Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Wojskowa Akademia Techniczna, Wydział Cybernetyki

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Wojskowa Akademia Techniczna, Wydział Cybernetyki"— Zapis prezentacji:

1 Wojskowa Akademia Techniczna, Wydział Cybernetyki
II Konferencja Naukowa „BEHAWIORALIZM W TEORII I PRAKTYCE ZARZĄDZANIA WSPÓŁCZESNYMI ORGANIZACJAMI” Częstochowa, listopada 2016 roku Zarządzanie kompetencjami menedżerów projektów w oparciu o Polskie Wytyczne Kompetencji IPMA Dr inż. Stefan Rozmus PRINCE2 Registered Practitioner Certified Project Manager IPMA Level C Wojskowa Akademia Techniczna, Wydział Cybernetyki

2 Projekty – co je wyróżnia
PRINCE2 Projekt to organizacja tymczasowa, powołana w celu dostarczenia jednego lub więcej produktów biznesowych według uzgodnionego uzasadnienia biznesowego PMBOK Tymczasowość Unikalność Projekt (przedsięwzięcie) to tymczasowa działalność podejmowana w celu wytworzenia unikatowego wyrobu, dostarczenia unikatowej usługi bądź osiągnięcia unikatowego rezultatu Zmiany Wielofunkcyjność Niepewność IPMA Projekt (przedsięwzięcie) to unikatowy zestaw skoordynowanych działań ograniczony czasem i kosztami, mający na celu uzyskanie zbioru określonych uprzednio produktów (zakres spełniający cele projektu), zachowując przy tym normy jakości i wymagania

3 Zapotrzebowanie na menedżerów (kierowników) projektów
Oferty pracy Kierownik projektu …… Kierownik projektu IT ……… Menedżer zespołu projektów ……. Według cyklicznego raportu o stanie rynku pracy z roku 2014 (ManpowerGroup, 2014) Project manager …….

4 Obowiązki i wymagania - przykład
Kierownik projektu IT Zakres obowiązków: kierowanie projektami w obszarze tworzenia systemów IT, zarządzanie zakresem, czasem i budżetem projektowym, współpracę z klientem wewnętrznym oraz zewnętrznymi dostawcami, negocjowanie warunków umów i zakresu współpracy, koordynowanie i zarządzanie pracą zespołów projektowych (architekci, programiści, testerzy, analitycy, administratorzy), dzielenie się wiedzą i doświadczeniami z zespołem Dziedzina przedmiotowa, m.in.: metodyki wytwarzania SI, zapewnianie jakości oprogramowania, architektury SI, Zarządzanie usługami IT Parametry projektu

5 Obowiązki i wymagania - przykład
Kierownik projektu IT Oczekiwania wobec kandydatów: wykształcenie wyższe, preferowane kierunki nauk ścisłych lub ekonomicznych, doświadczenie w kierowaniu projektami IT potwierdzone skutecznie zakończonymi wdrożeniami, minimum 2 lata znajomość/certyfikacja jednej z metodyk zarządzania projektami (PMP, CAPM, IPMA, PRINCE2, AgilePM), umiejętność zarządzania i współpracy z ludźmi, zorientowanie na cel oraz odporność na stres, wysoko rozwinięte umiejętności interpersonalne, komunikacyjne i prezentacyjne, znajomość j. angielskiego na poziomie zaawansowanym. W rozumieniu IPMA „kompetencja to zasób wiedzy, postaw osobistych, umiejętności oraz odpowiedniego doświadczenia potrzebnych do skutecznego spełniania danej funkcji” Polskie Wytyczne Kompetencji IPMA, wer. 3.0

6 Oko kompetencji IPMA obszar kompetencji technicznych (20 elementów), opisujący podstawowe elementy kompetencji zarządzania projektami, obejmujący całość prac związanych z realizacją przedsięwzięcia i monitorowaniem stanu jego realizacji, obszar kompetencji behawioralnych (15 elementów), dotyczący relacji międzyludzkich pomiędzy różnymi osobami i grupami zarządzanymi w przedsięwzięciach, obszar kompetencji kontekstowych (11 elementów), dotyczący powiązań zespołu projektu w kontekście przedsięwzięcia oraz stałych struktur organizacyjnych

7 Elementy kompetencji technicznych
1.01 Sukces zarządzania projektem 1.02 Interesariusze 1.03 Wymagania i cele projektu 1.04 Ryzyko: zagrożenia i szanse 1.05 Jakość 1.06 Organizacja projektu 1.07 Praca zespołowa 1.08 Rozwiązywanie problemów 1.09 Struktury projektu 1.10 Zakres i produkty cząstkowe 1.11 Czas i etapy (fazy) projektu 1.12 Zasoby 1.13 Koszty i zasoby finansowe 1.14 Zamówienia i kontrakty 1.15 Zmiany 1.16 Kontrola i raporty 1.17 Informacje i dokumentacja 1.18 Komunikacja 1.19 Rozpoczynanie 1.20 Zamykanie

