Specyficzne trudności w uczeniu się

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
CO WARTO WIEDZIEC O DYSLEKSJI?
Advertisements

WARSZTATY PRACA Z UCZNIEM
Praca z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
ZABURZENIA UWAGI A dyskalkulia
Wszyscy pewnie znają bajkę Andersena o brzydkim kaczątku, ale nie każdy wie, że jej autor był dyslektykiem. Jako uczeń miał kłopoty z ortografią, mylił.
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Terapeuta: mgr Jolanta Sikora.
Dysleksja Hanna Mazela.
dar czy przekleństwo prezentację przygotowała Marzena Bogoń
Opracowała mgr Maria Różańska
Pracują w grupach 2,3,4,5 osobowych.
Beata Mierzejewska PPP nr 19 DIAGNOZA I REHABILITACJA ORTOPTYCZNA
WCZESNE ROZPOZNAWANIE ZABURZEŃ O CHARAKTERZE DYSLEKTYCZNYM
Materiały przygotowane na zebranie rodzicielskie na temat:
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
DYSLEKSJA ROZWOJOWA Co to jest dysleksja rozwojowa Przyczyny
Dziecko dyslektyczne w szkole.
Praca z dzieckiem o specjalnych potrzebach.
Specyficzne trudności w uczeniu się matematyki – problemy definicyjne
TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ MATEMATYKI – DYSKALKULIA Prezentację przygotowały.
Jak pracować z uczniem z dysleksją rozwojową
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
Nauczyciel a szczególne potrzeby edukacyjne uczniów
RYZYKO DYSLEKSJI, Dysgrafii I Dysortografii
Co to jest dysleksja?.
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
DYSLEKSJA TO NIE CHOROBA !
UCZE Ń Z DYSLEKSJ Ą ROZWOJOW Ą ZNA PRAWA UCZNIA DYSLEKTYCZNEGO I MO Ż E Z NICH KORZYSTA Ć ! §
Objawy DYSLEKSJI.
INTERPRETACJA OPINII PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Szkolenie Rady Pedagogicznej ZSM 2006/2007
NIEZBĘDNIK NAUCZYCIELA
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Przygotowanie dziecka do szkoły
Dydaktyka ogólna.
Wpływ zaburzeń mowy na naukę szkolną Opracowała: Karolina Dubieniecka
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Problem znany czy nieznany? Małgorzata Makara
Dysleksja.
Opracowała: Monika Haligowska
JAK ROZUMIEĆ OPINIĘ Z PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ
Opracowała: Bożena Bełkot
SPECYFICZNE TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ MATEMATYKI DYSKALKULIA
ZABURZENIA W ROZWOJU PERCEPCYJNO-MOTORYCZNYM.
z dziećmi dyslektycznymi
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Dysleksja Learning Disorder.
Dysleksja i trudności szkolne
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
DEFINICJA POJĘCIA DYSLEKSJI
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
DYSLEKSJA.
METODA DOBREGO STARTU.
Model edukacyjny Wyzwania w pracy z dziećmi mającymi trudności w czytaniu autor: Anna Kilian Projekt: Praktyka czyni mistrza Śląska Wyższa Szkoła Zarządzania.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
Wszyscy pewnie znają bajkę Andersena o brzydkim kaczątku, ale nie każdy wie, że jej autor był dyslektykiem. Jako uczeń miał kłopoty z ortografią, mylił.
EUROPEJSKI TYDZIEŃ ŚWIADOMOŚCI DYSLEKSJI
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Ryzyko dysleksji i dysleksja
Sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu gimnazjalnego Opracowane na podstawie Komunikatu dyrektora Centralnej.
Dysleksja- problem znany czy nieznany?
Specyficzne trudności w uczeniu się
Co to jest dysleksja?.
Zapis prezentacji:

Specyficzne trudności w uczeniu się Dysleksja rozwojowa Specyficzne trudności w uczeniu się Dysleksja

Uczniowie ze specyficznymi potrzebami w szkole : Uczniowie zdolni Uczniowie mający: Zaburzenia funkcji narządów ruchu Zaburzenia rozwoju mowy Upośledzenie umysłowe Zaburzenia funkcji narządów umysłu Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się - Czytania i pisania DYSLEKSJA -Matematyki DYSKALKULIA -

