadanie odpowiedniej ilości informacji o danym obiekcie, poprzez zgodność jego zachowań, pewną przewidywalność. Zaufaniem nie darzymy jednak tylko konkretnych jednostek. Ufać możemy także pewnym instytucjom, organizacjom. Nasze postawy wobec nich zależą od spoistości ich norm, stabilności oraz ogólnej przejrzystości życia społecznego.

Nasze badania odnosiły się w pewnej części właśnie do budowania zaufania społecznego wobec miasta. By poznać poziom ufności wobec łódzkich władz, instytucji, czy po prostu innych ludzi, musieliśmy najpierw zapytać łodzian o ich postawy wobec różnych dziedzin życia Podczas naszego badania przeprowadziliśmy łącznie 140 wywiadów kwestionariuszowych, na grupie łodzian między 20 a 69 rokiem życia. 14 ankieterów miało za zadanie przeprowadzenie wywiadów z 10 osobami różnej płci i w różnym wieku, które urodziły się w Łodzi lub żyją tu od dawna. Próba do badania została dobrana w sposób kwotowy. Dane statystyczne zostały zaczerpnięte z Głównego Urzędu Statystycznego i dotyczyły stanu liczby mieszkańców z dnia 18.05.2009r.

ZAUFANIE SPOŁECZNE ŁODZIAN WOBEC MIASTA

„Jak długo mieszka Pan/i w Łodzi?” Szczególną uwagę poświęciliśmy zagadnieniom, które dotyczą charakterystyki mieszkańców Łodzi, ich stosunku do swojego miasta, a także więzi łączącej ich z tym miejscem. Ustaliliśmy, iż w badaniach wzięło udział 86 rodowitych Łodzian oraz 54 osoby, które nie urodziły się w Łodzi. Respondentom, którzy nie urodzili się w Łodzi zostało zadane pytanie: „Jak długo mieszka Pan/i w Łodzi?” Na poniższym wykresie widać, iż zdecydowana większość badanych mieszka w Łodzi dłużej niż 10 lat.

W badaniu stosunku Łodzian do swojego miasta, istotnym elementem jest poczucie dumy, odczuwane z powodu bycia Łodzianinem. Wśród mieszkańców miasta dominuje poczucie dumy z bycia Łodzianinem, które deklaruje 99 osób, co stanowi 70,7% wszystkich badanych. Natomiast 39 osób, czyli 27,9% nie odczuwa dumy z bycia Łodzianinem. Można zauważyć, że rodowici Łodzianie częściej deklarowali odczuwanie dumy z bycia Łodzianinem, niż osoby, które nie pochodzą z Łodzi. Z 86 rodowitych Łodzian, 66 osób przyznało, iż odczuwa dumę z bycia Łodzianinem, natomiast z 54 nie rodowitych Łodzian, tylko 19 osób uznało, że taką dumę odczuwa.

Okazuje się, że osoby odczuwające dumę z bycia Łodzianami wykazują mocne związanie z miastem. 86 osób, czyli 48,5% badanych deklaruje raczej mocne i bardzo mocne związanie z Łodzią. Jedynie 19 osób, czyli 13,6% odczuwa raczej słabe związanie z miastem. Na związanie respondenta z Łodzią wpływa także jego sytuacja zawodowa. Badani, którzy w obecnym miejscu pracy, pracują powyżej 10 lat są bardzo mocno lub raczej mocno związani z miastem (zadeklarowało 27 z 95 osób), Natomiast z osób pracujących w obecnym miejscu pracy, nie więcej niż 5 lat, 3 osoby, czyli wszystkie w tej grupie, opowiedziały się za brakiem związania z Łodzią.

