Program ograniczenia liczby ofiar pożarów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
INFORMACJE PODSTAWOWE
Advertisements

SYSTEM BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
SZKOLENIE NACZELNIKÓW OSP TEMAT 2: Współdziałanie OSP z organami samorządu terytorialnego i jednostkami PSP Autor: Robert Łazaj.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
Bezpieczna Polska Bezpieczna Polska
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
Uczniowie klas piątych szkół podstawowych z terenu woj. podlaskiego. Działania długofalowe, realizowane cyklicznie w okresie od lutego do czerwca - począwszy.
Opracował J. Stryjkowski
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Żarach
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
ul. Na Zaspę Gdańsk tel.: (058) fax.: (058)
Pożary GDY ZAUWAŻYMY POŻAR...
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 1 Organizacja ochotniczych straży pożarnych, ochrony ludności w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert.
Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w szkole i poza szkołą
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Organizacja ochotniczych straży pożarnych, ochrony ludności w tym ochrony przeciwpożarowej Autor:
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Białymstoku
GRUPA ROBOCZA 5 ZAPOBIEGANIE POWAŻNYM AWARIOM W PRZEMYŚLE
„DEBATY SPOŁECZNE na terenie gminy Skrzyszów”
Metodyka opracowania PZRP Dr hab. inż. Andrzej Tiukało, prof
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Aspekty prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
SPOTKANIE KADRY KIEROWNICZEJ OPS, PCPR I PUP Z TERENU WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO- MAZURSKIEGO Olsztyn, 16. czerwca 2010 ELBLĄSKIE STOWARZYSZENIE WSPIERANIA.
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
PROBLEMY FINANSOWE SZPITALI POWIATOWYCH
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
NARODOWY PROGRAM BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2013 – 2020 Rzeszów, 12 wrzesień 2013 r.
INFORMACJA O STANIE BEZPIECZEŃSTWA W ZAKRESIE OCHRONY PRZECIWPOŻAROWEJ Powiatu Białostockiego.
„Infrastruktura zakładu opieki zdrowotnej i aparatura medyczna – jak efektywnie dokonywać pożądanych zakupów” KIELCE 20 WRZEŚNIA 2012 WITOLD PONIKŁO.
WALKA Z POŻARAMI Zadanie określone w artykule 61 I Protokołu Dodatkowego do Konwencji Genewskich z 12 sierpnia 1949 r. WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO.
KOMENDA WOJEWÓDZKA PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ W RZESZOWIE st. bryg. Bogdan Kuliga Podkarpacki Komendant Wojewódzki PSP SYSTEM RATOWNICTWA DROGOWEGO NA.
Założenia konkursu dla poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa.
PSP Florian ul. Na Zaspę Gdańsk tel.: (058) fax.: (058) pspflorian.pl
Organizacja krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Grzegorz Strączkowski. „podstawowe urządzenia i instytucje usługowe niezbędne do funkcjonowania gospodarki i społeczeństwa’’ Źródło Encyklopedia PWN.
Krajowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT 2000 na lata Politechnika Gdańska Katedra Inżynierii Drogowej Prof. Ryszard KRYSTEK Politechnika.
TEMAT 1: Struktura i organizacja ochrony przeciwpożarowej, Ochotniczych Straży Pożarnych oraz ochrony ludności autor: Emil Misiorny SZKOLENIE PODSTAWOWE.
SZKOLENIE Z ZAKRESU OCHRONY PRZECIWPOŻAROWEJ dla Rad Pedagogicznych
BEZPIECZEŃSTWO POŻAROWE
Dr Anna Augustynowicz, Dr Aleksandra Czerw
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Organizacja ochotniczych straży pożarnych, ochrony ludności w tym ochrony przeciwpożarowej Autor:
Podstawy Prawne Funkcjonowania OSP
Kampania społeczna 2016/2017.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Pożar w Ciechanowie W dniu 24 listopada br. o godzinie 055 dyżurny stanowiska kierowania Komendy Powiatowej PSP w Ciechanowie, odebrał zgłoszenie o pożarze.
Portowa Straż Pożarna „Florian”
wychowania i opieki w szkołach
Informacja realizacji zadań w zakresie Ochrony Przeciwpożarowej na terenie Powiatu Łomżyńskiego
podsumowująca działalność
Kampania społeczna 2016/
Państwowej Straży Pożarnej
Kampania społeczna 2016/2017.
Ochotnicza Straż Pożarna (OSP)
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Organizacja ochotniczych straży pożarnych, ochrony ludności w tym ochrony przeciwpożarowej Autor:
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Struktura i organizacja ochrony przeciwpożarowej, Ochrony Straży oraz ochrony ludności Autor:
Jednostek Samorządu Terytorialnego a rosnące obciążenia finansowe
Podstawowe działania ratownicze
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 2: Kierowanie działaniami gaśniczymi
Zapis prezentacji:

