Określanie liczby punktów ECTS Sposoby wyznaczania sumarycznych wskaźników ilościowych charakteryzujących program
Liczba pkt ECTS przypisana do danego przedmiotu - nakład pracy przeciętnego studenta związany z uzyskaniem założonych dla tego przedmiotu efektów kształcenia, Obowiązujące standardy europejskie - 1 pkt ECTS stanowi godzin nakładu pracy studenta, Liczba godzin pracy studenta wymaganych do osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia - godziny kontaktowe (z nauczycielem akademickim) oraz samokształcenie / dodatkowy nakład pracy ( poza uczelnią), wskazane jest, aby szacowanie nakładu pracy studenta odbywało się z udziałem studentów ( ankiety), Określanie liczby pkt ECTS
Bilans nakładu pracy studenta - przykład WYKŁAD30 GODZ LABORATORIUM45 GODZ PRZYGOTOWANIE DO ĆW. LAB.28 GODZ DOKOŃCZENIE SPRAWOZDANIA28 GODZ KONSULTACJE5 GODZ PRZYGOTOW. DO EGZ. I EGZAMIN = 18 GODZ –SUMA GODZIN – 154 – 6 PKT ECTS, –liczba pkt ECTS w ramach zajęć wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich – = 83 godz. – 3 pkt ECTS, –liczba pkt ECTS w ramach zajęć o charakterze praktycznym – = 106 godz. – 4 pkt ECTS,
1. Łączna liczba pkt ECTS, którą student musi uzyskać na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich i studentów. suma wartości analogicznych wskaźników określonych dla przedmiotów ( modułów) składających się na ten program. 2. Łączna liczba pkt ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć z zakresu nauk podstawowych, do których odnoszą się efekty kształcenia dla określonego kierunku, poziomu i profilu. wskazówka- dotychczasowe standardy i określona grupa treści podstawowych wraz z punktami ECTS WYZNACZANIE SUMARYCZNYCH WSKAŹNIKÓW ILOŚCIOWYCH CHARAKTERYZUJĄCYCH PROGRAM Rozporządzenie w sprawie warunków prowadzenia studiów ( par.5 ust 1 pkt 6-10 )
WYZNACZANIE SUMARYCZNYCH WSKAŹNIKÓW ILOŚCIOWYCH CHARAKTERYZUJĄCYCH PROGRAM – c.d. 3. Łączna liczba pkt ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć o charakterze praktycznym, w tym laboratoryjnych i projektowych. suma wartości analogicznych wskaźników określonych dla przedmiotów (modułów) składających się na dany program. 4. Minimalna liczba pkt ECTS, którą student musi uzyskać realizując moduły kształcenia oferowane w formie zajęć ogólnouczelnianych lub na innym kierunku studiów. zestaw przedmiotów swobodnego wyboru zawierającego przedmioty spoza kierunku i przedmioty ogólnouczelniane
WYZNACZANIE SUMARYCZNYCH WSKAŹNIKÓW ILOŚCIOWYCH CHARAKTERYZUJĄCYCH PROGRAM- c.d. 5. Minimalna liczba pkt ECTS, którą student musi zdobyć na zajęciach z wychowania fizycznego. Możliwe rozwiązania ( wskazane przez ekspertów bolońskich): -punkty dodatkowe w ramach studiów stacjonarnych, -uznanie nieformalnej ścieżki osiągnięcia efektów kształcenia przez studentów studiów niestacjonarnych, - uznanie efektów kształcenia w ramach innych przedmiotów
KIERUNEK PRZYPISANY DO WIĘCEJ NIŻ JEDNEGO OBSZARU KSZTAŁCENIA Procentowy udział liczby pkt ECTS dla każdego z obszarów kształcenia w łącznej liczbie pkt ECTS 1.Pierwszy sposób określenie przez osoby odpowiedzialne za przedmioty (moduły) związku efektów kształcenia określonych dla danego przedmiotu (modułu) z poszczególnymi obszarami i określenie liczby pkt ECTS w ramach tych obszarów, 2.Drugi sposób heurystyczna metoda opracowana przez Prof. Andrzeja Kraśniewskiego z wykorzystaniem: - tabeli odniesień efektów kierunkowych do obszarowych, - matrycy efektów kształcenia
Tabela odniesień kierunkowych efektów kształcenia do efektów obszarowych Symbol efektu kształcenia określonego dla programu kształcenia Opis efektu kształcenia określonego dla programu kształcenia Odniesienie do obszarowych efektów kształcenia Waga % efektu kierunkowego do zbioru efektów kształcenia dla obszaru 1(M) Waga % efektu kierunkowego do zbioru efektów kształcenia dla obszaru 2(S) Waga % efektu kierunkowego do zbioru efektów kształcenia dla obszaru 3(P) WIEDZA K1A_W01………………… M1A_W01 S1A_W04 P1A_W04 34%33% K1A_W02………………… ……………….. M1A_W02 S1A_W03 50% …………………. UMIEJĘTNOŚCI K1A_U01……………….. ………………… M1A_U01 M1A_U02 100% K1A_U02………………… S1A_U02100% KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Matryca efektów kształcenia zorientowana na program kształcenia Efekty kształcenia dla programu kształcenia ( kierunkowe efekty) Moduły kształcenia/Przedmioty MK_1MK_2…MK_n Liczba punktów ECTS……. ECTS ……. ECTS ……. ECTS ……. ECTS WIEDZA K1A_W01: ……………………++ K1A_W02: ……………………+ ……………………………….. UMIEJĘTNOŚCI K1A_U01: ……………………++ K1A_U02: ……………………+++ ………………………………… KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1A_K01: ……………………+ K1A_K02: ……………………+ ………….. …………………… Liczba punktów ECTS związana z obszarem 1 (M) Liczba punktów ECTS związana z obszarem 2 (S) Liczba punktów ECTS związana z obszarem 3 (P)
Sekcja Jakości Kształcenia nr tel: