5. Kształcenie praktyczne zawodowe

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZSKU Krosno, 22 listopada 2010 r.
Advertisements

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżet państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego.
Od kompetencji do kwalifikacji
INFORMACJA o stanie wdrożenia modeli i standardów edukacyjnych w przedszkolach i szkołach prowadzonych przez miasto Opole.
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI
Międzynarodowa Konferencja Związku Miast: Bogatynia- Hradek-Zittau Mechatronika-Kształcenie Zittau 17 kwietnia 2008 r. Związek Miast Bogatynia- Hradek-Zittau.
Kształcenie praktyczne
Praktyczna nauka zawodu
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Nadzór pedagogiczny nad szkoleniem zawodowym
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Człowiek – najlepsza inwestycja Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Przykłady dobrej.
Działania zrealizowane w roku szkolnym 2008/09 Nowoczesne kształcenie zawodowe – szansa na dobry start Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w.
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
MIĘDZYNARODOWY PROCES DYDAKTYCZNY CZYNNIKIEM WZROSTU KOMPETENCJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA.
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Technikum Usług Fryzjerskich (na podbudowie szkoły podstawowej, gimnazjalnej) ZAWÓD: Technik usług fryzjerskich.
INSTYTUT SOCJOLOGII UNIWERSYTET WROCŁAWSKI
Modernizacja Kształcenia Zawodowego Projekty systemowe KOWEZiU Od 2008 roku w KOWEZiU realizowane są projekty systemowe…
Przekwalifikowanie zawodowe polega na zdobyciu dodatkowych lub nowych kwalifikacji zawodowych
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Współpraca szkoły z przedsiębiorstwem
Zespół Szkół Chemicznych
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
PROJEKT: Diagnoza dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do wymogów lubuskiego rynku pracy realizowany przez: ASM – Centrum Badań i Analiz.
Przedsiębiorcy a szkolnictwo zawodowe
ZZDZ jest pozarządową organizacją oświatową skupiającą aż 24 Zakłady Doskonalenia Zawodowego.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
PROGRAM COMENIUS.
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Zmiany w szkolnictwie zawodowym
PRAKTYKI ZAWODOWE: ZASADY DOBRYCH PRAKTYK SIMON JAMES I TIM FOX.
Kształcenie Gdzie jesteśmy? Dokąd zmierzamy?. Czym jest kształcenie instruktorskie? Pomoc w rozwoju instruktorskim na drodze przeżyć, wspólnie osiąganych.
Zmiany ustawy o systemie oświaty
Szkoła zawodowa Rzeszów 2013.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Praktyczna nauka zawodu Zajęcia praktyczne Pion budowlany Pion gastronomiczny Praktyka zawodowa Firmy zewnętrzne.
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Niemiecki model edukacji zawodowej
Technologia kształcenia zawodowego
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Praktyka zagraniczna – szkołą zdobywania nowych doświadczeń i szans na rynku pracy Plymouth, Wielka Brytania – –
Praktyka zagraniczna szansą lepszego startu zawodowego dla technika logistyka.
Spotkanie informacyjne. Młodzi i Samodzielni – Program na rzecz aktywizacji społeczno-zawodowej.
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
Zespół Szkół Rolniczych w Kijanach Współpraca z pracodawcami w zakresie kształcenia zawodowego - realizacja praktycznej nauki zawodu: zajęcia praktyczne.
Doświadczenie i oczekiwania doradców zawodowych.
 12 września 2011 r. – godz spotkanie z Mentorem w szkole (sekretariat)  Praktyki ciągłe: – r.  Praktyki śródroczne: w trakcie.
PROJEKT Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego WSL LIDEREM W EFEKTYWNYM KSZTAŁCENIU NAUCZYCIELI.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Doradcy zawodowi : mgr Agnieszka Pątek – Gołębiowska
Rozszerzona matura – świadoma inwestycja w przyszłość
Kształcenie dualne.
Projekt Cele projektu Miejsce i termin projektu Partner projektu.
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
OŚRODKI DOKSZTAŁCANIA I DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
„Wsparcie rozwoju szkół poprzez doskonalenie nauczycieli”
Szkoła Nauczycielem stoi
Specjalność Handel Zagraniczny
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

5. Kształcenie praktyczne zawodowe 1. Podstawy teoretyczne kształcenia praktycznego (metody i technologie) 2. Kształcenie w procesie pracy 3. Laboratorium, ćwiczenia praktyczne – warsztaty 4. Praktyki zawodowe, adaptacja zawodowa Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe

Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe Droga dochodzenia do mistrzostwa w zawodzie – etapy edukacji i adaptacji zawodowej Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe

Formy organizacyjne kształcenia praktycznego zajęcia indywidualne, zajęcia grupowe, zajęcia w grupach uczniowskich, zajęcia w zespołach pracowniczych, uczniowskie praktyki zawodowe, zajęcia specjalizujące, zajęcia pracowniane lub laboratoryjne, wycieczki dydaktyczne, zajęcia seminaryjne. Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe

Miejsca realizacji kształcenia praktycznego laboratoria, warsztaty szkolne/centra kształcenia praktycznego, praktyka zawodowa, zakłady pracy. Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe

Etapy nauczania-uczenia się praktycznych umiejętności zawodowych Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe

Metody kształcenia praktycznego Podział praktycznych metod nauczania Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe

Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe Pokaz – jest metodą nauczania, w której uczestnicy szkolenia mogą obserwować różne sytuacje, materiały prezentowane przez prowadzącego szkolenie, pokaz określonych czynności. Dobrym przykładem może być film, demonstracja czynności, materiałów itp. Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe

Zastosowanie metod pokazu w kształceniu zawodowym Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe

Pokaz jako wzór do naśladowania Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe

Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe Ćwiczenie – jest to jedna z metod opanowywania umiejętności, polegająca na powtarzaniu jakiejś czynności lub jej fragmentu, albo też ciągu czynności składającego się na działanie, w calu nabycia wprawy i uzyskania sprawności w działaniach umysłowych i motorycznych. Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe

Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe Metoda projektów Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe

Metoda przewodniego tekstu Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe

Metoda przewodniego tekstu cd. Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe

Struktura jednostki lekcyjnej praktycznej nauki zawodu Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe

Przykład struktury scenariusza zajęć dydaktycznych Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe

Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe Monitoring, ewaluacja dydaktyczna, standard potwierdzania kwalifikacji rzeczywistych Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe

Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe Testy praktyczne Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe

Egzamin potwierdzający kwalifikacje Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe

Praca inspiracją dla kształcenia Wszechobecne procesy ciągłego optymalizowania, zapewniania jakości wymagają nauki, która odbywa się bezpośrednio w miejscu pracy Uczenie (się) w procesie pracy stanowi dla przedsiębiorstw warunek konkurencyjności Pracownikom otwiera możliwości kształcenia ustawicznego, szczególnie nieformalnego Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe

Proces zdobywania doświadczenia Model Krügera/ Lerscha (1993) Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe

Kształcenie poprzez doświadczenie jest nauką, która odbywa się na drodze zrozumienia i świadomej refleksji nad doświadczeniem (zawodowym, ale nie tylko). Doświadczenia te są wynikiem postrzegania sensorycznego, emocjonalnego, społecznego i kognitywnego. Kształcenie poprzez doświadczenie w procesie pracy ma miejsce tylko wówczas, gdy działania podejmowane podczas pracy związane są z określonymi problemami, wyzwaniami, niepewnością osób pracujących, gdy ma miejsce refleksja nad nimi oraz gdy osoba ulega jakiejś przemianie i jest to indywidualnie odczuwane przez wykonującego pracę jako znaczące. Na ogół nie dotyczy to działań rutynowych Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe

Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe Praktyka Zawodowa Podczas Studiów Wyższych – eksperyment rządu włoskiego W roku 2003 rząd włoski podpisał ustawę reformującą system praktyk zawodowych. Pojawiła się możliwość zawierania kontraktów (uczelnia-przedsiębiorstwo) na organizację praktyk dla uczniów wyższych szkół zawodowych. Po raz pierwszy stało się możliwe uzyskanie dyplomu szkoły wyższej poprzez połączenie doświadczeń pracy zawodowej oraz uczestnictwa w kursach szkół wyższych. Uczniowie/praktykanci odbywali praktyki będąc jednocześnie zatrudnionymi na umowę o pracę (najczęściej na okres 2 lat). Umowa uczelnia-przedsiębiorstwo ściśle określa plan kształcenia oraz kwalifikacje jakie uzyska uczestnik Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe

Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe Rezultaty W ranach eksperymentu zatrudnionych zostało 1005 praktykantów w 351 przedsiębiorstwach, zwykle na kontraktach dwuletnich. W trakcie praktyki, uczestniczyli w zajęciach na uniwersytecie. Większość praktykantów (67,4%) uczestniczyła w kursach drugiego stopnia studiów magisterskich Wdrożenie tego typu umów pozwoliło ludziom młodym jeszcze podczas studiów stać się aktywnymi uczestnikami rynku pracy, zdobyć kwalifikacje ściśle wg aktualnych wymogów rynku pracy Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe