Wielokryterialna ocena wybranych korytarzy drogowych – wstępne rezultaty projektu Tomasz Komornicki POLITYKA PRZESTRZENNA A TRANSPORTOWA – EWALUACJA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Advertisements

Wojciech Budzyński Strategia kształtowania postaw społecznych odnośnie rozbudowy sieci dróg i autostrad w Polsce
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Współczesne czynniki lokalizacji działalności gospodarczej
PRZEPISY RUCHU DROGOWEGO
BUDOWA OBWODNICY MIASTA SZCZYTNO W CIĄGU DROGI KRAJOWEJ NR 53
Interreg III B CADSES Central, Adriatic, Danubian and South-Eastern European Space Obszar Europy Środkowej, Adriatyckiej, Naddunajskiej i Południowo-Wschodniej.
EU kontekst intermodalnych systemów transportowych
Raport z badań społecznego odbioru prowadzonych działań inwestycyjnych opracowany na zlecenie Gminy Zabrze oraz Zabrzańskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów.
Projekt planu robót na rok 2008 na terenie województwa lubelskiego
Obwodnica Olsztyna – opis konfliktu
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Opracowanie zasad tworzenia programów ochrony przed hałasem mieszkańców terenów przygranicznych związanych z funkcjonowaniem dużych przejść granicznych.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Restrukturyzacja Łódzkiego Węzła Kolejowego
Droga ekspresowa S-8 na odcinku Augustów-Suwałki
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Czynniki lokalizacji działalności gospodarczej
PROGNOZA ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO PROJEKTU STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO NA LATA
POTENCJAŁY, PROBLEMY I PROPONOWANE KIERUNKI ROZWOJU POWIATU ŚWIECKIEGO r.
GENERATOR WNIOSKÓW I STUDIUM WYKONALNOŚCI WYBRANE INFORMACJE Wrocław, 22 listopada 2005 r. WOJCIECH WICZKOWSKI Dział Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju.
INFORMACJA dotycząca strategii działań
PRZYGOTOWANIE DOKUMENTACJI DLA TERENÓW PRZEMYSŁOWYCH W STARGARDZIE SZCZECIŃSKIM PROJEKT nr POIG WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ UNIĘ EUROPEJSKĄ.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
HAŁAS.
Miejski Obszar Funkcjonalny Trójmiasta
Inwestor: Wykonawca dokumentacji projektowej:
Rola transportu w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030
Polityka przestrzenna Wielkopolski w zakresie zwartości zabudowy
1.
Konferencja uzgodnieniowa Indykatywny Wykaz Indywidualnych
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Lokalny program rewitalizacji Gniewkowa na lata 2009 – sierpnia 2009 r.
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
Zmiana Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Małopolskiego
Wstępne studium wykonalności dla projektu „Budowa nowej linii kolejowej w relacji Modlin – Płock” Prezentacja wyników prac.
ROZBUDOWA DROGI KRAJOWEJ NR 91 NA ODCINKU TCZEW - CZARLIN
BUDOWA DROGI EKSPRESOWEJ S7
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego
Jak uczynić przełomową inwestycję przyjazną dla lokalnej społeczności?
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
Uwarunkowania Na terenie miasta Zielona istniejący układ komunikacyjny, opiera się głównie na następujących ciągach dróg: droga ekspresowa S3, droga krajowa.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
INFORMACJA nt. działań Oddziału w Warszawie GDDKiA na terenie regionu siedleckiego Siedlce, 3 listopada 2009 r.
Gmina-Miasto Koszalin Budowa i przebudowa dróg stanowiących zewnętrzny pierścień układu komunikacyjnego miasta Koszalin – I etap odcinek od ul. Gnieźnieńskiej.
INFORMACJA nt. działań Oddziału w Warszawie GDDKiA na terenie regionu płockiego. Płock, 13 października 2009r.
Harmonogram prac nad RPO WD DziałanieTermin I projekt RPO WD października 2013 r. Konsultacje społeczne28 października - 2 grudnia 2013 r.
INFORMACJA nt. działań Oddziału w Warszawie GDDKiA na terenie regionu ciechanowskiego Ciechanów, 20 października 2009.
INFORMACJA nt. działań Oddziału w Warszawie GDDKiA na terenie regionu radomskiego. Radom, 17 listopada 2009 r.
BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM „BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM” GMINA MIASTO SZCZECIN.
STRATEGICZNY PROGRAM TRANSPORTOWY DZIELNICY POŁUDNIE W MIEŚCIE GDAŃSKU NA LATA DYSKUSJA PUBLICZNA Gdańsk r. Tomasz Budziszewski Biuro.
Celem Polityki Transportowej Państwa jest spełnienie: racjonalnych oczekiwań społeczeństwa wywołanych wzrostem mobilności, co oznacza wzrost zapotrzebowania.
Witamy na I forum na rzecz budowy drogi S-74. Forum na rzecz budowy drogi S-74 Dlaczego powstało forum? Celem konferencji jest stworzenie forum wymiany.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
INFORMACJA nt. działań Oddziału w Warszawie GDDKiA na terenie regionu ostrołęckiego. Ostrołęka, 27 października 2009 r.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Warszawie ul. Mińska 25, Warszawa Tel.: , Faks:
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
9.3. Regionalna infrastruktura drogowa Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Iwonicz-Zdrój na lata
Przebudowa Etap I - drogi powiatowej 2483P Wierzyce-Czerniejewo
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Chorkówka na lata
PROGRAM WSPÓŁPRACY Transgranicznej Polska - rosja OLSZTYN,
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU OBSZARU FUNKCJONALNEGO
Zapis prezentacji:

Wielokryterialna ocena wybranych korytarzy drogowych – wstępne rezultaty projektu Tomasz Komornicki POLITYKA PRZESTRZENNA A TRANSPORTOWA – EWALUACJA INWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH Warszawa 17-18.XII.2012

Agenda Założenia Projektu Wybór odcinków dróg Przykłady wstępnych wyników Badania klimatu akustycznego Robocze rezultaty wywiadów i ankiet Symulacje poprawy dostępności Hipotezy do dalszej weryfikacji

Projekt badawczy i jego cele Projekt badawczy MNiSW realizowany w IGiPZ PAN w okresie 2011-2014 Celem projektu jest kompleksowa analiza oddziaływania korytarzy drogowych (w tym szlaków nowych) o dużym natężeniu oraz znaczących przyrostach ruchu na środowisko przyrodnicze oraz rozwój gospodarczy i społeczny obszarów sąsiadujących. Jednoczesna analiza wpływu w zakresie następujących elementów: stan atmosfery i klimat akustyczny; poziom fragmentacji systemów przyrodniczych; jakość środowiska przyrodniczego; dostępność przestrzenną i wielkość rynków pracy; rozwój ekonomiczny obszarów przyległych; sytuację społeczną obszarów przyległych; bezpieczeństwo drogowe.

Cel aplikacyjny, metodologia Celem aplikacyjnym projektu jest sformułowanie wniosków i rekomendacji dla polityki transportowej w skali krajowej i regionalnej w zakresie odpowiedniego kształtowania: (a) polityki spójności społeczno-ekonomicznej regionów; (b) hierarchii priorytetów inwestycyjnych oraz zasad wielokryterialnego wyboru docelowych klas technicznych poszczególnych odcinków drogowych. W tym celu badane są odcinki reperowe (wzrost ruchu – brak inwestycji) Jako ogólny cel o charakterze aplikacyjnym wskazać należy także rzeczywistą integrację ekonomicznej, społecznej i środowiskowej oceny efektów działań. Integracja ta rozumiana jest przy tym jako wypełnienie podstawowej zasady rozwoju zrównoważonego (sustensywnego). Realizacja projektu możliwa w warunkach przyspieszenia procesu inwestycyjnego w zakresie budowy autostrad i dróg ekspresowych Zastosowano komplementarne metody badań społeczno-ekonomicznych (analiza dostępności, badania ruchu, wywiady i ankiety, analizy statystyczne na bazie danych GUS, Policji i innych) oraz fizyczno-geograficznych (m.in. pomiary hałasu i ocena klimatu akustycznego, analiza zawartości pierwiastków ciężkich w glebie) Dokonano celowego wyboru odcinków szlaków drogowych (i gmin)

Kryteria wyboru odcinków – nowe inwestycje kategoria drogi (autostrada lub droga ekspresowa); rok wybudowania odcinka (preferowane były trasy, które funkcjonują co najmniej kilka lat, aby efekty ich istnienia były zauważalne i mierzalne), występowanie równoległej drogi krajowej (wybrane były zarówno trasy, którym towarzyszy taka droga – autostrady, jak te gdzie nie ma szlaków alternatywnych – drogi ekspresowe), odległość od najbliższej aglomeracji (preferowane były odcinki nie przylegające do aglomeracji, w obrębie których wydzielenie efektu inwestycji spośród całości procesów zachodzących w środowisku przyrodniczym, społecznym i ekonomicznym byłoby bardzo utrudnione), region NUTS I, w którym zlokalizowany jest odcinek (założeniem było badanie tras położonych w różnych regionach Polski, w tym o zróżnicowanym środowisku geograficznym).

Kryteria wyboru odcinków – odcinki reperowe wysokość średniodobowego natężenia ruchu w 2010, 2005 i 2000 roku oraz wzrost natężenia w latach 2000-2010 (preferowane były odcinki o dużym ruchu, który uległ w latach 2000-2010 zauważalnemu wzrostowi), wysokość średniodobowego natężenia ruchu pojazdów ciężarowych w 2010, 2005 i 2000 roku oraz wzrost natężenia w latach 2000-2010 (preferowane były odcinki o dużym ruchu, który uległ w latach 2000-2010 zauważalnemu wzrostowi); odległość od najbliższej aglomeracji (przyczyny j.w.) region NUTS I, w którym zlokalizowany jest odcinek

Wybrano 8 odcinków Korytarz drogowy Długość odcinka Badane gminy 1 A1 Pruszcz Gdański-Grudziądz 100 km Pelplin Smętowo Graniczne Warlubie DK 91 2 DK 8 Kudowa-Zdrój – Wrocław 120 km Niemcza Bardo Szczytna 3 S8 Radzymin-Wyszków 35 km Dąbrówka Zabrodzie Wyszków 4 A4 Wrocław-Opole 98 km Domaniów Dąbrowa Lewin Brzeski DK 94 87 km 5 DK 17 Garwolin-Kurów 76 km Sobolew Trojanów Kurów 6 DK8 Augustów-Budzisko 57 km Nowinka Szypliszki

Badania wpływu transportu na stan sanitarny gleb Na wszystkich analizowanych odcinkach dróg zlokalizowano transekty na których wyznaczono punkty poboru próbek w odległości ok.1, 3, 5, 10, 15, 20 50 i 100 m od krawędzi drogi 1 3 5 10 15 20 50 100 m W pobranym materiale z organicznych i mineralnych poziomów genetycznych oznaczane są podstawowe cechy glebowe będące wskaźnikami stanu sanitarnego gleb, między innymi zawartość metali ciężkich, takich jak: Pb, Zn, Cu.

Odcinki dróg objęte pomiarami hałasu w roku 2012

Natężenie hałasu w różnej odległości od drogi: odcinki Buszyce-Sarny (A4) i Lewin Brzeski (DK94) Większe natężenie hałasu (o 5-10 dB) występuje w otoczeniu autostrady w stosunku do DK94. Warunki lokalne (zabudowa, zadrzewienia i ukształtowanie terenu) zaburzają rozchodzenie się i osłabianie fali dźwiękowej wraz z oddalaniem się od drogi (np. punkty oddalone 300 i 500 m od dróg). Obszary w odległości do 500-600 m od drogi mają niekorzystne dla człowieka cechy klimatu akustycznego.

Wstępne wyniki wywiadów i ankiet - nowe drogi (1) 1. Jakość życia i bezpieczeństwo wybudowanie autostrad przyczyniło się do poprawy bezpieczeństwa w ruchu lokalnym (w sposób bezpośredni – przeniesienie ruchu z dróg krajowych; w sposób pośredni – wybudowanie autostrady było impulsem do budowy uzupełniającej infrastruktury drogowej zwiększającej poziom bezpieczeństwa [np. obwodnice]); wprowadzenie VIA TOLL spowodowało częściowe przeniesienie ruchu na drogi lokalne, co negatywnie wpływa na poziom bezpieczeństwa.   2. Dostępność charakter autostrady powoduje, że nie wpływa ona na poprawę dostępność w skali lokalnej; poprawia się dostępność do dużych miast przez co wytwarzają się inne kierunki ciążenia niż wynikałyby to z podziału administracyjnego; brak wpływu na codzienne dojazdy do pracy.

Wstępne wyniki wywiadów i ankiet - nowe drogi (2) 3. Rozwój ekonomiczny obszarów przyległych wzrost zainteresowania inwestycyjnego w gminach (chociaż jeszcze w małym stopniu przekłada się to na konkretne inwestycje – zbyt krótki okres funkcjonowania autostrad); brak inwestycji w pobliżu węzłów autostradowych; brak oznak delokalizacji podmiotów gospodarczych; problem dróg ekspresowych prowadzonych starym śladem: odcięcie podmiotów gospodarczych od drogi (brak bezpośredniego dojazdu, który był wcześniej zapewniony); budowa autostrady jako impuls do rozwoju infrastruktury drogowej w skali lokalnej. 4. Środowisko przyrodnicze brak zauważalnego negatywnego wpływu autostrady w ocenie lokalnych rozmówców i respondentów (może to być niedostrzeganie lub marginalizowanie problemu); droga krajowa i droga ekspresowa stanowi podobne obciążenie dla środowiska przyrodniczego (na przykładzie S8).

Wstępne wyniki wywiadów i ankiet – odcinki reperowe niski poziom bezpieczeństwa ruchu lokalnego; brak dostatecznej infrastruktury zapewniającej bezpieczeństwo ruchu pieszego duże natężenie hałasu; uciążliwości związane z emisją spalin; zniszczenia budynków wywołane drganiami (samochody ciężarowe); brak możliwości rozbudowy dróg w najbardziej niebezpiecznych miejscach (skrzyżowania) ze względu na szczelne otoczenie zabudowy mieszkalnej;

Symulacje poprawy dostępności (całe szlaki)

Hipotezy do dalszej weryfikacji - wpływ inwestycji na dostępność

Hipotezy do dalszej weryfikacji - wpływ inwestycji na rozwój ekonomiczny i jakość życia

Dziękuję za uwagę t.komorn@twarda.pan.pl