FALOCHRON na rzecz Młodzieży Wrocławia Zintegrowany program przejścia od młodości ku dorosłości młodzieży Wrocławia na lata 2008 – 2012 dr hab. Jacek KURZĘPA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
Advertisements

Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych m.st. Warszawy
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
FALOCHRON na rzecz Młodzieży Wrocławia
KOKO W W RZESZOWIE RZESZOWIEKOKO W W RZESZOWIE RZESZOWIE W PODSUMOWANIE DZIAŁAŃ PODJĘTYCH W RAMACH EUROPEJSKIEGO ROKU EDUKACJI OBYWATELSKIEJ 2005 rok MEiN.
Rozwój społeczności lokalnych
MIEJSKI OŚRODEK POMOCY RODZINIE W KONINIE
Rola FORUM w realizacji projektu Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej.
WYDZIAŁ PREWENCJI KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI W GDAŃSKU
na rzecz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
DZIAŁANIA WOJEWODY MAŁOPOLSKIEGO W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE JERZY SZCZEPANIEC Wydział Polityki Społecznej.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
PRACA SOCJALNA.
Krzysztof Durnaś Szkoła Podstawowa nr 35 w Łodzi
Jestem aktywny i aktywizuję innych
System wsparcia dziecka i rodziny
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Krzysztof Margol Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską
JAKI JEST CEL MOJEGO DZIAŁANIA W AZS? JAKI JEST CEL DZIAŁANIA MOJEGO KLUBU? DLACZEGO AZS A NIE INNA ORGANIZACJA? KTÓRY Z CELÓW DZIAŁANIA ORGANIZACJI JEST.
Opracował J. Stryjkowski
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
LOKALNY SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W TYCHACH
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
IV Suwalska Kampania Białej Wstążki 25 XI – 10 XII 2013r. Patronat Kampanii Prezydent Miasta Suwałk Starosta Suwalski Koordynacja Kampanii Komenda Miejska.
Polskie dobre praktyki - doświadczenia „Niebieskiej Linii”
MŁODZIEŻ WBREW STEREOTYPOM. Ważne pytania 1.Jakie kompetencje osobiste i społeczne gimnazjalistów zwiększają odporność na działanie zagrożeń w postaci.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
PRZEMOCY MÓWIMY NIE! KOALICJA NA RZECZ OSÓB ZNAJDUJĄCYCH SIĘ
MISJA Wspieranie wszelkich przedsięwzięć służących skutecznemu działaniu na rzecz zatrudnienia poprzez wykorzystanie lokalnych zasobów poradnictwa zawodowego,
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
w praktyce pedagogicznej
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
Praca socjalna z osobami starszymi w środowisku
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Podnoszenie kompetencji służb i przedstawicieli podmiotów realizujących działania z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie O BSZAR IV KPPP W R
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Katowicach, Pałac Młodzieży w Katowicach, Stowarzyszenie Inicjatyw Sportowych X Regionalne Centrum Wolontariatu.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Rządowy program na lata „Bezpieczna i przyjazna szkoła” Założenia programu i efekty jego realizacji w 2014 r. Data Ogólnopolski program Komendy.
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „10 LAT USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE – HISTORIA, DOŚWIADCZENIA, WYZWANIA” Jachranka, 14 – 15 grudnia.
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Serdecznie witam Państwa Dr Julian Kołodziej Konsultant Katedra Integracji Europejskiej WSM SIG Piaseczno, wrzesień 2005r.
FALOCHRON zintegrowany program przeciwdziałania problemom społecznym
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
Centra Inicjatyw Lokalnych w Poznaniu
SKUTECZNY SYSTEM WSPARCIA RODZINY
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
BEZPIECZNA SZKOŁA+ 20 marca 2018 r..
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Rządowy Program „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” na lata
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Zapis prezentacji:

FALOCHRON na rzecz Młodzieży Wrocławia Zintegrowany program przejścia od młodości ku dorosłości młodzieży Wrocławia na lata 2008 – 2012 dr hab. Jacek KURZĘPA

Doktor nauk humanistycznych, UMK Toruń 1996 Przewodniczący Misji Dworcowej im ks. Jana Schneidera we Wrocławiu w latach Instruktor Związku Harcerstwa Rzeczypospolitej Członek Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego i Polskiego Towarzystwa Socjologicznego Reprezentuje Polskę w CERI przy OECD w Paryżu Ekspert ds. Młodzieży w Radzie Europy w Strasburgu Ekspert przy ministrze edukacji i sportu ds. Programów młodzieżowych Członek Rady Ekspertów przy Rzeczniku Praw Dziecka tel.:

Dlaczego Falochron ? FALOCHRON, gdyż o niego rozbijają się nieprzyjazne sztormowe fale. Ma za zadanie chronić ląd i żyjących na nim ludzi. Jest wzmocnieniem dla obszarów często narażonych na szkwał, podmycia, porywy wiatru, niszczycielską ślepą siłę Natury. Siła ta zarówno może tworzyć niezapomniane rajskie widoki, jak i wzniecać huragany, tornada i niszczyć bez opamiętania.

Falochron Co to jest, jak się za to zabrać, jak w zasadzie ma wyglądać... i o co tu chodzi??? FALOCHRON jest pomyślany jako program profilaktyczny polegający na NAKŁADANIU się na JEDNOSTKĘ, która znajduje się w Jego Epicentrum, rozmaitych podobnych do stref falochronu- wzmocnień- przeciwko przeciwnościom losu. Może być tak, że Jednostka dotknięta zostanie jakąś życiową przypadłością i w zasadzie nie ze swej złej woli, czy gnuśności zapada się w kolejne doliny, które zdają się coraz większe i głębsze. Samodzielnie nie może z nich już się wydostać. Korzystnym byłoby,żeby nie zaliczała takich dolin, ale życie jakie jest wiemy, wobec czego niekiedy potrzebna jest pomoc. Zamysłem autora jest takie wzmacnianie osoby, które skutecznie da odpór różnym losowym udrękom. Dlatego też pierwszą strefą wzmocnienia jest sama Jednostka i najbliższe jej otoczenia Rodzina!!!

Falochron Co to jest, jak się za to zabrać, jak w zasadzie ma wyglądać... i o co tu chodzi??? Dopiero po poddaniu Jednostki pozytywnym wzmocnieniom w jej naturalnym środowisku wychowawczo- socjalizacyjnym, możemy mieć nadzieję na to, że w obliczu pokus nowoczesności, kultury pozoru i łatwego świata nie poweźmie błędnych decyzji co do siebie samej. W procesie dochodzenia do świadomości zagrożeń, jakie na młodego człowieka czyhają na każdym kroku powinien towarzyszyć jej spolegliwy opiekun, rozumny wychowawca. Najlepiej byłoby gdyby byli nimi naturalni Rodzice: Kochająca Matka i Troskliwy Ojciec. Niekiedy jednak także i Oni potrzebują wsparcia, porady, opieki i podpowiedzi. Bywa bowiem, że gubią się w rozpoznawaniu tego świata, nie potrafią go interpretować tym samym dawać swym dzieciom adekwatnych i trafnych podpowiedzi. Uznajmy więc, że pierwszą strefą FALOCHRONU jest: –Świadome prowadzenie dziecka/ nastolatka w niepewną dorosłość; –Uparte wspieranie rodziców w towarzyszeniu swoim dzieciom w kolonizowaniu nowego świata- nazywania go- interpretowania- wybierania z niego to co najlepsze, a ignorowania pozornych wartości.

MŁODOŚĆ – FALOCHRON Jak się ma jedno do drugiego? Młodość piękna jest i nieprzewidywalna. Ma w sobie siłę tornada i lekkość wicherka unoszącego źdźbło traw. Bywa ślepa i bezduszna, a jednocześnie wrażliwa i nadmiernie kochająca. Ponosząca wielkie ofiary w poszukiwaniu miłości, przyjaźni i czegoś lub kogoś, komu mogłaby być WIERNA. Jednocześnie jest buńczuczna i kontestująca, obalająca zastane prawdy, autorytety, depcząca zasady. Trwożliwa jest i niespokojna, gdyż niepewna swojej przyszłości. I może dlatego pokazująca nadmiernie często oblicze zblazowane, cyniczne i wyrachowane. Nie znajdując skutecznego porozumienia się z samą sobą, nie znajdując drogi do najbliższych szuka wytrychów do drzwi szczęścia i zrozumienia siebie i otaczającego ją niegościnnego świata. FALOCHRON w obliczu takiego pejzażu młodości otacza ją na tyle skutecznym puklerzem wsparcia, żeby w swojej niepewności nie zagubiła azymutu ku DOBRU, w tym dobru wspólnemu. Wsparcie to opiera się na kilku strefach FALOCHRONU! W jego Epicentrum jest SAM MŁODY CZŁOWIEK, jego niepewności, zmartwienia, poszukiwania. W tym obszarze nabywa kompetencji by poznawać i kształtować samego siebie, ale i wchodzić w zdrowe relacje z innymi. Druga strefa FALOCHRONU to najbliższe Środowisko socjalizacji i wychowania Jednostki. Jej rodzina, rówieśnicy, sąsiedzi. Trzeba zadbać o to by młody, gdy rośnie miał zdrowe GNIAZDO! By jego DOM był ostoją zasad, wsparcia, miłości. Najszersze strefy, to Region, Miasto, coś ponadjednostkowego. Gdyż odpowiedzialność za Nich Młodych spoczywa na każdym z Nas: osobach, Instytucjach, Stowarzyszeniach, Ojczyźnie.

