Janina Grzecznowska Gorzów Wlkp. marzec 2013.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konstruowanie programu nauczania
Advertisements

ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
ocenianie, które pomaga się uczyć
Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
KOWEZiU ul. Spartańska 1B Warszawa
Modelowa wioska – uczenie się od innych poprzez słuchanie i obserwację
Warszawa, stycznia 2012r. Trzy główne zasady efektywnego doskonalenia nauczycieli Jacek Strzemieczny Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Nadzór pedagogiczny nad szkoleniem zawodowym
Działania realizowane w ramach projektu „Matura z matematyki”
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Człowiek – najlepsza inwestycja Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Praca metodą projektu edukacyjnego
ocenianie, które pomaga się uczyć
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
KLASA OBYWATELSKA Z POSZERZONYM JĘZYKIEM ANGIELSKIM SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI ROK SZKOLNY 2011/2012.
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Ocenianie kształtujące
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Ocenianie Kształtujące
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł NR 94 W WARSZAWIE. SUKCES NA MIARĘ MOŻLIWOŚCI I POTRZEB KAŻDEGO UCZNIA BEZPIECZNA I ŻYCZLIWA SZKOŁA.
Ewaluacja 2011/2012 semestr II Profil szkoły.
„Sześcioletni uczeń – motywacja do działania”
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Obserwacja wybranych uczniów
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
W roku szkolnym podjęliśmy działania, których celem było poprawienie funkcjonowania szkoły. Aby pozyskać potrzebne informacje : - Zwróciliśmy.
Dobre Praktyki OK.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie ZGODNOŚĆ REALIZACJI WYBRANYCH OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH Z RAMOWYMI PLANAMI NAUCZANIA.
Dobre praktyki TIK. Dla kogo program? Program skierowany jest do wszystkich tych nauczycieli, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą.
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
Sieć Sieć Mam takie marzenie… dr Danuta Elsner. Cele wykładu Przedstawienie: Wizji całościowego obrazu reformy systemu doskonalenia nauczycieli. Sieci,
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
Co to jest spacer edukacyjny?
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Edycja 2012/2013 w Szkole Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Konarzewie J. Liszkowska- koordynator.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Szkoła Podstawowa nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
DEBATA SZKOLNA 20 grudnia 2010 Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Piszu.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Praca metodą projektu edukacyjnego
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Obserwacja wybranych uczniów
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Co chcieliśmy osiągnąć?
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Janina Grzecznowska Gorzów Wlkp. marzec 2013

Szkoła dawniej i dzisiaj 1945 - 2013 W roku szkolnym 2012/2013 462 uczniów. W 2 typach szkół kształcenie odbywa się w następujących zawodach: Technikum: - technik mechanik, - technik logistyk, - technik spedytor,  Zasadnicza Szkoła Zawodowa: - mechanik monter maszyn i rządzeń, - mechanik pojazdów samochodowych. Kadra: 61 osób w tym 48 nauczycieli.

od jednego kroku” Konfucjusz „Podróż tysiąca mil zaczyna się od jednego kroku” Konfucjusz OBSERWACJE KOLEŻEŃSKIE  OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE  NAUCZYCIELSKA AKADEMIA INTERNETOWA N@I

OBSERWACJE KOLEŻEŃSKIE SĄ OK WSTĘP DO OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO CEL PROJEKTU: podniesienie efektów kształcenia poprzez wprowadzenie oceniania kształtującego. Cele obserwacyjne. Nauczyciele: będą doskonalić współpracę, wzbogacą swój warsztat pracy, lepiej będą organizować jednostkę lekcyjną, będą stosować elementy oceniania kształtującego.

PRZYJĘTE KRYTERIA SUKCESU Nauczyciele: ilość obserwacje koleżeńskie nie zmaleje, będą przedstawiać cele lekcji i kryteria sukcesu oraz sprawdzać czy zostały osiągnięte, 3.będą doskonalić umiejętność udzielania informacji zwrotnej,

PRZYJĘTE KRYTERIA SUKCESU UCZNIOWIE: będą znali cele lekcji i będą je osiągali, będą wiedzieli czego i po co się uczą, W szkole poprawią się relacje uczeń – nauczyciel. 

