Wyniki kontroli projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego przeprowadzonych przez Urzędy Kontroli Skarbowej w perspektywie finansowej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dla rozwoju Mazowsza Dyscyplina finansów publicznych w gospodarowaniu środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) Wojciech Motelski.
Advertisements

WYRÓŻNIAMY 7 RODZAJÓW TRYBÓW PRZETARGU: 1. Przetargi nieograniczone; 2
NOWE ZASADY WNOSZENIE ŚRODKÓW OCHRONY PRAWNEJ
Prowadzący: Hubert Nowak
1 Kontrola zamówień publicznych w mikroprojektach w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka Szkolenie.
Ośrodek Przetwarzania Informacji Warszawa
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Umowa ramowa - Nazwa UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU OBSZARÓW RYBACKICH.
Działanie 9.3 – wybór projektów do dofinansowania i co dalej?
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Wsparcie promocji i rozwoju markowych produktów wniosek o płatność w ramach Działania 5.5 RPO WK-P. Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko Pomorskiego.
Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.
Zlecenie i wybór wykonawcy
Umowy o dofinansowanie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata osie priorytetowe II-VII Urząd.
NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH
EWALUACJA PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH W RAMACH PODDZIAŁANIA
Kontrola projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCE NIERPAWIDŁOWOŚCI W TRAKCIE REALIZACJI PROJEKTÓW Kielce, 9 lipca 2007 r.
ROZLICZENIE JEDNORAZOWEJ DOTACJI NA ROZWÓJ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1Wrocław, 21 październik 2008 r. Umowa.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
FUNKCJONOWANIE 2011 – ROZLICZANIE maj 2011 r.. Wykorzystanie środków PROW Świętokrzyskie.
2009 Warszawa, 3 marca 2009 r. Zasady realizacji umów o dofinansowanie projektu w ramach Poddziałania PO KL ogólnopolskie projekty otwarte Sylwia.
Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Ostrołęka
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Najczęstsze naruszenia procedur i błędy w postępowaniach (wg taryfikatora) Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia.
Przygotowanie ogłoszenia o zamówieniu zgodnie z wymogami ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U.z 2004r. nr 19 poz.177 z późn.zm)
2009 Warszawa, 5 marca 2009 r. Zasady realizacji umów o dofinansowanie projektu w ramach Poddziałania PO KL projekty studiów podyplomowych Anna Broniarek.
2009 Warszawa, 27 lutego 2009 r. Zasady realizacji umów o dofinansowanie projektu w ramach Poddziałania PO KL ponadregionalne projekty zamknięte.
Nowelizacja ustawy i jej cele
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Spotkanie Informacyjno- konsultacyjne w zakresie rozliczania operacji w ramach działania Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW
Środki pochodzące ze źródeł zagranicznych w wydatkach publicznych w spojrzeniu regionalnych izb obrachunkowych Małgorzata Kern Naczelnik Wydziału Informacji,
KONTROLA PROJEKTÓW 1.4 NCBR.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt systemowy pn. Przedsiębiorczość szansą na rozwój regionu.
Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich SZKOLENIE w zakresie rozliczania projektów w ramach PROW
Rozliczanie operacji PROW Stęszew 6 listopada 2012r Ireneusz Witkowski.
PROCEDURA SKŁADANIA WNIOSKU O PŁATNOŚC Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO W RAMACH PROGRAMU INTERREG IIIA CZECHY - POLSKA USTROŃ - 28.X.2005.
Zamówienia Publiczne w kontekście realizowania projektów EFS Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zamówienia publiczne Szczecin 2009.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Najczęściej popełniane błędy przy udzielaniu zamówień publicznych
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Konkursy ogłaszane przez Dolnośląską.
Doświadczenia wynikające z kontroli projektów realizowanych w ramach Działania 6.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL) przeprowadzonych.
DBFO - Targówek m. st. Warszawa
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
1 Zamówienia udzielane w oparciu o zasadę konkurencyjności, ustawę Prawo zamówień publicznych, zasadę efektywnego zarządzania finansami – najczęstsze błędy.
01 Departament Wdrażania RPO Kwalifikowalność wydatków Departament Wdrażania RPO.
Zasady finansowania w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa, 16 czerwca.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zamówienia publiczne w PPLeader+
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego.
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach
ZAMÓWIENIA O WARTOŚCI od 50 TYS. ZŁ do 30 TYS. EURO
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Rozliczenie projektu.
M19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER
kontrola administracyjna projektów
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH Wałbrzych, 07.
WNIOSKI i REKOMENDACJE PŁYNĄCE Z WYNIKÓW KONTROLI PROJEKTÓW * * *
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zapis prezentacji:

Wyniki kontroli projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego przeprowadzonych przez Urzędy Kontroli Skarbowej w perspektywie finansowej Kielce, 26 stycznia 2010 r.

Od początku realizacji POKL, Wojewódzki Urząd Pracy przeprowadził 101 kontroli, z czego 13 postępowań zrealizowanych zostało w trybie doraźnym. Liczba kontroli w podziale na Poddziałania: kontroli, w tym 12 wizyt monitoringowych, kontroli, w tym 12 wizyt monitoringowych, kontroli, w tym 1 wizyta monitoringowa, kontroli, w tym 1 wizyta monitoringowa, kontroli, w tym 9 wizyt monitoringowych, kontroli, w tym 9 wizyt monitoringowych, kontroli, w tym 9 wizyt monitoringowych, kontroli, w tym 9 wizyt monitoringowych, kontroli, w tym 26 wizyt monitoringowych, kontroli, w tym 26 wizyt monitoringowych, kontroli, w tym 8 wizyt monitoringowych, kontroli, w tym 8 wizyt monitoringowych, kontrola kontrola.

Kontrola przedstawicieli Europejskiego Trybunału Obrachunkowego Obszary, na które należy zwrócić szczególną uwagę: zamówienia publiczne (kryteria oceny ofert, sposób udokumentowania oceny ofert, ogłoszenia itp.), zamówienia publiczne (kryteria oceny ofert, sposób udokumentowania oceny ofert, ogłoszenia itp.), zasady rekrutacji uczestników, zasady rekrutacji uczestników, powiązania osobowe pomiędzy uczestnikami projektu a przedsiębiorcami, u których realizowana jest forma wsparcia, powiązania osobowe pomiędzy uczestnikami projektu a przedsiębiorcami, u których realizowana jest forma wsparcia, polityka rachunkowości i księgowanie operacji finansowych (ślad rewizyjny). polityka rachunkowości i księgowanie operacji finansowych (ślad rewizyjny).

Instytucja Zarządzająca PO KL otrzymała od Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej notę sygnalizacyjną z kontroli wykonanej przez urzędy kontroli skarbowej u beneficjentów PO KL w okresie od 2007 r. do 2008 r. W wyniku w/w kontroli wykryto szereg uchybień w następujących obszarach: zachowanie ścieżki audytu, zachowanie ścieżki audytu, kwalifikowalność poniesionych wydatków, kwalifikowalność poniesionych wydatków, prawidłowość stosowania procedur zamówień publicznych, prawidłowość stosowania procedur zamówień publicznych, promocja projektu, promocja projektu, sprawozdawczość, sprawozdawczość, kontroli postępu rzeczowego projekt, kontroli postępu rzeczowego projekt, audyt zewnętrzny. audyt zewnętrzny.

Zachowanie ścieżki audytu nie prowadzenie lub też niewłaściwe prowadzenie wyodrębnionej ewidencji księgowej projektu, w szczególności: nie prowadzenie lub też niewłaściwe prowadzenie wyodrębnionej ewidencji księgowej projektu, w szczególności: - nieuwzględnienie w obowiązującym zakładowym planie kont wyodrębnionej ewidencji, mimo iż jednostka faktycznie prowadziła taką ewidencję, - brak dekretacji na dokumentach księgowych, mimo ich ujęcia w ewidencji księgowej projektu, - brak opisu dowodów poniesienia wydatków wskazującego na związek z realizowanym projektem, - brak posiadania wyodrębnionego rachunku bankowego do obsługi projektu, umożliwiającego identyfikacją płatności. niedochowanie obowiązku przechowywania dokumentacji księgowej będącej podstawą opracowania wniosku o płatność. niedochowanie obowiązku przechowywania dokumentacji księgowej będącej podstawą opracowania wniosku o płatność.

Kwalifikowalność poniesionych wydatków kwalifikowanie do udziału w projekcie uczestników projektu, którzy nie zostali przewidziani do wsparcia zgodnie z zapisami projektu/programu, kwalifikowanie do udziału w projekcie uczestników projektu, którzy nie zostali przewidziani do wsparcia zgodnie z zapisami projektu/programu, uwzględnianie w fakturach wystawianych przez wykonawców wydatków przez nich nieponiesionych, uwzględnianie w fakturach wystawianych przez wykonawców wydatków przez nich nieponiesionych, nieprawidłowe wykorzystanie środków przyznanych na podjęcie działalności gospodarczej, nieprawidłowe wykorzystanie środków przyznanych na podjęcie działalności gospodarczej, poniesienie wydatku w kwocie większej od ustalonej w umowie, poniesienie wydatku w kwocie większej od ustalonej w umowie, ujęcie kar umownych w wydatkach kwalifikowalnych, ujęcie kar umownych w wydatkach kwalifikowalnych,

