Jakość Kształcenia - Kultura Jakości Jadwiga Mirecka Zespół Ekspertów Bolońskich Gdańsk 13.03.2009.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kultura jakości w świetle postulatów Procesu Bolońskiego
Advertisements

Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Uniwersytet Warszawski
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA

Po co ? Wprowadzenie standardów usług edukacyjno – szkoleniowych w Małopolsce jest niezbędne dla stworzenia spójnego i efektywnego systemu edukacji pozaformalnej.
Kierunek EUROPA 1. Co zrobić, aby więcej studentów zagranicznych przyjeżdżało do Polski w ramach europejskich programów wymiany? 2. Jakie warunki przyjęcia,
M AYDAY MODEL AKTYWNEGO WSPARCIA PRACOWNIKÓW I FIRM WOBEC ZMIAN STRUKTURALNYCH W GOSPODARCE Seminarium projektów Partnerów Społecznych Ministerstwo Rozwoju.
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Kształtowanie motywacji pracowników
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
Wewnętrzny system zapewniania jakości
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
I.Sagan, Proces Boloński, REA, Leźno Gdańsk, 28 listopada 2008 tworzenie wspólnego Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego przygotowanie włączenia uczelni.
Jakość kształcenia zawodowego w Unii Europejskiej
1.Prezentacja zadań UZZJK zgodnie z zaleceniami PKA. 2.Przedstawienie bieżącej sytuacji dotyczącej przeprowadzonych hospitacji i ankietyzacji na poszczególnych.
Cele i zadania UZZJK zgodnie z Uchwałą Senatu 32/2012 z dnia 25 października 2012r.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej - Łódź, Rola biblioteki uczelnianej w procesie internacjonalizacji kształcenia Tomasz Saryusz-Wolski.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Definicja kultury organizacyjnej
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Projekt Kwalifikacja jakości w Uniwersytecie Nr POKL /11 Przygotowanie wydziału do oceny programowej PKA dr Aneta Jakubiak – Mirończuk Wydział
Mechanizm komunikacji wewnętrznej jako integralny element doskonalenia systemu zarządzania jednostką. Doświadczenia Urzędu Miejskiego w Gliwicach Warszawa,
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
40 TYS. M IESZKAŃCÓW 74 PRACOWNIKÓW Zespołowa metoda pracy oraz skuteczny system przepływu informacji jako elementy kształtujące motywującą atmosferę pracy.
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Jakość kształcenia, a potrzeby osób z niepełnosprawnościami Monika Szpringer Robert Dutkiewicz.
Ministerstwo Finansów
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Modele zarządzania jakością
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia w Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie Sprawozdanie z działalności w roku akademickim 2014/2015.
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
2016 Warszawa, I konkurs na realizację projektów mających na celu powołanie i funkcjonowanie Sektorowych Rad ds. Kompetencji, Działanie 2.12.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Propozycje kryteriów wyboru projektów dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Tożsamość nauk o zarządzaniu
Możliwości rozwoju kompetencji osób dorosłych – system bonów szkoleniowych i znak jakości Małopolskich Standardów Usług Edukacyjno - Szkoleniowych.
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym
Zapis prezentacji:

Jakość Kształcenia - Kultura Jakości Jadwiga Mirecka Zespół Ekspertów Bolońskich Gdańsk

Konieczność zapewnienia jakości wynika z: Procesu Bolońskiego i tworzenia (EOSW) zaleceń Unii Europejskiej zmieniających się potrzeb rynku konkurencji pomiędzy uczelniami odpowiedzialności wobec studentów i innych interesariuszy

Społeczna jakość wykształcenia jest podstawowym warunkiem konkurencyjności w globalnej gospodarce Guy Sorman dziennikarz, publicysta polityczny, filozof POLITYKA Nr

Jakość jako: minimum standardów ciągłe ulepszanie przystosowanie do celu potrzeb klienta

Jakość kształcenia w wymiarze kosztowym – wielkość nakładów poniesionych na kształcenie w wymiarze osobowym – rodzaj relacji pomiędzy mistrzem a uczniem w procesie wyzwalania pasji poznawczych w wymiarze proceduralnym – procedury dydaktyczne i angażowanie studentów w proces badawczy

Dla uczelni to perfekcyjny rozwój inteligencji, kreatywności i umiejętności studentów Dla pracodawców to przygotowanie studentów do zadań zawodowych Jakość znaczy coś innego dla różnych grup interesariuszy Dla Ministerstwa to poziom prac naukowych

Jakość w Uczelni odnosi się do: -kształcenia -badań naukowych -kierowania i zarządzania -rozwoju i infrastruktury -pozyskiwania funduszy -kreowania wizerunku Woźnicki W-wa 2007

Jakość kształcenia obejmuje: -jakość programu -organizację zajęć -jakość nauczania i oceniania -jakość nauczycieli -jakość pomocy naukowych -środowisko kształcenia -opiekę nad studentami -warunki rekreacji

Sposoby zapewnienia jakości: I. Zewnętrzne systemy kontroli jakości II. Wewnętrzne systemy kontroli i zapewnienia jakości III. Budowanie kultury jakości

Systemy zapewnienia jakości kształcenia -analiza raportu samooceny uczelni -wizyta zespołu oceniającego -raport zespołu oceniającego -zalecenia zespołu oceniającego -ocena kontrolna (ocena, audyt, akredytacja) ZEWNĘTRZNE

Zewnętrzna ocena jakości kształcenia akredytacja – sprawdzenie warunków progowych (zgodność ze standardami) wyróżnienie (znak jakości) doskonalenie jakości rozliczenie wobec podatników (publikowanie wyników) Cele oceny:

