Plan Bezpieczeństwa Wodnego (PBW)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Advertisements

Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
Platforma Informacji Medycznych
Kompleksowe zarządzanie bezpieczeństwem informacji
Analiza ryzyka projektu
RURAL DEVELOPMENT IN THE EUROPEAN UNION 15 CZERWCA 2011 DG ENV: water directives, agri-environmental programmes Dr inż. Agnieszka Romanowicz European Commission.
ŚRODOWISKO A ZDROWIE Program Wieloletni.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
ZASADY AUDITOWANIA ZARZĄDZANIE PROGRAMEM AUDITÓW
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
Projekt współpracy bliźniaczej Szkolenia z zakresu monitoringu jakości wody dla przedstawicieli Państwowej Inspekcji SanitarnejSzkolenia z zakresu monitoringu.
Warszawa, 19 wrzesień 2008 r. Transition Facility Szkolenia z zakresu monitoringu jakości wody dla przedstawicieli Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Dezynfekcja wody do spożycia i instalacji wody do spożycia w Niemczech
Skażenie mikrobiologiczne w sieci dystrybucyjnej
Small water supplies Workshop under Component 2, Activity Warsaw June 17 – 19, 2009 Monitoring i zarządzanie małymi zakładami wodociągowymi na poziomie.
Zalecenia w sprawie nadzoru nad małymi zakładami wodociągowymi w systemie zaopatrzenia w wodę do spożycia - Kompendium dla urzędów zdrowia - Uwagi.
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Temat wystąpienia Optymalizacja Zarządzania Strukturą Oddziałową w Organizacjach Jolanta Cabaj.
Wykład 2 Cykl życia systemu informacyjnego
Atlantis INSPECTOR System wspomagania zarządzaniem i ewidencją obiektów sieciowych.
ŚWIATOWY TYDZIEŃ WODY 2011.
Plan bezpieczeństwa wody
oraz ocena ryzyka Piotr Czerwczak
AKREDYTACJA LABORATORIUM Czy warto
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Człowiek – najlepsza inwestycja Program Operacyjny Kapitał Ludzki PROBLEMY PROGRAMOWANIA, WDRAŻANIA I PROJEKTOWANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Zarządzanie jakością projektu
Metodyki zarządzania projektami
JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Informacja na temat realizacji projektu i udział w nim podmiotów zewnętrznych KONFERENCJA NAUKOWO-TECHNICZNA pt. Bezpieczeństwo i zagrożenia zbiorowego.
GLP Dobra Praktyka Laboratoryjna
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
GRUPA ROBOCZA 5 ZAPOBIEGANIE POWAŻNYM AWARIOM W PRZEMYŚLE
Planowanie przepływów materiałów
„DEBATY SPOŁECZNE na terenie gminy Skrzyszów”
Justyna Gryz Jacek Losiak Michał Borsuk Adam Dargacz
Podstawy analizy ryzyka
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
Ocena ryzyka zawodowego w małych przedsiębiorstwach
Metodyka opracowania PZRP Dr hab. inż. Andrzej Tiukało, prof
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Zarządzanie zagrożeniami
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
WDRAŻANIE SYSTEMÓW Grażyna Szydłowska.
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
1 © copyright by Piotr Bigosiński DOKUMENTACJA SYSTEMU HACCP. USTANOWIENIE, PROWADZENIE I UTRZYMANIE DOKUMENTACJI. Piotr Bigosiński 1 czerwiec 2004 r.
POWIĄZANIE ANALIZY WIELOKRYTERIALNEJ Z KATEGORIĄ RYZYKA ZAKŁADU I PLANOWANIEM – TABELA RYZYKA Marek Gall Wydział Inspekcji WIOŚ w Warszawie Październik.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 18 grudnia 2015 r. Założenia konkursu dla działania Gospodarka Wodno-Ściekowa.
Zarządzanie ryzykiem w projektach Poznań, r.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
POMIAR PROCESÓW – GWARANCJA SZYBKIEGO PODNIESIENIA EFEKTYWNOŚCI
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie. Instytucja Zarządzająca PROW na lata 2014–2020 – Minister.
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
DLA PRACODAWCÓW I OSÓB KIERUJĄCYCH PRACOWNIKAMI
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Materiał opracowany przez dr. inż. Mirosława Sienkiewicza
Zapis prezentacji:

Plan Bezpieczeństwa Wodnego (PBW) Program współpracy bliźniaczej, komponent 2.2 Oliver Schmoll, Ingrid Chorus Federalna Agencja Środowiska Bad Elster i Berlin, Niemcy Warszawa, marzec 2009 r.

Ramowa struktura zabezpieczenia wody do spożycia Cele oparte na kryteriach zdrowotnych (Regulator) Plan Bezpieczeństwa Wodnego (Dostawca wody) Water Safety Plan is the key element in the responsibility of the water supplier who actually needs to make sure that water fulfils the health-based targets, i.e. the water can be consumed with no health risk Niezależny nadzór (Agencja nadzorująca lub osoba/instytucja trzecia)

Uzasadnienie PBW Ograniczone możliwości badania produktu końcowego: Ograniczona możliwość wykorzystania badań mikrobiologicznych jako systemu wczesnego ostrzegania Badane ilości wody rzadko są statystycznie reprezentatywne Ograniczona możliwość wykrywania krótkoterminowych wahań jakości wody Procedury zarządzania jakością służące utrzymaniu procesów pod kontrolą mają następujące zalety: Kładą nacisk na prewencję Koncentrują się na kontrolowaniu procesu Zaprojektowano je tak, aby zmniejszały, eliminowały i zapobiegały zanieczyszczeniu

PBW w uproszczeniu Zamknięty cykl Jakie zagrożenia istnieją w moim systemie zaopatrzenia? Zamknięty cykl Skąd wiem, że zagrożenia zlikwidowano? Jak zlikwidować zagrożenia?

