Ewa Łukaszyk przy współpracy z Agatą Zalewską Interdyscyplinarność jako spójny projekt kształcenia – wyzwanie i metoda Ewa Łukaszyk przy współpracy z Agatą Zalewską
Dlaczego interdyscyplinarność, a nie kształcenie specjalizacyjne? Elastyczność Zdolność do radzenia sobie z nietypowymi wyzwaniami Zwiększenie szans absolwenta na rynku pracy
Niebezpieczeństwa studiów interdyscyplinarnych Rozproszenie, fragmentaryczność wiedzy Powierzchowność, dyletantyzm, brak solidnych kompetencji Przeciążenie studenta skutkujące porażką edukacyjną bądź konsekwencjami psychologicznymi i zdrowotnymi
Jak kształtować tok studiów interdyscyplinarnych, aby osiągnąć zamierzony efekt kształcenia?
Dwie ścieżki kształcenia interdyscyplinarnego Program zorganizowany i zaplanowany z góry Student o przeciętnej dojrzałości, predyspozycjach i motywacji Indywidualny program kształcenia Student o specjalnych predyspozycjach, przygotowany do sterowania własnym tokiem kształcenia
Przykład pracy nad zorganizowanym programem kształcenia interdyscyplinarnego – studia śródziemnomorskie
Rola kadry naukowej Refleksja nad sylwetką idealnego absolwenta Wyważenie godzinowego rozkładu pracy studentów, aby nie dopuścić do ich przeciążenia i umożliwić pogłębianie zainteresowań przez studia własne Wprowadzenie nowych przedmiotów nauczania o charakterze przekrojowym Stworzenie ścieżek specjalizacyjnych uzupełniających kształcenie ogólne Zapewnienie wachlarza przedmiotów opcjonalnych, prezentujących wybrane zagadnienia szczegółowe
Rola studenta studiów śródziemnomorskich Wybór ścieżki specjalizacyjnej Dobór zajęć opcjonalnych powiązanych ze ścieżką oraz uzupełniających Inicjatywa w realizacji zajęć poza macierzystą jednostką
Przykład pracy nad indywidualnym programem kształcenia interdyscyplinarnego – Międzywydziałowe Indywidualne Studia Humanistyczne
Indywidualny program kształcenia interdyscyplinarnego - MISH Rola studenta: Odpowiedzialność za kształt studiów Rozwinięcie szczególnych cech, takich jak zaradność, samodzielność, samokontrola Rola tutora: Pomoc w ułożeniu spójnego i skorelowanego programu studiów Pomoc w wypracowaniu spójnej, zintegrowanej sylwetki intelektualnej
Charakterystyka Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych Zostały utworzone dla osób o szerokich zainteresowaniach humanistycznych (wykraczających poza tradycyjny system studiowania jednej dyscypliny akademickiej), gotowych brać na siebie współodpowiedzialność za kształt i rytm swoich studiów. Odbiegają od tradycyjnych schematów, co - wymaga od studentów dużej samodyscypliny, - działa mobilizująco, - gwarantuje większą satysfakcję.
System tutorialny Student może mieć tego samego opiekuna naukowego przez cały tok studiów lub tylko przez rok, pracując w ciągu swoich studiów pod opieką kilku pracowników naukowych, w zależności od realizowanego programu studiów; istnieje też możliwość współpracy dwóch opiekunów naukowych z jednym studentem, jeśli wymaga tego wybrany profil studiów. Metoda współpracy tutor-student: regularne konsultacje, których częstotliwość zależy od indywidualnych potrzeb studenta.
Korzyści z systemu tutorialnego stymulowanie rozwoju naukowego studenta, doskonalenie warsztatu pracy naukowej, pomoc w przygotowaniu pracy rocznej, a następnie dyplomowej (licencjackiej, magisterskiej) i naukowej (doktorskiej).
Specyfika Kolegium Artes Liberales Nacisk na swobodną dyskusję i wymianę poglądów Rozwijanie autentycznej relacji „mistrz – uczeń” Cele kształcenia: Formowanie liderów; Przygotowanie do pracy naukowej.
Portfolio
Zalety portfolio Budowanie zrębów własnej sylwetki intelektualnej Przeciwdziałanie tendencji do rozproszenia poczynań Ocena i samoocena dorobku studenta jako spójnej całości
Spodziewane rezultaty kształcenia interdyscyplinarnego Ukształtowanie absolwenta elastycznego i zdolnego do przystosowania się do zmieniających się potrzeb rynku pracy Wypracowanie umiejętności uczenia się, dokształcania w ciągu kariery zawodowej przez zaznajomienie z językami różnych dyscyplin
Interdyscyplinarność: kształcenie elitarne czy masowe? Potrzeba dywersyfikacji form kształcenia interdyscyplinarnego przez tworzenie zróżnicowanych formuł studiowania
Zadowolenie ze studiów W kolejnych badaniach absolwenci MISH deklarują duże zadowolenie ze swoich studiów
Zarobki absolwentów Dochód niski do 2000 zł miesięcznie., przeciętny 2000 – 4000 zł, wysoki – powyżej 4000 zł. Można zaobserwować związek między momentem ukończenia studiów a zarobkami – jak łatwo przewidzieć, osoby, które są już dłużej na rynku pracy, zarabiają więcej.
Studia po studiach Aż 78 % respondentów deklaruje, że po uzyskaniu pierwszego dyplomu na MISH kontynuowała naukę – w ramach kolejnego kierunku, studiów doktoranckich lub podyplomowych.
Zadowolenie z obecnego zajęcia Górny obraz przedstawia zadowolenia z obecnego zajęcia w roku 2006 Dolny obraz to zadowolenie z obecnego zajęcia w 2008 roku W roku 2008 respondenci pytani o zadowolenie z obecnego zajęcia deklarują, że są bardzo zadowoleni (48%) lub zadowoleni 52%. Jeśli porównać to z wynikami badań sprzed dwóch lat widać wyraźną poprawę. W roku 2006 10% deklarowało niezadowolenie z obecnego zajęcia, zaś bardzo zadowolonych było o połowę mniej niż dziś. Przyczyna tej poprawy to najprawdopodobniej skutek wzrostu gospodarczego ostatnich lat.
Dziękuję za uwagę