Problematyka kształtowania układów metropolitalnych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Analiza konkurencyjności polskiego sektora kosmicznego
Advertisements

Związku Miast Polskich
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
I Geneza parków 1948r – powstanie pierwszego parku technologicznego w Menlo Park (USA) 1951r – Stanford Research Park na Uniwersytecie.
Delimitacja Rzeszowskiego Obszaru Metropolitalnego
Innowacje w rozwoju regionu metropolitalnego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Hubert Kotarski Uniwersytet Rzeszowski
System ewaluacji polityki spójności w Polsce Doświadczenia i perspektywy Stanisław Bienias Krajowa Jednostka Oceny Rzeszów, 26 listopada 2008 r.
Konferencja „Maraton innowacji” listopada, Poznań
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Miasta w polityce Unii Europejskiej. Współpraca dla rozwoju.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Gospodarka światowa.
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Dyskusja o projekcie Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Metropolia Wiedzy jako „motor” konkurencyjności Pomorza
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
INNOWACYJNA WIELKOPOLSKA
Z-CA PREZYDENTA GDAŃSKA UNIA METROPOLII POLSKICH
Henryk Szych Dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w Lublinie Chełm, 26 czerwca 2012 r.
Wyzwania rozwojowe miast w kontekście krajowej polityki miejskiej
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Adam Lewandowski. Coraz bardziej potrzebujemy całościowych strategii i skoordynowanych działań ze strony wszystkich instytucji i osób zaangażowanych w.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych Uniwersytet Warszawski Maciej Smętkowski Polskie miasta z perspektywy europejskiej – projekt ESPON.
Prezentacja inicjatyw Śląskiego Klastra ICT
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
2020 – dokąd zmierzamy, czyli o największych wyzwaniach rozwoju
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Biblioteka publiczna w regionie jako dystrybutor informacji Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu informacyjnemu. - w drodze ku otwartemu.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Kołobrzeg, 27 października 2014 roku
Platforma informacyjna jako wsparcie opracowywania studiów transportowych Leszek Żychoń.
Jacek JETTMAR Główny Konsultant
Programowanie perspektywy finansowej
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Wizja Mazowsza do 2030 r. Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Warszawa, 6 maja 2015 r.
System przewidywania i zarządzania zmianą gospodarczą w aspekcie funkcjonowania sektora MŚP w województwie warmińsko-mazurskim dr hab. Dariusz Waldziński,
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Pod pojęciem urbanizacji rozumiemy proces rozwoju i wzrostu znaczenia miast oraz rozprzestrzeniania się miejskiego stylu życia Proces urbanizacji jest.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Przemysław Śleszyński
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
wyzwania i perspektywy rozwoju
Zapis prezentacji:

Problematyka kształtowania układów metropolitalnych Dr Maciej Smętkowski Uniwersytet Warszawski msmetkowski@uw.edu.pl www.euroreg.uw.edu.pl Funkcje Rzeszowskiego Obszaru Metropolitalnego w systemie społeczno-gospodarczym i innowacyjnym województwa podkarpackiego Rzeszów, 20 Kwietnia 2007

Cywilizacja przemysłowa a informacyjna Lata 60-te Cywilizacja informacyjna obecnie GOSPODARKA Narodowa   Globalna Fordyzm Postfordyzm Produkcja Usługi SPOŁECZEŃSTWO Społeczeństwo przemysłowe Społeczeństwo informacyjne POLITYKA Interwencjonizm Liberalizm PRZESTRZEŃ Aglomeracja Metropolia .

Metropolia / metropolizacja A. Kukliński (2000) „węzłowe ośrodki światowej przestrzeni społeczeństwa informacyjnego”; B. Jałowiecki (2000) „podejmowanie w skali ponadnarodowej, przez niektóre duże miasta, funkcji kierowniczych w sferze gospodarczej oraz politycznej i/lub funkcji wzorcowotwórczych w kulturze”; G. Węcławowicz (2003) „miasto poprzemysłowe” i „miasto zglobalizowane”; G. Gorzelak (2005) „miasto macierzyste, czyli inaczej centralne, dominujące nad pewnym obszarem lub opiekujące się nim”.

Cechy metropolii wielkość ośrodka metropolitalnego (co najmniej 0,5 mln mieszkańców), rozwinięte powiązania z globalną siecią dzięki rozwiniętemu układowi transportowemu (lotniska, autostrady, szybka kolei) i „infostrukturze” (węzły sieci IT), rozwinięty sektor usług (pośrednictwo finansowe, telekomunikacja, zarządzanie gospodarką, kultura i administracja publiczna) nastawiony na obsługę zagranicznych klientów, potencjał innowacyjny (instytucje związane z wytwarzaniem i przetwarzaniem informacji: uniwersytety, instytuty badawcze, parki technologiczne), wyjątkowość i specyfika miejsca (znaczenie kulturalne, walory architektoniczno-urbanistyczne), co decyduje o wyjątkowości dla zagranicznych klientów – turystów (kongresy, festiwale itp.), wysoka jakość życia (klasa metropolitalna), paradyplomacja (instytucje o znaczeniu międzynarodowym lub międzynarodowej marce - stowarzyszenia, kluby sportowe).

Proces metropolizacji J. Friedman (1986) hipoteza miasta światowego (ang. world city hipothesis). S. Sassen (1991) koncepcja miasta globalnego (ang. global city) M. Castells (1998) teoria przestrzeni przepływów (ang. space of flows) A.J. Scott (1998) typologia rozmieszczenia działalności gospodarczej Źródło: Shine and Timberlake 2000 Pojęcie metropolizacji można rozumieć na dwa sposoby jako: 1.Powstawanie wieloośrodkowej sieci wielkich miast - metropolii pełniących funkcje globalne, 2. Uniezależnianie się metropolii od ich regionalnego zaplecza na rzecz kontaktów w ramach wieloośrodkowej sieci miast. . .

Hipotezy organizujące koncepcję miasta globalnego globalna dekoncentracja działalności gospodarczej i integracja różnego rodzaju działalności zwiększają popyt na funkcje centralne: kierownicze, koordynujące, finansowe itd., są to funkcje na tyle skomplikowane, że wymagają outsourcingu do specjalistycznych firm (doradztwo, public relations, IT, itp.), te wyspecjalizowane firmy usługowe potrzebują specyficznego środowiska informacyjnego do funkcjonowania, którego dostarczają im wielkie miasta, z drugiej strony firmy, które zlecają te usługi na zewnątrz zyskują większą swobodę lokalizacyjną, powoduje, że firmy usługowe muszą funkcjonować w skali globalnej podążając za swoimi klientami muszą otwierać swoje filie w kolejnych wielkich miastach, w efekcie powstaje sieć tych miast w ramach, której następują nie tylko przepływu kapitału, ale również informacji (wykwalifikowanych pracowników oraz innowacji),

Światowa sieć miast Źródło: P. Taylor (2001).

Region metropolitalny Typy struktur osadniczych Źródło: opracowanie na podstawie K.R. Kunzmann (1998). Źródło: ESPON 1.1.1. (2004).

Relacje między metropolią i regionem Teorie interakcji przestrzennych E. L. Ullman (1957) Teorie urbanizacji i rozwoju struktury przestrzennej miast P. Korcelli (1974), M. Castells (1982) Teorie bazy ekonomicznej P. Sombart (1905), K. Dziewoński (1967) Teorie miejsc centralnych W. Christaller (1993), A. Lösh (1940) Teorie rozwoju spolaryzowanego F. Perroux, A.O.Hirshman, G.Myrdal (1957), J.Friedmann (1967), J.Grzeszczak (1999) Teorie sieci E. Nowosielska (1994), D.F. Batten (1995) . .

Europejska Perspektywa Rozwoju Przestrzennego (1999) Kluczem do spójności gospodarczej i społecznej Europy jest policentryczny i zrównoważony system miejski w różnych skalach przestrzennych. W związku z tym należy: wspierać wybrane stref globalnej integracji gospodarczej Unii Europejskiej pełniące wysokiej jakości funkcje i usługi globalne, wspierać policentryczny i bardziej zrównoważony system regionów metropolitalnych oraz grona i sieci miast, wspierać komplementarność i sieci współpracy między miastami w skali regionalnej.

Struktura przestrzenna Europy – program ESPON 1596 miejskich obszarów funkcjonalnych 76 metropolitalnych obszarów wzrostu

Funkcje miast a wielkość miast ESPON vs. Urban Audit 48 mega przez 1 mln mieszkańców, 10 co najmniej 750 tys. mieszkańców, 5 stolice małych krajów drugie lub trzecie miasto średnich krajów Znaczenie (funkcje) miasta pochodną: wielkości, - pozycji w krajowym systemie osadniczym.

Strefy integracji – rozwoju ? Strefy vs. Grona

Typologia krajowych systemów osadniczych Udział ludności zamieszkującej obszary metropolitalne – średnio 24% Stosunek wielkości największej metropolii i drugiego w kolejności miasta – średnio 2,3

Relacje miasto-region Model docelowy: skoncentrowana dyspersja – metropolitalny region policentryczny? Warunki konieczne: odpowiednia wielkość funkcjonalnego obszaru miejskiego, wysoka gęstość zaludnienia, dostępność i spójność transportowa Typowe relacje metropolia-region w Polsce: - dla metropolii zaplecze regionalne nie odgrywa istotnej roli; - metropolia czerpie z niego raczej zasoby proste; - proces relokacji przedsiębiorstw zachodzi w granicach obszarów metropolitalnych; - widoczne procesy suburbanizacji i wymywania zasobów rozwojowych.

Metropolitalny wymiar polityki UE - wyzwania regiony i obszary metropolitalne w Europie muszą być zdefiniowane i uznane jako najważniejsze części składowe Agendy Terytorialnej Unii Europejskiej, wiele z kluczowych problemów Europy, jak konkurencyjność gospodarki, spójność społeczna (w szczególności zmiany demograficzne i migracja) zrównoważony rozwój środowiska można najskuteczniej rozwiązać, i to w sposób zintegrowany, na poziomie metropolitalnym, efektywny ład metropolitalny będzie stanowić kluczowy wymóg w zakresie przygotowania i wdrożenia zintegrowanych strategii dla europejskich regionów i obszarów metropolitalnych, europejskie regiony i obszary metropolitalne mają do odegrania podstawową rolę w osiągnięciu celów Strategii Lizbońskiej jak również dla konkurencyjności Europy w wymiarze globalnym.