Plan Bezpieczeństwa Wodnego DOKUMENTACJA PBW Przygotowanie PBW Plan Bezpieczeństwa Wodnego Opis systemu zaopatrzenia w wodę PLANOWY PRZEGLĄD OKRESOWY Plan usprawnienia i modernizacji Ocena systemu Identyfikacja zagrożeń Lista priorytetowa ryzyk Istniejące środki zabezpieczające Dodatkowe lub ulepszone środki zabezpieczające Kontrolowanie zagrożeń Wdrożenie środków zabezp. i zarządzanie nimi Monitoring środków zabezpieczających Przygotowanie procedur zarządzania Weryfikacja i audyt PBW

Krok 1 DOKUMENTACJA PBW PLANOWY PRZEGLĄD OKRESOWY Przygotowanie PBW Plan usprawnienia i modernizacji Opis systemu zaopatrzenia w wodę Kontrolowanie zagrożeń Wdrożenie środków zabezp. i zarządzanie nimi Monitoring środków zabezpieczających Ocena systemu Identyfikacja zagrożeń Istniejące środki zabezpieczające Lista priorytetowa ryzyk Dodatkowe lub ulepszone środki zabezpieczające Przygotowanie procedur zarządzania Weryfikacja i audyt PBW PLANOWY PRZEGLĄD OKRESOWY

Zaangażowanie kierownictwa Wyraźny sygnał ze strony kierownictwa wysokiego szczebla jest rzeczą niezbędną dla opracowania PBW: Zabezpieczenie zasobów ludzkich i finansowych Poparcie dla zmian w praktykach roboczych Zaangażowanie decydentów wszystkich poziomów Większa akceptacja ze strony personelu operacyjnego Kierownictwo musi aktywnie promować bezpieczeństwo wody jako cel dostawcy wody Ressourcen: Entwicklung des WSP oder Umsetzung ggf. notwendiger Maßnahmen Akzeptanz bei Mitarbeitern: erleichtert die Arbeit des WSP teams

Zespół ds. PBW Interdyscyplinarny zespół zbiorowo odpowiedzialny za zaplanowanie, opracowanie i wdrożenie PBW Kwalifikacje członków zespołu: Inżynierowie (z działu operacyjnego, konserwacji, projektowego) Personel odpowiedzialny za kontrolę jakości wody (mikrobiolodzy i chemicy) Personel techniczny zajmujący się obsługą bieżącą systemu Naukowcy z dziedziny zdrowia Lider zespołu popychający projekt do przodu i sterujący nim

Zespół ds. PBW Wsparcie z zewnątrz Opracowanie i realizacja PBW są możliwe bez znacznego wsparcia z zewnątrz Dostawca wody powinien pełnić rolę lidera w opracowywaniu i wdrażaniu PBW: Nie jest celem tego działania przenoszenie odpowiedzialności na konsultantów Jeżeli to konieczne, można szukać wsparcia ze strony wyspecjalizowanych ekspertów spoza firmy Bedarf: Wissenschaftliches oder technisches Expertenwissen in Mikrobiologie, Chemie oder Statistik. Gelbe Box: WSP should be feasible without having to depend heavily on specialized external input

Krok 2 DOKUMENTACJA PBW PLANOWY PRZEGLĄD OKRESOWY Przygotowanie PBW Plan usprawnienia i modernizacji Opis systemu zaopatrzenia w wodę Kontrolowanie zagrożeń Wdrożenie środków zabezp. i zarządzanie nimi Monitoring środków zabezpieczających Ocena systemu Identyfikacja zagrożeń Istniejące środki zabezpieczające Lista priorytetowa ryzyk Dodatkowe lub ulepszone środki zabezpieczające Przygotowanie procedur zarządzania Weryfikacja i audyt PBW PLANOWY PRZEGLĄD OKRESOWY Przygotowanie PBW

Dokumentacja i opis systemu Kompleksowy opis łańcucha zaopatrzenia w wodę, od ujęcia do konsumenta: Opis wszystkich procesów mogących mieć wpływ na jakość wody Kompilacja informacji o poszczególnych etapach zaopatrzenia: Woda surowa i ujęcie, proces uzdatniania, przechowywanie wody w systemie dystrybucyjnym, system dystrybucyjny Opis obszarów, za które odpowiedzialny jest dostawca Identyfikacja obszarów poza zakresem odpowiedzialności dostawcy Podsumowanie wymogów prawnych Frage der Detailtiefe: Alles, was qualitätsbeeinflussend sein kann, sollte auftauchen (ggf. 2 Detailebene) Zusammenstellung der Informationen: siehe entsprechender Abschnitt 3.2 im Teil 2

Dokumentacja i opis systemu Opracowanie konceptualnego schematu blokowego dla uzyskania ogólnego opisu systemu i jego lepszego zrozumienia Zespół ds. PBW musi przeprowadzić walidację kompletności i dokładności schematu blokowego w terenie