Program ograniczenia liczby ofiar pożarów 2015-2024 „Zgaś ryzyko” Program ograniczenia liczby ofiar pożarów 2015-2024

„Zgaś ryzyko”. Program ograniczenia liczby ofiar pożarów Czy można to zmienić? - W Wigilię i dwa dni świąt straż pożarna łącznie do wszystkich zdarzeń wyjeżdżała 2438 razy, czego 654 razy do gaszenia pożarów, w których zginęło 15 osób, a 37 zostało rannych - powiedział rzecznik komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej Paweł Frątczak (…). - Najtragiczniejszy był pierwszy dzień świąt, kiedy w 201 pożarach zginęło aż 11 osób, a 12 zostało rannych - podkreślił. - Trudno na razie powiedzieć, co było przyczyną tych pożarów, ale większość z nich wybuchła w nocy. Takie pożary mają to do siebie, że są bardzo późno zauważane i zgłaszane do straży pożarnej, stąd też szanse uratowania kogokolwiek maleją niemal do zera – stwierdził (…). Wielu naszych kolegów odpowiada „Niemożliwe” Źródło: www.wp.pl „Zgaś ryzyko”. Program ograniczenia liczby ofiar pożarów

Liczba pożarów i poszkodowanych w pożarach w latach 2002-2013

Ofiary śmiertelne w pożarach budynków ZL w latach 2005-2013

Dotychczasowe działania PSP: Diagnoza… Problem śmiertelności w pożarach dotyczy przede wszystkim budynków mieszkalnych Dotychczasowe działania PSP: Działalność kontrolno - rozpoznawcza Działalność ratownicza

Kontrola budynków mieszkalnych art. 23 ust.11 ustawy o PSP Tylko mieszkalne wielorodzinne, brak prawa wstępu do części mieszkalnych działania kontrolne w tych budynkach dotyczą części wspólnych, takich jak klatki schodowe, korytarze i piwnice.

Obiekty szczególnie wrażliwe i przyczyny wrażliwości „Stara” substancja mieszkaniowa (kamienice, „familoki”) – zły stan techniczny, palne elementy konstrukcyjne (poddasza użytkowe, klatki schodowe), używanie urządzeń niesprawnych lub niezgodnie z ich przeznaczeniem, niebezpieczne zachowania użytkowników „Cały przekrój” obiektów – niebezpieczne zachowania użytkowników (alkohol + zaśnięcie z papierosem oraz osoby starsze) „Cały przekrój” obiektów – codzienne czynności (mięso w garnku na kuchni, włączone żelazko, wybuchy gazu) Obiekty, w których używane są kotły gazowe z otwartym paleniskiem – brak skutecznej wentylacji („ostatnia kąpiel”) Obiekty socjalne - palna konstrukcja, zły stan techniczny, używanie urządzeń niesprawnych lub niezgodnie z ich przeznaczeniem, niebezpieczne zachowania użytkowników

Kontrole w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych w latach 2006-2013 „Zgaś ryzyko”. Program ograniczenia liczby ofiar pożarów

Kontrole w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych w latach 2006-2013 „Zgaś ryzyko”. Program ograniczenia liczby ofiar pożarów

Pożary budynków mieszkalnych - wg wielkości „Zgaś ryzyko”. Program ograniczenia liczby ofiar pożarów

Czas dojazdu jednostek ratowniczo - gaśniczych „Zgaś ryzyko”. Program ograniczenia liczby ofiar pożarów

Od zauważenia do zgaszenia Czas zauważenia Alarmowanie i dojazd Działania rat-gaś dojazd dysponowan. alarm zauważenie pożaru Zgłoszenie „Zgaś ryzyko”. Program ograniczenia liczby ofiar pożarów

