„Spotkania, które łączą…”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
Advertisements

Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Opracowała: Małgorzata Nowińska-Zgurska Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Śmiech to zdrowie… ale i nauka.
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
SZKOŁA BEZ PRZEMOCY RODZICE.
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Uzależnienia a rozwój dziecka
Do wiernych i oddanych przyjaciół Zippiego w naszej szkole należą: dzieci z oddziału przedszkolnego działającego przy naszej szkole oraz uczniowie klasy.
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
KLASY TERAPEUTYCZNE Jako jedna z form opieki psychologiczno-pedagogicznej w Gimnazjum nr 14.
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
„Szkoła wspomaga wychowanie” debata uczniów szkół ponadgimnazjalnych
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Dla uczniów bardzo ważna jest otwarta komunikacja z wychowawcami, nauczycielami i dyrektorami. Stworzenie atmosfery sprzyjającej otwartej komunikacji może.
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
POZNAJEMY TRADYCJE ANDRZEJKOWE - DZIS BĘDZIEMY WRÓZYĆ SOBIE
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
POMORSKIE CENTRUM PSYCHOEDUKACJI, DIAGNOZY I TERAPII W GDAŃSKU.
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Co chcieliśmy osiągnąć?
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
,,Rodzina- źródłem życia, szacunku i miłości’’
„To Ja, to My” Program zajęć wychowawczo - profilaktycznych Autor: mgr Jolanta Kuryś – Skrzypczak.
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Praca pedagogiczna w Zespole Szkół Usług i Przedsiębiorczości w Płocku „Walka, rywalizacja i sukces to fatalne słowa. One paraliżują nas w życiu” Krystyna.
Małe grupy w szkole na przykładzie modelu pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Skarżysku-Kamiennej Opracowanie: mgr Bartosz Rybienik.
Wychowywać to kochać i wymagać
„Dzielimy się doświadczeniami”
Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych Warszawa, 14 września 2015.
„ S ą warto ś ci, których nikomu nie mo ż emy przekaza ć, bo ka ż dy musi dojrze ć do nich sam, i to nieraz bardzo ż mudn ą prac ą „ ( ks. JanTwardowski)
OFERTA Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Środzie Śląskiej dla szkół i placówek powiatu średzkiego Środa Śląska ul. Wrocławska 2, Środa Śląska.
W ankiecie dotyczącej realizacji Szkolnego Programu Wychowawczego wzięło udział 59 rodziców uczniów Punktu Przedszkolnego, Oddziału Przedszkolnego oraz.
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
WITAMY W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 51 z Oddziałami Integracyjnymi im. Fryderyka Chopina w Katowicach.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
SZKOŁA PODSTAWOWA NR UL. BAŁTYCKA 59
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Określanie celów: rozwojowy, edukacyjny, terapeutyczny
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Co chcieliśmy osiągnąć?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

„Spotkania, które łączą…” Innowacje pedagogiczne Publiczne Gimnazjum nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi im. Sługi Bożego Jana Pawła II w Białymstoku   Trzy w jednym: „Spotkania, które łączą…”   Autor: Katarzyna Krukowska, socjoterapeuta, nauczyciel dyplomowany

To rozwiązanie programowe, organizacyjne i metodyczne, dotyczące relacji między uczniami, uczniami i rodzicami, a także dające możliwość kontaktu z samym sobą, swoim wnętrzem. To działania skierowane: do klasy, małej grupy i rodziców. Spotkania, które łączą…

Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno - pedagogicznej dla młodzieży borykającej się z problemami osobistymi i trudnościami życiowymi 2) Istota więzi znajduje się w sercu - Akademia Rodzica 3) W naszej klasie- spotkania, które łączą - program dla klas pierwszych integracyjnych

„Nie należy próbować opowiadać komuś jak wygląda świat ze szczytu góry „Nie należy próbować opowiadać komuś jak wygląda świat ze szczytu góry. Należy go wziąć za rękę, wejść pod górę. W drodze razem spocić się, zmęczyć i na koniec pokazać mu to, czego słowem nie da się opisać.” Antoni de Saint – Exupéry   Życie jest wędrówką do doskonałości, a my podróżnikami. Każda wędrówka wymaga dobrego przewodnictwa.

Nauczyciel Wychowawca. Dobry przewodnik jest: - liderem - katalizatorem energii - entuzjastą - budowniczym charakteru - ekonomistą uczuć   Taki może być Rodzic, taki może być Nauczyciel Wychowawca.

Uczeń w zespole klasowym „W naszej klasie - spotkania, które łączą ” – program dla uczniów klas pierwszych integracyjnych.

Uzasadnienie potrzeby innowacji: - uczniowie rozpoczynający naukę narażeni są na różne sytuacje trudne - chcemy to zminimalizować - grupa odgrywa w tym wieku rolę szczególną i istotna jest panująca w niej atmosfera - pomagamy zbudować wzajemne zaufanie, co spotęguje poczucie bezpieczeństwa i pewność siebie - w dobrze zintegrowanym zespole klasowym - realizowanie zadań dydaktycznych przychodzi łatwiej - pomagamy stworzyć dobrą atmosferę, która jest gwarantem dobrej pracy - w szkole można odnieść wiele sukcesów - uczniowie chcą być zauważeni i docenieni, pragną mieć przyjaznych świadków sukcesów, a jeśli poniosą porażkę- potrzebują wsparcia, pomocy - to jest możliwe w silnym zespole  

Cele innowacji pedagogicznej: zmniejszanie napięć i niepokojów związanych z nową sytuacją szkolną wzmacnianie zdolności do zabawy i radości - odreagowanie emocjonalne - kształtowanie i doskonalenie umiejętności komunikowania się, dostrzegania i rozpoznawania emocji, dostrzegania i spełniania potrzeb, akceptowania własnych ograniczeń, wzmacniania poczucia własnej wartości, wzmacniania zaufania, rozwijanie umiejętności współdziałania i współpracy  

Treści: - integracja zespołu klasowego - normy i zasady bycia razem - samopoczucie w klasie i w szkole - uczniowskie umiejętności prospołeczne - akceptacja siebie i innych ludzi - wspólne świętowanie - wartości, dla których warto żyć - rozmowa - podstawą dobrych relacji z ludźmi - emocje i uczucia - udzielanie pozytywnych informacji zwrotnych - relaksacja

Spodziewane efekty: -dobre samopoczucie w klasie i w szkole -poczucie przynależności do grupy -obniżenie poziomu lęku i niepokoju związanego z różnymi sytuacjami w nowej szkole -podniesienie poczucia własnej wartości, a w konsekwencji wzrost samodzielności i wytrwałości w działaniu -lepsze rozumienie zachowań własnych i innych ludzi -satysfakcjonujące relacje interpersonalne - wrażliwość, empatia, szczerość i otwartość w kontaktach z innymi

Uczeń w małej grupie Socjoterapia, jako forma pomocy psychologiczno - pedagogicznej dla młodzieży borykającej się z problemami osobistymi i trudnościami życiowymi.

Uzasadnienie potrzeby innowacji: występowanie zaburzeń zachowania wśród młodzieży, utrudniających kontakty społeczne zagubienie jednostki uczniowie nadpobudliwi, przejawiający nasilone zachowania agresywne - niewydolność wychowawcza rodziny

Cele innowacji pedagogicznej: stworzenie młodzieży doświadczeń korygujących sądy urazowe uczestników zaspakajanie potrzeb emocjonalnych wprowadzenie nowych form zachowań umożliwiających lepsze funkcjonowanie w życiu

Kroki:   Diagnoza- Rozmowy z uczniami i rodzicami. Konsultacje z pedagogiem szkolnym, wychowawcami klas. Analiza dokumentacji z Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej. 2) Organizacja grupy socjoterapeutycznej. 3) Projektowanie zajęć socjoterapeutycznych z uwzględnieniem rozwijania indywidualnych zainteresowań uczestników, zaspakajanie podstawowych dla danego wieku potrzeb, podejmowanie zadań ważnych dla określonej grupy. 4) Praca z grupą.

Nasze grupy: Program „Port- moje bezpieczne miejsce” wśród uczniów z rodzin niewydolnych wychowawczo, z problemem alkoholowym- 5 osób Program „Odnaleźć siebie- budowanie poczucia własnej wartości u młodzieży” – 6 osób Program „W życiu możesz wybierać” – 8osób - Program „ Można inaczej” (interwencyjny)– 8osób

Spodziewane efekty: zniwelowanie zaburzeń zachowania u uczestników ujawniających się w relacjach z dorosłymi, rówieśnikami, w stosunku do realizacji zadania i odbioru własnej osoby odreagowanie emocjonalne nabycie nowych umiejętności prospołecznych  

Rodzic ucznia Istota więzi znajduje się w sercu - Akademia Rodzica.   Istota więzi znajduje się w sercu - Akademia Rodzica. Tylko szczęśliwi rodzice, mogą wychować szczęśliwe dzieci.