Plan orientacyjny Przykład Plan orientacyjny gminy 1:10,000

Schemat hydrauliczny Przykład

Mapa ujęcia Przykład Zagrożenie Opis zagrożeń

Step 3 WSP DOCUMENTATION DOKUMENTACJA PBW PLANOWY PRZEGLĄD OKRESOWY Przygotowanie PBW Opis systemu zaopatrzenia w wodę PLANOWY PRZEGLĄD OKRESOWY DOKUMENTACJA PBW WSP DOCUMENTATION Plan usprawnienia i modernizacji Ocena systemu Identyfikacja zagrożeń Lista priorytetowa ryzyk Istniejące środki zabezpieczające Dodatkowe lub ulepszone środki zabezpieczające Kontrolowanie zagrożeń Wdrożenie środków zabezp. i zarządzanie nimi Monitoring środków zabezpieczających Przygotowanie procedur zarządzania Weryfikacja i audyt PBW

Ocena systemu Identyfikacja zagrożeń Lista priorytetowa ryzyk Istniejące środki zabezpieczające Identifizierung der Gefährdungen: Versorgungskette vom Einzugsgebiet bis zum Verbraucher Dodatkowe lub ulepszone środki zabezpieczające

Co to jest „zagrożenie”? Każdy czynnik biologiczny, chemiczny, fizyczny lub radiologiczny mogący potencjalnie zagrozić zdrowiu publicznemu Zagrożenia mogą być obecne w łańcuchu zaopatrzenia w wodę od ujęcia do konsumenta lub pochodzić z niego Patogeny: Bakterie, wirusy i pierwotniaki pochodzące z odchodów ludzkich lub zwierzęcych Związki chemiczne: Pochodzenia geologicznego (np. fluor, arsen) Pochodzenia antropogenicznego (np. azotany, pestycydy) Pochodzące z materiałów użytych w systemie dystrybucyjnym (np. ołów, miedź)

Co to jest „zdarzenie niebezpieczne”? Zdarzenie powodujące zagrożenie w systemie zaopatrzenia w wodę lub zapobiegające eliminacji takiego zagrożenia Przykłady zdarzeń niebezpiecznych: Obfite opady powodujące przenikanie patogenów do wody Zaburzenie działania lub awaria jednego z etapów uzdatniania Pęknięcie rury wodociągowej Przykłady stanu niebezpiecznego: Przedłużające się stosowanie w rolnictwie nawozów mineralnych niedostosowanych do środowiska hydrogeologicznego Źle zabezpieczone ujęcie

Zagrożenia biologiczne Patogeny: bakterie, wirusy i pierwotniaki Główne źródło: odchody ludzkie lub zwierzęce Organizmy niepatogeniczne: Mające wpływ na akceptowalność wody do spożycia przez konsumentów; mogą oni rezygnować z nieakceptowanego źródła wody i korzystać ze źródeł potencjalnie niebezpiecznych Toksyczne cyjanobakterie Zagrożenia chemiczne Każdy czynnik o negatywnym wpływie na jakość wody Pochodzenia geologicznego (np. fluor, arsen) Pochodzenia antropogenicznego (np. azotany, pestycydy) Pochodzący z procesu uzdatniania (np. flokulanty, produkty uboczne dezynfekcji, zanieczyszczenia środków używanych do uzdatniania) Pochodzący z materiałów użytych w systemie dystrybucyjnym (np. ołów, miedź) Kontaminationswege z.B. durch Versickerung von Abwasser aus undichten Kanälen bzw. anderen sanitären Einrichtungen oder durch hydraulischen Kurzschluss zwischen kontaminiertem Oberflächen- und Grundwasser Nicht-pathogene Organismen: z.B. Wasserasseln oder Kleinkrebse im Verteilungsnetz

Identyfikacja zagrożeń Dla każdego etapu schematu blokowego: Systematycznie określić zagrożenia i powiązane z nimi zdarzenia „Co i gdzie może pójść nie tak?” Zrozumienie związku pomiędzy źródłem zagrożenia, jego przemieszczaniem się w środowisku i występowaniem w wodzie Ocena dopasowana do danego systemu

Identyfikacja zagrożeń Punkt wyjścia Analiza zagrożeń powinna opierać się na doświadczeniu i wiedzy w firmie wodociągowej: Pragmatyzm! Rozmowy z personelem operacyjnym Systematyczna analiza incydentów lub awarii w przeszłości Poparta inspekcjami sanitarnymi

Modelowe karty kontrolne Ujęcie Szybkie zmiany jakości wody surowej Wpływ kanalizacji i szamb Typ wykorzystania gruntów (np. hodowla zwierząt, rolnictwo, przemysł, utylizacja odpadów, wydobycie) Użycie środków chemicznych w obszarze ujęcia Duże wycieki (przypadkowe i zamierzone) Dostęp ludności (np. rekreacja) Zwierzęta dzikie i hodowlane

Modelowe karty kontrolne System ujęcia i dystrybucji wody Nieodpowiedni stan studni głębinowej Niewłaściwa lokalizacja studni lub ujęcia Niskie ciśnienie w wodociągu lub „falowanie ciśnienia” powodujące przedostawanie się zanieczyszczeń Zmiany kierunku przepływu wody powodujące przenikanie wody zanieczyszczonej Pękanie rur prowadzące do wnikania zanieczyszczeń podczas napraw, wymiany lub instalacji wodociągu Otwarte / niezabezpieczone zbiorniki wody / akwedukty – niebezpieczeństwo zanieczyszczenia fekalnego

Ocena systemu Identyfikacja zagrożeń Lista priorytetowa ryzyk Istniejące środki zabezpieczające Identifizierung der Gefährdungen: Versorgungskette vom Einzugsgebiet bis zum Verbraucher Dodatkowe lub ulepszone środki zabezpieczające

Istniejące środki zabezpieczające Środki zabezpieczające są „barierami dla zanieczyszczeń” Do środków zabezpieczających zaliczyć można: Zapobieganie przedostawaniu się zanieczyszczeń (zagrożeń) do wody Usuwanie zagrożeń z wody Dezaktywację patogenów w wodzie Utrzymanie jakości wody podczas dystrybucji przez dobór właściwych materiałów do budowy rur i utrzymania ciśnienia

Istniejące środki zabezpieczające Opis / 1 Środki zabezpieczające są „barierami dla zanieczyszczeń” Środki zabezpieczające to działania i procesy stosowane w celu: Zapobieżenia wystąpieniu zagrożenia Bezpośredniej poprawy / utrzymania jakości wody do spożycia Zapewnienia, że woda stale wypełnia cele oparte na przesłankach zdrowotnych (stosowane łącznie) Realizacji „zasady wielu barier” (stosowane łącznie)

Istniejące środki zabezpieczające Opis / 2 Do środków zabezpieczających zaliczyć można: Zapobieganie przedostawaniu się zanieczyszczeń (zagrożeń) do wody Usuwanie zagrożeń z wody Dezaktywację patogenów w wodzie Utrzymanie jakości wody podczas dystrybucji Różny charakter środków zabezpieczających: Obszar ujęcia: szeroki zakres działań planistycznych, których celem jest ochrona jakości wody surowej (charakter prewencyjny) Uzdatnianie, przechowywanie i dystrybucja: projekt, budowa, działanie i konserwacja (charakter techniczny) Auftreten: z.B. im Einzugsgebiet bzw. im Rohwasser Ausmaß reduzieren: Klassischerweise die Aufbereitung Wiederzunahme: Typischerweise im Verteilungsnetz

Istniejące środki zabezpieczające – przykłady: Etap procesu Obszar ujęcia Zagrożenie Azotany Zdarzenie niebezpieczne Regularne nadmierne nawożenie azotanami obszaru ujęcia i akumulacja tych związków w wodzie surowej Środki zabezpieczające Program szkolenia dla rolników na temat systemu nawożenia dostosowanego do środowiska hydrogeologicznego (okresowo) Zwiększenie możliwości przechowywania obornika (jednorazowo) Zachęty do stosowania międzyplonów (stale) Mieszanie wody z różnych źródeł dla uzyskania docelowej jakości (stale; przez określony czas) System dystrybucji E. coli Zanieczyszczenie wywołane pracami budowlanymi lub konserwacyjnymi Wykonanie prac przez firmę autoryzowaną, zgodnie z określonymi dobrymi praktykami (stale, w czasie trwania robót) Przepłukiwanie i dezynfekcja wodociągu nowego / po konserwacji z zachowaniem dobrych praktyk (jednorazowo) Testowanie i odbiór wodociągu (jednorazowo)

Ocena systemu Identyfikacja zagrożeń Lista priorytetowa ryzyk Istniejące środki zabezpieczające Identifizierung der Gefährdungen: Versorgungskette vom Einzugsgebiet bis zum Verbraucher Dodatkowe lub ulepszone środki zabezpieczające

Lista priorytetowa ryzyk Dlaczego? Decyzja, czy dane zdarzenie stanowi znaczące ryzyko Identyfikacja zagrożeń lub zdarzeń, które wymagają najpilniejszych działań Dostępne metody: Decyzja zespołu Metoda ilościowa lub półilościowa Risk Assessment: Assessing the risk which each hazard/ each hazardous event presents to public health

Lista priorytetowa ryzyk Decyzja zespołu Uzasadniony osąd zespołu na temat prawdopodobieństwa występowania zdarzeń Ocena wszystkich zdarzeń zidentyfikowanych na wszystkich etapach procesu Stwierdzenie, czy znajdują się one pod kontrolą Udokumentowanie, czy zdarzenia te wymagają natychmiastowej uwagi Znaczące Priorytetowe Ryzyko to wymaga dalszego rozpatrzenia zmierzającego do ustalenia, czy wymagane są dodatkowe środki bezpieczeństwa i czy dany etap procesu powinien zostać podniesiony do rangi kluczowego punktu kontrolnego systemu. Niepewne Nie wiadomo, czy zdarzenie stanowi znaczące ryzyko, czy nie Ryzyko to wymaga dalszego zbadania dla ustalenia, czy dane zdarzenie stanowi znaczące ryzyko czy nie. Nieznaczące Niepriorytetowe Należy pamiętać o opisaniu i udokumentowaniu tego ryzyka; będzie ono rozpatrywane w przyszłości w ramach kolejnych przeglądów PBW. Risk Assessment: Assessing the risk which each hazard/ each hazardous event presents to public health

Lista priorytetowa ryzyk Przykładowy wynik Etap procesu Zdarzenie niebezpieczne Typ zagrożenia Środki zabezp. – istniejące i/lub planowane Ryzyko Podstawa Ujęcie (woda podziemna) Defekacja bydła w pobliżu nieogrodzonego ujęcia jest potencjalnym źródłem przenikania patogenów do wody podczas deszczowej pogody M (patogeny) i C (substancje odżywcze) Brak dla tego zdarzenia S Zagrożenie zdrowia publicznego wywołane patogenami pochodzenia zwierzęcego, np. Cryptosporidium oraz E. coli O157; zanieczyszczenie wody związkami azotu i fosforu z odchodów Zbiornik dystrybucyjny Ptaki gromadzące się na brzegu odkrytego zbiornika wprowadzają patogeny do uzdatnionej wody M (patogeny) Brak Zagrożenie zdrowia publicznego wywołane patogenami pochodzenia zwierzęcego, np. Campylobacter i Salmonella Risk Assessment: Assessing the risk which each hazard/ each hazardous event presents to public health