Niewielkie rozmiary pożarów w budynkach mieszkalnych wynikają m. in Niewielkie rozmiary pożarów w budynkach mieszkalnych wynikają m.in. z faktu, że mieszkania są projektowane na zasadach zbliżonych do „wydzieleń przeciwpożarowych” (Klasa odporności ogniowej przegród wewnętrznych oraz oddzielających mieszkania od dróg komunikacji ogólnej) Nie bez znaczenia jest również skuteczność prowadzonych działań ratowniczo - gaśniczych, w tym krótki czas dojazdu

Diagnoza… Pomimo prowadzenia kontroli oraz zapewnienia skutecznego systemu ratowniczego nie udało się doprowadzić do znaczącego zmniejszenia liczby ofiar

„Zgaś ryzyko”. Program ograniczenia liczby ofiar pożarów Średnie roczne wskaźniki rannych na 5000 pożarów w Polsce w latach 2004–2013 wg województw Źródło: R. Mazur, "Analiza statystyczna pożarów w Polsce", w: P. Guzewski, D. Wróblewski, D. Małozięć (red.), "Czerwona księga pożarów”, CNBOP-PIB, Józefów 2014. Do opracowania skorzystano z danych statystycznych KGPSP za lata 2004-2013. „Zgaś ryzyko”. Program ograniczenia liczby ofiar pożarów

„Zgaś ryzyko”. Program ograniczenia liczby ofiar pożarów Średnie roczne wskaźniki ofiar śmiertelnych na 1 mln. mieszkańców w Polsce w latach 2004–2013 wg województw Źródło: R. Mazur, "Analiza statystyczna pożarów w Polsce", w: P. Guzewski, D. Wróblewski, D. Małozięć (red.), "Czerwona księga pożarów”, CNBOP-PIB, Józefów 2014. Do opracowania skorzystano z danych statystycznych KGPSP za lata 2004-2013. „Zgaś ryzyko”. Program ograniczenia liczby ofiar pożarów

„Zgaś ryzyko”. Program ograniczenia liczby ofiar pożarów Średnie roczne wskaźniki rannych na 1 mln. mieszkańców w Polsce w latach 2004–2013 wg województw Źródło: R. Mazur, "Analiza statystyczna pożarów w Polsce", w: P. Guzewski, D. Wróblewski, D. Małozięć (red.), "Czerwona księga pożarów”, CNBOP-PIB, Józefów 2014. Do opracowania skorzystano z danych statystycznych KGPSP za lata 2004-2013. „Zgaś ryzyko”. Program ograniczenia liczby ofiar pożarów

„Zgaś ryzyko”. Program ograniczenia liczby ofiar pożarów Społeczno-ekonomiczne koszty pożarów oraz prognozy na przyszłość w zakresie bezpieczeństwa pożarowego Ile tak naprawdę kosztują nas pożary? Czy możliwe jest ustalenie rzeczywistych kosztów pożarów? Czy tematyka kosztów pożarów powinna znajdować się w obszarze naszego szczególnego zainteresowania? „Zgaś ryzyko”. Program ograniczenia liczby ofiar pożarów

Niepokojące dane statystyczne (1) Liczba interwencji ogółem jednostek KSRG ma tendencję rosnącą „Zgaś ryzyko”. Program ograniczenia liczby ofiar pożarów

Niepokojące dane statystyczne (2) Liczba pożarów ma tendencję rosnącą Przeciętnie 4,05 pożarów na 1 tys. mieszkańców rocznie przy średniej 40 państw świata 2,46 „Zgaś ryzyko”. Program ograniczenia liczby ofiar pożarów

Niepokojące dane statystyczne (3) Liczba ofiar śmiertelnych pożarów ma tendencję rosnącą Wskaźnik ofiar śmiertelnych w roku 2012 w przeliczeniu na: 100 tys. ludności – 1,48 (przy średniej w grupie 63 państw świata – 1,00) 1 tys. pożarów – 3,07 (przy średniej w grupie 63 państw świata – 1,22) „Zgaś ryzyko”. Program ograniczenia liczby ofiar pożarów

Niepokojące dane statystyczne (5) Liczba ofiar śmiertelnych pożarów ma tendencję rosnącą „Zgaś ryzyko”. Program ograniczenia liczby ofiar pożarów