8 Elementy kompetencji behawioralnych
2.01 Przywództwo 2.02 Zaangażowanie i motywacja 2.03 Samokontrola 2.04 Asertywność 2.05 Odprężanie 2.06 Otwartość 2.07 Kreatywność 2.08 Zorientowanie na wyniki 2.09 Sprawność 2.10 Konsultowanie 2.11 Negocjowanie 2.12 Konflikty i kryzysy 2.13 Wiarygodność 2.14 Docenianie wartości 2.15 Etyka

9 Elementy kompetencji kontekstowych
3.01 Orientacja na projekty 3.02 Orientacja na programy 3.03 Orientacja na portfele 3.04 Wdrażanie systemu zarządzania projektami, programami i portfelami 3.05 Stałe struktury organizacji 3.06 Działalność gospodarcza 3.07 Systemy, produkty i technologie 3.08 Zarządzanie zasobami ludzkimi 3.09 Zdrowie, ochrona, bezpieczeństwo i środowisko 3.10 Finanse 3.11 Prawo

10 Narzędzia do zarządzania kompetencjami
standardy kompetencyjne, poziomy kompetencji, taksonomia kompetencji, skala wartości do oceniania kompetencji, arkusz samooceny, system certyfikacji/recertyfikacji, skorowidz pojęć używanych w opisach elementów kompetencji.

11 Narzędzia do zarządzania kompetencjami
standardy kompetencyjne, poziomy kompetencji, taksonomia kompetencji, skala wartości do oceniania kompetencji, arkusz samooceny, system certyfikacji/recertyfikacji, skorowidz pojęć używanych w opisach elementów kompetencji.

12 Narzędzia do zarządzania kompetencjami
standardy kompetencyjne, poziomy kompetencji, taksonomia kompetencji, skala wartości do oceniania kompetencji, arkusz samooceny, system certyfikacji/recertyfikacji, skorowidz pojęć używanych w opisach elementów kompetencji. Ustalona ocena wiedzy lub doświadczenia dla każdego elementu kompetencji na danym poziomie kompetencji wg obowiązującej skali ocen: 0 oznacza, że kandydat nie ma żadnej wiedzy lub doświadczenia, 1 do 3 oznacza, że kandydat ma niski poziom wiedzy lub doświadczenia, 4 do 6 oznacza, że kandydat ma średni poziom wiedzy lub doświadczenia, 7 do 9 oznacza, że kandydat ma wysoki poziom wiedzy lub doświadczenia, 10 oznacza ocenę bezwzględnie maksymalną.

13 Narzędzia do zarządzania kompetencjami
standardy kompetencyjne, poziomy kompetencji, taksonomia kompetencji, skala wartości do oceniania kompetencji, arkusz samooceny, system certyfikacji/recertyfikacji, skorowidz pojęć używanych w opisach elementów kompetencji.

14 Narzędzia do zarządzania kompetencjami
standardy kompetencyjne, poziomy kompetencji, taksonomia kompetencji, skala wartości do oceniania kompetencji, arkusz samooceny, system certyfikacji/recertyfikacji, skorowidz pojęć używanych w opisach elementów kompetencji.

15 Narzędzia do zarządzania kompetencjami
standardy kompetencyjne, poziomy kompetencji, taksonomia kompetencji, skala wartości do oceniania kompetencji, arkusz samooceny, system certyfikacji / recertyfikacji, skorowidz pojęć używanych w opisach elementów kompetencji.

16 Narzędzia do zarządzania kompetencjami
standardy kompetencyjne, poziomy kompetencji, taksonomia kompetencji, skala wartości do oceniania kompetencji, arkusz samooceny, system certyfikacji / recertyfikacji, skorowidz pojęć używanych w opisach elementów kompetencji.

17 Możliwości wykorzystania standardu IPMA do zarządzanie kompetencjami
selekcja kandydatów na menedżerów projektów, pomiar kompetencji pracowników zajmujących się zarządzaniem projektami, planowanie ścieżek rozwoju kadry zarządzającej projektami, inspirowanie i motywowanie pracowników zainteresowanych zarządzaniem projektami, planowanie szkoleń z zakresu zarządzania projektami.

18 Zakresy kompetencji wynikających z certyfikatów PMP oraz PRINCE2 na tle kompetencji IPMA

19 Certfikacja IPMA w Polsce
Skumulowana liczba certyfikatów Liczba osób przystępujących do certyfikacji na poziomie D

20 System Certyfikacji IPMA to: Szczegółowe informacje na stronie:
Podsumowanie System Certyfikacji IPMA to: wysoka jakość oferowanego modelu certyfikacji punkt odniesienia przy rekrutacji, szkoleniu i rozwoju osób, które związały swoją karierę z zarządzaniem projektami potwierdzenie kompetencji, wiedzy i umiejętności różnego stopnia Szczegółowe informacje na stronie:

21 Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "Wojskowa Akademia Techniczna, Wydział Cybernetyki"

Podobne prezentacje


Reklamy Google