definicja projektu wg PMI (Process Management Institute) Projekt to tymczasowe przedsięwzięcie podejmowane w celu wytworzenia unikalnego wyrobu lub dostarczenia unikalnej usługi. Przez tymczasowość należy rozumieć więc, iż każdy projekt ma swój początek i koniec. Definicja ta wskazuje bezpośrednio na większość cech, jakimi powinien charakteryzować się każdy projekt: zorientowanie na cel, skoordynowane podejmowanie powiązanych ze sobą działań (złożoność), skończony czas trwania (projekty mają swój początek i koniec), wyjątkowość (niepowtarzalność).
Określenie stylu projektu zmierzającego ku klęsce Y. s. 67
Powody dla których projekty są na drodze do klęski Polityka, Polityka, Polityka Naiwne obietnice ze strony działu marketingu Naiwny optymizm młodości: „Zrobimy to podczas łykendu” Mentalność „komandosów” – prawdziwi programiści nie muszą spać Wzrost konkurencji powodowany globalizacją rynku lub pojawieniem się nowoczesnej technologii Silna presja spowodowana wprowadzeniem przez rząd nieoczekiwanych regulacji Nieoczekiwane i nieplanowane kryzysy
Określenie stopnia zaangażowania uczestników projektów Powody udziału w projektach które zmierzają do klęski Ryzyko jest duże, ale nagroda też (istnieje zapotrzebowanie na bohaterów) Syndrom Mount Everestu Przyjemność intensywnej współpracy z innymi zaangażowanymi ludźmi Młodzieńcza naiwność i optymizm Alternatywą jest bezrobocie Udział w projekcie będzie w przyszłości barany pod uwagę przy awansie Alternatywa jest bankructwo lub jakaś inna klęska Ucieczka od „normalnej” papierkowej roboty Zemsta
Gry negocjacyjne: Pomnóż przez 2 i cos dodaj Odwrotność mnożenia przez 2 Zgadnij jaka liczbę mam na myśli Dwukrotna połajanka (zastraszenie kierownika projektu) Hiszpańska inkwizycja (zebranie prezesów) Niska stawka (przetargowe oferty konkurentów) Mam cię (na tydzień przed terminem klient nie wycofa się,) Chińska tortura wodna (systematyczne małe opóźnienia) Dym i lustra (szacunki oparte na nowej, niejasnej metodzie szacowania) Ukryte zmienne albo pielęgnacja i jakość – można dostarczyć użytkownikowi nieskończona ilość oprogramowania pod warunkiem że nie musi ono działać i nie trzeba go będzie pielęgnować
Zasada 2 z 3. SZYBKO – DOBRZE - TANIO
Metoda Triage Zrobić koniecznie Powinno się zrobić Ewentualnie zrobić
Tworzenie przyzwoitych warunków pracy: Atak frontalny Tajemnica kreciej nory Prawa osadników Telepraca (kukły jako zjawy biurowe) Psia wachta Barykady i bufory (strażnik, flaga)
Najlepsze praktyki: Formalne zarządzanie ryzykiem Wzajemne koleżeńskie oceny, inspekcje i kontrole (świeże oko) Harmonogram i zarządzanie oparte na dokumentach (na podstawie doświadczeń wcześniejszych projektów, jeżeli takowe były podobne) Kamyki milowe (Milestones) i kamyki calowe Ogólnie dostępne informacje o projekcie postępach, terminach itd. Identyfikacja i eliminacja błędów w jak najwcześniejszej fazie projektu Odpowiedzialność zarządzających względem pracowników
Najgorsze praktyki Oczekiwanie skrócenia czasu o >10% od statystycznej normy dla podobnych projektów Wprowadzanie nowej technologii jako środka skrócenia czasu projektu Tolerowanie na ścieżce krytycznej zdarzeń, które nie są zależne od realizatorów projektu
Symptomy projektów na drodze do klęski Odchodzą główni członkowie zespołu „Współczynnik odwrotnej proporcjonalności Dilberta” Nadmiar wisielczego humoru Nowe nazwy projekty np. Projekt Titanic Złowieszcza cisza ze strony użytkowników i dyrekcji, którzy dawniej często dowiadywali się o projekt
Identyfikacja graczy politycznych związanych z projektem Właściciel Użytkownik Pośrednik (pełnomocnik) Akcjonariusz (zainteresowane osoby pośrednie) Mistrz