Niepokojące dane statystyczne (7) Rzeczywista liczba ofiar pożarów nie jest znana Zestawienia statystyczne ofiar pożarów nie obejmują osób, które na skutek doznanych w pożarze obrażeń zmarły w trakcie transportu oraz leczenia szpitalnego Zestawienia statystyczne ofiar pożarów nie obejmują osób, które zgłosiły się do lekarza lub leczenia szpitalnego po pożarze Wiele państw na świecie śledzi los ofiar pożarów w okresie 1-4 tygodni po pożarze W Polsce liczba rzeczywistych ofiar śmiertelnych i rannych w pożarach jest wyższa niż jest to wykazywane w statystykach prowadzonych przez Państwową Straż Pożarną ! „Zgaś ryzyko”. Program ograniczenia liczby ofiar pożarów

Rzeczywiste koszty pożarów są trudne do oszacowania Koszty indywid. – rodzina Koszty instytucji Koszty dla budżetu Koszty majątkowe - ból i cierpienie po stracie osoby bliskiej – wielokryterialny efekt długofalowy - … - koszty służb ratow. i porządkowych - koszty medyczne - koszty administr. - koszty sądownicze - … - utracone dochody budżetu państwa (np. PKB) - niezrealizowana konsumpcja - … - straty w obiektach - straty w urządze- niach - straty w infrastruk- turze - … „Zgaś ryzyko”. Program ograniczenia liczby ofiar pożarów

Rzeczywiste koszty pożarów są trudne do oszacowania STRATY POŻAROWE STRATY BEZPOŚREDNIE STRATY POŚREDNIE Straty spowodowane przez bezpośrednie oddziaływanie ognia - wszystko to, co uległo spaleniu bądź zniszczeniu na skutek oddziaływania płomieni i wysokiej temperatury Pozostałe straty związane z powstałym pożarem (okopcenia, zniszczenia mechaniczne obiektów, zalania etc.) „Zgaś ryzyko”. Program ograniczenia liczby ofiar pożarów

„Zgaś ryzyko”. Program ograniczenia liczby ofiar pożarów Koszty pożarów (4) „Zgaś ryzyko”. Program ograniczenia liczby ofiar pożarów

Rzeczywiste koszty pożarów są trudne do oszacowania Koszt jednostkowy ofiary śmiertelnej w odniesieniu do kosztów działania instytucji i służb państwowych (2012) 826 608 zł jednostkowy Koszt jednostkowy ofiary śmiertelnej w odniesieniu do utraty przyszłych dochodów budżetu państwa (2012) 2 160 075 zł jednostkowy 2 986 683 zł jednostkowy PRZYBLIŻONY KOSZT JEDNEJ OFIARY ŚMIERTELNEJ POŻARU „Zgaś ryzyko”. Program ograniczenia liczby ofiar pożarów

Rzeczywiste koszty pożarów są trudne do oszacowania Koszt jednostkowy ofiary śmiertelnej (w odniesieniu do kosztów działania instytucji i służb państwowych) Koszt jednostkowy osoby rannej w odniesieniu do kosztów działania instytucji i służb państwowych (2012) 826 608 zł jednostkowy 114 598 zł jednostkowy Koszt jednostkowy osoby rannej w odniesieniu do utraty przyszłych dochodów budżetu państwa (2012) Koszt jednostkowy ofiary śmiertelnej (w odniesieniu do utraty przyszłych dochodów budżetu państwa) b.d. zł jednostkowy 2 160 075 zł jednostkowy 114 598 zł jednostkowy PRZYBLIŻONY KOSZT JEDNEJ OFIARY RANNEJ POŻARU „Zgaś ryzyko”. Program ograniczenia liczby ofiar pożarów

Rzeczywiste koszty pożarów są trudne do oszacowania Straty bezpośrednie pożarów oszacowane przez dowodzących działaniami (2012) 1 351 660 000 zł jednostkowy

Koszty pożarów w działalności TU Rzeczywiste koszty pożarów są trudne do oszacowania Koszty pożarów w działalności TU „Zgaś ryzyko”. Program ograniczenia liczby ofiar pożarów