OBSERWACJE KOLEŻEŃSKIE SĄ OK WSTĘP DO OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO SPOSÓB MONITOROWANIA: udział w spotkaniach zespołu nauczycieli wprowadzających obserwacje koleżeńskie, analiza dokumentacji zespołu uczestniczącego w zmianie, obserwacje zajęć prowadzonych przez nauczycieli, analiza wyników ankiet.

Edukacja potrzebuje szkół, w których dyrektorzy i nauczyciele chcą się rozwijać, stosować nowe metody nauczania i są świadomi swojego znaczenia dla szkoły i uczniów. Obserwacje koleżeńskie są czymś więcej niż inwestycją w pojedynczego nauczyciela i jego warsztat pracy. Entuzjaści OK obserwacji wierzą, że edukacja może być lepsza.

Z czego korzystali nauczyciele Podczas lekcji nauczyciele korzystali z patyczków z imionami uczniów, dzięki którym wybierali uczniów do odpowiedzi. Korzystali też z metodników lub z samodzielnie wykonanych przez siebie narzędzi używanych w ocenianiu kształtującym.

Z czego korzystali nauczyciele Światła – trzy kartki w kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym lub buźki Uczniowie wystawiają odpowiedni kolor w celu poinformowania nauczyciela: zielony – daję sobie świetnie radę, wszystko rozumiem żółty – mam pewne wątpliwości czerwony – nic nie rozumiem Z czego korzystali nauczyciele

Z czego korzystali nauczyciele harmonogramy, arkusze obserwacji materiały pomocnicze i fachowa literatura

Co się udało Poprawa efektywności nauczania poprzez formułowanie celów w języku zrozumiałym dla ucznia oraz podawanie kryteriów sukcesu. Uczniowie wiedzą czego i po co się uczą. Lekcje zostały wystandaryzowane co wprowadza harmonię w przekazywaniu wiedzy na różnych zajęciach. Poprawiły się relacje kadry z uczniami. Wszyscy nauczyciele uczestniczą w projekcie i stosują elementy oceniania kształtującego.

OBSERWACJE KOLEŻEŃSKIE 2012 – 2013 Co działa dziś ? OBSERWACJE KOLEŻEŃSKIE 2012 – 2013  wdrażanie elementów oceniania kształtującego – cele, kryteria sukcesu, informacja zwrotna,  obserwacje lekcji w parach,  szkolenia nauczycieli w Nauczycielskiej Akademii Internetowej N@I WSPÓŁPRACA ZE SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ NR 15 w Gorzowie Wlkp.  wspólne spacery obserwacyjne,  wspólne doskonalenie informacji zwrotnej (po obejrzeniu sfilmowanej lekcji), .

Czego się nauczyłam? Stanowisko dyrektora szkoły nie predysponuje samoistnie do miana lidera, Delegowanie kompetencji i uwolnienie większej samodzielności nauczycieli powoduje pełną identyfikację zespołu z przyjętymi celami oraz większe poczucie odpowiedzialności za uzyskane efekty, Dobre przygotowanie zmiany połączone z entuzjazmem, determinacją i konsekwencją dają rewelacyjne efekty.

PLANOWANIE ZMIANY „OBSERWACJE KOLEŻEŃSKIE SĄ OK.” 1. Zapoznanie Rady Pedagogicznej z koncepcją zmiany. 2. Wyłonienie grupy entuzjastów zmiany. 3. Przydzielenie par do obserwacji. 4. Ustalenie harmonogramu obserwacji przez nauczycieli. 5. Opracowanie arkusza obserwacji wspólnie z nauczycielami. 6. Obserwacje koleżeńskie. 7. Monitorowanie obserwacji. 8. Opracowanie wniosków do dalszej pracy.

Chyba żaden z dyrektorów czy też inaczej mówiąc liderów zespołu nie może powiedzieć, że w procesie przywództwa osiąga same sukcesy, a praca żadnej szkoły nie jest wolna od błędów. Świadomość tego faktu daje motywację do zmiany.

PROPOZYCJA UTWORZENIA LOKALNYCH SIECI SZKÓŁ UCZĄCYCH SIĘ REKOMENDACJA PROPOZYCJA UTWORZENIA LOKALNYCH SIECI SZKÓŁ UCZĄCYCH SIĘ

Dziękuję za uwagę Janina Grzecznowska Dyrektor Zespołu Szkół Mechanicznych 66-400 Gorzów Wielkopolski ul. Dąbrowskiego 32 zsm@edu.gorzow.pl www.zsm.edu.gorzow.pl