F-16 w Siłach Powietrznych DOWÓDZTWO SIŁ POWIETRZNYCH F-16 w Siłach Powietrznych DOWÓDCA SIŁ POWIETRZNYCH gen. broni pil. Lech MAJEWSKI
PROCES IMPLEMENTACJI SAMOLOTU F-16 Ceremonia przyjęcia samolotu F-16 na wyposażenie Polskich Sił Powietrznych – 09.11.2006 r., Poznań Rozpoczęcie szkolenia taktycznego w kraju – 2007, Poznań Pierwsze szkolenie międzynarodowe – 2008, Dania Rozpoczęcie współpracy z TLP – 2009, Belgia Rozpoczęcie szkolenia podstawowego w kraju – 2009, Poznań Certyfikacja Sił Zdolnych do Przerzutu NATO – 2011, 31.BLT Jednym z najważniejszych zadań było dokonanie systemowych zmian w dokumentach normujących zasady dowodzenia, planowania, zabezpieczenia oraz organizacji i realizacji szkolenia lotniczego. Znowelizowano najważniejsze dokumenty normujące realizację szkolenia lotniczego tj. - „Regulamin Lotów RL 2010” - „Instrukcję Organizacji Lotów 2010”; - „Instrukcję Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych RP” - „Instrukcję organizacji lotniczej łączności radiowej Sił Zbrojnych RP – wydanie II”, które wdrożono do użytku służbowego w Siłach Zbrojnych RP decyzjami Ministra Obrony Narodowej oraz rozkazem Szefa Sztabu Generalnego WP.
OSIĄGNIĘTE ZDOLNOŚCI OPERACYJNE Kompatybilność z Siłami Powietrznymi innych państw członków Sojuszu Północnoatlantyckiego; Interoperacyjność personelu latającego oraz zabezpieczającego proces realizacji zadań w ramach NATO Wymienność w zakresie wyposażenia samolotu F-16C/D i urządzeń NOSP Certyfikat do pełnienia dyżurów w systemie NATINADS Osiągnięcie gotowości do realizacji zadań sojuszniczych w ramach Sił Zdolnych do Przerzutu NATO dla Komponentu Lotniczego wydzielonego z 31.BLT Jednym z najważniejszych zadań było dokonanie systemowych zmian w dokumentach normujących zasady dowodzenia, planowania, zabezpieczenia oraz organizacji i realizacji szkolenia lotniczego. Znowelizowano najważniejsze dokumenty normujące realizację szkolenia lotniczego tj. - „Regulamin Lotów RL 2010” - „Instrukcję Organizacji Lotów 2010”; - „Instrukcję Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych RP” - „Instrukcję organizacji lotniczej łączności radiowej Sił Zbrojnych RP – wydanie II”, które wdrożono do użytku służbowego w Siłach Zbrojnych RP decyzjami Ministra Obrony Narodowej oraz rozkazem Szefa Sztabu Generalnego WP. 3
ZAAWANSOWANE SZKOLENIE TAKTYCZNE Program wymiany eskadr: Dania, Hiszpania, Grecja Tactical Leadership Programme: Florenne (Belgia), Albacete (Hiszpania) Ćwiczenia i szkolenia w kraju: „EAGLE TALON”, „ANAKONDA” „ORZEŁ” Ćwiczenia przygotowujące do certyfikacji KL JASTRZĄB /Siły Zdolne do Przerzutu NATO/: „RARÓG”, „JASTRZĄB” Panie Ministrze Reasumując należy podkreślić, że stworzono system szkolenia lotniczego, w którym pilot nie jest pozostawiony sam sobie. Proces przygotowania i wykonanie lotu, jego monitorowanie jest realizowane przez bezpośrednich przełożonych, a ponadto wspierany przez zintegrowany system dowodzenia i zabezpieczenia. Dowódcy i przełożeni wszystkich szczebli dowodzenia, jak i ogniwa systemu dowodzenia operacyjnego, systemu zabezpieczenia meteorologicznego i ruchu lotniczego tworzą jedną całość, i każdy w swoim zakresie kompetencyjnym odpowiada za bezpieczne wykonywanie zadań przez pilotów. System ten do minimum ogranicza możliwości popełnienia błędu przez pilotów i funkcjonuje, czego efektem jest bezpieczne wykonywanie zadań lotniczych. Działania, które zostały podjęte 15 miesięcy temu to proces, który jest systematycznie i konsekwentnie realizowany. Efekty zmian są widoczne. W dalszym ciągu poważnym wyzwaniem stojącym przed Siłami Powietrznymi pozostaje zmiana mentalności całego personelu w celu zapewnienia bezwzględnego przestrzegania przepisów, zasad i norm obowiązujących w lotnictwie.
PODSUMOWANIE W okresie 5 lat zrealizowano 14800 misji w czasie prawie 30000 godzin Wyszkolono 50 pilotów do statusu CMR Wyszkolono 10 instruktorów 3 pilotów ukończyło szkolenie podstawowe w kraju, kolejnych 3 zakończy w grudniu 2011 roku 5 pilotów przekroczyło nalot 1000 godzin na samolocie F-16 Panie Ministrze Reasumując należy podkreślić, że stworzono system szkolenia lotniczego, w którym pilot nie jest pozostawiony sam sobie. Proces przygotowania i wykonanie lotu, jego monitorowanie jest realizowane przez bezpośrednich przełożonych, a ponadto wspierany przez zintegrowany system dowodzenia i zabezpieczenia. Dowódcy i przełożeni wszystkich szczebli dowodzenia, jak i ogniwa systemu dowodzenia operacyjnego, systemu zabezpieczenia meteorologicznego i ruchu lotniczego tworzą jedną całość, i każdy w swoim zakresie kompetencyjnym odpowiada za bezpieczne wykonywanie zadań przez pilotów. System ten do minimum ogranicza możliwości popełnienia błędu przez pilotów i funkcjonuje, czego efektem jest bezpieczne wykonywanie zadań lotniczych. Działania, które zostały podjęte 15 miesięcy temu to proces, który jest systematycznie i konsekwentnie realizowany. Efekty zmian są widoczne. W dalszym ciągu poważnym wyzwaniem stojącym przed Siłami Powietrznymi pozostaje zmiana mentalności całego personelu w celu zapewnienia bezwzględnego przestrzegania przepisów, zasad i norm obowiązujących w lotnictwie. 5
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ DOWÓDCA SIŁ POWIETRZNYCH gen. broni pil. Lech MAJEWSKI DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