Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Wewnątrzszkolne doradztwo to ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu przygotowania uczniów do wyboru zawodu, poziomu i kierunku kształcenia
Szkolny doradca zawodowy Udziela informacji, wskazówek i porad różnym grupom odbiorców Diagnozuje zapotrzebowanie uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe Pomaga w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej Gromadzi, aktualizuje i udostępnia informacje edukacyjne i zawodowe
Szkolny doradca zawodowy Prowadzi grupowe zajęcia aktywizujące, przygotowujące uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej Wspiera w działaniach doradczych rodziców i nauczycieli Koordynuje działalność informacyjno-doradczą prowadzoną przez szkołę
Szkolny doradca zawodowy Współpracuje z radą pedagogiczną w zakresie tworzenia i zapewnienia ciągłości działań wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego, realizacji działań z zakresu przygotowania uczniów do wyboru drogi zawodowej
Szkolny doradca zawodowy Współpracuje z instytucjami wspierającymi wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego, w szczególności z poradniami psychologiczno-pedagogicz- nymi, w tym poradniami specjalistycznymi oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc uczniom i rodzicom
Planowanie działań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego szczególnie ważne jest w gimnazjum, ponieważ pozwala na wczesne rozpoznanie i ocenę możliwości psychofizycznych młodego człowieka – podjęcie decyzji edukacyjnej i zawodowej.
Organizacja wewnątrzszkolego systemu doradztwa przykład
Uczeń poznaje siebie Uczeń samodzielnie definiuje pojęcia zainteresowań, uzdolnień, temperamentu, umiejętności Uczeń dokonuje samooceny mocnych i słabych stron Uczeń bilansuje swoje osiągnięcia szkolne
Uczeń poznaje zawody Uczeń poznaje: podział zawodów źródła informacji o zawodach podstawowe pojęcia zawodoznawcze schemat zdobywania wiedzy o zawodach Uczeń ćwiczy umiejętność zdobywania informacji oraz korzystania z różnych źródeł
Uczeń poznaje zawody Uczeń poznaje klasyfikację zawodów opartą na funkcjonalnym podziale pracy: relacje z danymi technika przyroda inni ludzie obraz artystyczny
Uczeń poznaje ścieżki kształcenia Uczeń uświadamia sobie, że cel (preferowany zawód) można uzyskać różnymi drogami Uczeń uzmysławia sobie konieczność ciągłego kształcenia i podwyższania swoich kwalifikacji
Uczeń poznaje ścieżki kształcenia Uczeń poznaje strukturę szkolnictwa i pozaszkolne formy kształcenia Uczeń dowiaduje się, gdzie może szukać pomocy w przypadku napotkania trudności w realizacji kariery zawodowej na każdym etapie rozwoju zawodowego
Metody wykorzystywane w doradztwie edukacyjno-zawodowym Ankiety, kwestionariusze badające zainteresowania, uzdolnienia, cechy osobowości Lekcje zawodoznawcze Treningi aktywizujące do wyboru zawodu Konkursy zawodoznawcze Warsztaty wyboru zawodu
Metody wykorzystywane w doradztwie edukacyjno-zawodowym Targi edukacyjne Zajęcia w pracowniach, warsztatach szkolnych i centrach kształcenia praktycznego Spotkania z uczniami szkół, przedstawi- cielami zakładów pracy i specjalistami reprezentującymi różne zawody