Lista priorytetowa ryzyk Półilościowe matryce ryzyk Ryzyko oblicza się mnożąc „prawdopodobieństwo” przez „dotkliwość” Prawdopodobieństwo lub częstotliwość: Jak często lub jak prawdopodobne jest wystąpienie zdarzenia niebezpiecznego? Dotkliwość lub następstwa: Jakie będą następstwa dla zdrowia publicznego lub akceptacji (wody) przez konsumentów? Risk Assessment: Assessing the risk which each hazard/ each hazardous event presents to public health

Lista priorytetowa ryzyk Przykład z Jordanii MATRYCA RYZYKA DOTKLIWOŚĆ / NASTĘPSTWA PRAWDOPODOBIEŃSTWO Verweis auf BKO/Krisenmanagement, das z.B. im Brandfall greift (BKO = Betriebliche Katastrophenschutz Organisation)

Lista priorytetowa ryzyk Przykład z Jordanii MATRYCA RYZYKA DOTKLIWOŚĆ / NASTĘPSTWA PRAWDOPODOBIEŃSTWO KATEGORIE DOTKLIWOŚCI I Brak wpływu II Wpływ na cechy estetyczne (czyli akceptację przez konsumentów) LUB ilość III Wpływ na normy określone prawem LUB zdrowie konsumentów KATEGORIE PRAWDOPODOBIEŃSTWA A Codziennie – raz w tygodniu B Raz w miesiącu – raz na kwartał (sezon) C Raz w roku lub rzadziej KATEGORIE RYZYKA H Wysokie Konieczna natychmiastowa reakcja ze strony kierownictwa (= natychmiastowe działanie) M Średnie Konieczna reakcja kierownictwa L Niskie Procedury rutynowe Verweis auf BKO/Krisenmanagement, das z.B. im Brandfall greift (BKO = Betriebliche Katastrophenschutz Organisation)

Lista priorytetowa ryzyk Przykładowy wynik Zdarzenie niebezpieczne Typ zagroż. Prawdop. Dotkliwość Ryzyko Środki zabezp. Podstawa Defekacja bydła i obfite opady przenoszące patogeny przekraczające dopuszczalne stężenia w ujęciu wód powierzchniowych M (patogeny) C (subst. odżywcze) 2 5 10 S Identyfikacja i kontakt z interesariuszami Reprezentacja w Radzie Zarządzającej Ujęciem Rządowy program wdrożenia Praktyk Usług Ekosystemowych Filtracja wody Zalecenie gotowania wody Pojawiające się ogniska chorób wodopochodnych pochodzenia zwierzęcego, np. Cryptosporidium i E. coli O157 przy podobnych zdarzeniach Programy nawiązywania kontaktów w obszarze ujęcia są wdrożone, mimo to bydło nadal dopuszczane jest w pobliże cieków wodnych Schnittpunkt: Weise auf Unterschied zwischen „Fokus“ und „Routine“ hin Risikokategorien sind nur Beispiele und können ggf. vom WVU anders gestaltet werden

Lista priorytetowa ryzyk Półilościowe matryce ryzyk Każdemu zidentyfikowanemu zdarzeniu niebezpiecznemu przypisywana jest wartość Zdarzenia mogą zostać porównane i sklasyfikowane (uszeregowane pod względem ważności) Podstawa do relatywnej oceny poszczególnych ryzyk w jednym zakładzie wodociągowym Wert: Gibt Auskunft über die Wichtigkeit der Vermeidung, Beseitigung bzw. Beherrschung und Überwachung des Ereignisses bzw. der Gefährdung

Lista priorytetowa ryzyk Ukierunkowanie myślenia przed początkiem pracy Należy konkretnie określić ryzyko w następujących kategoriach: Ryzyko konkretnego zdarzenia Prowadzącego do konkretnego zagrożenia Osiągającego konkretne, problematyczne stężenie W konkretnym czasie i miejscu

Lista priorytetowa ryzyk Wyniki Które zagrożenia (i zdarzenia niebezpieczne) objęte są wystarczającymi środkami zabezpieczającymi? Które środki zabezpieczające są najważniejsze? Które zagrożenia wymagają zastosowania dalszych środków, aby zagrożenie znalazło się pod kontrolą? Czy istnieją luki w wiedzy o zagrożeniach i / lub środkach zabezpieczających (potrzeba uzyskania wiedzy i badań)? Identifying Additional or Improved Control Measures

Ocena systemu Identyfikacja zagrożeń Lista priorytetowa ryzyk Istniejące środki zabezpieczające Identifizierung der Gefährdungen: Versorgungskette vom Einzugsgebiet bis zum Verbraucher Dodatkowe lub ulepszone środki zabezpieczające

Dodatkowe / ulepszone środki zabezpieczające Zidentyfikowane znaczące ryzyka wymagają dalszego dochodzenia: Należy zidentyfikować dodatkowe środki zabezpieczające Może wystąpić konieczność zmodyfikowania i ulepszenia istniejących środków Potrzebne mogą być rozwiązania tymczasowe Alternative Maßnahmen: Abwägung von Alternativen der Gefährdungsverminderung. Verzögerung von Maßnahmen z.B. bei umfangreichen Investitionen Zwischenlösungen: z.B. intensivierte Instandhaltungs- oder Überwachungsaktivitäten

Plan działania Zidentyfikowany problem Wymagane działanie Procedury lub rejestry? Odpowiedzialność Termin Zatwierdzone przez Nr Problem 1 Brak ochrony studni Skontaktować się z właścicielem terenu i ogrodzić strefę buforową wokół studni Dokumenty dotyczące kontaktów i rejestry interesariusza Urzędnik ds. ujęcia W ciągu trzech miesięcy Podpis Ochrona studni przez wybudowanie obiektu ochronnego Dziennik robót Manager systemu zaopatrzenia w wodę W ciągu roku Sicherheit des Trinkwassers ist gegeben, wenn in der Risikobewertungstabelle alle verbleibende Risiken auf Grün stehen.

