WYCHOWANIE FIZYCZNE A KONDYCJA ZDROWOTNA UCZNIA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Advertisements

NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA - WYCHOWANIE FIZYCZNE -
Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
Oferta zajęć sportowych w Szkole Podstawowej Nr 10
Studia stacjonarne i niestacjonarne
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
I SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Oferta zajęć sportowych w Gimnazjum Nr 7
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Priorytet 2 Podlaskiego Kuratora Oświaty
PROGRAMU ROZWOJU KULTURY FIZYCZNEJ NA TERENIE GMINY KIWITY PROJEKT.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Nowy model realizacji wychowania fizycznego
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
ZAJĘCIA SPORTOWE KLASY I-III
Klasa rekreacyjno- zdrowotna w IV LO Ta klasa jest dla Ciebie jeśli: -lubisz sport i rekreację, -chcesz organizować imprezy sportowo- rekreacyjne , -chcesz.
SPORT DZIECI I MŁODZIEŻY
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Międzyszkolne ośrodki korekcji wad postawy ciała
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Realizacja czwartej godziny wychowania fizycznego w szkołach podstawowych województwa dolnośląskiego.
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
Rok szkoły w ruchu - Ćwiczyć każdy może. Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich.
SKS – piłka siatkowa Autor programu: mgr Hubert Krawiec
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 14 w Opolu jest mocno zaangażowana w procesie edukacji zdrowotnej i w związku z powyższym przeprowadzone zostały liczne.
Rok szkoły w ruchu - „Ćwiczyć każdy może”
Propozycje tematów prac magisterskich
Podsumowanie realizacji Ogólnopolskiej Akcji Ministra Edukacji Narodowej Ćwiczyć każdy może organizowanej w ramach Roku Szkoły w Ruchu Szkoła Podstawowa.
Ogólnopolska Akcja Ministra Edukacji Narodowej Ćwiczyć każdy może Szkoła Podstawowa Nr 88 Im. Poznańskich Koziołków w Poznaniu Aktywności dzieci z: Oddziału.
ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF?
REALIZOWANEGO OD 2013 DO 2015 ROKU Szkoła Promująca Zdrowie dąży do osiągnięcia celów i realizuje zadania określone w podstawach programowych kształcenia.
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
ROLA SZKOŁY W PROFILAKTYCE OTYŁOŚCI
Szkoła Promująca Zdrowie
Oferta edukacyjna dla nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie SP i G na rok szkolny /201 5.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
„Łączy nas piłka” Innowacja pedagogiczna w zakresie edukacji wczesnoszkolnej Opracowanie: Jadwiga Kmita Małgorzata Magiera Ewelina Klimek-Kupiec Współpraca.
Sportowy Okrągły Stół – debata na temat udoskonalania zajęć sportowych w szkole 12 listopada 2015.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Alternatywne formy realizacji czwartej godziny wychowania fizycznego na przykładzie Gimnazjum nr 3 im. Podróżników i Odkrywców Polskich w Oleśnicy Syców,
Debata na temat wychowania fizycznego w szkole.  Program „Wf z klasą”  Co to jest wf?  Zalety i wady naszych lekcji  Oczekiwania uczniów – propozycje.
W YCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE NSP Nasza Szkoła im. J. Korczaka.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Rok szkolny 2014/2015. Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły o oddział sportowy w klasie IV.
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
Doradztwo zawodowe w szkołach
Wychowanie do życia w rodzinie
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
KLASA SPORTOWA ROK SZKOLNY 2018/2019 IV SP w DYWITACH.
Zapis prezentacji:

WYCHOWANIE FIZYCZNE A KONDYCJA ZDROWOTNA UCZNIA III GLIWICKIE FORUM OŚWIATOWE WYCHOWANIE FIZYCZNE A KONDYCJA ZDROWOTNA UCZNIA

Wychowanie fizyczne jest zespołem działań prowadzącym nie tylko do kształtowania ciała i zachowania zdrowia, ale także do wyrabiania nawyków świadomego uczestnictwa w szeroko rozumianej kulturze fizycznej przez całe życie. Nawyki te najlepiej i najłatwiej rozpocząć kształtować już w okresie szkolnym.

Czy szkolne wychowanie fizyczne w obecnym kształcie spełnia postawione przed nim cele i pokładane w nim nadzieje?