Jeśli chodzi o powody najsilniej wiążące rodowitych Łodzian z miastem, to przede wszystkim: urodzenie się w tym mieście i zamieszkiwanie tu rodziny od pokoleń. (Pierwsza przyczyna została wskazana przez 32 osoby, natomiast druga przez 28.) Wśród powodów wiążących z miastem osoby, które się tu nie urodziły, najczęściej wymieniane były: posiadanie pracy w Łodzi lub posiadanie tu przyjaciół. (Pierwsza odpowiedź została wybrana przez 20 osób, natomiast druga przez 14.) Zwrócono także uwagę na to, czy mieszkańców Łodzi denerwuje fakt, iż ktoś niepochlebnie wyraża się o mieście w ich obecności. 72 osoby, czyli ponad połowa ankietowanych uznało, że złości je powyższa sytuacja, natomiast 43 osoby, czyli jedna trzecia badanych nie odczuwa złości z wyżej wymienionego powodu.

OPINIE ŁODZIAN W ZAKRESIE INWESTYCJI I ROZWOJU

Rozpoczynając nasze rozważania na temat opinii łodzian w zakresie inwestycji i rozwoju, interesującą kwestią były także opinie dotyczące wizerunku miasta. Większość pytanych osób, 70% (98 osób) uważa, że wizerunek miasta w przeciągu ostatnich 10 lat zmienił się na lepsze, zaś tylko 15 osób (10, 7%) uważa przeciwnie Badani zauważają jednak, że rozwój Łodzi w porównaniu do innych polskich miast przebiega mniej dynamicznie

Nadzieje związane z rozwojem miasta pokładane są: We władzach miasta (99,3%) W inwestorach zagranicznych (90,7%) W inwestorach lokalnych (89,3%) Główna przeszkoda w rozwoju miasta: Obecna polityka władz miasta

Przebadani respondenci posiadają podstawową wiedzę na temat działań inwestycyjnych, prowadzonych w Łodzi. Na pytanie: Które z podanych inwestycji zostały w Łodzi przeprowadzone lub są w trakcie realizacji? Poprawnej odpowiedzi, czyli: „IKEA” i „Fabryka Della” udzieliło odpowiednio 123 (87, 9%) oraz 116 (82, 9%) spośród ankietowanych.

Najwięcej respondentów zauważa w ciągu ostatnich pięciu lat negatywne zmiany w funkcjonowaniu rynku pracy 73 osoby (52,1%), a także w służbie zdrowia -69 osób (49,2%). W opozycji do tych dziedzin stoją usługi, co deklaruje aż 97osób (69,2%), kulturalne życie miasta -90 osób (64,3%), oraz możliwości wypoczynku i rekreacji -77osób (55%).

WNIOSKI

Jako mieszkańcy Łodzi czujemy się dumni z bycia łodzianami. Większość z nas jest bardzo mocno związana z miastem a niepochlebne o nim opinie złoszczą nas. Zwracamy uwagę na potrzebę poprawy stanu technicznego środków komunikacji miejskiej, oraz zwiększenia częstotliwości jazdy komunikacji miejskiej, potrzebę remontu dróg i, w związku z tym, usprawnienia ruchu ulicznego. Komfort jazdy środkami komunikacji miejskiej oceniamy na poziomie średnim. Mieszkańcy Łodzi nie czują się w swoim mieście bezpieczni .

Za przyczynę przestępczości uznajemy rosnący poziom bezrobocia. Największym zainteresowaniem cieszą się: chodzenie do kina, pubów bądź restauracji, na koncerty lub wyjazdy poza miasto. Większość z nas chciałaby w większym niż obecnie zakresie korzystać z różnorodnych form spędzania czasu wolnego. Uniemożliwiają nam to najczęściej: brak czasu, brak środków, brak towarzystwa czy brak informacji o takich możliwościach. Rozwój Łodzi przebiega mniej dynamicznie, niż rozwój innych polskich miast. Władze miasta mają największy wpływ na jego rozwój i to właśnie one są w największym stopniu za niego odpowiedzialne. Jednakże działania władz nie są przez mieszkańców oceniane pozytywnie.

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ !