Dyskusja o projekcie Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Advertisements

1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
WIELKOPOLSKIE NA TLE REGIONÓW W POLSCE
Zasady polityki regionalnej UE
Polityka spójności Unii Europejskiej - Cel Europejska Współpraca Terytorialna maja 2008 roku.
Polityka spójności Unii Europejskiej - Cel Europejska Współpraca Terytorialna maja 2008 roku.
XXXII Sympozjum Współczesna Gospodarka i Administracja Publiczna
Innowacje w rozwoju regionu metropolitalnego
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
Analiza potrzeb rozwojowych województwa kujawsko-pomorskiego w kontekście nowej perspektywy finansowej UE Andrzej Regulski Toruń, 9 listopada.
IMPLEMENTACJA FUNDUSZY UNIJNYCH A ZRÓŻNICOWANIE REGIONALNE W POLSCE
Obszary strategicznej interwencji
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
GŁÓWNE REZULTATY IMPLEMENTACJI POLITYKI SPÓJNOŚCI W POLSCE
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Radomir Matczak Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego
Narodowa Strategia Spójności
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO WYDZIAŁ EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO 19 czerwca 2007 r.
Potrzeby miast Ryszard Grobelny Prezes ZMP Prezydent Poznania.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Hubert Kotarski Uniwersytet Rzeszowski
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Znaczenie wartości niematerialnych w aspekcie wyzwań dla rozwoju społeczno- gospodarczego Polski praca zbiorowa pod kierunkiem Rafała Antczaka CASE-Doradcy,
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Marszałek Województwa Podkarpackiego
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
Sektor badawczo-rozwojowy i poziom innowacyjności gospodarki Wielkopolski na tle kraju Wanda Maria Gaczek Poznań, 13 grudnia 2006 r.
Henryk Szych Dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w Lublinie Chełm, 26 czerwca 2012 r.
Wyzwania rozwojowe miast w kontekście krajowej polityki miejskiej
Sytuacja na warmińsko – mazurskim rynku pracy Zdzisław Szczepkowski Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Olsztynie 27 marca 2007 r.
TRENDY ROZWOJOWE REGIONÓW dr hab. Wojciech Dziemianowicz
„Wpływ środków europejskich na sytuację gospodarczą”
Marszałek Województwa Dolnośląskiego
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Projekt Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Oddział Programowania Strategicznego.
Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych Uniwersytet Warszawski Maciej Smętkowski Polskie miasta z perspektywy europejskiej – projekt ESPON.
SAMODZIELNY ZAKŁAD OCHRONY I KSZTAŁTOWANIA ŚRODOWISKA
NISZE AKTYWNOŚCI GOSPODARCZEJ NA DOLNYM ŚLĄSKU
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Perspektywy rozwoju lokalnych rynków pracy w opinii pracodawców
2020 – dokąd zmierzamy, czyli o największych wyzwaniach rozwoju
There is only one King! Jan III Sobieski Trail as a transnational tourist product Wzmocnienie spójności społecznej, gospodarczej i terytorialnej w Obszarze.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Jacek JETTMAR Główny Konsultant
Ekonomia polityczna – przegląd problematyki slajdy na I ćwiczenia.
Zagadnienia kompetencji samorządu regionalnego w perspektywie kolejnych dziesięcioleci Janusz Zaleski Wrocławska Agencja Rozwoju Regionalnego Szczecińska.
WPŁYW REALIZACJI REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO NA LATA (RPO WSL) NA ROZWÓJ SPOŁECZNO-GOSPODARCZY WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO.
KRÓTKOOKRESOWE REAKCJE ZATRUDNIENIA NA ZMIANY KONIUNKTURY GOSPODARCZEJ W KRAJACH EUROPY ŚRODKOWO-WSCHODNIEJ Mariusz Zieliński Maciej Wolny Politechnika.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
 Wymiar terytorialny RPO i SRW,  Zintegrowane podejście do planowania rozwoju regionalnego i lokalnego  Dopasowanie mechanizmów finansowych i zakresów.
Wdrażanie EFS w Polsce w latach Całość wsparcia EFS w Polsce na lata Podział środków finansowych w ramach PO KL: Alokacja finansowa.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Konsultacje społeczne projektu zaktualizowanej Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego Polski Wschodniej do roku 2020 Spotkanie Zespołu Koordynacyjnego.
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Innoregiony Dr Anna Golejewska.
Solidarność w praktyce − polityka spójności UE
Centrum Badawczo-Rozwojowe Samorządu Terytorialnego Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu Prezentacja założeń przebiegu prac nad Strategią Sudety 2030.
Zapis prezentacji:

Dyskusja o projekcie Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego Barbara Zbroińska Uniwersytet Humanistyczno – Przyrodniczy Jana Kochanowskiego w Kielcach Wydział Zarządzania i Administracji

Podział miast w modelu polaryzacyjno - dyfuzyjnym Warszawa Metropolie (9) Pozostałe, inne ośrodki regionalne pełniące funkcje miast wojewódzkich s. 58.

