Kierunki rozwoju marketingu w usługach transportowych
Wraz ze zmianami zachodzącymi w otoczeniu, zmieniają się wymagania konsumentów i ich wrażliwość na bodźce marketingowe. Następstwem tych przemian i wzrostu świadomości nabywczej konsumentów są zmiany w wykorzystaniu instrumentów marketingu-mix
Produkt konkurowanie cechami produktu konkurowanie ceną i cechami produktu konkurowanie jakością, usługami dodatkowymi plasowanie usług redefiniowanie kategorii usługi transportowej
Cena kosztowa formuła kształtowania cen konkurenci jako punkt odniesienia wartości dostrzegane przez nabywcę indywidualna opcja cenowa złożonej usługi
Dystrybucja spedytorzy jako pośrednicy spedytor jako centra powstawania kosztów spedytorzy jako klienci spedytorzy jako partnerzy zharmonizowany łańcuch wartości
Promocja intensywna i agresywna reklama, w zakresie usług – akwizycja intensywna promocja sprzedaży ukierunkowany i zintegrowany system komunikowania wspieranie dodatkowych korzyści
Personel stawianie na sprzedaną ilość przedstawiciel firmy integracja z firmą – sprzedaż, misja firmy doradca, akwizytor, dbałość o wizerunek doradca, partner, ranga autorytetu i wiarygodności
Proces świadczenia usługi parametry techniczne, wysokie koszty, brak ingerencji klienta w proces nieznaczny udział klienta w tworzeniu usług interakcje z klientem, udział klienta w procesie świadczenia usługi partnerstwo, prosument, sprawność i profesjonalizm
Świadectwo materialne zaspokojenie potrzeb bieżących, bez wyróżnień logo, nieznaczne wyróżnienie wizerunek, marka, styl wizerunek, prestiż, pozycjonowanie
Na podstawie analizy trendów charakteryzujących przyczyny i kategorie zmian w zachowaniach konsumentów, do kierunków rozwoju działań marketingowych należy zaliczyć: rozwój marketingu partnerskiego, rozwój marketingu interakcyjnego, a w tym szczególnie doskonalenie obsługi klientów, pogłębianie i wykorzystywanie wiedzy, którą dysponuje personel firmy, dostęp do pełnej i rzetelnej informacji, rozwój marketingu społecznego w celu pozyskania akceptacji społecznej otoczenia, doskonalenie i rozwój komunikacji interaktywnej w procesach negocjacji i dialogu z podmiotami otoczenia.
Marketing partnerski w przedsiębiorstwach transportowych to: tworzenie nowej wartości dla klienta, udział indywidualnego klienta w określaniu i tworzeniu głównych korzyści (efektem jest usługa tworzona głównie z klientem), projektowanie i dostosowanie procesów, technologii, działań promocyjnych i ludzi tak, aby tworzyły one wartość oczekiwaną przez klienta, budowanie trwałej więzi między nabywca a sprzedawcą opartej na partnerstwie i zaufaniu, analiza aktywności nabywczej klientów oraz ich lojalności, rozszerzanie działań marketingowych na relacje z otoczeniem, czego efektem jest dążenie do budowy „łańcucha partnerstwa”.
Podstawowe czynniki wpływające na bliskość firmy z klientem: 1) jakość produktu – usługi, 2) jakość procesów zorientowanych na klienta, 3) elastyczność w relacjach z klientami, 4) jakość porad udzielanych przez sprzedawców, 5) otwartość podczas informowania klienta, 6) przyjmowanie i respektowanie uwag od klientów, 7) kontakty z pozostałym personelem spoza sprzedawców.
Efektem marketingu społecznego są przeobrażenia na rynku usług transportowych w zakresie np. doboru gałęzi transportu, konkretnego środka transportu (z katalizatorem spalin) lub z możliwością załadunku produktów w konkretnych opakowaniach, nowoczesność środków transportu itp. Pogarszający się stan środowiska naturalnego to jeden z najważniejszych problemów społeczeństw początku XXI wieku. Potrzeba troski społecznej o środowisko naturalne zmusza przedsiębiorczych producentów do uruchomienia wielu możliwości innowacyjnych.
Nowym kierunkiem na rynku usług transportowych może stać się marketing zorientowany czasowo i na współpracę z klientami. Oznacza on zdynamizowanie działań marketingowych w firmie , przejście do konstruktywnego dialogu z klientami, prowadzonego na bieżąco (w odpowiednim czasie), uwzględniającego zdobycze nowoczesnej technologii
Znacząca przewaga konkurencyjna może leżeć w zdolności do szybszego uczenia się i dokonywania szybszych zmian. Istotnym więc elementem staje się konkurowanie o przywództwo intelektualne, o optymalne łączenie kluczowych cech konkurencyjności oraz o udział w rynku. Na rynku usług transportowych istotne staje się konkurowanie o potencjał ludzki zaangażowany w proces rozwoju firmy. W wiedzy personelu upatrują źródeł sukcesu rynkowego w przyszłości.
Ciągłe doskonalenie produktów prowadzi do ich porównywalności, zacierania się różnic pomiędzy najlepszymi i tymi doskonalącymi się. Konieczny jest nowoczesny marketing polegający na zdobywaniu coraz dokładniejszej wiedzy o tym, czego klient oczekuje. Atutem w tej walce będzie precyzja informacji. Narzędziami wiodącymi w pozyskiwaniu i przetwarzaniu informacji stały się: Internet, urządzenia do odczytywania danych, automatyzacja procesów świadczenia usług itp. Dla przedsiębiorstw podejmujących działania, liczą się w zasadzie dwa atrybuty informacji: dostępność i pewność.
Stała obserwacja rynku, koncentrująca się na zrozumieniu potrzeb i motywacji klientów, firm transportowych, przewidywaniu działań konkurencji, możliwości udziału klientów w procesie rozwoju usług oraz analiza udziału w rynku są warunkiem uzyskania względnie trwałej przewagi konkurencyjnej