Prawidłowość stosowania procedur zamówień publicznych zamieszczanie w SIWZ zapisów dotyczących możliwości prowadzenia negocjacji pomiędzy zamawiającym a wykonawcą dotyczących złożonej oferty, zamieszczanie w SIWZ zapisów dotyczących możliwości prowadzenia negocjacji pomiędzy zamawiającym a wykonawcą dotyczących złożonej oferty, niezamieszczanie w SIWZ określenia kodu ze Wspólnego Słownika Zamówień (naruszenie art.36 ust.1 w związku z art. 30 ust. 7), niezamieszczanie w SIWZ określenia kodu ze Wspólnego Słownika Zamówień (naruszenie art.36 ust.1 w związku z art. 30 ust. 7), niepoinformowanie w formie pisemnej wykonawcy, który wygrał protest o wynikach postępowania w przetargu nieograniczonym o wartości zamówienia przekraczającej kwotę euro (naruszenie art. 9 ust. 1 w związku z art. 92), niepoinformowanie w formie pisemnej wykonawcy, który wygrał protest o wynikach postępowania w przetargu nieograniczonym o wartości zamówienia przekraczającej kwotę euro (naruszenie art. 9 ust. 1 w związku z art. 92), niezamieszczanie w ogłoszeniu o zamówieniu kryteriów oceny ofert (niezgodne z treścią art. 41 pkt 9), niezamieszczanie w ogłoszeniu o zamówieniu kryteriów oceny ofert (niezgodne z treścią art. 41 pkt 9),

Prawidłowość stosowania procedur zamówień publicznych – cd. wyznaczenie terminu składania ofert krótszego niż 7 dni od dnia zamieszczenia ogłoszenia o przetargu w BZP (art.43 ust.1), wyznaczenie terminu składania ofert krótszego niż 7 dni od dnia zamieszczenia ogłoszenia o przetargu w BZP (art.43 ust.1), niezłożenie przez członków komisji przetargowych pisemnych oświadczeń z art.17 ust.1 i 2, niezłożenie przez członków komisji przetargowych pisemnych oświadczeń z art.17 ust.1 i 2, nieżądanie od wykonawców uczestniczących w postępowaniu aktualnej informacji z KRK albo równoważnego zaświadczenia właściwego organu sądowego lub administracyjnego z kraju pochodzenia wykonawcy w zakresie określonym w art.24 ust. 1 pkt 4-8 ustawy - wystawionych nie wcześniej niż 6 m-cy przed upływem terminu składania ofert, nieżądanie od wykonawców uczestniczących w postępowaniu aktualnej informacji z KRK albo równoważnego zaświadczenia właściwego organu sądowego lub administracyjnego z kraju pochodzenia wykonawcy w zakresie określonym w art.24 ust. 1 pkt 4-8 ustawy - wystawionych nie wcześniej niż 6 m-cy przed upływem terminu składania ofert,

Prawidłowość stosowania procedur zamówień publicznych – cd. niepoinformowanie Prezesa UZP o wyborze oferty za pomocą formularza umieszczonego na stronie internetowej urzędu oraz nieprzekazanie ogłoszenia o udzieleniu zamówienia Prezesowi Urzędu, do czego są zobowiązani przy zamówieniu o wartości szacunkowej powyżej równowartości kwoty 60 tys. EUR; niepoinformowanie Prezesa UZP o wyborze oferty za pomocą formularza umieszczonego na stronie internetowej urzędu oraz nieprzekazanie ogłoszenia o udzieleniu zamówienia Prezesowi Urzędu, do czego są zobowiązani przy zamówieniu o wartości szacunkowej powyżej równowartości kwoty 60 tys. EUR; nieprzekazanie ogłoszenia o udzieleniu zamówienia Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich oraz Prezesowi UZP do czego zamawiający są zobowiązani przy zamówieniu o wartości szacunkowej powyżej równowartości kwoty euro; nieprzekazanie ogłoszenia o udzieleniu zamówienia Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich oraz Prezesowi UZP do czego zamawiający są zobowiązani przy zamówieniu o wartości szacunkowej powyżej równowartości kwoty euro; wskazywanie złych podstaw prawnych i faktycznych w uzasadnieniu odrzucenia oferty; wskazywanie złych podstaw prawnych i faktycznych w uzasadnieniu odrzucenia oferty;