Rzeczywiste koszty pożarów są trudne do oszacowania Przybliżony koszt jednej ofiary śmiertelnej pożaru (2012) 2 986 683 zł jedntkowy 565 jowy 1 687 475 895 zł jedntkowy Przybliżony koszt jednej ofiary rannej pożaru (2012) 114 598 zł jednosowy 4 186 wy 479 707 228 zł jednosowy Straty bezpośrednie w przeli-czeniu na jeden pożar (2012) 7 352 zł jednosowy 183 847 owy 1 351 660 000 zł jednosowy Koszty pożarów w działal. TU przeliczeniu na 1 szkodę (2012) 25 482 zł jednosowy 15 376 owy 391 825 984 zł jednosowy Koszty pożarów w postępow. przygotow. Art. 163 § 1-4 (2011) 316 zł jednosowy 1 885 owy 595 372 zł jednosowy 3 911 264 479 zł jednostkowy RAZEM „Zgaś ryzyko”. Program ograniczenia liczby ofiar pożarów

„Zgaś ryzyko”. Program ograniczenia liczby ofiar pożarów Prognozy i wnioski: Według prognoz naukowców pożary jeszcze przez wiele lat będą jednym z głównym zagrożeń w życiu człowieka Trudność w szacowaniu kosztów pożarowych przyczynia się do pomijania tego zagadnienia w analizach dotyczących bezpieczeństwa pożarowego Szacowania kosztów pożarów jest złożonym procesem wymagającym wdrożenia metodologii ich badań oraz zaangażowania wielu instytucji Ujawnione koszty pożarów - tylko w kilku wybranych obszarach! - potwierdzają, że mają one znaczący wpływ na budżet państwa Znajomość rzeczywistych kosztów pożarów pozwala właściwie ocenić wpływ zagrożeń pożarowych na bezpieczeństwo społeczne i gospodarcze kraju Znajomość rzeczywistych kosztów pożarów pozwoli właściwie zaplanować zadania w obszarze zapobiegania pożarom oraz ich skutkom Znajomość etiologii pożarów pozwala właściwie planować skuteczne działania w obszarze prewencji pożarowej i zapobiegania przestępczości z udziałem ognia Rzetelna diagnoza sytuacji (analizy statystyczne) połączona z analizami CBA (Cost/Benefit Analysis) pozwala na przygotowanie i wdrożenie właściwych programów profilaktycznych, które mogą przyczynić się do ograniczenia liczby ofiar pożarów oraz strat pożarowych Jednym z głównych filarów bezpieczeństwa pożarowego we współczesnym świecie jest tzw. prewencja społeczna, a więc budowania świadomości o zagrożeniach pożarowych z udziałem lokalnych społeczności, władz samorządowych, instytucji państwowych oraz innych podmiotów (towarzystw ubezpieczeniowych, organizacji pozarządowych, organizacji społecznych, firm etc.) „Zgaś ryzyko”. Program ograniczenia liczby ofiar pożarów

czyli … po co ten Program? Idea Programu czyli … po co ten Program? Ochrona przeciwpożarowa polega na realizacji przedsięwzięć mających na celu ochronę życia, zdrowia, mienia lub środowiska przed pożarem, klęską żywiołową lub innym miejscowym zagrożeniem poprzez: zapobieganie powstawaniu i rozprzestrzenianiu się pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia; zapewnienie sił i środków do zwalczania pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia; prowadzenie działań ratowniczych. Dz.U. 1991 nr 81 poz. 351 Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991r. o ochronie przeciwpożarowej

Po co ten Program? Pomimo Nadal bardzo intensywnego rozwoju ochrony ppoż. oraz KSRG znaczących inwestycji finansowych usprawnień organizacyjnych doskonalenia systemu szkolenia istotne zwiększenie skuteczności działań interwencyjnych jednostek ochrony ppoż. Nadal liczba pożarów utrzymuje się na stałym poziomie (średniorocznie 166 tys.) liczba ofiar śmiertelnych pożarów utrzymuje się na stałym poziomie (średniorocznie 550+) liczba ofiar rannych pożarów stale rośnie (średniorocznie 3,5 tysiąca) szacunkowa wartość bezpośrednich strat pożarowych rośnie (średniorocznie ok.1 mld zł) ze wskaźnikiem 1,53 ofiary śmiertelnej na 100 tys. mieszkańców * Polska jest jednym z krajów o najwyższym poziomie śmiertelności w pożarach „Zgaś ryzyko”. Program ograniczenia liczby ofiar pożarów * World Fire Statistics Centre (Bulletin No. 28)

