METODA DOBREGO STARTU.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYPOSAŻENIE ŚWIETLICY SZKOLNEJ
Advertisements

„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
GOTOWOŚĆ SZKOLNA DZIECI 6-letnich
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
Metoda kierowanego nauczania
Metody pracy z uczniem sześcioletnim
Sześciolatek w I klasie – realizacja nowej podstawy programowej
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI
Z zajęć korzystają uczniowie klas I – III ze specyficznymi trudnościami w nauce. Pracują w grupach 2,3,4,5 osobowych. Część zajęć prowadzona jest w sali.
Malowanie na ekranie- Paint (Paintbrush).
METODA DOBREGO STARTU.
SIEĆ SKOJARZENIOWA (mapa myśli)
System pomocy dziecku z trud-nościami w czytaniu i pisaniu
Teatr Dzień 1- W teatrze Dzień 2- Przygotowujemy przedstawienie
Metody pracy z dziećmi w naszym przedszkolu
W przedszkolu wykorzystuje się różne metody
Sześciolatek w szkole ZESPÓŁ SZKÓŁ W TUŁAWKACH. Zagadnienia: I. Działania organizacyjne związane z przyjęciem sześciolatków do szkoły II. Wzbogacenie.
MODUŁ SZKOLENIOWY CZĘŚĆ 2. WYPEŁNIANIE SRP W WERSJI PAPIEROWEJ Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Szkoła Podstawowa w Restarzewie
ŚRODKI DYDAKTYCZNE OPRACOWAŁA PATRYCJA FRANCZAK.
Edukacja informatyczna w naszej szkole Beata Skowrońska.
Scenariusz zajęć prowadzonych wg Metody Dobrego Startu
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Percepcja wzrokowa.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Przygotowanie dziecka do szkoły
8 KWIETNIA 2010 GODZINA 9.00 SPRAWDZIAN SZÓSTOKLASISTY.
SZEŚCIOLATKI NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 21 im. WŁADYSŁAWA JAGIEŁŁY W KRAKOWIE ul. BATALIONU SKAŁA AK 12.
REALIZACJA PROJEKTU NASZA WIEDZA – NASZA PRZYSZŁOŚĆ Szkoła Podstawowa im. Św. Królowej Jadwigi w Bieśniku.
Szkoła Muzyczna.
PRZEDSZKOLE 2014 Prezentacja oferty.
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Jak wykorzystujemy technologię informacyjną w procesie dydaktyczno – wychowawczym w kształceniu zintegrowanym?
Rozwijamy odpowiedzialnych, ciekawych życia, pełnych pokoju młodych ludzi, posiadających wiarę w siebie i szacunek dla innych. Dzieci same motywują się
Metody przygotowujące do nauki czytania i pisania
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
Trening metodą Warnkego
Sowa Wioletta Laszczewska Iwona
„OD PRZEDSZKOLAKA DO DUŻEGO POLAKA”
8 września 2014 autor: Joanna Dembowa
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej
Metoda nauki czytania Przyłubskich
Odimienna nauka czytania I. Majchrzak
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Podstawy projektowania i grafika inżynierska
WITAMY W ŚRODĘ 28 maja 2015 r.. W TYM: SZEŚCIOLATKÓW: 78 SIEDMIOLATKÓW: 34 PLANOWANA LICZBA ODDZIAŁÓW KLAS PIERWSZYCH: 5 PLANOWANY PRZYDZIAŁ WYCHOWAWSTW:
WITAMY WE WTOREK 2 CZERWCA 2015R.. W TYM: SZEŚCIOLATKÓW: 100 SIEDMIOLATKÓW: 41 PLANOWANA LICZBA ODDZIAŁÓW KLAS PIERWSZYCH: 6 W TYM JEDEN ODDZIAŁ INTEGRACYJNY.
Klasa 0A Klasa 0B Monika Heryng
METODA DOBREGO STARTU.
TERAPIA PEDAGOGICZNA.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
wzrokowo - przestrzenne
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
Grażyna Redlisiak Ośrodek Terapii i Szkoleń AMIKUR Warszawa, ul. Ogrodowa 42/
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Publiczna Szko ł a Podstawowa nr 6 z Oddzia ł ami Integracyjnym im. Or ł a Bia ł ego ul. Paderewskiego 36 tel –
METODA DOBREGO STARTU. Metoda Dobrego Startu Głównym założeniem MDS jest wspomaganie rozwoju psychomotorycznego dziecka poprzez odpowiednio zorganizowaną.
Autor : Beata Goleń – Świgoń Szkoła Podstawowa nr 10 w Piasku.
Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
METODA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKI SHERBORNE
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
WITAMY WE WTOREK 19 CZERWCA 2017R..
ZESPÓŁ EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
Diagnoza gotowości szkolnej 2016/2017 I próba październik
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Zapis prezentacji:

METODA DOBREGO STARTU

GENEZA METODY DOBREGO STARTU Metoda Dobrego Startu została opracowana przez Martę Bogdanowicz w latach 60-tych w oparciu o wzory francuskie. Od tej pory kontynuowana jest praca nad rozwijaniem jej kolejnych modyfikacji. Oryginalna metoda została opracowana w latach 40-tych we Francji przez fizjoterapeutkę Thea Bugnet. Nosi nazwę Le Bon Depart, czyli dobry odjazd, odlot, start. Nazwa ta miała wskazywać na możliwość posłużenia się nią w przygotowaniu dzieci do nauki czytania i pisania.

