Realizacja umowy w ramach POIG

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Proces zatwierdzania i certyfikacji wydatków w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Koordynacji.
Advertisements

1 Zatrudnianie personelu do projektu Reguła proporcjonalności Kwalifikowalność uczestników.
XV Ogólnopolskie Forum Gospodarcze Małych i Średnich Przedsiębiorstw
Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka
Wniosek o płatność Karolina Bakalarska Olsztyn,
Przygotowanie i rozliczanie inwestycji w ramach PROW
Ośrodek Przetwarzania Informacji Warszawa
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Wsparcie promocji i rozwoju markowych produktów wniosek o płatność w ramach Działania 5.5 RPO WK-P. Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko Pomorskiego.
Projekt współfinansowany przez UNIĘ EUROPEJSKĄ ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego SPO WKP 2.3 Rozliczanie Projektów Warszawa, 26 września.
1 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Nieprawidłowości w ZPORR – przypadki nadużyć, obszary ryzyka, działania Instytucji Zarządzającej.
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
Wniosek beneficjenta o płatność w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007 – 2013 oś priorytetowa I Konkurencyjna.
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
Kontrola realizacji projektów w ramach RPOWŚ
Praktyczne aspekty realizacji projektów. Przygotowanie projektu Wniosek aplikacyjny 1.Określenie obszaru interwencji 2.Identyfikacja Wnioskodawcy 3.Informacje.
Warmińsko – Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi PRIORYTET 3 ZPORR Rozwój lokalny Działanie 3.1: Obszary wiejskie;
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCE NIERPAWIDŁOWOŚCI W TRAKCIE REALIZACJI PROJEKTÓW Kielce, 9 lipca 2007 r.
ROZLICZENIE JEDNORAZOWEJ DOTACJI NA ROZWÓJ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
FUNKCJONOWANIE 2011 – ROZLICZANIE maj 2011 r.. Wykorzystanie środków PROW Świętokrzyskie.
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, Działanie 1.5 lata Przepływy finansowe.
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Kontrola projektów realizowanych w ramach działania 4.4 POIG
1 Poddziałanie PO KL Rozwój kapitału ludzkiego przedsiębiorstw – projekty konkursowe Zasady realizacji umów o dofinansowanie projektu w ramach Poddziałania.
6. Sprawozdawczość w projekcie Anna Broniarek Zespół Instrumentów Szkoleniowych Warszawa, dnia 23 kwietnia 2008 roku.
2009 Warszawa, 3 marca 2009 r. Zasady realizacji umów o dofinansowanie projektu w ramach Poddziałania PO KL ogólnopolskie projekty otwarte Sylwia.
Kontrola beneficjentów działanie 6.1
Ewelina Pawińska Prowadzenie i rozliczanie projektu w Działaniu 6.1 POIG Etap II – Wdrożenie Planu Rozwoju Eksportu Warszawa, 29 czerwca 2010 r.
Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Ostrołęka
Zasady realizacji i rozliczania projektów w Działaniu 1.4 – 4.1
2 XII posiedzenie Grupy do spraw Przedsiębiorców Zasady udzielania zamówień oraz wyboru wykonawców w transakcjach nieobjętych ustawą Prawo Zamówień Publicznych.
2009 Działanie 3.3 Tworzenie systemu ułatwiającego inwestowanie w MSP Poddziałanie Wsparcie dla MSP Podsumowanie naboru 2008 i zmiany na 2009 Zespół
2009 Warszawa, 27 lutego 2009 r. Zasady realizacji umów o dofinansowanie projektu w ramach Poddziałania PO KL ponadregionalne projekty zamknięte.
Rozliczanie projektów o dofinansowanie
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
Działanie 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie PROW 2007 – 2013.
Działanie 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie PROW 2007 – 2013.
PROCES NABORU WNIOSKÓW. Ogłoszenie rozpoczęcia naboru wniosków, które będzie można znaleźć w : prasie, na stronach internetowych Urzędu Marszałkowskiego.
KONTROLA PROJEKTÓW 1.4 NCBR.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - Problemy finansowe związane z wdrażaniem projektów systemowych w ramach Priorytetu VII PO KL Warszawa, 21.
Rozliczanie operacji PROW Stęszew 6 listopada 2012r Ireneusz Witkowski.
Wprowadzanie zmian do umów z Beneficjentami Działania 8.2 PO IG
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
2009 Problemy w realizacji umów o dofinansowanie SPO WKP 2.3, 2.2.1, Działanie 4.4 PO IG Jakub Moskal Warszawa, 30 czerwca 2009 r.
PROGRAM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ POLSKA-BIAŁORUŚ-UKRAINA Projekty parasolowe RAPORTOWANIE Rzeszów, r.
PROCEDURA SKŁADANIA WNIOSKU O PŁATNOŚC Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO W RAMACH PROGRAMU INTERREG IIIA CZECHY - POLSKA USTROŃ - 28.X.2005.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zamówienia publiczne Szczecin 2009.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Sylwia Makulec-Staszewska Departament Ochrony Klimatu Wydział.
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Konkursy ogłaszane przez Dolnośląską.
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Departament Ochrony Klimatu Warszawa, 12 października 2015.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Zasady finansowania w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa, 16 czerwca.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Działanie 1.1. POPC Instrukcja przygotowania Harmonogramu rzeczowo-finansowego realizacji projektu.
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Wrocław, r. Wydział Kontroli.
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach
ZAMÓWIENIA O WARTOŚCI od 50 TYS. ZŁ do 30 TYS. EURO
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Wydział Kontroli Wrocław,
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Wrocław, r. Wydział Kontroli.
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
WPROWADZANIE ZMIAN W PROJEKCIE
Zapis prezentacji:

Realizacja umowy w ramach POIG Ilustracja Jakub Moskal Warszawa, 8 czerwca 2009r.

Obowiązki, uprawnienia Beneficjenta POIG Obowiązek realizacji projektu zgodnie z umową i jej załącznikami w szczególności z opisem zawartym we wniosku wraz z załącznikami. Obowiązek realizacji projektu zgodnie z przepisami prawa krajowego oraz wspólnotowego, zasadami polityk wspólnotowych. Obowiązek stosowania wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego wydanych na podstawie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Uprawnienie do uzyskania wypłaty dofinansowania po spełnieniu warunków wynikających z umowy.

Realizacja wskaźników produktu oraz rezultatu Wskaźniki produktu oraz rezultatu powinny zostać osiągnięte w terminach oraz wartościach zapisanych w umowie o dofinansowanie. W przypadku braku realizacji wskaźników PARP analizuje indywidualnie każdy przypadek biorąc pod uwagę przyczyny dokonanych modyfikacji w projekcie oraz ich wpływ na osiągnięcie zasadniczych celów przedsięwzięcia. W przypadku wskaźników rezultatu w pierwszej kolejności analizowane są wskaźniki rezultatu, których założenie w projekcie miało bezpośredni wpływ na decyzję o przyznaniu dofinansowania. 3

Tryb wyboru dostawców Beneficjent jest zobowiązany stosować przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych, w przypadku gdy wymóg jej stosowania wynika z ustawy. Beneficjent jest zobowiązany w toku procesu wyboru dostawców stosować zasady: uczciwej konkurencji, efektywności, jawności, przejrzystości oraz dołożyć wszelkich starań w celu uniknięcia konfliktu interesów rozumianego jako brak bezstronności i obiektywności w wypełnianiu funkcji jakiegokolwiek podmiotu objętego umową w związku z jej realizacją. W przypadku zakupu jednego asortymentu, od jednego dostawcy, którego wartość przekracza 14 000 Euro istnieje obowiązek porównania ofert. 4

Tryb wyboru dostawców W przypadku zakupów, w odniesieniu do których Beneficjent jest zobligowany do prowadzenia procedury porównania ofert, na etapie kontroli przedstawia co najmniej 3 oferty ważne na dzień dokonywania zakupu, lub złożenia zamówienia (o ile na rynku istnieje trzech potencjalnych dostawców towarów, usług, lub robót budowlanych), złożonych w odpowiedzi na zapytania ofertowe skierowane przez Beneficjenta. Zapytanie ofertowe zawierające: opis przedmiotu zakupu, kryteria oceny ofert oraz termin składania ofert Beneficjent umieszcza na stronie www oraz w swojej siedzibie w miejscu publicznie dostępnym 5

Tryb wyboru dostawców W przypadku, gdy pomimo wysłania zapytania ofertowego do co najmniej trzech potencjalnych oferentów, Beneficjent otrzyma tylko jedną ofertę, uznaje się zasadę konkurencyjności za spełnioną pod warunkiem udokumentowania wysłania przez Beneficjenta zapytania ofertowego. W przypadku, gdy na rynku nie istnieje trzech potencjalnych dostawców towarów, usług, czy robót budowlanych, Beneficjent jest zobowiązany do złożenia oświadczenia potwierdzającego wskazany stan, jako załącznik do wniosku o płatność. 6

Wydatki kwalifikujące się do objęcia wsparciem Wydatkami kwalifikującymi się do objęcia wsparciem są wydatki, które są niezbędne do prawidłowej realizacji Projektu, zostały wskazane w harmonogramie rzeczowo – finansowym, zostały faktycznie poniesione w okresie kwalifikowalności wydatków i nie wcześniej niż dzień po dniu otrzymania potwierdzenia kwalifikowalności projektu, zostały zweryfikowane i zatwierdzone przez PARP, zostały prawidłowo udokumentowane. Modyfikacje zakresu rzeczowego, jego ograniczenia stanowią nieprawidłowości, które są indywidualnie analizowane przez PARP. 7