Po co ten Program? paradoks sytuacji najwięcej - bo aż 80% wszystkich przypadków śmiertelnych pożarów oraz zatruć CO - ma miejsce w obiektach mieszkalnych, czyli w miejscach, gdzie co do zasady czujemy się najbezpieczniej najwięcej ofiar pożarów ginie przed przybyciem Straży Pożarnej - z czego 80% poniosło śmierć, pomimo dotarcia jednostek ratowniczych na miejsce zdarzenia w czasie do 15 min (do 10 min - miasta na prawach powiatu) tragizm sytuacji potęguje świadomość, że: większości tych pożarów/zatruć CO oraz ich ofiar można było zapobiec istnieją niedrogie i sprawdzone rozwiązania ograniczające liczbę pożarów /zatruć CO oraz ich ofiar

„Zgaś ryzyko”. Program ograniczenia liczby ofiar pożarów Po co ten Program? Potencjalne trudności w osiągnięciu założonych celów Programu: mieszkania i domy prywatne pozostają praktycznie poza nadzorem służb publicznych (ale istnieją instytucje, które mają znaczący wpływ, np.: spółdzielnie mieszkaniowe, administracje osiedli mieszkaniowych, deweloperzy, korporacja kominiarska - naturalni partnerzy Programu) osiągniecie celów Programu w znacznej mierze polegać będzie na kształtowaniu odpowiednich nawyków i postaw adresatów Programu (aby bezpieczeństwo pożarowe stało się przedmiotem codziennej troski i zainteresowania) indywidualna domena bezpieczeństwa - obszar, na który organy państwowe mają ograniczony wpływ ochrona przeciwpożarowa > działania Straży Pożarnej „Zgaś ryzyko”. Program ograniczenia liczby ofiar pożarów

Cele Programu (1) Nadrzędny cel Programu znacząca poprawa bezpieczeństwa pożarowego w obiektach mieszkalnych w Polsce w szczególności zmniejszenie liczby ofiar pożarów, zarówno śmiertelnych jak i rannych przy wykorzystaniu szerokiej palety działań o charakterze systemowym i przy zaangażowaniu wszelkich podmiotów, mogących wnieść wartość dodaną i gotowych wesprzeć realizację Programu w taki sposób, aby: nie przekreślać pomysłów i przedsięwzięć realizowanych przez różne jednostki i instytucje, lecz inspirować, wzmacniać i koordynować ich działania „Zgaś ryzyko”. Program ograniczenia liczby ofiar pożarów

„Zgaś ryzyko”. Program ograniczenia liczby ofiar pożarów Cele Programu (2) Cele główne Jako dwa główne cele do osiągnięcia do roku 2024 przyjęto: ograniczyć liczbę ofiar śmiertelnych pożarów o co najmniej 30 % do roku 2024 (cel powinien być osiągnięty względem roku 2012 (565 ofiar śmiertelnych) - co oznacza nie więcej niż 395 ofiar śmiertelnych do roku 2024 ograniczyć liczbę ofiar rannych pożarów o co najmniej 30 % do roku 2024 - cel powinien być osiągnięty względem roku 2012 (4186 ofiar rannych) - oznacza nie więcej niż 2930 ofiar rannych do roku 2024 - 30% - 30% „Zgaś ryzyko”. Program ograniczenia liczby ofiar pożarów

roczne „koszty pożarów ” wynoszą ok. 1% PKB światowej gospodarki !!! Cele Programu (3) roczne „koszty pożarów ” wynoszą ok. 1% PKB światowej gospodarki !!! CTIF (2010) Cele pośrednie Obok celów głównych, zdefiniowano również następujące cele pośrednie: ograniczyć liczbę pożarów w obiektach mieszkalnych ograniczyć wartość strat materialnych powodowanych przez pożary wzmocnić znaczenie prewencji pożarowej – lepiej zapobiegać niż interweniować zwrócić uwagę społeczną na powagę zagrożeń pożarowych wzmocnić poczucie samo odpowiedzialności za własne bezpieczeństwo zbudować koalicję instytucji oraz osób na rzecz poprawy bezpieczeństwa pożarowego „Zgaś ryzyko”. Program ograniczenia liczby ofiar pożarów