Charakterystyka pozostałych ośrodków w projekcie KSRR O pozostałych sześciu ośrodkach (poza metropoliami)napisano: „nie odgrywają znaczącej roli w procesach rozwojowych kraju, ich potencjał absorpcji innowacji i dyfuzji rozwoju na tereny województwa jest niewystarczający do zainicjowania procesów restrukturyzacyjnych” s. 62, są obszarami problemowymi „dla których przewiduje się niekorzystny z punktu widzenia perspektyw rozwojowych i poziomu życia mieszkańców rozwój sytuacji ”, s. 71

Charakterystyka pozostałych ośrodków w projekcie KSRR … z groźbą „trwałej marginalizacji tj. trwałej utraty znaczenia gospodarczego oraz koncentracji patologicznych problemów społecznych” s. 71. „Przyjęty polaryzacyjno-dyfuzyjny model rozwoju spowoduje początkowo zwiększanie się dysproporcji międzyregionalnych, jednak potem, dzięki rozszerzonemu oddziaływaniu metropolii oraz pozostałych biegunów wzrostu, na obszarze całych regionów zaczną postępować procesy konwergencyjne” s. 52

Peryferie Polski Południowo-wschodniej w projekcie KSRR „Peryferyjność nie oznacza jedynie geograficznego oddalenia od ośrodków rozwojowych. Ma ona często wymiar funkcjonalny. Wiele podregionów zakwalifikowanych do grup peryferyjnych znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie silnych ośrodków miejskich np. … Jest to konsekwencją sytuacji, w której ośrodki metropolitalne rozwijają przede wszystkim wzajemne powiązania, co często dzieje się kosztem relacji z najbliższym nawet otoczeniem” s. 196.

Peryferie Polski Południowo-wschodniej w projekcie KSRR „Podregiony 1-4 należy uznać za obszary relatywnie lepiej rozwinięte, dla których priorytetem musi być przede wszystkim rozwój o charakterze polaryzacyjnym, natomiast podregiony z grupy 5-8 należy uznać za peryferyjne względem nich, a optymalną ścieżką rozwoju dla nich wydaje się być rozwój dyfuzyjny …” s. 195. (obszary, które ma objąć dyfuzja na poniższej mapie kolory: zielony, żółty i niebieski)

Peryferie Polski Południowo-wschodniej w projekcie KSRR „Zarówno w latach 2000-2003, jak i w latach 2004-2006 grupa pięciu najbogatszych województw rozwijała się przeciętnie szybciej niż grupa najbiedniejszych województw Polski Wschodniej. W konsekwencji dzielący regiony dystans pogłębił się.” „Pięć województw Polski Wschodniej stale plasowało się wśród 20 najuboższych regionów UE”. S. 150.

Peryferie Polski Południowo-wschodniej w projekcie KSRR „Polskę charakteryzuje jedno z najsilniejszych zróżnicowań PKB per capita … obecne dysproporcje mają tendencję do powiększania się, a nie zmniejszania w czasie”. S. 195.

PKB per capita jako % średniej krajowej (pięć województw Polski Wschodniej i pięć najbogatszych) Projekt Krajowa …s. 150

Utrwalanie polaryzacji Cytowane określenia z góry wskazują na zamierzone utrwalanie podziału i zróżnicowanie poziomu rozwoju gospodarczego, i to w kraju, gdzie : tylko jedno województwo osiąga poziom PKB per capita powyżej 75% średniej UE (84%), 4 województwa osiągają poziom między 50 a 75% , dominująca reszta (11) nie przekracza 50% PKB per capita średniej UE, żadne z pięciu województw Polski Wschodniej nie przekroczyło jeszcze 40% tej średniej.

PKB per capita w 2006 r., EU 27 = 100 (polityka spójności?) Źródło: EUROSTAT

Konkluzja Dyfuzja, która ma oznaczać rozprzestrzenianie się procesów rozwojowych jest pojęciem abstrakcyjnym, gdyż brak określenia instytucjonalnych mechanizmów oraz instrumentów i horyzontu czasowego urzeczywistniania tego procesu. Przywołując niedawno zgłaszany postulat przejmowania podatków lokalnych przez władze Warszawy od osób pracujących tam, a zameldowanych w innej miejscowości, dyfuzja tym bardziej staje się wątpliwa.