Prawidłowość stosowania procedur zamówień publicznych – cd. zawarcie umowy w sprawie udzielenia zamówienia publicznego przed upływem 7 dni zawarcie umowy w sprawie udzielenia zamówienia publicznego przed upływem 7 dni niezachowanie zasad uczciwej konkurencji niezachowanie zasad uczciwej konkurencji niezgodna kwota szacunkowej wartości zamówienia niezgodna kwota szacunkowej wartości zamówienia uchybienia w dokumentacji przetargowej: uchybienia w dokumentacji przetargowej: rozbieżne daty złożenia ofert w SIWZ i zaproszeniu, rozbieżne daty złożenia ofert w SIWZ i zaproszeniu, nieprawidłowo wypełnione protokoły dokumentujące postępowanie, nieprawidłowo wypełnione protokoły dokumentujące postępowanie,

Promocja projektu brak logo POKL i Unii na teczkach osobowych uczestników realizowanego projektu, brak logo POKL i Unii na teczkach osobowych uczestników realizowanego projektu, brak logo EFS wydawanych po ukończeniu kursu dyplomów/certyfikatów/zaświadczeń, brak logo EFS wydawanych po ukończeniu kursu dyplomów/certyfikatów/zaświadczeń, brak informacji o współfinansowaniu kursów ze środków EFS. W SIWZ dotyczących organizacji szkoleń finansowanych z EFS nie zamieszczano informacji na temat obowiązku oznakowania sal wykładowych logo EFS przez instytucję prowadzącą szkolenie, brak informacji o współfinansowaniu kursów ze środków EFS. W SIWZ dotyczących organizacji szkoleń finansowanych z EFS nie zamieszczano informacji na temat obowiązku oznakowania sal wykładowych logo EFS przez instytucję prowadzącą szkolenie,

Promocja projektu – cd. nieoznaczanie wszystkich dokumentów związanych z projektem logo EFS, w tym także zaświadczeń wydawanych uczestnikom projektu, nieoznaczanie wszystkich dokumentów związanych z projektem logo EFS, w tym także zaświadczeń wydawanych uczestnikom projektu, brak logo EFS na części wyposażenia zakupionego w ramach projektu, brak logo EFS na części wyposażenia zakupionego w ramach projektu, brak logo EFS na dokumentach dotyczących przetargu nieograniczonego, oraz zamówienia z wolnej ręki, brak logo EFS na dokumentach dotyczących przetargu nieograniczonego, oraz zamówienia z wolnej ręki, brak należytego wypełnienia obowiązków w zakresie promocji i informacji nałożonych postanowieniami umowy, brak należytego wypełnienia obowiązków w zakresie promocji i informacji nałożonych postanowieniami umowy,

Promocja projektu – cd. nieoznaczanie przez beneficjenta materiałów promocyjnych stosownymi oznaczeniami w zakresie informacji i promocji realizowanego projektu, nieoznaczanie przez beneficjenta materiałów promocyjnych stosownymi oznaczeniami w zakresie informacji i promocji realizowanego projektu, niezamieszczanie w ogłoszeniach wypełnionych według wzoru określonego w Rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2004 r. w sprawie wzorów ogłoszeń przekazywanych Prezesowi UZP oraz Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich informacji, iż zamówienia dotyczą projektów finansowanych ze środków UE. niezamieszczanie w ogłoszeniach wypełnionych według wzoru określonego w Rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2004 r. w sprawie wzorów ogłoszeń przekazywanych Prezesowi UZP oraz Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich informacji, iż zamówienia dotyczą projektów finansowanych ze środków UE.

Kontrola postępu rzeczowego projektu rozbieżności pomiędzy informacjami zawartymi w sprawozdaniach (część rzeczowa wniosku o płatność) dotyczącymi postępu finansowego projektu, a danymi zawartymi we wnioskach o płatność, rozbieżności pomiędzy informacjami zawartymi w sprawozdaniach (część rzeczowa wniosku o płatność) dotyczącymi postępu finansowego projektu, a danymi zawartymi we wnioskach o płatność, nieprawidłowe wypełnienie formularza elektronicznego PEFS, nieprawidłowe wypełnienie formularza elektronicznego PEFS, błędnie wykazana ilość osób które rozpoczęły, kontynuowały lub przerwały udział w projekcie. błędnie wykazana ilość osób które rozpoczęły, kontynuowały lub przerwały udział w projekcie.

Realizacja projektów w roku 2010 – istotne zmiany możliwość odmowy kwalifikowania całości lub części kosztów zadania zarządzanie projektem (m.in. celowość, zasadność, racjonalność kosztów), możliwość odmowy kwalifikowania całości lub części kosztów zadania zarządzanie projektem (m.in. celowość, zasadność, racjonalność kosztów), możliwość zawarcia umowy w ramach zasady konkurencyjności bez konieczności ponownego stosowania (strona internetowa oraz siedziba firmy). możliwość zawarcia umowy w ramach zasady konkurencyjności bez konieczności ponownego stosowania (strona internetowa oraz siedziba firmy).

Dziękuję za uwagę