CO TO JEST DYSLEKSJA DYSLEKSJA ROZWOJOWA - to zespół specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu przy co najmniej przeciętnej inteligencji, sprawnych narządach ruchu oraz zmysłach wzroku i słuchu, właściwej opiece wychowawczej i dydaktycznej Zaburzenia dyslektyczne mogą występować w formie trudności o węższym zakresie DYSORTOGRAFIA- trudności z opanowaniem poprawnej pisowni ( dziecko popełnia błędy ortograficzne mimo dobrej znajomości zasad pisowni) DYSGRAFIA- niski poziom graficzny pisma (brzydkie, koślawe litery, trudności z utrzymaniem się w linijce, litery w wyrazach nierówne) DYSKALKULIA - problemy w matematyce (niski poziom rozumowania operacyjnego, kłopoty z pojęciami abstrakcyjnymi, np. pojęciem liczby, wielkości, proporcji).

Ryzyko dysleksji Ryzyko dysleksji jest prawdopodobne w przypadku : Obciążeń genetycznych-dziedziczenie Ciąży i powikłań przy porodzie Dysharmonijnego rozwoju psychomotorycznego

Objawy dysleksji opóźniony rozwój mowy; mała sprawność i koordynacja ruchów podczas zabaw ruchowych – dziecko słabo biega, ma kłopoty z jazdą na wrotkach, mała sprawność manualna – kłopoty z rysowaniem i pisaniem (brzydkie pismo); wadliwa wymowa, trudności z wypowiadaniem złożonych słów, błędy gramatyczne; np.: (padna łagoda) trudności z różnicowaniem głosek podobnych oraz z wydzieleniem sylab, głosek ze słów i ich syntezą; trudności z wykonywaniem układanek i odtwarzaniem wzorów graficznych; oburęczność; mylenie prawej i lewej ręki; trudności w czytaniu pomimo dobrej inteligencji oraz braku zaniedbania środowiskowego i dydaktycznego; trudności z opanowaniem poprawnej pisowni: pismo zwierciadlane, mylenie liter podobnych pod względem kształtu (p-b-d-g), liter odpowiadających głoskom zbliżonym fonetycznie, opuszczanie  liter, błędy ortograficzne pomimo znajomości zasad ortografii..

Objawy dysleksji Dziecko dyslektyczne: Przekręca wyrazy Ma trudności z zapamiętywaniem np. wiersza, ale i np.dni tygodnia, nazw miesięcy, Ma trudności z liczeniem prostych zadań

Dysleksja a trudności występujące w nauce innych przedmiotów szkolnych Oprócz problemów w nauce języków obcych, w których istnieje mała zgodność pisowni i dźwiękowej postaci wyrazów, osoby z dysleksją mogą również napotykać na trudności w innych przedmiotach szkolnych: matematyka – trudności z rozwiązywaniem zadań tekstowych; odczytanie i zrozumienie treści zadania, arytmetyka; mylenie cyfr podobnych graficznie, niezamierzona zmiana kolejności cyfr w liczbach, kłopot z zapamiętaniem tabliczki mnożenia, geometria; brak wyobraźni przestrzennej oraz trudności w zapamiętywaniu kształtu figur i kątów, zmiany kierunku w rysunkach historia – trudności w prawidłowym odtwarzaniu dat, chronologii wydarzeń wychowanie fizyczne – brak orientacji w schemacie własnego ciała, nieumiejętność prawidłowego wykonywania poleceń technika – kłopoty z majsterkowaniem, lepieniem, wycinaniem, szyciem inne – mogą występować trudności ze zrozumieniem dłuższych instrukcji nauczyciela na wszystkich przedmiotach.

Gdzie szukać pomocy? Szkoła - nauczyciel polonista - pedagog mgr Krzysztofa Sarwa - nauczyciel terapeuta mgr Arletta Kryś PORADNIA PEDAGOGICZO -PSYCHOLOGICZNA w Ostrowie Wlkp. ul. Królowej Jadwigi 1; tel.0627365139

Prawa ucznia z dysleksją Uczeń z dysleksją ma prawo: do korzystania z zajęć korekcyjno- kompensacyjnych w szkole .do indywidualizacji wymagań (dodatkowy czas pracy lub materiał w mniejszych porcjach) Do wydłużonego czasu podczas pisania wszelkich sprawdzianów Do bycia ocenianym z czytania i pisania wg kryteriów dostosowanych do jego możliwości Do oceniania włożonego wysiłku a nie efektów Na lekcjach siedzieć blisko nauczyciela Do korzystania z komputera ; z książek mówionych Przystąpić do sprawdzianu kompetencji w formie i warunkach odpowiadających wymaganiom- przedłużenie czasu