Priorytety i kierunki działań (2) Obszary bezpieczeństwa Człowiek świadomość zagrożenia (wśród społeczeństwa oraz ratowników) i kształtowanie bezpiecznych zachowań profilaktyka pożarowa obiektów mieszkalnych Budynek doskonalenie standardów bezpieczeństwa dla konstrukcji budynków - eliminujących największe zagrożenia w warunkach pożaru doskonalenie standardów bezpieczeństwa dla materiałów służących wyposażeniu wnętrz promowanie bezpiecznych urządzeń i systemów technicznych w budynkach „Zgaś ryzyko”. Program ograniczenia liczby ofiar pożarów

Priorytety i kierunki działań (3) Obszary bezpieczeństwa Działalność ratownicza czas dojazdu wyszkolenie wyposażenie bezpieczeństwo ratowników (strażaków) zwiększenie skuteczności działań gaśniczych System koordynacja działań zmierzających do ograniczenia liczby ofiar pożarów legislacja - ustawy, rozporządzenia i prawo miejscowe finansowanie - wypracowanie mechanizmu finansowania działań zmierzających do ograniczenia ofiar pożarów promocja i wspieranie Programu doskonalenie systemu ratowniczego monitoring, ocena i reagowanie (na zaobserwowane trendy, problemy, zjawiska wpływające na bezpieczeństwo) badania i rozwój corocznie w całej Europie odnotowuje się ok. 2.200.000 pożarów, w wyniku których ginie ok. 25.000 osób!!! CTIF (2010)

Charakter planowanych działań (1) Dla osiągnięcia celów programu, niezbędne będzie podjęcie w każdym obszarze działań o charakterze: technicznym (bezpieczne urządzenia, wyposażenie oraz budownictwo + system powiadamiania ratunkowego, wyposażenie techniczne służb ratowniczych) legislacyjnym (zmiana przepisów prawa oraz jego egzekwowanie - prewencja techniczna) edukacyjnym (dostarczenie wiedzy/informacji oraz wzrost świadomości - prewencja społeczna) „Zgaś ryzyko”. Program ograniczenia liczby ofiar pożarów

Charakter planowanych działań (2) Dla osiągnięcia celów programu, niezbędne będzie podjęcie w każdym obszarze działań o charakterze: Człowiek Priorytet Kierunki działania Edukacja Nadzór/legislacja Technika Budowanie świadomości o zagrożeniach i kształtowanie bezpiecznych zachowań … organizowanie konkursów na najlepsze inicjatywy ukierunkowane na poprawę bezpieczeństwa pożarowego na poziomie lokalnym wprowadzenie zadania „Prewencji społecznej” do budżetu państwa oraz dokumentów strategicznych stworzenie portalu edukacyjnego o tematyce pożarniczej, skierowanego do: dzieci - gry edukacyjne; młodzieży i dorosłych - nowinki techniczne, ciekawostki, porady itp. „Zgaś ryzyko”. Program ograniczenia liczby ofiar pożarów

Małe inwestycje w duże bezpieczeństwo - przykład zabezpieczenia przed pożarem/CO vs. zabezpieczania antywłamaniowe zwykle: nic (w Polsce) zwykle: solidne stalowe drzwi z wielo-punktowymi zamkami, żaluzje antywłama -niowe, kraty w oknach, system alarmowy a wystarczy chociaż … zainstalować: + lub Pamiętaj! Do antywłamaniowego systemu alarmowego można podłączyć również: - czujkę dymu - czujnik tlenku węgla - czujnik gazu - czujnik zalania wodą … I wszystkie te urządzenia podłączyć do stacji monitorującej czujkę dymu czujnik tlenku węgla czujnik dwufunkcyjny - dymu i tlenku węgla ok. 200 PLN !!! 200 PLN 4000 PLN mała inwestycja w duże bezpieczeństwo vs. duża inwestycja w duże bezpieczeństwo

Zasady finansowania Programu Dwa podstawowe źródła finansowania: wewnętrzne - projekty i zadania realizowane w ramach statutowej działalności instytucji publicznych (rządowych, samorządowych i pozarządowych) zaangażowanych w realizację Programu zewnętrzne - dotacje celowe, środki unijne, środki Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, środki od sponsorów, inne. „Zgaś ryzyko”. Program ograniczenia liczby ofiar pożarów