bezpieczeństwo państwa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konferencja wojewódzka
Advertisements

T: System obronności Rzeczypospolitej Polskiej.
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE A KIEROWANIE BEZPIECZEŃSTWEM NARODOWYM
STRATEGIA OBRONNOŚCI PAŃSTWA
Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej
Bezpieczeństwo państwa
ROLA SIŁ ZBROJNYCH W SYSTEMIE OBRONNYM PAŃSTWA
ROLA SIŁ ZBROJNYCH W SYSTEMIE OBRONNYM PAŃSTWA
ISTOTA OBRONNOŚCI RP WYKŁAD Temat 1: tel.:
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OBRONNEGO PAŃSTWA
ORGANY I INSTYTUCJE WŁAŚCIWE W SPRAWACH EPIDEMII, EPIZOOTI I EPIFITOZ
SYSTEM BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
WOJEWÓDZKA KONFERENCJA SZKOLENIOWA DLA PRZEDSTAWICIELI
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
PRZEDMIOT: ZARZĄDZANIE W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH
SYSTEM BEZPIECZEŃSTWA PAŃSTWA PODSTAWY OCENY ZAŁOŻENIA PROJEKTY
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz
PROJEKT CIVILARCH Jarosław Śliwiński
Przygotował Andrzej Potucha
Bezpieczeństwo międzynarodowe
WOLNOŚCI, PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁOWIEKA I OBYWATELA.
GOTOWOŚĆ OBRONNA PAŃSTWA, FUNKCJONOWANIE STAŁYCH DYŻURÓW
Departament Prawny i Kadr Wydział Obronności i Bezpieczeństwa
BIURO BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO
Zdania i organizacja obrony cywilnej
Rząd i prezydent.
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
BEZPIECZEŃSTWO POLSKI w świetle rezultatów SPBN
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
PAŃSTWA EUROPY PÓŁNOCNEJ
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO RP
Zarządzanie kryzysowe – system organizacji i zasady funkcjonowania
KONCEPCJA SYSTEMU STRATEGICZNEJ ODPORNOŚCI KRAJU (na agresję)
KONIECZNOŚĆ PROWADZENIA ZINTEGROWANYCH MIĘDZY-DYSCYPLINARNYCH BADAŃ NAUKOWYCH DOTYCZĄCYCH WDRAŻANIA KONCEPCJI TRWAŁEGO, ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU A SZCZEGÓLNIE.
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Aspekty prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
Stanowisko ds. obronnych, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego
Wprowadzenie teoretyczne
KONCEPCJA WZMOCNIENIA STRATEGICZNEJ ODPORNOŚCI KRAJU
Ogniwa ochrony bezpieczeństwa ludności
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
Współczesne założenia polityki bezpieczeństwa RP
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Bezpieczeństwo informacyjne i informatyczne państwa
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
Ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach
ROLA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ I SAMORZĄDOWEJ W ZAKRESIE OCHRONY LUDNOŚCI Bogdan Piasecki – 2 UAZ-BP.
WALKA Z POŻARAMI Zadanie określone w artykule 61 I Protokołu Dodatkowego do Konwencji Genewskich z 12 sierpnia 1949 r. WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO.
Warszawa, kwiecień-maj 2016 r.
Prawne i organizacyjne aspekty ochrony ludności, mienia i dóbr kultury w czasie klęsk żywiołowych, katastrof i konfliktów zbrojnych. Tomasz Sobolewski.
Planistyczne działania wspierające.
PRIORYTETY STRATEGICZNE POLSKIEGO BEZPIECZEŃSTWA
OCHRONA LUDNOŚCI CYWILNEJ C1 Zajęcia wprowadzające mgr Ewa Wolska-Liśkiewicz.
Wykorzystanie procesu przygotowań obronnych do reagowania struktur państwa na kryzysowe zagrożenia niemilitarne.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Organizacja ochotniczych straży pożarnych, ochrony ludności w tym ochrony przeciwpożarowej Autor:
Realizacja Zadań Obrony Cywilnej
Podstawy Prawne Funkcjonowania OSP
Współczesne kierunki polityki społecznej
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Rola Państwa w gospodarce
Rola Państwa w gospodarce
Zapasowe miejsca pracy – zasady wyboru i funkcjonowania.
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Organizacja ochotniczych straży pożarnych, ochrony ludności w tym ochrony przeciwpożarowej Autor:
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Struktura i organizacja ochrony przeciwpożarowej, Ochrony Straży oraz ochrony ludności Autor:
Współczesne kierunki polityki społecznej
Zapis prezentacji:

bezpieczeństwo państwa

Wiele krajów traktuje bezpieczeństwo w sposób kompleksowy, uznając ważność czynników: - politycznego - ekonomicznego - społecznego - środowiska naturalnego - wojskowego

W szeroko rozumianym systemie bezpieczeństwa państwa wyróżnia się następujące, ściśle skorelowane ze sobą, podsystemy bezpieczeństwa: - politycznego (mającego na celu ochronę interesów państwa metodami politycznymi), - gospodarczego (chroni rozwój gospodarczy), - militarnego (zapewnia ochronę w wypadku konfliktu zbrojnego, wojny), - publicznego (zapewnia porządek konstytucyjny, ochronę przed zjawiskami kryminogennymi, zagrożeniami środowiska), - socjalnego (zapewnia podstawowe warunki do godnej egzystencji człowieka - obywatela)

teza M. Berkowitza i P.G. Bocka Bezpieczeństwo narodowe to zdolność narodu do ochrony jego wewnętrznych wartości przed zagrożeniami zewnętrznymi

Teoretycy amerykańscy G. Kennan, K. Vorys i K Teoretycy amerykańscy G. Kennan, K. Vorys i K. Deutsch w skład bezpieczeństwa narodowego wliczają również: ochronę suwerenności, niezawisłość państwa, przeżycie obywateli, istniejący system społeczno - gospodarczy, międzynarodowy prestiż państwa i narodu, interesy własnych obywateli, dobrobyt, postęp technologiczny, standard życia.

