KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W ZSP NR 1 W ŁĘCZYCY A RYNEK PRACY REGIONU

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konferencja Związku Pracodawców Forum Okrętowe na temat Przygotowanie kadr dla przemysłu okrętowego Gdańsk, 29 marca 2007r.
Advertisements

Jolanta Ruszel – Esebua 15 grudzień 2010
Migracje zarobkowe i ich wpływ na lokalny rozwój i rynek pracy – możliwości i wyzwania dla instytucji rynku pracy Biała Podlaska,
Jak powinna wyglądać współpraca stoczni i szkół okrętowych w celu rozwoju i odtwarzania potencjału ludzkiego branży okrętowej?
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
Program Leonardo da Vinci
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy Mikołajki, lutego 2010 r. Bartosz Szurmiński – Kierownik Zespołu ds. Informacji i Promocji.
Wojciech Kreft ECORYS Polska Konferencja - Zamek Książ System Informacji Branżowej narzędziem pomocy w planowaniu kariery i aktywności zawodowej.
Egzaminy zawodowe w roku szkolnym 2013/2014
Chcę się uczyć i pracować EFS – ZPORR /Działanie 2.1/ Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 10 IM. BOLESŁAWA CHROBREGO W KOSZALINIE ul
Migracje zarobkowe i ich wpływ na lokalny rozwój i rynek pracy – możliwości i wyzwania dla instytucji rynku pracy Lublin, 14 listopada 2007 r.
Organizator Spółdzielnia Socjalna jako instrument resocjalizacji w Zakładzie Poprawczym w Studzieńcu Toruń, 21/09/2012.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Przykłady dobrej.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Przykłady dobrej.
Ankieta diagnozująca zapotrzebowanie uczniów na informacje edukacyjno-zawodowe oraz na pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej (próbka badawcza.
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie TECHNIK URZĄDZEŃ I SYSTEMÓW ENERGETYKI ODNAWIALNEJ ul. Gołdapska.
EDUKACJA – PRACA - KARIERA
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Technik Ekonomista „Sztuka ekonomii polega na tym, by spoglądać nie tylko na bezpośrednie, ale i na odległe skutki danego działania czy programu; by śledzić.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego UDA-POKL /10 Szyte na miarę kwalifikacje przyszłością
Przedsiębiorcy a szkolnictwo zawodowe
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Dobre praktyki w Publicznym Gimnazjum nr 44 w Łodzi
Współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROJEKT : NOWA JAKOŚĆ – NOWE MOŻLIWOŚCI IV.
ZSE-T. ZSE-T Nasza MISJA „Naszą misją jest kształcenie obywateli na miarę potrzeb XXI wieku, czyli z właściwym zasobem wiedzy, rozwijających własne.
ZAWÓD DLA MŁODZIEŻY, KTÓRA LUBI LUDZI ORAZ CHCE LEPIEJ POZNAĆ ŚWIAT
Wsparcie systemu edukacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie lubuskim.
Zmiany ustawy o systemie oświaty
Co dalej Gimnazjalisto ?
Szkoła zawodowa Rzeszów 2013.
Zespół Szkół Gastronomicznych
Rok Szkolny 2014/2015 Rokiem Szkoły Zawodowców 1.
ZESPÓŁ SZKÓŁ IM. GEN. WŁADYSŁAWA ANDERSA zsanders.eu.
Współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROJEKT : “NOWA JAKOŚĆ – NOWE MOŻLIWOŚCI IV”
Ul. 25 Czerwca Radom tel.: SZKOŁA Z TRADYCJAMI ul. 25 Czerwca Radom tel.: zssradom.edu.pl
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
O NAS Stowarzyszenie Wsparcie Społeczne "Ja-Ty-My" jest organizacją pozarządową działającą od 2002 r. Powstało w wyniku doświadczeń ze współpracy z Community.
ZESPÓŁ SZKÓŁ RZEMIOSŁA IM. JANA KILIŃSKIEGO ŁÓDŹ, UL. ŻUBARDZKA 2 ZESPÓŁ SZKÓŁ RZEMIOSŁA IM. JANA KILIŃSKIEGO ŁÓDŹ, UL. ŻUBARDZKA 2 Technikum.
Popyt Na rynku pracy reprezentowany jest przez pracodawców, którzy są gotowi do zatrudnienia pracowników. Podaż Kształtują osoby chętne do podjęcia pracy,
Konferencja nt. Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku a potrzeby rynku pracy Białystok, 17 czerwca 2010 r. Uczestnicy projektu:  Instytut Badań.
DZIAŁANIA KURATORIUM OŚWIATY W LUBLINIE W RAMACH SZKOŁY ZAWODOWCÓW NA RZECZ ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM ROK SZKOLNY 2014 /
Zespół Szkół Rolniczych w Kijanach Współpraca z pracodawcami w zakresie kształcenia zawodowego - realizacja praktycznej nauki zawodu: zajęcia praktyczne.
Doświadczenie i oczekiwania doradców zawodowych.
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 5 im. Króla Bolesława Chrobrego Łódź, ul. Drewnowska telefon:
Biuro Funduszy Europejskich Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego  Priorytet 1: Rozbudowa.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Konferencja współfinansowan a ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Kompleksowy Program Rozwoju Szkolnictwa Zawodowego.
Program aktywizacji zawodowej absolwentów
Kształcenie dualne.
PROJEKT: NAUKA, PRAKTYKA, PRACA
Doradztwo zawodowe, co dalej w świetle reformy systemu oświaty?
Badanie losów edukacyjnych absolwentów
Pomoc bezpośrednia udzielana w naszej placówce
DOBRY ZAWÓD OTWIERA BARDZO WIELE DRZWI
Dualne kształcenie zawodowe
Przykłady dobrych praktyk
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
rekrutacja Rok szkolny 2019/2020
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
DOBRY ZAWÓD OTWIERA BARDZO WIELE DRZWI
E-fektywne F-unkcjonalne S-zkoły
WPŁYW EUROPEJSKIEGO RYNKU PRACY NA KSZTAŁCENIE ZAWODOWE
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W ZSP NR 1 W ŁĘCZYCY A RYNEK PRACY REGIONU Autoprezentacja.

Charakterystyka regionu. Przedsiębiorstwa współpracujące ze szkołą. Konferencja – kształcenie zawodowe młodzieży – nasz wspólny cel. Problemy i dobre przykłady współpracy szkoły z pracodawcami. Podsumowanie.

POWIAT ŁĘCZYCKI Usytuowanie powiatu w województwie łódzkim. Nie należy do największych obszarowo. Powiat o powierzchni 773 km2 stanowi 4,24% terenu województwa łódzkiego

CHARAKTERYSTYKA REGIONU Tylko ok. 9 km2 obszaru to miasto. Jest to teren typowo rolniczy. Ludność całego powiatu stanowi ok. 53 tys. mieszkańców, z czego miasto 15,5 tys. Brak na tym terenie dużych zakładów pracy zatrudniających pow. 500 pracowników ( ZOZ Łęczyca ok. 500). Ściśle z rozwojem przemysłu oraz szkolnictwa zawodowego tego obszaru łączy się powstanie łęczyckiej kopalni rud żelaza (ŁZG), w której oprócz rud wydobywano także łupek ilasty do produkcji cementu. Ze względu na wyczerpanie złóż i niską rentowność zaprzestano wydobycia. Obecnie Łęczyckie Zakłady Górnicze S.A. projektują i produkują maszyny i urządzenia, systemy ważące oraz konstrukcje stalowe ( w najlepszym okresie pracowało ok. 3000 osób, dziś ok. 70-80).