Negatywne aspekty zewnętrznych systemów zapewniania jakości -Przeniesienie odpowiedzialności -Uniformizacja -Petryfikacja na poziomie minimum -Ograniczenie innowacyjności -Akcyjność -Upiększanie rzeczywistości

Zmiany dotyczące systemów akredytacji -Oparcie o wewnętrzne systemy zapewnienia jakości -Nowe kryteria -Akredytacja Europejska (Stowarzyszenia, umowy dwustronne, meta-akredytacja) -Europejski Rejestr Agencji ds.Jakości (EQAR)

Zewnętrzne systemy zapewnienia jakości oparte oweryfikowane przez Wewnętrzne systemy zapewnienia jakości

Systemy zapewnienia jakości kształcenia -samoocena uczelni / jednostki -analiza mocnych i słabych stron -plan poprawy jakości -podział zadań -stałe monitorowanie efektów WEWNĘTRZNE

EURASHE ESU EUA ENQA Standardy i wskazówki dotyczące zapewnienia jakości kształcenia w Europejskim Obszarze Szkolnictwa Wyższego 2005

ENQA :1.1. Polityka oraz procedury zapewnienia jakości Standard Instytucje powinny opracować i wprowadzić w życie strategię na rzecz ciągłej poprawy jakości. Strategia, polityka oraz procedury powinny posiadać formalny status i być powszechnie dostępne. Powinny również przewidywać określone funkcje dla studentów oraz pozostałych zainteresowanych stron.

ENQA 1.2. Zatwierdzanie, monitoring oraz okresowy przegląd programów oraz ich efektów Standard Instytucja powinna dysponować oficjalnymi mechanizmami zatwierdzania, okresowego przeglądu oraz monitorowania swoich programów oraz ich efektów.

ENQA 1.3. Ocenianie studentów Standard Studenci powinni być oceniani według opublikowanych i konsekwentnie stosowanych kryteriów, przepisów i procedur. !!!

ENQA 1.4. Zapewnienie jakości kadry dydaktycznej Standard Instytucje powinny posiadać metody gwarantujące, aby kadra prowadząca zajęcia dla studentów dysponowała odpowiednimi kwalifikacjami i kompetencjami. Powyższe metody powinny być dostępne dla osób prowadzących zewnętrzne przeglądy i stanowić przedmiot komentarza w raportach.

ENQA 1.5. Zasoby do nauki oraz środki wsparcia dla studentów Standard Instytucje powinny zagwarantować, aby zasoby wspomagające naukę studentów były wystarczające i odpowiednie dla każdego z oferowanych programów.

ENQA 1.6. Systemy informacyjne Standard Instytucje powinny gromadzić, analizować i wykorzystywać stosowne informacje dotyczące skutecznego zarządzania oferowanymi programami studiów oraz innymi działaniami. Instytucjonalna samowiedza stanowi punkt wyjścia dla skutecznego zapewnienia jakości

ENQA 1.7. Publikowanie informacji Standard Instytucje powinny w regularnych odstępach czasu publikować aktualne, bezstronne i obiektywne informacje – zarówno w ujęciu ilościowym, jak i jakościowym – na temat oferowanych przez siebie programów oraz ich efektów.

Pozytywne aspekty wewnętrznych systemów zapewniania jakości ­Dostosowanie do kontekstu ­ Możliwość eksperymentowania Nie istnieje one fits all model ­ Rzeczywista identyfikacja problemów ­ Ciągłość działań

Jakość to nie koniec lecz początek strategii doskonalenia

Zewnętrzne systemy zapewnienia jakości Wewnętrzne systemy zapewnienia jakości Kultura jakości

Skuteczność działań na rzecz jakości Kontrola jakości – 30% (USA, Europa), 10% (Japonia) Kultura jakości – 70% (USA), 90% (Japonia)

Kultura jakości Obejmuje: budowanie poczucia wspólnoty w oparciu o wspólnie podzielane wartości i poczucie identyfikacji się z instytucją poprawianie jakości w każdym aspekcie funkcjonowania instytucji wraz z promowaniem kreatywności i innowacyjności Łączy elementy kulturowe z organizacyjnymi

Wybrane wskaźniki kultury jakości ­jakość jako własność społeczności akademickiej ­partnerstwo i współpraca ­zrozumienie potrzeby ciągłego monitorowania jakości ­oparcie bardziej na zachowaniach się ludzi niż systemach operacyjnych ­wzmacnianie samo-refleksji oraz inicjatyw doskonalących

Rola liderów w budowaniu kultury jakości wzmacnianie i promowanie istniejącej kultury jakości ujednolicenie działań zapewnienie ich zgodności z misją uczelni popieranie inicjatywy budowanie zaufania __________________________________________ Uwaga – strategie centralne nie sprzyjają przyjęciu koncepcji jako własnej

Wartości Przywództwo Kultura pracowników Kultura studentów

Zacząć od początku : wizja: - jaką chcą mieć uczelnie za lat misja: - co stanowi rdzeń naszej działalności - jakie efekty chcemy osiągnąć strategia - jak planować, aby osiągnąć oczekiwany wynik wartości - jak będziemy postępować wobec siebie studentów innych interesariuszy

Elementy kultury pracowniczej : Wiara w liderów Wzajemne zaufanie i szacunek Zamiana krytycyzmu w konstruktywne działania Klimat współpracy Odpowiedzialność za wyniki Poczucie przynależności i dumy

Kultura jakości nie jest czymś stałym, lecz wynika z mnogich interakcji pomiędzy wszystkimi uczestnikami. Kultura jakości się dzieje

Dziękuję Wdrożenie kultury jakości może okazać się tańsze niż ukryte koszty jej braku