Krok 4 DOKUMENTACJA PBW PLANOWY PRZEGLĄD OKRESOWY Przygotowanie PBW Opis systemu zaopatrzenia w wodę PLANOWY PRZEGLĄD OKRESOWY DOKUMENTACJA PBW Plan usprawnienia i modernizacji Ocena systemu Identyfikacja zagrożeń Lista priorytetowa ryzyk Istniejące środki zabezpieczające Dodatkowe lub ulepszone środki zabezpieczające Kontrolowanie zagrożeń Wdrożenie środków zabezp. i zarządzanie nimi Monitoring środków zabezpieczających Przygotowanie procedur zarządzania Weryfikacja i audyt PBW

Kontrolowanie zagrożeń Wdrożenie środków zabezp. i zarządzanie nimi Monitoring środków zabezpieczających Identifizierung der Gefährdungen: Versorgungskette vom Einzugsgebiet bis zum Verbraucher

Wdrożenie środków zabezpieczających Kombinacja środków zabezpieczających Typ i liczba środków zabezpieczających będą inne dla każdego systemu W przypadku każdego zdarzenia niebezpiecznego zidentyfikowanego jako znaczące ryzyko należy wdrożyć skuteczne środki zabezpieczające Każdy środek zabezpieczający musi być opisany w sposób wystarczająco precyzyjny i zrozumiały Standardowe procedury robocze poprawiają efektywną realizację poszczególnych środków

Identyfikacja istniejących środków zabezp. Przykładowa instrukcja

Kontrolowanie zagrożeń Wdrożenie środków zabezp. i zarządzanie nimi Monitoring środków zabezpieczających Identifizierung der Gefährdungen: Versorgungskette vom Einzugsgebiet bis zum Verbraucher

Monitoring operacyjny Monitoring operacyjny służy do oceny skuteczności działania środków zabezpieczających w odpowiednich odstępach czasowych Plan monitoringu: Co będzie monitorowane? Jak? Gdzie? Kiedy? Kto będzie to robił?

Monitoring operacyjny Odstępy czasowe, w których prowadzony będzie monitoring muszą być określone indywidualnie dla poszczególnych środków zabezpieczających Odstępy czasowe mogą być bardzo różne, np.: Kontrola stężenia chloru w trybie online Kwartalna inspekcja ewentualnych uszkodzeń cokołu studni Beispiele: Onlinemessung des Restchlorgehaltes Vierteljährliche Inspektionen der technischen Integrität eines Brunnenkopfes

Monitoring operacyjny Testy proste i mierzalne: Mętność, pH, stężenie chloru, przewodność, opady, etc. Cechy możliwe do zaobserwowania: Uszkodzenia infrastruktury technicznej (np. studnie, ogrodzenia, system dystrybucji, zbiorniki) Określenie limitów roboczych: Górne lub dolne limity / zakres tolerancji Wyniki monitoringu przekraczające wartości graniczne uruchamiają działania korekcyjne Verwendung indirekter Messgrößen bzw. von Indikatorparametern: z.B. Trübung, pH Verfahrenskennzahl: z.B. Druckverlust Beobachtbare Eigenschaften: z.B. strukturelle Intaktheit eines Brunnenkopfes oder anthropogene Aktivitäten im Einzugsgebiet Wenn möglich, kontinuierlich Registrierung und online-Aufzeichnung Gelbe Box: Relationship between efficiency of the measure, monitoring parameter and controlled hazard has to be validated.

Określenie działań korekcyjnych Zastosować należy zaplanowane i rutynowe reakcje, kiedy wyniki monitoringu operacyjnego w punkcie kontrolnym wskazują na utratę kontroli podczas normalnego działania Działania korekcyjne muszą być specyficzne i określone z góry, aby umożliwić ich szybką realizację Większość działań korekcyjnych może być wykonywana przez Systemy automatyczne Wyszkolonych operatorów systemu Normalbetrieb: z.B. Über- oder Unterschreitung der betrieblichen Einschreitwerte Vorhersehbare Zwischenfälle: z.B. Stromausfall, Ausfall eines Anlagenteils, Unfall im Einzugsgebiet Unvorhersehbar: z.B. Sabotage, Naturkatastrophen Gelbe Box: Adequately quick answer corresponding to deviations

Monitoring operacyjny Prosta procedura monitoringu Ggf. zu ergänzende Aspekte des Überwachungsplans: Anforderungen an das Messsystem und/oder an die Probenahme und die Ausrüstung Zeitpläne für die Messung und/oder Probenahme Methoden für die Qualitätssicherung der Überwachung und für die Überprüfung der Ergebnisse Anforderungen an die Auswertung der Ergebnisse und deren Interpretation Verantwortlichkeiten und erforderliche Qualifikation der Mitarbeiter Anforderungen an die Dokumentation und die Verwaltung der Aufzeichnungen, ein-schließlich der Form der Aufzeichnungen und Aufbewahrung der Überwachungsergebnisse Anforderungen an die Berichterstattung und die Kommunikation der Ergebnisse

