Systemowe uwikłania granicy między szkołą i nadzorem Ulrich Hammerschmidt.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Nauczyciel jako przywódca edukacyjny
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
Autoewaluacja pracy nauczyciela a ewaluacja wewnętrzna pracy szkoły
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Nadzór pedagogiczny nad szkoleniem zawodowym
Wnioski grupy III Jak organizować efektywną pracę edukacyjną w zespole klasowym z uczniem z zaburzeniami zachowania?
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Otwarte formy nauczania
Sprawowanie nadzoru pedagogicznego
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
Edukacyjna Wartość Dodana
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
jako atut i element prestiżu nowoczesnej szkoły”
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
wsparciem dla ucznia, pomocą dla nauczyciela,
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Evidence Based Policy Cel strategiczny Wzmacnianie średnio i długookresowej polityki edukacyjnej poprzez dostarczanie systematycznych danych i analiz generowanych.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania środowiskowego w organizacjach.
Wykorzystanie EWD w ewaluacji wewnętrznej szkoły
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Zaproszenie do Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli Dyrektor kluczem do sukcesu szkoły Kielce, wrzesień 2014.
Wspomaganie pracy szkół i przedszkoli.  Doskonalenie nauczycieli jest kluczem do rozwoju szkół i podnoszenia jakości kształcenia.  Jednym z najważniejszych.
Projekt nr PL1-ESF Innowacyjne formy zapewniania jakości w nadzorze pedagogicznym i pracy szkoły w programie Zagraniczna mobilność szkolnej.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Małe dziecko w systemie edukacji
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK OŚWIATOWO-WYCHOWAWCZYCH I ARTYSTYCZNYCH.
Procedury doskonalenia uczenia się i nauczania
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ
NOWATORSTWO Warszawa 15 września 2015.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Szkoła Promująca Zdrowie jest to siedlisko, w którym członkowie społeczności szkolnej - pracownicy i uczniowie: - podejmują starania, aby poprawić swoje.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
WYNIKI AUTOEWALUACJI w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2014/2015 Szkoła Podstawowa im. Ks. Mariana Wiewiórowskiego w Gomulinie.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Wyniki przeprowadzonej ankiety dotyczącej organizacji zewnętrznego nadzoru pedagogicznego skierowanej do dyrektorów szkół i placówek oświatowych województwa.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
OBYWATELSKA POLITYKA EDUKACYJNA
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

Systemowe uwikłania granicy między szkołą i nadzorem Ulrich Hammerschmidt

O tym mówię: Dlaczego dyrektorzy cierpią na systemową schizofrenię ? Dlaczego tradycyjne zarządzanie nie jest wystarczające do przewodzenia procesami nauczania? Dlaczego dane są ważne, ale nie wystarczające? Dlaczego szkoły nie rozwiją się w centryfugie „obwodu rozwoju jakości. O trzech propozycjach Ulrich Hammerschmidt 20152

Struktura systemu edukacyjnego w Saksoni Ministerstwo SMK Saksońska Agentura Edukacji 5 Regionalnych Agentur Edukacji Saksoński Instytut Edukacji Ok Szkół EW AL UA CJA 3Ulrich Hammerschmidt 2015

Zadania tradycyjnego nadzoru Ulrich Hammerschmidt Kontrola realizowania wymagań ministerstwa w szkole -Decyzje o zatrudnieniu -Kontrola przestrzegania prawa oświatowego -Ocena pracy dyrektora i jego zastępców(w niektórych landach też nauczycieli) -Kontrola realizacji zadań komunalnych i decyzje dotyczące sieci szkół

Zasady Nowego zarządzania systemem edukacji (Governance) -Kierowanie zmianą kontekstów jako impuls do rozwoju -Samoodpowiedzialność szkoły („autonomia”) -Wprowadzenie państwowych edukcyjnych standardów („kompetencji”) -Programy i koncepcje samoregulacji w „szkole jako przedsiębiorstwie” -Rozliczalność (accountability) i ewaluacja w./z. -Uzgadnianie celów między szkołą i nadzorem Ulrich Hammerschmidt 20155

6 Ewaluacja (zewn. albo wewn.) Działania (projekty, doskonalenia, Innowacje...) Plany działania Refleksja nad rezultatami System wsparcia Ewaluacja zewnętrzna Program Szkoły Nadzór Uzgodnienie celów Kontrola osiągnięcia celów Obwód rozwoju jakości

W konsekwencji: Szkoła jako złota rybka w akwarium Ulrich Hammerschmidt 20157

Logiki systemów Zakład produkcyjny Technologia produkcji -Surowość -ścisła logika - Często skompliko- wane, ale mało złożony - łatwe do operacjonalizacji - bezpośredna kontrola -Bezpośredna sterowalność Organizacja Akt zarządzania - surowość - wyjątkowe procesy - Łatwie operacjonalizacja (ISO 9000/2002) - Łatwa kontrola procesów - Bezpośredna sterowalność - Hierarchia linii Szkoła Nauczanie/ Uczenie się -„luźne powiązanie“ - złożoność - procesy są trudno kontrolowalne - wyniki są późno widoczne - płaska hierarchia - odpowiezialność/ autonomia nauczyciela - więcej nieformal- niej niż formalniej kommunikacji „Przedsiębiór- stwo kreatywne“ Projekt -Niepewność skutków -autonomia pracowników -niepewność procesów - luźne sieci (sojusze dla wygody) -płaska hierarchia - Mało sformalizo- wanej kommuni- kacji „Mieszana logika“ Ulrich Hammerschmidt, 2014

Dlaczego u nas nie działa? Metody i badania są adaptowane od tych, którzy są posłuszni logice systemów technologicznych albo organizacji. Prawie nie uwzględnia się sytuacyjnej niepewności procesów nauczania i wychowania. Nie dotyczą „serca” szkoły: interakcji nauczyciel – uczeń. Nie dają odpowiedzi na palące pytania nauczycieli. System nadzoru jest przesycony tradycyjnymi modelami mentalnymi i obciążony różnymi zadaniami dotyczącymi zarządzania. Ulrich Hammerschmidt 20159

I jeszcze: Zupełna ignorancja roli emocji i empatii Ignorancja faktu zmieniających się rok rocznie przychodzących do szkół uczniów Szybciej zmieniające się wymagania polityki edukacyjnej niż zmieniają się szkoły Brak długoterminowej strategii polityki edukacyjnej (20 lat i więcej) „Rozwój” systemu na podstawie zmienjających się zainteresowań politycznych Ulrich Hammerschmidt

Jakie są konsekwencje zmiany kierowania systemem edukacji? Segregacja uczniów, dyskryminacja socjalna Ogromne góry papieru i dokumentów Teaching to the test (nauczanie do testów) Zniszczenie spokoju uczenia się (uczyć się aby dowiedzieć się) – nauczanie jako manipulacja osiągnięcia kompetencji Mozaika kompetencji (kompetencje przedmiotowe) zamiast całościowej koncepcji „Bildung” Marginalizacja pedagogiki w odniesieniu do prawa Funkcjonalny podział nadzoru – brak całościowego nastawienia na szkołę Ulrich Hammerschmidt

W sumie brakuje danych o skuteczności kierowania systemem edukacji w odniesieniu do efektów uczenia się uczniów. Ulrich Hammerschmidt

O co chodzi w szkole? Nauczyć zrozumienia – i nauczyć się rozumieć Ulrich Hammerschmidt

Ulrich Hammerschmidt, Klaus Walter, 2014 Kompetencje metodycznie Kompetencje metodycznie Kompetencje socjalne Kompetencje socjalne Indywidualne doświadczenia Indywidualne doświadczenia Kompetencje fachowe Kompetencje fachowe Własna koncepcja nauczania Samopostrze- ganie Motywacje, Pragnienia, Etos Motywacje, Pragnienia, Etos Rzeczywistość lekcji Powodzenia, niepowodzenia polityka, nadzór, dyrektor, rodzice

To znaczy: Miejscem, gdzie zrealizuje się użyteczność szkoły, jest – lekcja. Zdarzeniem, w którym objawia się użyteczność szkoły, to – wzajemne relacje między uczniami i nauczycielem. Wszystko w szkole musi temu służyć. Lekcja, to początek i cel wszystkich starań. Wszystko zależy od człowieka. Ulrich Hammerschmidt, 2014

Ukształtowanie Uwzględnienie warunków ekonomicznych i prawa oświatowego rozporządzania Ulrich Hammerschmidt, 2014 Określenie potrzebnych struktur, procesów i warunków w szkole Określenie potrzebnych struktur, procesów i warunków w szkole Określenie logiki procesu nauczenia/ uczenia się (dydaktyka, pedagogika, psychologia) Myślenie od wewnątrz do zewnątrz!

1. Propozycja: zasady przywództwa edukacyjnego w szkole Skoncentrowanie pracy w szkole na lekcji Jasne cele i dalekowzroczna strategia Efektywna organizacja, wsparcie samoorganizacji Otwartość na innowacje, identyfikacja ze szkołą Wsparcie doskonalenia i doradztwa kolegialnego nauczycieli Szacunek, zaufanie, wsparcie, empatia, emocje Powierzanie zadań Dążenie do mistrzostwa Ulrich Hammerschmidt

2.Propozycja: zasady wspierającego nadzoru Szacunek względem uczestników procesów w szkole Wsparcie w tworzeniu sieci z partnerami Umożliwienie synergii między szkolami Wsparcie autoewaluacji i tworzenie regionalnych sieci rozwoju jakości szkół Wsparcie projektów szkół i zbierania środków Autoewaluacja nadzoru na podstawie sprzężenia zwrotnego Ulrich Hammerschmidt

3. Propozycja: makrosystemowe zasady Zarządzanie szkołami zorientowane na potrzeby procesów nauczania Długookresowa strategia rozwoju systemu Badanie zmian w strukturach zorientowane na wyniki Regionalne zarządzanie na podstawie danych Ewaluacja zewnętrzna jako usługa dla szkół (np. 20% badania dla administracji, 80% danych na potrzeby szkoły) Ulrich Hammerschmidt