Opracowania metodyczne Metody Dobrego Startu M Opracowania metodyczne Metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz dla uczniów 6-7 letnich Marta Bogdanowicz, Małgorzata Barańska, Ewa Jakacka,  Danuta Szlagowska Metoda Dobrego Startu. Piosenki do rysowania (scenariusze zajęć + zestaw pomocy dydaktycznych + ćwiczenia + CD) Marta Bogdanowicz, Małgorzata Barańska, Ewa Jakacka Metoda Dobrego Startu. Od wierszyka do literki, dwuznaku i zmiękczenia             

Marta Bogdanowicz, Małgorzata Barańska, Małgorzata Jakacka Metoda Dobrego Startu. Od wierszyka do literki (zeszyt 1 i 2) Marta Bogdanowicz, Małgorzata Barańska, Ewa Jakacka Metoda Dobrego Startu. Od piosenki do literki. Część 1 (podręcznik + ćwiczenia + 3 CD) Marta Bogdanowicz, Małgorzata Szewczyk Metoda Dobrego Startu. Od słowa do zdania, od zdania do tekstu (ćwiczenia + teczka + CD)

Modyfikacje Metody Dobrego Startu nawzajem się uzupełniają, stanowiąc kolejne etapy pracy stymulacyjno-terapeutycznej, początkowo na materiale nieliterowym, a następnie na materiale obejmującym litery drukowane i pisane.

Metoda dobrego startu to system ćwiczeń oddziałujących przede wszystkim na procesy instrumentalne: percepcyjne i motoryczne. Zasadniczą rolę odgrywają w tej metodzie trzy elementy: - wzrokowy (wzory graficzne), - słuchowy (piosenka) - i motoryczne (wykonywanie ruchów zorganizowanych w czasie i przestrzeni, odtwarzanie wzorów graficznych, zharmonizowanych z rytmem piosenki).

Metoda dobrego startu: kształci też zdolność rozumienia i operowania symbolami abstrakcyjnymi, co ma szczególne znaczenie dla dzieci rozpoczynających naukę szkolną. metoda ta oddziałuje też na inne funkcje psychiczne, sprzyjając rozwojowi wielu aspektów osobowości.

Ćwiczenia metodą dobrego startu składają się z trzech zasadniczych grup: ćwiczeń ruchowych, ruchowo-słuchowych, ruchowo-słuchowo-wzrokowych. Wszystkie trzy rodzaje ćwiczeń występują w każdym zajęciu, stanowiąc jego kolejne etapy.

Zajęcia prowadzone metodą dobrego startu, przebiegają zawsze zgodnie ze stałym schematem. W każdym seansie występują: 1.Zajęcia wprowadzające. 2.Zajęcia właściwe: A.ćwiczenia ruchowe, B.ćwiczenia ruchowo-słuchowe, C.ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe. 3.Zajęcia końcowe.

Ogólne założenia MDS to: - wielozmysłowe uczenie dziecka wykonywania ruchów zharmonizowanych w określonej przestrzeni i czasie - rozwijanie podstawowych funkcji spostrzegania i motoryki Struktura zajęć prowadzonych tą metodą musi się zmieniać biorąc pod uwagę specjalne potrzeby edukacyjne, możliwości i ograniczenia dzieci.

URZĄDZENIE SALI I POMOCE DO PROWADZENIA ĆWICZEŃ Do prowadzenia zajęć MDS potrzebne jest odpowiednie pomieszczenie oraz zestaw pomocy do ćwiczeń. W sali, w której prowadzone są zajęcia stoliki muszą być ustawione tak, aby dzieci siedziały obok siebie lub za sobą (nie naprzeciwko siebie). W sali powinno być dużo przestrzeni do prowadzenia ćwiczeń ruchowych i innych kończących zajęcia. Każdemu dziecku biorącemu udział w zajęciach potrzebny jest zestaw pomocy.

1) Do zajęć wprowadzających: konkretne przedmioty związane z treścią piosenki; obrazek objaśniający treść piosenki 2) Do ćwiczeń ruchowo-słuchowych: woreczki i wałeczki wypełnione kaszą, grochem, ziarnem sznurki, gumy, wstążki, szarfy, balony, chusteczki, g instrumenty muzyczne lub przedmioty mogące je zastąpić, np. plastikowe butelki, kubki i pokrywki z naciągniętą gumką recepturką;

3) Do ćwiczeń ruchowo-słuchowo-wzrokowych: wzór (figura lub litera) narysowany grubym mazakiem na kartce lub wykonany z materiału o wyrazistej fakturze (naszyty, wyklejony tasiemką lub sznurowadłem, dobrze wyczuwalny pod palcami); taca z kaszą manną; tabliczka, np. z gumy do zelowania butów, gumolitu i kreda arkusz papieru pakowego, kartka z rysunkowego formatu A-4 oraz zeszyt czysty i zeszyt w linie (powiększone i zwykłe). różne narzędzia: mazaki różnej grubości, kredki woskowe, ołówek, pędzle (do golenia i cieńsze), długopis. Karty do ćwiczeń (z publikacji "Od piosenki do literki")

Wzory kart pracy