Badania przeprowadzone w Polsce pod patronatem Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) a przedstawione w 1988 r w Raciborzu na konferencji zorganizowanej przez Polskie Towarzystwo Nauk Kultury Fizycznej wykazały m.in.: małą efektywność zajęć wychowania fizycznego niedostatki szkolnej i pozaszkolnej bazy sportowej preferowanie w szkole jedynie uczniów najsprawniejszych niewydolny system oceny osiągnięć uczniów mało atrakcyjne i o niskiej intensywności zajęcia ruchowe złe przygotowanie nauczycieli wf oraz ich dobór na zasadzie selekcji negatywnej

W 1996 r w Narodowym Programie Zdrowia zapisano „Społeczeństwo polskie cechuje niska aktywność fizyczna. Zaledwie 40 procent dzieci i młodzieży i mniej niż 10% dorosłych uprawia różne formy ruchu o obciążeniu wysiłkowym zaspakajającym podstawowe potrzeby fizjologiczne organizmu”.

Strategia we współczesnym wychowaniu fizycznym to STRATEGIA WSPIERANIA Strategia we współczesnym wychowaniu fizycznym to STRATEGIA WSPIERANIA. Nauczyciel ma być przewodnikiem, organizatorem i kierownikiem pracy ucznia a nie nadawcą informacji, instrukcji, przepisów, ocen. Należy lekcje uatrakcyjniać, stawiać ucznia w różnych sytuacjach, aplikować intensywny ruch,wplatać elementy współzawodnictwa, wprowadzać dużo sprzętu, przyborów, wplatać rytm i muzykę.

Co na ten temat mają do powiedzenia uczniowie gliwickich szkół ?

Ankieta przeprowadzona wśród 275 uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych wykazała, że: 74 % uczniów lubi lekcje wf 18% lekcje są im obojętne 8% nie lubi lekcji wf zajęcia wf są ciekawe i sprawiają uczniom radość zawsze – 28 % rzadko – 22% często – 47% nigdy 3%

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU  z dnia 12 lutego 2002 z późn. zm.   w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół

WYCHOWANIE FIZYCZNE –Szkoła Podstawowa  Cele edukacyjne   1.   Wspomaganie harmonijnego rozwoju psychofizycznego uczniów. 2.   Rozwijanie i doskonalenie sprawności ruchowej i tężyzny fizycznej uczniów. 3.   Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne i innych. Zadania szkoły 1.   Stymulowanie i umożliwianie uczniom podejmowania aktywności ruchowej i wyrażania własnych przeżyć w zabawach, grach, tańcach. 2.   Tworzenie warunków do doskonalenia sprawności i kondycji fizycznej. 3.   Zapoznawanie uczniów z podstawowymi formami rekreacji, turystyki oraz z podstawowymi zasadami uprawiania wybranych przez uczniów dyscyplin sportowych. 4.   Dokonywanie oceny postawy ciała i poziomu sprawności ucznia wraz z monitorowaniem rozwoju psychomotorycznego. Treści nauczania 1.   Ćwiczenia kształtujące postawę ciała oraz stymulujące rozwój układów: ruchowego, oddechowego, krążeniowego, nerwowego. 2.   Formy ruchu stwarzające możliwości doskonalenia koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz wzmocnienia kondycji fizycznej. 3.   Ćwiczenia zwinnościowo-akrobatyczne oraz skoki. 4.   Podstawowe elementy techniki i taktyki gier zespołowych, konkurencji lekkoatletycznych, gier rekreacyjnych, tańców, pływania oraz wybranych sportów zimowych. 5.   Ćwiczenia i zabawy według inwencji uczniów uwzględniające zasady współdziałania, respektowania przepisów, zasad i ustaleń. 6.   Przepisy i zasady organizacji zajęć ruchowych uwzględniające troskę o zdrowie. 7.   Badanie i ocena rozwoju oraz sprawności funkcjonowania organizmu. 8.   Zasady sportowego współzawodnictwa. 9.   Propozycje spędzania czasu wolnego z wykorzystaniem gier, zabaw, form turystycznych i sportowych. Osiągnięcia Organizowanie i uczestniczenie w rekreacji, turystyce, zawodach sportowych z przestrzeganiem obowiązujących zasad (zasada "czystej gry" w sporcie ).