PODMIOTY GOSPODARKI NARODOWEJ ZAREJESTROWANE W REJESTRZE REGON (DANE Z 2007r.) Oto jednostki zarejestrowane w pewnych wybranych sekcjach wg PKD (Polskiej Klasyfikacji Działalności), zakłady tam zarejestrowane, to potencjalni współpracownicy ze szkołą. Przeważająca większość, to przedsiębiorstwa małe - jedno lub kilkuosobowe – zazwyczaj rodzinne. Tylko w kilku (12) większych przedsiębiorstwach powiatu pracuje od 50 do 200 osób (ŁZG Łęczyca, ŁZPW „Watina”, 2 firmy usługowo transportowe - Miratrans, KMS, 3 zakłady zajmujące się przetwórstwem płodów rolnych - De Heus, Agrico, FRUCTA Napoje ), 3 firmy przemysłowe z udziałem kapitału zagranicznego - GRUAU, Borga, Torex, oraz od połowy 2008r. 2 przedsiębiorstwa (przedstawicielstwa) IMP POLOWAT, IMP COMFORT, których obszarem działalności jest włókiennictwo. Niestety nie wszystkie te większe zakłady chcą współpracować ze szkołą, nawet w organizacji praktyk zawodowych. Podział na trzy grupy. W Łęczycy powstała Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna , gdzie zlokalizowane zostały 3 przedsiębiorstwa, z którymi region ten wiąże spore nadzieje, jeżeli chodzi o miejsca pracy i nie tylko. (Kampmann, HTL, Schraner Polska Sp. z o.o.)

LICZBA ZAKŁADÓW, W KTÓRYCH REALIZOWANE SĄ PRAKTYKI ZAWODOWE (5) (4) (2) Oto przedsiębiorstwa, z którymi współpracujemy – głównie w zakresie organizacji praktyk zawodowych. W nawiasach, to przedsiębiorstwa większe. Chciałbym zwrócić uwagę na specyfikę takich mniejszych regionów jak powiat łęczycki, z przewagą małych przedsiębiorstw. Musimy pokonać wiele przeszkód i rozwiązać liczne problemy, nawet w zakresie organizacji praktyk zawodowych. Nie mamy na naszym terenie zakładu, który by przyjął jednorazowo np. uczniów z całej klasy lub chociaż 10-15, najczęściej to 1-3 osób.

LICZBA UCZNIÓW ODBYWAJĄCYCH PRAKTYKI ZAWODOWE W LATACH 2000 - 2009 Ten wykres pokazuje skalę zmian w kształceniu zawodowym młodzieży na poziomie szkoły średniej. Do 2003r. były jeszcze licea zawodowe i technika po ZSZ. Dotyczy on tylko naszej szkoły, ale najprawdopodobniej pokrywa się on ze zmianami zachodzącymi w innych placówkach. Przypuszczalnie podobnie przedstawiał by się wykres dotyczący ilości młodzieży kształcącej się w szkołach zasadniczych. Ale to jest temat, który warto poddać głębszej analizie i poświęcić mu np. następną konferencję.

KSZTAŁCENIE ZAWODOWE MŁODZIEŻY – NASZ WSPÓLNY CEL I KONFERENCJA KSZTAŁCENIE ZAWODOWE MŁODZIEŻY – NASZ WSPÓLNY CEL Aby poznać zagadnienia i problemy dotyczące kształcenia zawodowego młodzieży na naszym terenie oraz wypracować pewne działania mające na celu minimalizowanie lub nawet likwidację powstałych problemów zorganizowaliśmy 16.01.2009r. I Konferencję.