Uzasadnienie potrzeby innowacji: bezradność i zagubienie w roli rodzica poszukiwanie wsparcia emocjonalnego - budowanie relacji rodzic - dziecko  

Cele innowacji pedagogicznej: przyjrzenie się problemom, trudnościom, jakie występują w rodzinach wspieranie rodziców w radzeniu sobie w codziennych kontaktach z nastolatkiem pomoc rodzicom w rozwoju pozytywnego i realistycznego obrazu siebie, swoich możliwości i zdolności, a także wzrostu zaufania i szacunku do siebie jako wartościowego człowieka rozwijanie świadomości własnych emocji rodziców, rozpoznawanie, wyrażanie i akceptowanie uczuć, a także radzenie sobie z tzw. trudnymi uczuciami w duchu poszanowania godności osobistej człowieka -doskonalenie umiejętności empatycznego stylu komunikowania się

Treści: świat nastolatka, świat rodzica granice - papierek lakmusowy całego systemu rodzinnego emocje i uczucia rozmowa z serca płynąca - sposoby na dobry dialog z nastolatkiem problemy i konflikty - godzina szczerości w rodzinie - mądre wspomaganie dorastających - dojrzałe rozwiązania  

Spodziewane efekty: rodzice otrzymają wsparcie emocjonalne i fachową wiedzę, którą wykorzystają w relacjach z dziećmi - pogłębią się pozytywne relacje między rodzicami i dziećmi, oparte na wzajemnej trosce i poczuciu człowieczeństwa każdej ze stron

„Z tego może się zrodzić zwykła rozmowa kochających dzieci dorosłych na temat tego, jak ułatwić im wchodzenie w dorosłość i jak pomóc sobie, by móc lepiej pomagać dzieciom.” I. Majewska- Opiełka

Sposoby ewaluacji obserwacja i informacje zwrotne  

Z każdej wędrówki rodzą się, jakieś refleksje, przemyślenia, Z każdą klasą, z każdym uczniem trzeba wędrować inaczej - choć podążamy w tym samym kierunku - ku dobru, pięknu, miłości. Z każdej wędrówki rodzą się, jakieś refleksje, przemyślenia, wypracowane metody, które warto powielać.

Co jest ważne i dobrze rokuje? - Uczniowie chętnie przychodzą po lekcjach na spotkania socjoterapeutyczne Rodzice chętnie przychodzą na zajęcia psychoedukacyjne Uczniowie w klasach dobrze czują się w swoich zespołach

Czas na refleksje – co jest już widoczne W relacjach dziecko – rodzic Rozmowy coraz spokojniejsze, z dobrymi słowami – w miejsce krzyku, krytyki, szukania winnych 2) Coraz więcej szczerości w komunikacji – wzajemne uwzględnienie potrzeb, oczekiwań, w oparciu o uczucia i emocje, które towarzyszą różnym zdarzeniom 3) Podejmowanie działania, kiedy jest sytuacja trudna, a nie udawanie, że nic się nie stało i odkładanie nie załatwionych spraw, liczenie, że samo się ułoży 4) Praca nad niwelowaniem słabości i ograniczeń 5) Wzajemne mówienie sobie dobrych rzeczy

Promotorzy dobra uczęszczających na zajęcia socjoterapeutyczne: Przedsięwzięcia uczniów, uczęszczających na zajęcia socjoterapeutyczne: 1) spotkanie rodzinne 2) akcje charytatywne na rzecz potrzebujących W przygotowaniu: „Dobro pójdzie dalej”- akcja charytatywna „Listy świąteczne- człowiek człowiekowi”

Wszystko, co może nam pomóc w wychowaniu dziecka na szczęśliwego, pewnego siebie, wartościowego, spełnionego, refleksyjnego człowieka jest ważne, potrzebne, ma sens. Wszędzie tam, gdzie są dorośli i dzieci mamy do czynienia z intensywnym poznawaniem siebie i innych oraz uczenia się przyjemności dawania i brania. Wychowanie to każda chwila spędzona wspólnie z młodymi, w której chodzi o to, abyśmy sami byli ludźmi, których zechcą kochać, szanować, mówić do nas i nas słuchać.