5. Kształcenie praktyczne zawodowe 1. Podstawy teoretyczne kształcenia praktycznego (metody i technologie) 2. Kształcenie w procesie pracy 3. Laboratorium, ćwiczenia praktyczne – warsztaty 4. Praktyki zawodowe, adaptacja zawodowa Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe
Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe Droga dochodzenia do mistrzostwa w zawodzie – etapy edukacji i adaptacji zawodowej Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe
Formy organizacyjne kształcenia praktycznego zajęcia indywidualne, zajęcia grupowe, zajęcia w grupach uczniowskich, zajęcia w zespołach pracowniczych, uczniowskie praktyki zawodowe, zajęcia specjalizujące, zajęcia pracowniane lub laboratoryjne, wycieczki dydaktyczne, zajęcia seminaryjne. Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe
Miejsca realizacji kształcenia praktycznego laboratoria, warsztaty szkolne/centra kształcenia praktycznego, praktyka zawodowa, zakłady pracy. Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe
Etapy nauczania-uczenia się praktycznych umiejętności zawodowych Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe
Metody kształcenia praktycznego Podział praktycznych metod nauczania Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe
Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe Pokaz – jest metodą nauczania, w której uczestnicy szkolenia mogą obserwować różne sytuacje, materiały prezentowane przez prowadzącego szkolenie, pokaz określonych czynności. Dobrym przykładem może być film, demonstracja czynności, materiałów itp. Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe
Zastosowanie metod pokazu w kształceniu zawodowym Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe
Pokaz jako wzór do naśladowania Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe
Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe Ćwiczenie – jest to jedna z metod opanowywania umiejętności, polegająca na powtarzaniu jakiejś czynności lub jej fragmentu, albo też ciągu czynności składającego się na działanie, w calu nabycia wprawy i uzyskania sprawności w działaniach umysłowych i motorycznych. Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe
Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe Metoda projektów Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe
Metoda przewodniego tekstu Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe
Metoda przewodniego tekstu cd. Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe
Struktura jednostki lekcyjnej praktycznej nauki zawodu Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe
Przykład struktury scenariusza zajęć dydaktycznych Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe
Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe Monitoring, ewaluacja dydaktyczna, standard potwierdzania kwalifikacji rzeczywistych Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe
Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe Testy praktyczne Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe
Egzamin potwierdzający kwalifikacje Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe
Praca inspiracją dla kształcenia Wszechobecne procesy ciągłego optymalizowania, zapewniania jakości wymagają nauki, która odbywa się bezpośrednio w miejscu pracy Uczenie (się) w procesie pracy stanowi dla przedsiębiorstw warunek konkurencyjności Pracownikom otwiera możliwości kształcenia ustawicznego, szczególnie nieformalnego Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe
Proces zdobywania doświadczenia Model Krügera/ Lerscha (1993) Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe
Kształcenie poprzez doświadczenie jest nauką, która odbywa się na drodze zrozumienia i świadomej refleksji nad doświadczeniem (zawodowym, ale nie tylko). Doświadczenia te są wynikiem postrzegania sensorycznego, emocjonalnego, społecznego i kognitywnego. Kształcenie poprzez doświadczenie w procesie pracy ma miejsce tylko wówczas, gdy działania podejmowane podczas pracy związane są z określonymi problemami, wyzwaniami, niepewnością osób pracujących, gdy ma miejsce refleksja nad nimi oraz gdy osoba ulega jakiejś przemianie i jest to indywidualnie odczuwane przez wykonującego pracę jako znaczące. Na ogół nie dotyczy to działań rutynowych Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe
Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe Praktyka Zawodowa Podczas Studiów Wyższych – eksperyment rządu włoskiego W roku 2003 rząd włoski podpisał ustawę reformującą system praktyk zawodowych. Pojawiła się możliwość zawierania kontraktów (uczelnia-przedsiębiorstwo) na organizację praktyk dla uczniów wyższych szkół zawodowych. Po raz pierwszy stało się możliwe uzyskanie dyplomu szkoły wyższej poprzez połączenie doświadczeń pracy zawodowej oraz uczestnictwa w kursach szkół wyższych. Uczniowie/praktykanci odbywali praktyki będąc jednocześnie zatrudnionymi na umowę o pracę (najczęściej na okres 2 lat). Umowa uczelnia-przedsiębiorstwo ściśle określa plan kształcenia oraz kwalifikacje jakie uzyska uczestnik Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe
Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe Rezultaty W ranach eksperymentu zatrudnionych zostało 1005 praktykantów w 351 przedsiębiorstwach, zwykle na kontraktach dwuletnich. W trakcie praktyki, uczestniczyli w zajęciach na uniwersytecie. Większość praktykantów (67,4%) uczestniczyła w kursach drugiego stopnia studiów magisterskich Wdrożenie tego typu umów pozwoliło ludziom młodym jeszcze podczas studiów stać się aktywnymi uczestnikami rynku pracy, zdobyć kwalifikacje ściśle wg aktualnych wymogów rynku pracy Technologia kształcenia zawodowego 5. Kształcenie praktyczne zawodowe