CELE KONFERENCJI Zacieśnienie współpracy szkoły z zakładami pracy. Zapoznanie z „nową” formą egzaminu zawodowego dla absolwentów szkół zawodowych. Określenie potrzeb kształcenia zawodowego w regionie. Na spotkanie przybyli zaproszeni przedstawiciele okolicznych zakładów pracy m.in. Kampmann Polska Sp. z o.o. w Łęczycy, JTI Polska Sp. z o.o. w Gostkowie Starym, GRUAU POLSKA Sp. z o.o. w Daszynie, P.H.P.U. „MIRATRANS” (i 3 mniejsze zakłady) oraz nauczyciele, pedagodzy szkolni i doradcy zawodowi z gimnazjów naszego regionu. Na konferencji obecna była także dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy. Na 25 zaproszeń przybyło 8 przedsiębiorstw i na 10 gimnazjum, przybyło 6. Na Konferencji zabierali głos wszyscy jej uczestnicy (w panelu dyskusyjnym dotyczącym potrzeb kształcenia zawodowego w regionie).

Przedsiębiorcy - Niektóre poruszane zagadnienia nie powinny być kierowane do szkoły zawodowej np. skrócić cykl kształcenia w zasadniczych szkołach zawodowych, programy nauczania niedostosowane do potrzeb pracodawców (wiedza ogólnozawodowa, nie pod dany zakład pracy), szkoła nie kształci w zawodach potrzebnych na rynku pracy w regionach (ślusarz, spawacz, technik mechanik) Gimnazjum – w ich placówkach brak jest np. doradców zawodowych, a także brak jest informacji na temat rynku pracy regionu, o zakładach pracy, ich działalności i potrzebach co do miejsc pracy w konkretnych zawodach. ZSP Nr1 – Współpraca z zakładami pracy ogranicza się generalnie do organizacji praktyk zawodowych, jest potrzeb organizowanie wzajemnych spotkań i rozmów w sprawie problemów kształcenia zawodowego, możliwość wycieczek po okolicznych zakładach, przekazywanie ofert pracy dla uczniów kończących szkoły zawodowe (i nie tylko), być może pomoc dla uczniów zdolnych – stypendia, pracodawcy do gimnazjum – rodziców.

Starania o patronat firmy Kampmann nad spawalnią w ZSP Nr 1 Jednak współpraca z przedsiębiorstwami, to nie tylko same problemy i opory. Mamy też na naszym terenie dobre przykłady na tym polu działania. W dniu 15 kwietnia 2008 r. w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Łęczycy odbyło się spotkanie, w którym uczestniczyli: Reinhard Godiker - Dyrektor Zakładu Kampmann w Łęczycy, Marta Klauze - Asystent Dyrektora Zakładu Kampmann, Wojciech Zdziarski - Starosta Łęczycki, Janusz Mielczarek - Wicestarosta Łęczycki oraz Jarosław Świtoń - Dyrektor ZSP Nr 1 w Łęczycy. Celem spotkania było ukazanie profilu działalności dydaktycznej ZSP Nr 1 przedstawicielom firmy Kampmann oraz możliwości współpracy firmy ze szkołą.

Kampmann Polska Sp. z o.o. DOPOSAŻENIE SPAWALNI Pan Reinhard Godiker był pod wrażeniem systemu kształcenia w ZSP Nr 1 w Łęczycy i zadeklarował chęć wsparcia w postaci materiałów i wyposażenia w urządzenia pracowni do zajęć praktycznych. Firma Kampman dofinansowała stanowisko spawalni CPP w Łęczycy, gdzie dla młodzieży ZSP Nr1 realizowane są zajęcia praktyczne.

FILMY PROMUJĄCE KSZTAŁCENIE ZAWODOWE ŁĘCZYCKIE ZAKŁADY PRACY Realizacją wniosku ustalonego na I Konferencji w ZSP Nr1 była produkcja (przy dużym zaangażowaniu władz samorządowych) filmu promującego kształcenie zawodowe w powiecie łęczyckim. SZKOŁY ZAWODOWE POWIATU ŁĘCZYCKIEGO

PROJEKT „ZAWODOWO DLA ŁODZI” WSPÓŁPRACA Z JTI POLSKA SP. Z O.O. Gostków Stary PROJEKT „ZAWODOWO DLA ŁODZI” Celem akcji jest zwiększenie liczby uczniów w szkołach o profilu zawodowym i technicznym oraz zmiana społecznego postrzegania zawodówek i techników, które mogą zapewnić młodym ludziom w przyszłości poczucie stabilności, konkurencyjne zarobki i możliwości rozwoju kariery. Efektem I Konferencji oraz dobrej współpracy z firmą JTI POLSKA , był także udział naszej młodzieży w projekcie „Zawodowo dla Łodzi” SZKOLENIE ZWIĄZANE Z PRZYGOTOWANIEM UCZNIÓW DO ZAISTNIENIA NA RYNKU PRACY

WARSZTATY W ZSP NR 1 W ŁĘCZYCY Szkolenie dotyczyło nauki pisania listu motywacyjnego, nauki w jaki sposób szukać pracy w dużych korporacjach, jak skutecznie poszukiwać pracy, jakich błędów unikać w trakcie poszukiwania pracy

Podsumowanie Przeważająca większość zakładów pracy powiatu, to małe firmy Współpraca w zakresie kształcenia zawodowego z większością zakładów jest trudna Są jednak nieliczne przedsiębiorstwa, które biorą aktywny udział w tym procesie – Kampmann Polska, JTI Polska Im mniej większych zakładów pracy na danym terenie, tym proporcjonalnie mniej zakładów, które aktywnie biorą udział w kształceniu zawodowym młodzieży Potrzebne jest organizowanie cyklicznych spotkań dotyczących zagadnień kształcenia zawodowego w regionie Paradoks - Kampmann Polska i JTI Polska, to firmy potrzebujące pracowników w zawodach, w których szkoła nie może zrealizować naboru (brak chętnych, ślusarz, spawacz, technik mechanik) Pragnę przedstawić jeszcze wnioski z konferencji, które dotyczą także współpracy z przedsiębiorstwami, kształcenia zawodowego i przyszłości w tym zakresie w naszym regionie

Wnioski z I Konferencji W większości współpraca z przedsiębiorcami ogranicza się do organizacji praktyk zawodowych Wymagane są działania zakładów pracy, które wpłyną na rozwój kształcenia zawodowego w regionie Potrzebna lepsza wymiana informacji (zakład pracy - szkoła zawodowa – gimnazjum) o zapotrzebowaniu na fachowców w konkretnych zakładach i zawodach Przekazywanie ofert pracy dla uczniów kończących szkoły zawodowe Opracowanie materiałów reklamowych informujących o specyfice pracy danego zakładu Pomoc dla uczniów zdolnych – stypendia Szkoły zawodowe powinny kształcić ma potrzeby lokalnego rynku pracy Skrócić cykl kształcenia w zasadniczych szkołach zawodowych Podsumowując - Potrzebne są działania (gimnazjum + rodzice), które przełamią stereotyp myślenia, iż szkoły zawodowe są gorsze. Pozwoli to przyciągnąć młodzież do kształcenia zawodowego. Na razie mamy problem z naborem do szkół zawodowych (zwłaszcza w niektórych zawodach), ale następny (już się pojawiający), to kadra. Wiele z tych wniosków jesteśmy w stanie zrealizować we własnym zakresie na terenie własnego powiatu, niestety niektóre z nich (2 ostatnie), to kwestia czasu i decyzji najwyższych władz państwowych. To, iż szkolnictwo zawodowe jest w takim stanie jak obecnie jest wynikiem wielu decyzji zmierzających do stopniowej likwidacji tego typu kształcenia. Dziś potrzebne są mądre i przemyślane rozwiązania, które pozwolą na rozwój szkolnictwa zawodowego. Jeżeli tak się nie stanie, to mam obawy, iż nawet najlepsza współpraca z przedsiębiorstwami nie wpłynie na zaspokojenie rynku kadrą wykwalifikowanych, potrzebnych na danym terenie pracowników.

Andrzej Pawlak zsp1@oswiata.org.pl DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Andrzej Pawlak zsp1@oswiata.org.pl