Przedsięwzięcia wynikające z wewnętrznej funkcji państwa, to: wzmocnienie jego siły militarnej, gospodarczej, optymalizacji systemu społeczno - politycznego i stabilności politycznej oraz działania realizowane w związku z funkcją zewnętrzną (międzynarodową)

Dwie zasadnicze strategie, za pomocą których państwa dążą do zapewnienia swojego bezpieczeństwa: - pierwsza - przez przedsięwzięcia jednostronne, - druga - przez współpracę z innymi państwami

W konsekwencji państwa dążą do zapewnienia własnego bezpieczeństwa narodowego, podejmując różne działania, np. umocnienie sił własnych, zawieranie sojuszy polityczno - wojskowych, działania na rzecz umacniania bezpieczeństwa międzynarodowego (w skali regionalnej OBWE i globalnej ONZ)

Zakres pojęcia „bezpieczeństwo narodowe” jest ustalony ściśle w związku ze sposobem określania żywotnych interesów narodowych, do których można zaliczyć bardziej lub mniej wymiernie działania lub zachowania, m.in.: obronę, nacjonalizm, wielkość narodu, wewnętrzne i zewnętrzne interesy gospodarcze.

W każdym z obszarów bezpieczeństwa narodowego - wewnętrznego i zewnętrznego - opierając się na kryterium przedmiotowym można wyróżnić następujące, odpowiadające zidentyfikowanym postaciom zagrożeń, rodzaje bezpieczeństwa, m.in.: Polityczne, militarne, gospodarcze, kulturowe, ekologiczne, społeczne

W omawianej koncepcji w ramach systemu bezpieczeństwa państwa realizowane są zadania z zakresu obronności, określone trzema głównymi dziedzinami strategii obronności państwa, tj.: strategii prewencyjno - stabilizacyjnej, kryzysowej, oraz wojennej (obronnej)

System bezpieczeństwa państwa składa się z trzech podsystemów: - kierowania (organów kierowania obronnością); - militarnego - pozamilitarnego (pozamilitarne ogniwa obronne)

W sytuacjach kryzysu wewnętrznego (niezależnie od stanu państwa w okresie pokoju, kryzysu, w tym m.in. klęski żywiołowej oraz wojny) głównymi siłami wykonawczymi (w systemie reagowania kryzysowego) są: systemy policyjnego działania system ratowniczo - gaśniczy (wspomagane potencjałem systemu militarnego w sytuacjach szczególnego zagrożenia)

Ochrona ludności powinna odbywać się na poziomie gminy, powiatu Ochrona ludności powinna odbywać się na poziomie gminy, powiatu. Z całość (w tym także za decyzje personalne) z tym związanych odpowiada starosta, wójt, burmistrz, prezydent.

Wojewoda lub właściwy minister powinni być jedynie koordynatorami ważnych dla bezpieczeństwa państwa działań. Ochrona terytorium powinna być realizowana przez militarne i pozamilitarne siły koordynowane przez naczelne organy władzy. Ochrona władz ustawodawczych, wykonawczych, sądowniczych, powinna odbywać się przez różne podmioty ochronne wszystkich szczebli.

Wyróżnia się trzy typy działalności w zakresie bezpieczeństwa ludności: - działalność podstawowa - związana z głównymi celami i zadaniami takimi jak: rozpoznawanie, zapobieganie, wykrywanie, orzekanie, informowanie, ratownictwo, ochrona; - działalność wynikająca z kierowania systemem - mająca na celu formułowanie celów i zadań strategicznych, taktycznych, operacyjnych, prognozowanie, programowanie, planowanie, kontrolowanie, decydowanie; - działalność pomocniczą - czyli wspomagającą działalność podstawową i kierowania systemem, do której zaliczamy dobór kadr, szkolenia, zabezpieczenia logistyczne.

Konieczność nowego podejścia do problematyki bezpieczeństwa zarówno wewnętrznego, jak i zewnętrznego państwa jest ważna, gdyż terroryzm stał się jednym z głównych niekonwencjonalnych zagrożeń. Konflikty etniczne i religijne, przemyt narkotyków, masowe migracje, regionalna niestabilość, pranie brudnych pieniędzy, działania bojówek - nie znają granic terytorialnych, ponadto zbyt często nie można zidentyfikować przywódców lub organizacji lub organizacji zbrojnych, na których można by skoncentrować uwagę bądź im przeciwdziałać

Żadna organizacja ani agencja nie ma własnej misji strategicznej, a bezpieczeństwo narodowe nie może pozostać wyłącznie w gestii tych podmiotów, które tradycyjnie się nimi zajmowały. Do rozwiązania nowych problemów należy zaangażować nowe podmioty, w tym służbę zdrowia, służby socjalne, władze państwowe i lokalne oraz sektor prywatny.