Rozpoczęcie realizacji projektu W przypadku rozpoczęcia przez Beneficjenta realizacji projektu przed dniem rozpoczęcia okresu kwalifikowalności wydatków wszystkie wydatki w ramach projektu stają się niekwalifikowane. Za rozpoczęcie realizacji projektu uznaje się dzień rozpoczęcia robót budowlanych, lub dzień zaciągnięcia pierwszego zobowiązania Beneficjenta do zamówienia towarów, usług związanych z realizacją projektu, z wyłączeniem działań przygotowawczych oraz dokumentacji związanej z wyborem wykonawcy. 8

Zakończenie realizacji projektu Zakończenie realizacji projektu oznacza wykonanie pełnego zakresu rzeczowego projektu zgodnie z umową, udokumentowanie wykonania robót odpowiednimi protokołami odbioru, udokumentowanie dostaw i usług fakturami oraz innymi dokumentami potwierdzającymi zgodność realizacji z warunkami umowy, a także zrealizowanie przez Beneficjenta pełnego zakresu finansowego projektu, co oznacza zrealizowanie przez Beneficjenta wszystkich płatności w ramach projektu. Zakończenie realizacji projektu kończy złożenie wniosku o płatność końcową. 9

Rozliczenie projektu PARP może udzielić Beneficjentowi dofinansowania w formie refundacji poniesionych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem w formie płatności pośrednich oraz płatności końcowej albo zaliczek i refundacji poniesionych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem w formie płatności pośrednich i płatności końcowej. W celu otrzymania wypłaty dofinansowania Beneficjent składa wniosek o płatność wypełniony w Generatorze wniosków (wersja elektroniczna) oraz tożsamy wniosek w wersji papierowej razem z wymaganymi załącznikami wskazanymi w umowie o dofinansowanie. 10

Przepisy prawa ochrony środowiska W przypadku, gdy Beneficjent wraz z wnioskiem o dofinansowanie złożył oświadczenie, że projekt uwzględnia przedsięwzięcia mogące znacząco oddziaływać na środowisko, lub na obszar/potencjalny obszar Natura 2000, oraz dla przedsięwzięcia przeprowadzana była ponowna ocena oddziaływania na środowisko, Beneficjent jest zobowiązany do dostarczenia wraz z pierwszym wnioskiem o płatność, pozwolenia na budowę wraz z pełną, wymienioną w Wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego dokumentacją oddziaływania projektu na środowisko. 11

Zmiany w projekcie Beneficjent nie może dokonywać zmian w projekcie prowadzących do zmiany jego zasadniczego celu. W przypadku konieczności wprowadzenia zmian w projekcie niezwiązanych z okresem kwalilfikowalności wydatków Beneficjent jest zobowiązany w terminie 30 dni od dnia zaistnienia przyczyny dokonania zmiany do złożenia wniosku o zaakceptowanie zmian. W przypadku zaistnienia okoliczności mogących opóźnić realizację działania projektu nie później niż 30 dni przed dniem upływu okresu realizacji działania Beneficjent jest zobowiązany wystąpić z wnioskiem o aneks. 12

Kontrole projektów Beneficjent jest zobowiązany poddać się kontroli w zakresie realizowanej umowy prowadzonej przez Instytucję Zarządzającą, Instytucję Pośredniczącą, PARP, Instytucję Certyfikującą, Instytucję Audytową, Komisję Europejską, lub inną instytucję uprawnioną do przeprowadzenia kontroli na podstawie odrębnych przepisów, lub upoważnień oraz udostępnić na żądanie tych instytucji oraz Europejskiego Trybunału Obrachunkowego wszelką dokumentację związaną z projektem oraz realizowaną umową. Kontrole mogą być przeprowadzane zarówno w siedzibie Beneficjenta, jak i w miejscu realizacji projektu. 13

Kontrole projektów Kontrole mogą być przeprowadzane w każdym czasie od dnia otrzymania informacji o wyłonieniu projektu do dofinansowania do dnia upływu 3 lat od zamknięcia POIG. PARP za pośrednictwem Regionalnych Instytucji Finansujących kontroluje 100% projektów na etapie weryfikacji wniosków o płatność końcową, oraz 30% umów rocznie, w przypadku których w danym roku Beneficjent nie będzie występował z wnioskiem o płatność końcową. 14

Kontrole projektów Beneficjent jest zobowiązany do zapewnienia przedstawicielom instytucji przeprowadzających kontrolę nieograniczonego dostępu do miejsc, w których realizowany jest projekt oraz dostępu do systemu komputerowego, a także wszystkich dokumentów i plików związanych z projektem. Odmowa poddania się kontroli lub utrudnianie jej przeprowadzenia stanowi podstawę do wypowiedzenia umowy z zachowaniem miesięcznego terminu wypowiedzenia. 15

Zespół Instrumentów Inwestycyjnych Kontakt Jakub Moskal Zespół Instrumentów Inwestycyjnych Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości e – mail: jakub_moskal@parp.gov.pl Telefon: (0-22) 432 85 96 16