Informacja o pracy nadzorowanych szkół i placówek Wydział KOSiW Bia ł ystok 2009.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Kuratorium Oświaty w Gdańsku
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 27 sierpnia 2009 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 6 IM. JANINY MAJKOWSKIEJ W SIERADZU NA LATA KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU SZKOŁY.
Kontrole planowe w roku szkolnym Tematyka i liczba kontroli Realizacja prawa dziecka pięcioletniego do rocznego przygotowania przedszkolnego.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Spotkanie z Wójtami, Burmistrzami, Prezydentami i Starostami Małopolski Małopolski Kurator Oświaty Artur Dzigański.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Nadzór pedagogiczny ewaluacje Ogółem w województwie przeprowadzono 398 ewaluacji, w tym: 95 całościowych 303 problemowych w obszarze efekty, zarządzanie.
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego 2013/2014 przedszkola
Spotkanie z dyrektorami wtorek, 23 września 2014 r.
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2014/2015
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Kuratorium Oświaty w Kielcach
Najczęściej powtarzające się mocne strony i problemy do rozwiązania:
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
PODSUMOWANIE NADZORU PEDAGOGICZNEGO WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY ( )
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Wyniki Ewaluacji 2015 rok. Publiczne przedszkole im. Marii Kownackiej w Graczach.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych
Zmiany w prawie oświatowym
Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Programu polityki oświatowej Miasta Olsztyna na lata
Zapis prezentacji:

Informacja o pracy nadzorowanych szkół i placówek Wydział KOSiW Bia ł ystok 2009

Przeprowadzone wizytacje, diagnozy i kontrole dostarczyły wielu konkretnych informacji na temat poszczególnych szkół i placówek, jakości ich pracy, dodatkowych zadań podejmowanych przez szkoły w celu wzbogacenia oferty edukacyjnej oraz jakości sprawowanego nadzoru pedagogicznego.

Pozytywne strony w pracy przedszkoli, szkół i placówek: Większość nadzorowanych szkół jest dobrze zarządzana, z właściwie funkcjonującym podziałem zadań oraz sprawnym przepływem informacji. Wykwalifikowana kadra zapewnia dobre warunki do nauki i pracy. W szkołach panują bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki. Szkoły przywiązują dużą wagę do organizacji różnego rodzaju przedsięwzięć mających na celu integrację ze społecznością lokalną.

Pozytywne strony w pracy szkół: Szkoły stwarzają warunki do wszechstronnego rozwoju uczniów (bogata oferta edukacyjna). Liczne działania przedszkoli i szkół w ramach Roku Przedszkolaka.

Szczególną radość budzą Wysoka Edukacyjna Wartość Dodana grupa szkół sukcesu - 14 szkół w woj. podlaskim: 1. Katolickie Gimnazjum im. Matki Bożej Miłosierdzia w Zespole Szkół Katolickich w Białymstoku 2. Publiczne Gimnazjum nr 1 im. Jana Kochanowskiego w Białymstoku 3. Publiczne Gimnazjum nr 13 w Białymstoku 4. Publiczne Gimnazjum nr 17 w Zespole Szkół Integracyjnych nr 1 im. Jana Pawła II w Białymstoku 5. Publiczne Gimnazjum nr 20 im. Synów Pułku w Zespole Szkół Sportowych nr 1 w Białymstoku 6. Publiczne Gimnazjum nr 7 w Białymstoku

7. Publiczne Gimnazjum nr 9 im. 2 Korpusu PSZ na Zachodzie w Białymstoku 8. Społeczne Gimnazjum nr 2 STO w Zespole Szkół Społecznych nr 2 w Białymstoku 9. Społeczne Gimnazjum nr 4 STO w Zespole Szkół w Białymstoku 10. Społeczne Gimnazjum nr 7 Podlaskiego Towarzystwa Oświatowego w Białymstoku 11. Społeczne Gimnazjum nr 8 Społecznego Towarzystwa Oświatowego w Białymstoku 12. Gimnazjum Publiczne nr 1 w Siemiatyczach 13. Publiczne Gimnazjum nr 2 w Zespole Szkół z Oddziałami Integracyjnymi im. Jana Pawła II w Siemiatyczach 14. Gimnazjum w Kuźnicy

Wyniki sprawdzianu po klasie VI 459 szkół podstawowych

Wyniki egzaminu gimnazjalnego - refleksja 223 gimnazja część humanistyczna Część matematyczno-przyrodnicza

Efekty pracy z uczniem zdolnym – osiągnięcia w konkursach przedmiotowych W 8 konkursach przedmiotowych dla szkół podstawowych i 12 – dla gimnazjów na szczeblu wojewódzkim wzięło udział ogółem: 356 uczniów sp 670 gimnazjalistów W organizację konkursów zaangażowanych było 1250 nauczycieli – bardzo dziękujemy!

Gimnazja wyróżniające się liczbą laureatów z różnych przedmiotów: Publiczne Gimnazjum Nr 17 w Białymstoku (15) Publiczne Gimnazjum Nr 18 w Białymstoku (11) Publiczne Gimnazjum Nr 5 w Białymstoku (11) Społeczne Gimnazjum Nr 2 w Białymstoku (10) Katolickie Gimnazjum im. Matki Bożej Miłosierdzia Bożego w Białymstoku (9) Publiczne Gimnazjum Nr 12 w Białymstoku (8)

Szkoły Podstawowe wyróżniające się liczbą laureatów z różnych przedmiotów: Szkoła Podstawowa Nr 32 w Białymstoku (11) Szkoła Podstawowa Nr 50 w Białymstoku (11) Szkoła Podstawowa Nr 6 w Białymstoku (9) Szkoła Podstawowa Nr 45 w Białymstoku (9)

Efekty pracy z uczniem zdolnym – osiągnięcia sportowe klasyfikacja Wojewódzkiego Szkolnego Związku Sportowego Szkoły podstawowe: SP w Wasilkowie, SP 1 w Siemiatyczach, SP 32 w Białymstoku, SP 3 w Bielsku Podlaskim, SP w Sidrze, SP 3 w Białymstoku, Społeczna SP w Białymstoku Gimnazja: G 12, 15, 18, Sportowe Nr 19 w Białymstoku poprawa bazy sportowej – nowe sale gimnastyczne, uniwersalne boiska sportowe

Efekty pracy z uczniem zdolnym – osiągnięcia sportowe Największe postępy w klasyfikacji Wojewódzkiego Szkolnego Związku Sportowego o Puchar Podlaskiego Kuratora Oświaty w stosunku do roku poprzedniego zanotowały: Szkoła Podstawowa Nr 1 w Siemiatyczach Gimnazjum Nr 20 w Białymstoku. W krajowym współzawodnictwie sportowym dzieci i młodzieży województwo podlaskie zajęło 10 miejsce.

Działania w obszarze wychowania, w tym wychowania patriotycznego: realizacja projektów, np. : Śladami przeszłości, Nowe skrzydła Ikara udział uczniów, nauczycieli w uroczystościach z okazji Świąt Narodowych – sztandary działalność klubów wolontariatu edukacja europejska, realizacja projektów w ramach programu Sokrates –Commenius działania Podlaskiej Rodziny Szkół im. Jana Pawła II organizacja lokalnych konkursów i imprez środowiskowych (dni otwarte, festyny rodzinne, konkursy związane z imieniem patrona)

Wyrazy uznania dla tych szkół, które prowadzą innowacje: 46 (w tym 3 w przedszkolach). Gratulacje dla szkół, które brały udział: w projekcie Dramat i tragedię zostaw teatrowi – 70 gimnazjów w konkursach Światowy Dzień Książki, Moja Mała Ojczyzna w UE. Pocztówka dla Ambasadora...

Sukcesy przedszkoli: Realizacja projektów i programów: Przedszkole Samorządowe Nr 32 w Białymstoku -,,Przedszkolna Rodzinka Przedszkole Samorządowe Nr 1 w Łapach -,,Otwarte Wrota Przedszkole Samorządowe Nr 47,,Z UŚMIECHEM w Białymstoku - Przedszkolak i jego świat (metody projektowania okazji edukacyjnych), współpraca z polskojęzycznymi nauczycielami z Białorusi, Litwy i Łotwy Przedszkole Samorządowe Nr 26 Integracyjne w Białymstoku -,,Hipoterapia i dogoterapia jako metoda stymulująca rozwój dziecka w wieku przedszkolnym Przedszkole w Czarnej Białostockiej,,Kraina Marzeń -,,Dobre rady dla smyka,,,Baraszkujemy z mamą.

Nie satysfakcjonują nas Niskie wyniki sprawdzianu i egzaminu (Dzwonki dla szkół...) – 40 szkół podstawowych ma wyniki na poziomie1-3 stanin. Nadzór dyrektorów nad prawidłowością tworzenia prawa szkolnego. Błędy w zapewnieniu ciągłości opieki nad uczniem wynikające z nieprecyzyjnych zapisów regulaminów, harmonogramów itp. Zbyt mała liczba szkół zainteresowana działalnością innowacyjną. Niewłaściwe wypełnianie zadań w zakresie ustawowych kompetencji rady rodziców. Braki w dokumentacji przebiegu nauczania. Ograniczanie dokumentowania nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektorów szkół do naniesienia adnotacji o zrealizowanej formie nadzoru, mimo że brak odnotowanych uwag i spostrzeżeń, czy wniosków do dalszej pracy praktycznie uniemożliwiają efektywne wykorzystanie wyników nadzoru do doskonalenia jakości pracy szkoły.

Przeprowadzona diagnoza Wsparcie uczniów zgodnie z zaleceniami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej wykazała, iż zalecenia zawarte w orzeczeniach i opiniach są analizowane i w miarę możliwości szkoły organizują tym uczniom pomoc, jednak nie zaspakaja to wszystkich potrzeb: organizuje się zbyt mało zajęć dydaktyczno-wyrównawczych i korekcyjno-kompensacyjnych oraz rewalidacyjnych, brak jest specjalistów, ograniczony dostęp do pomocy p-p w wiejskich szkołach, nie wszystkie szkoły prowadzą doskonalenie nauczycieli w tym zakresie.

Szkoły Podstawowe – zdiagnozowano 79 szkół 10 – nie prowadzi zajęć rewalidacyjnych 45 – brak specjalistów 10 – nie prowadzi doskonalenia w tym zakresie Gimnazja – zdiagnozowano 58 szkół 34 – nie prowadzi zajęć rewalidacyjnych 11 – brak specjalistów 10 – nie prowadzi doskonalenia w tym zakresie Szkoły Ponadgimnazjalne – zdiagnozowano 52 szkoły 8 – nie prowadzi zajęć rewalidacyjnych 9 – brak specjalistów 36 – nie prowadzi doskonalenia w tym zakresie

Niepokój budzą pojawiające się coraz częściej problemy wychowawcze w wielu szkołach, a także postawa niektórych dyrektorów. Zdarzają się przypadki zbyt małej pomocy psychologiczno- pedagogicznej udzielanej uczniom sprawiającym kłopoty wychowawcze, a także tym którzy mają kłopoty związane z dorastaniem i dojrzewaniem. Często jest niewystarczająca współpraca szkoły z rodzicami uczniów.

Potwierdzają to też interwencje (rozpatrzono 89), które dotyczyły: niewłaściwych relacji dyrektor – nauczyciel; braku współpracy szkoły z rodzicami; oceniania uczniów; problemów wychowawczych w szkole; dowożenia uczniów; oceny pracy nauczyciela; niewywiązywania się z obowiązków przez nauczycieli; relacji nauczyciel – uczniowie; organizacji nauczania indywidualnego; likwidacji szkoły; niskich efektów nauczania; rekrutacji do szkół i przedszkoli; dostosowania wymagań zgodnie z zaleceniami ppp.

Wiele interwencji dotyczących relacji personalnych w szkołach – sposób komunikowania się generujący konflikty w środowisku szkolnym. Szkoły nie zawsze wychodzą naprzeciw prośbom uczniów i ich rodziców, rodzice skarżą się na niewłaściwe traktowanie przez dyrektorów. Problemy uczniów nie zawsze są diagnozowane, a pomoc psychologiczno-pedagogiczna często jest niewystarczająca. Uczniowie coraz częściej mają problemy emocjonalne związane z dorastaniem dojrzewaniem (szczególnie w gimnazjum). Niechęć niektórych rodziców do budowania dobrej współpracy ze szkołą - bezradność rodziców wobec problemów ich dzieci.

Działania służące doskonaleniu efektów pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, które należy kontynuować w b.r. szkolnym: rzetelne i konstruktywne interpretowanie wyników egzaminów zewnętrznych i przekładanie wniosków z tej analizy na działania naprawcze; zorganizowane i systematyczne monitorowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów z wykorzystaniem różnych technik pomiaru, także z wykorzystaniem edukacyjnej wartości dodanej (EWD); systematyczna kontrola stopnia realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego; doskonalenie pracy z uczniem uzdolnionym; podejmowanie innowacji pedagogicznych; wzmocnienie pracy profilaktycznej i wychowawczej w zakresie bezpieczeństwa drogowego, w tym podejmowanie różnych form działań, pobudzających wyobraźnię młodych ludzi i mobilizujących ich do przyjmowania odpowiedzialności za swoje bezpieczeństwo;

wczesne wspomaganie – pełniejsze zaspokojenie potrzeb; podejmowanie działań w celu poprawy jakości opieki świetlicowej; upowszechnianie przykładów dobrych praktyk w celu polepszenia jakości pracy przedszkoli, szkół i placówek; propagowanie i upowszechnianie wychowania przedszkolnego, w tym innych form wychowania przedszkolnego w celu objęcia opieką przedszkolną jak największej liczby dzieci 3-5 lat; wzmocnienie nadzoru dyrektorów w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, do których uczęszczają uczniowie niepełnosprawni i niedostosowani społecznie, w celu zapewnienia im pełnej realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniach i opiniach PPP, odpowiednich warunków do nauki, realizacji zajęć rewalidacyjnych lub socjoterapeutycznych; promowanie w szkołach oceniania kształtującego; ukierunkowanie pracy PPP na potrzeby szkół.

Życzę, oby rok szkolny 2009/2010 upłynął Państwu w spokojnej atmosferze pod znakiem wzajemnej współpracy i troski o dobro całej społeczności szkolnej.

Dziękuję za uwagę!