Strefy FALOCHRONU JA - JA JA – Mój dom, Rodzina JA – Rówieśnicy, szkoła, ulica Strefa 1 Jednostka i jej kompetencje, umiejętności i wiedza Strefa 2 Środowisko wychowawcze jednostki Rodzina, Rówieśnicy, Szkoła, Sąsiedztwo Strefa 3 Makrostrukturalna: 1.Sejmik Wojewódzki 2.Wojewoda 3.JE Biskup Diecezji 4.Kuratorium Oświaty 5.Komenda Wojewódzka Policji 6.Regionalne Media 7.Uczelnie Wyższe 8.Stowarzyszenia i Organizacje Pozarządowe

Przestrzeń mikrospołeczna (jednostka – rodzina – lokalność, wieś, dzielnica, miasto, parafia) Profil socjo-psycho-pedagogiczny lokalności, ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk i problemów społecznych ujętych w schemacie: przejawy – przyczyny – dotychczasowe efekty działania Profil posiadanego w danej lokalności kapitału początkowego ze szczególnym uwzględnieniem następujących elementów: –Kapitał ludzki (osoby znaczące, liderzy, animatorzy, autorytety), –Kapitał społeczny (stowarzyszenia, organizacje, wspólnoty), –Kapitał ekonomiczny (potencjalne źródła zasilania gospodarczego), –Kapitał kulturowy (mentalność, tradycje, obyczaje – fundamenty więzi). Analiza SWOT w zakresie szeroko rozumianej oceny lokalności (liderzy życia społecznego), jej mocnych i słabych stron (bez argumentowania) Raport o sytuacji dziecka w naszej lokalności (szkoła/parafia); Raport o sytuacji kobiet w naszej lokalności (MOPS/PCPR); Raport o sytuacji rodzin w naszej lokalności (parafia/szkoła) Diagnozowanie problemów Faza I Diagnozowanie problemów DzieckoKobietaRodzina

Przestrzeń mezospołeczna (instytucje, struktury formalne, układ powiatowo-dekanalny) Analiza SWOT ww. instytucji Wyprowadzenie merytorycznych wniosków i ich operacjonalizacja Operacjonalizacja projektów pomocowych –Treningi i doszkalanie kadr pedagogicznych Asertywność Agresja/przemoc Uzależnienia Oddziaływanie grup rówieśniczych Praca z rodzicami Występowanie z wnioskami finansowymi –Analiza i unowocześnienie programów wychowawczych/ profilaktycznych szkoły –Wyszkolenie grupy ekspertów/ konsultantów wspierających określoną placówkę Diagnoza instytucji, wspólnoty Faza I Diagnoza instytucji, wspólnoty SzkołaSamorządParafia

Przestrzeń makrospołeczna (region, diecezja) Pozyskiwanie sojuszników Wojewoda Pozyskiwanie sojuszników Marszałek Prezentacje projektu u Ks. Biskupa Budowanie Zespołów wsparcia: –Media lokalne –Lokalny biznes –Środowiska akademickie –Stowarzyszenia i organizacje lokalne Tworzenie grup lobbingowych, wsparcia Faza I Tworzenie grup lobbingowych, wsparcia SejmikWojewodaDiecezja Finansowanie projektów i ich monitoring Faza II Finansowanie projektów i ich monitoring Falicytacja i rozliczenie Faza III Falicytacja i rozliczenie

Perspektywa makrostrukturalna Spirala życzliwości / Ślimak wsparcia On / Ona Jednostka i jej problemy - diagnoza Interwencja socjo psycho pedagogiczna Korekta i uzdrawianie i/lub wzmacnianie WSPÓLNOTA LOKALNA Grupy formalne i nieformalne, organizacje i stowarzyszenia SAMORZĄD LOKALNY i jego organizacja i służby KOŚCIÓŁ PARAFIALNY i jego struktura, stowarzyszenia, organizacje WŁADZE WYKONAWCZE Policja, sądy, kuratorzy, administracja RODZINA diagnoza R Raport o stanie R. w śr. lokalnym SZKOŁA Diagnoza i budowanie programów profilaktycznych WSPIERANIE KOORDYNACJA WSPÓŁPRACA Jednostka

Sieć wsparcia! Strefy w impakcie traumy na poziomie lokalnym On/a problemy do rozwiązania Sytuacja traumatyczna Poradnictwo Rodzin (Kościół Parafialny) Szkoła (Samorząd lokalny) Kurator Sądowy (władza wykonawcza) Pomoc społeczna (Samorząd lokalny) Strefa wzmocnień Strefa buforowania (wsparcia) Strefa I-ego kontaktu (Rodzice/ Ksiądz /Nauczyciel/ Policjant/ Terapeuta) full servis do poziomu neutralizacji napięcia i możliwego uruchomienia procedury wsparcia stałego Poradnia Psych-Ped. (Samorząd Lokalny) wspólnota lokalna Stowarzyszenia/ III sektor (wspólnota lokalna) Rodzina Zderzenie stałe / ważne fluktuacyjne / zadaniowe PRIORYTETOWE / KONIECZNE Intensywność i ważność kontaktów:

Misja programu Wywołanie w świadomości społeczności lokalnych przekonania o konieczności podejmowania aktywnych, pozytywnych wychowawczo i socjalizacyjnie postaw. Resustytucja procesów kontroli społecznej i tworzenie środowisk wsparcia dla działań profilaktyczno- resocjalizacyjnych.

Cele Programu Cel Główny Integracja i koordynacja działań wszelkich służb, instytucji oraz organizacji podejmujących aktywności wobec zjawisk patologicznych i problemów społecznych w naszej wspólnocie lokalnej.

Cele Programu Cele operacyjne Diagnoza zagrożeń zjawiskami patologicznymi i problemami społecznymi społeczności lokalnych na naszym terenie, ze szczególnym uwzględnieniem młodzieży; Rozpoznanie, zewidencjonowanie i powiązanie sieciami współpracy instytucji, osób, organizacji działających na rzecz profilaktyki wobec zjawisk patologicznych; Przeprowadzenie cyklu szkoleń dla osób zaangażowanych w działanie profilaktyczne, mających na celu uaktualnienie stosowanych metod, poszerzenie zakresu ich wiedzy i kompetencji, z wykorzystaniem komparatystycznych rozwiązań w krajach UE; Works- shops o charakterze międzynarodowym, dotyczące poszczególnych segmentów zjawisk patologicznych i problemów społecznych Przeprowadzenie kongresu organizacji III sektora oraz Samorządów lokalnych na temat wdrażania, konstruowania oraz ewaluacji programów nastawionych na proces integracji i reintegracji społecznej; Utworzenie Wrocławskiego (Dolnośląskiego) Centrum Monitoringu zjawisk patologicznych i sposobów ich rozwiązywania.

Oczekiwane efekty realizacji projektu Poprawa stanu praworządności mieszkańców wspólnot lokalnych; Wdrożenie długoterminowych sposobów działań profilaktycznych nastawionych na : –profilaktykę przestępczości; (subprogram Bezpieczne Gimnazjum); –reintegrację społeczną rówieśników (subprogram RSR); –Interwencji w sytuacjach kryzysowych (subprogram Misja dworcowa); –Działań w epicentrum marginalizacji (subprogram Wrocławski Bronx); –Stworzenie Wrocławskiego Centrum Monitoringu zjawiska patologicznych i problemów społecznych;

Oczekiwane efekty realizacji projektu Wyszkolenie specjalistycznych kadr wolontariuszy zajmujących się realizacją programu i jego elementami składowymi; Integracja wspólnot lokalnych wokół programu i jego realizacji; Upowszechnienie wyników projektu poprzez : –organizację konferencji nt: Sposoby realizowania zadań samorządów lokalnych w zakresie przeciwdziałania zjawiskom patologicznym i problemom społecznym –przygotowanie i edycja wydawnictwa zwartego pt: Zintegrowany system profilaktyki w społecznościach lokalnych- FALOCHRON dla Wrocławia

Podstawowe założenia Projektu W najbliższym czasie musimy oswoić się między innymi: –oswajanie się z innością (etniczną, kulturową, organizacyjną, mentalną, religijną); –oswajanie się z nową aksjologią (postmodernistyczny chaos vs rewitalizacja imponderabiliów); –oswajanie się z nową technologią i technokracją; –oswajanie się z nowym samym sobą - Tu! W Polsce, w mojej Ojczyźnie; –oswajanie się z nowymi możliwościami –,,wolnością od.... Inni w nas ONIINNI Inni u nich MY

Dziękuję za uwagę