Krok 5 DOKUMENTACJA PBW PLANOWY PRZEGLĄD OKRESOWY Przygotowanie PBW Opis systemu zaopatrzenia w wodę PLANOWY PRZEGLĄD OKRESOWY DOKUMENTACJA PBW Plan usprawnienia i modernizacji Ocena systemu Identyfikacja zagrożeń Lista priorytetowa ryzyk Istniejące środki zabezpieczające Dodatkowe lub ulepszone środki zabezpieczające Kontrolowanie zagrożeń Wdrożenie środków zabezp. i zarządzanie nimi Monitoring środków zabezpieczających Przygotowanie procedur zarządzania Weryfikacja i audyt PBW

Plan usprawnienia i modernizacji Jeżeli zidentyfikowane zostaną znaczące ryzyka: Plan usprawnienia i modernizacji Wskazanie osób odpowiedzialnych Określenie docelowych terminów wdrożenia Narastające wdrażanie usprawnień jest kluczowe Programy krótko-, średnio- i długoterminowe Odzwierciedlające priorytety Odzwierciedlające dostępne zasoby Beispiel Zugfahrt Berlin – Hamburg in 1,5 Stunden: Validieren: Sieht Zugplan diese Fahrtzeit vor? Wird ein Zug mit ausreichender Geschwindigkeit eingesetzt? Verifizieren: Mehrfacher Zeitabgleich auf der Strecke und Messung der endgültigen Zeit!

Plan usprawnienia i modernizacji Problemy Inwestycje kapitałowe Budowa potencjału Ulepszenie procedur zarządzania i operacyjnych Badania i rozwój Opracowanie protokołów incydentalnych Komunikacja i raportowanie Beispiel Zugfahrt Berlin – Hamburg in 1,5 Stunden: Validieren: Sieht Zugplan diese Fahrtzeit vor? Wird ein Zug mit ausreichender Geschwindigkeit eingesetzt? Verifizieren: Mehrfacher Zeitabgleich auf der Strecke und Messung der endgültigen Zeit!

Krok 6 DOKUMENTACJA PBW PLANOWY PRZEGLĄD OKRESOWY Przygotowanie PBW Opis systemu zaopatrzenia w wodę PLANOWY PRZEGLĄD OKRESOWY DOKUMENTACJA PBW Plan usprawnienia i modernizacji Ocena systemu Identyfikacja zagrożeń Lista priorytetowa ryzyk Istniejące środki zabezpieczające Dodatkowe lub ulepszone środki zabezpieczające Kontrolowanie zagrożeń Wdrożenie środków zabezp. i zarządzanie nimi Monitoring środków zabezpieczających Przygotowanie procedur zarządzania Weryfikacja i audyt PBW

Procedury zarządzania /1 Realizowane podczas normalnego działania systemu (Standardowe procedury robocze = SPR) Realizowane w przypadku działań korekcyjnych i incydentów Napisane przez doświadczonych pracowników: Rozmowa z pracownikami i opis wykonywanych przez nich działań Aktualizowane zgodnie z potrzebami: Wdrażanie planów ulepszeń/modernizacji Raporty z incydentów, sytuacji wyjątkowych i potencjalnie niebezpiecznych Verweis auf BKO/Krisenmanagement, das z.B. im Brandfall greift (BKO = Betriebliche Katastrophenschutz Organisation)

Procedury zarządzania /2 Zakres odpowiedzialności i dane kontaktowe osób kluczowych Jednoznaczny opis działań wymaganych w przypadku odchyleń Lokalizacja i identyfikacja SPR i potrzebnego sprzętu Lokalizacja sprzętu zapasowego Odpowiednie informacje logistyczne i techniczne Verweis auf BKO/Krisenmanagement, das z.B. im Brandfall greift (BKO = Betriebliche Katastrophenschutz Organisation)

Krok 7 DOKUMENTACJA PBW PLANOWY PRZEGLĄD OKRESOWY Przygotowanie PBW Opis systemu zaopatrzenia w wodę PLANOWY PRZEGLĄD OKRESOWY DOKUMENTACJA PBW Plan usprawnienia i modernizacji Ocena systemu Identyfikacja zagrożeń Lista priorytetowa ryzyk Istniejące środki zabezpieczające Dodatkowe lub ulepszone środki zabezpieczające Kontrolowanie zagrożeń Wdrożenie środków zabezp. i zarządzanie nimi Monitoring środków zabezpieczających Przygotowanie procedur zarządzania Weryfikacja i audyt PBW

Weryfikacja i audyt Dzięki temu krokowi uzyskuje się dowody, że system działa sprawnie i będzie osiągał cele oparte na przesłankach zdrowotnych, czyli że PBW został właściwie opracowany i wdrożony Weryfikacja jakości wody: „Czy wyprodukowana woda spełnia założone wymagania jakości?” Audyt operacyjny: „Czy PBW realizowany w praktyce jest zgodny z projektem?” Beispiel Zugfahrt Berlin – Hamburg in 1,5 Stunden: Validieren: Sieht Zugplan diese Fahrtzeit vor? Wird ein Zug mit ausreichender Geschwindigkeit eingesetzt? Verifizieren: Mehrfacher Zeitabgleich auf der Strecke und Messung der endgültigen Zeit!