WYCHOWANIE FIZYCZNE - Gimnazjum   Cele edukacyjne 1.   Znajomość zasad racjonalnej troski o zdrowie i sprawność fizyczną, uwarunkowanych systematycznym uprawianiem różnych form aktywności sportowej, rekreacyjnej i turystycznej. 2.   Kształtowanie postaw moralnych i społecznych poprzez wartości odnajdywane w sporcie, rekreacji i turystyce, w szczególności wytrwałość, systematyczność, odpowiedzialność, samodyscyplina, równość szans, szacunek dla przeciwnika, "czysta gra", umiejętność właściwego zachowania się w sytuacji zwycięstwa i porażki. 3.   Motywacja do podejmowania samodzielnych działań na rzecz harmonijnego rozwoju fizycznego, ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnych właściwości morfologicznych i funkcjonalnych. Zadania szkoły 1.   Uzupełnienie i utrwalenie wiedzy uczniów niezbędnej dla podejmowania świadomej, systematycznej aktywności fizycznej jako warunku zdrowego stylu życia i racjonalnej troski o witalną gotowość organizmu do przeciwstawiania się negatywnym skutkom cywilizacji. 2.   Wdrażanie do samodzielnych działań na rzecz harmonijnego rozwoju fizycznego oraz dbałości o należyty poziom sprawności fizycznej. 3.   Przygotowanie uczniów do roli organizatora i aktywnego uczestnika różnorodnych form aktywności fizycznej oraz odbiorcy (kibica) widowisk sportowych. 4.   Organizowanie różnorodnych zajęć z zakresu "sportów całego życia" ze szczególnym zwróceniem uwagi na formy aktywności ruchowej najbardziej odpowiednie dla rodzinnego uprawiania sportu. Treści nauczania 1.   Ćwiczenia wzmacniające muskulaturę i stymulujące funkcjonowanie układu krążenia. 2.   Ćwiczenia z obciążeniem na odpowiednich dystansach z wykorzystaniem przyrządów i przyborów w celu podniesienia poziomu sprawności fizycznej. 3.   Ćwiczenia doskonalące ruchowe umiejętności utylitarne i rekreacyjno-sportowe. 4.   Sędziowanie w wybranych dyscyplinach sportowych. 5.   Zajęcia i imprezy sportowe. 6.   Zajęcia i imprezy turystyczne i rekreacyjne. 7.   Ćwiczenia relaksacyjne na rzecz zachowania zdrowia fizycznego i psychicznego. 8.   Samokontrola i samoocena rozwoju fizycznego, sprawności i umiejętności ruchowych. 9.   Historia sportu i olimpizmu. Osiągnięcia 1.   Samoocena możliwości i potrzeb ruchowych na podstawie pomiaru podstawowych właściwości somatycznych i fizjologicznych. 2.   Umiejętne stosowanie ćwiczeń kształtujących prawidłową postawę ciała oraz sprawność fizyczną i ruchową. 3.   Organizowanie i aktywne uczestnictwo w indywidualnych i zespołowych formach aktywności sportowej, rekreacyjnej i turystycznej. 4.   Stosowanie różnorodnych form relaksacji po pracy umysłowej i fizycznej. 5.   Przyjęcie odpowiedzialności za zdrowie własne i innych.

Czy zajęcia wychowania fizycznego motywują Cię do podnoszenia swojej sprawności fizycznej? ogółem : tak – 48% SP –56% GM – 45 % GCE –43 % raczej tak – 36 % raczej nie – 11 % nie – 5% 84 %

Co 4 uczeń w Polsce wykazuje odchylenia od normalnego stanu zdrowia. Plagą stają się wady postaw ciała, otyłość, frustracje, nerwice. Dość powszechnym jest alkoholizm, palenie tytoniu, narkomania.

? Czy wychowanie fizyczne zajmuje należne mu miejsce wśród pozostałych zajęć edukacyjnych?

? Czy nauczyciel wychowania fizycznego jest prawdziwym wychowawcą młodzieży, animatorem sportu szkolnego i przewodnikiem w wychowaniu fizycznym naszych uczniów ?

„Wychowanie fizyczne jest troską psychiki o ciało” prof. Tatarkiewicz