Krok 8 DOKUMENTACJA PBW PLANOWY PRZEGLĄD OKRESOWY Przygotowanie PBW Opis systemu zaopatrzenia w wodę PLANOWY PRZEGLĄD OKRESOWY DOKUMENTACJA PBW Plan usprawnienia i modernizacji Ocena systemu Identyfikacja zagrożeń Lista priorytetowa ryzyk Istniejące środki zabezpieczające Dodatkowe lub ulepszone środki zabezpieczające Kontrolowanie zagrożeń Wdrożenie środków zabezp. i zarządzanie nimi Monitoring środków zabezpieczających Przygotowanie procedur zarządzania Weryfikacja i audyt PBW

Przegląd okresowy /1 Proces przeglądu jest kluczowym elementem wdrożenia całego planu Regularny przegląd to ocena, czy PBW zachowuje swoją ważność Analiza danych zebranych w ramach monitoringu Wyciąganie wniosków z doświadczeń i nowe procedury Stanowi podstawę przyszłych ocen Aufbewahrung: Belegzwecke Analyse: Erkennen von Tendenzen, Entscheidungen rechtzeitig treffen können Gelbe Box: Records have to be stored and analyzed regularly.

Przegląd okresowy /2 Kiedy należy wykonać przegląd? Regularnie, uwzględniając wyniki wdrażania PBW Natychmiast po wystąpieniu sytuacji wyjątkowej / incydentu / sytuacji potencjalnie niebezpiecznej Natychmiast, jeżeli nastąpi znacząca zmiana okoliczności Efektem przeglądu może być zmiana w ocenie ryzyka Przegląd może doprowadzić do zmian w planie ulepszeń / modernizacji Wszystkie zmiany będące efektem przeglądu muszą być dokumentowane! Aufbewahrung: Belegzwecke Analyse: Erkennen von Tendenzen, Entscheidungen rechtzeitig treffen können Gelbe Box: Records have to be stored and analyzed regularly.

Krok 9 DOKUMENTACJA PBW PLANOWY PRZEGLĄD OKRESOWY Przygotowanie PBW Opis systemu zaopatrzenia w wodę PLANOWY PRZEGLĄD OKRESOWY DOKUMENTACJA PBW Plan usprawnienia i modernizacji Ocena systemu Identyfikacja zagrożeń Lista priorytetowa ryzyk Istniejące środki zabezpieczające Dodatkowe lub ulepszone środki zabezpieczające Kontrolowanie zagrożeń Wdrożenie środków zabezp. i zarządzanie nimi Monitoring środków zabezpieczających Przygotowanie procedur zarządzania Weryfikacja i audyt PBW

Dokumentacja Co należy uwzględnić? Opis i ocena systemu zaopatrzenia w wodę Programy modernizacyjne Opis środków zabezpieczających, plan monitoringu operacyjnego i plan weryfikacji Procedury rutynowego zarządzania bezpieczeństwem wody Plany awaryjne Opis dodatkowych programów, w tym szkoleniowych, protokołów komunikacji

Pamiętaj! /1 Strategia PBW musi być prosta i napisana łatwym językiem! PBW to proces systematyczny, ciągły i dynamiczny: Praca nad PBW nie kończy się nigdy PBW nie jest dodatkową procedurą roboczą Nie chodzi o samo stworzenie „planu” Efektem procesu PBW ma być dokument, który będzie można nazwać „Naszym PBW” PBW nie powinien zamienić się w dodatkowy element biurokracji! German experience: We do not need another documented plan!

Pamiętaj! /2 Nie ma jedynie właściwego sposobu opracowania PBW Ważne jest, aby w zespole ds. PBW znalazły się osoby o odpowiednim doświadczeniu i z odpowiednią wiedzą PBW nie może być tworzony „zza biurka” Należy przezwyciężyć samozadowolenie: nie należy przyjmować nic za pewnik Nie zaczynaj od zera: Ważne jest, aby zacząć!

Nowa Zelandia Dlaczego PHRMP (Plan Zarządzania Ryzykiem Dla Zdrowia Publicznego): odpowiedzialność za zdrowie publiczne Objaśnienie zakresu prostymi słowami: Co może obniżyć jakość wody i sprawić, że będzie niebezpieczna? Które z takich czynników wymagają natychmiastowej reakcji? Skąd wiadomo, że jakość wody pogorszyła się na tyle, że potrzebne są natychmiastowe działania? Jak zachować się, kiedy potrzebne jest działanie? Jak zapobiec takim sytuacjom w przyszłości? Jak przygotować PHRMP: prosty, 3-etapowy proces Jak postępować z planem: wytyczne dla działań codziennych i długoterminowe plany

Nowa Zelandia: Małe jest piękne www.moh.govt.nz/water It does not come across as something sophisticated but as something comprehensible und achievable.

Nowa Zelandia: Narzędzia szkoleniowe Training materials that support the preparation of the PHRMP: technical summary information written to non-academics Example of network achievement: NZ materials are now being translated into Russian for use in Central Asia

Nowa Zelandia: DVD szkoleniowe Corresponding DVDs in order to attract more than one sense (reading, hearing, watching)

Nowa Zelandia: „Klub Anonimowych Patogenów” Target audience: remote small communities Attractive and extremely funny and informative at the same time To be displayed in the lunch breaks

Bangladesz: Modelowy PBW Ogromna liczba ujęć wody na terenach wiejskich w kraju o ograniczonych zasobach Rodzaje zagrożeń i zdarzeń niebezpiecznych wystarczająco podobne, aby stworzyć modelowy PBW Opracowany w trybie konsultacyjnym, oparty na opiniach lokalnych ekspertów Warsztaty z udziałem kluczowych ekspertów sektora

Bangladesz: Modelowy PBW www.buet.ac.bd/itn/

Szwajcaria Proste wytyczne Stworzone, aby pomóc w przestrzeganiu przepisów 9 kroków: Jednoznaczne instrukcje Oparte na formularzach Przykłady

Szwajcaria