„Spotkania, które łączą…” Innowacje pedagogiczne Publiczne Gimnazjum nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi im. Sługi Bożego Jana Pawła II w Białymstoku Trzy w jednym: „Spotkania, które łączą…” Autor: Katarzyna Krukowska, socjoterapeuta, nauczyciel dyplomowany
To rozwiązanie programowe, organizacyjne i metodyczne, dotyczące relacji między uczniami, uczniami i rodzicami, a także dające możliwość kontaktu z samym sobą, swoim wnętrzem. To działania skierowane: do klasy, małej grupy i rodziców. Spotkania, które łączą…
Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno - pedagogicznej dla młodzieży borykającej się z problemami osobistymi i trudnościami życiowymi 2) Istota więzi znajduje się w sercu - Akademia Rodzica 3) W naszej klasie- spotkania, które łączą - program dla klas pierwszych integracyjnych
„Nie należy próbować opowiadać komuś jak wygląda świat ze szczytu góry „Nie należy próbować opowiadać komuś jak wygląda świat ze szczytu góry. Należy go wziąć za rękę, wejść pod górę. W drodze razem spocić się, zmęczyć i na koniec pokazać mu to, czego słowem nie da się opisać.” Antoni de Saint – Exupéry Życie jest wędrówką do doskonałości, a my podróżnikami. Każda wędrówka wymaga dobrego przewodnictwa.
Nauczyciel Wychowawca. Dobry przewodnik jest: - liderem - katalizatorem energii - entuzjastą - budowniczym charakteru - ekonomistą uczuć Taki może być Rodzic, taki może być Nauczyciel Wychowawca.
Uczeń w zespole klasowym „W naszej klasie - spotkania, które łączą ” – program dla uczniów klas pierwszych integracyjnych.
Uzasadnienie potrzeby innowacji: - uczniowie rozpoczynający naukę narażeni są na różne sytuacje trudne - chcemy to zminimalizować - grupa odgrywa w tym wieku rolę szczególną i istotna jest panująca w niej atmosfera - pomagamy zbudować wzajemne zaufanie, co spotęguje poczucie bezpieczeństwa i pewność siebie - w dobrze zintegrowanym zespole klasowym - realizowanie zadań dydaktycznych przychodzi łatwiej - pomagamy stworzyć dobrą atmosferę, która jest gwarantem dobrej pracy - w szkole można odnieść wiele sukcesów - uczniowie chcą być zauważeni i docenieni, pragną mieć przyjaznych świadków sukcesów, a jeśli poniosą porażkę- potrzebują wsparcia, pomocy - to jest możliwe w silnym zespole
Cele innowacji pedagogicznej: zmniejszanie napięć i niepokojów związanych z nową sytuacją szkolną wzmacnianie zdolności do zabawy i radości - odreagowanie emocjonalne - kształtowanie i doskonalenie umiejętności komunikowania się, dostrzegania i rozpoznawania emocji, dostrzegania i spełniania potrzeb, akceptowania własnych ograniczeń, wzmacniania poczucia własnej wartości, wzmacniania zaufania, rozwijanie umiejętności współdziałania i współpracy
Treści: - integracja zespołu klasowego - normy i zasady bycia razem - samopoczucie w klasie i w szkole - uczniowskie umiejętności prospołeczne - akceptacja siebie i innych ludzi - wspólne świętowanie - wartości, dla których warto żyć - rozmowa - podstawą dobrych relacji z ludźmi - emocje i uczucia - udzielanie pozytywnych informacji zwrotnych - relaksacja
Spodziewane efekty: -dobre samopoczucie w klasie i w szkole -poczucie przynależności do grupy -obniżenie poziomu lęku i niepokoju związanego z różnymi sytuacjami w nowej szkole -podniesienie poczucia własnej wartości, a w konsekwencji wzrost samodzielności i wytrwałości w działaniu -lepsze rozumienie zachowań własnych i innych ludzi -satysfakcjonujące relacje interpersonalne - wrażliwość, empatia, szczerość i otwartość w kontaktach z innymi
Uczeń w małej grupie Socjoterapia, jako forma pomocy psychologiczno - pedagogicznej dla młodzieży borykającej się z problemami osobistymi i trudnościami życiowymi.
Uzasadnienie potrzeby innowacji: występowanie zaburzeń zachowania wśród młodzieży, utrudniających kontakty społeczne zagubienie jednostki uczniowie nadpobudliwi, przejawiający nasilone zachowania agresywne - niewydolność wychowawcza rodziny
Cele innowacji pedagogicznej: stworzenie młodzieży doświadczeń korygujących sądy urazowe uczestników zaspakajanie potrzeb emocjonalnych wprowadzenie nowych form zachowań umożliwiających lepsze funkcjonowanie w życiu
Kroki: Diagnoza- Rozmowy z uczniami i rodzicami. Konsultacje z pedagogiem szkolnym, wychowawcami klas. Analiza dokumentacji z Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej. 2) Organizacja grupy socjoterapeutycznej. 3) Projektowanie zajęć socjoterapeutycznych z uwzględnieniem rozwijania indywidualnych zainteresowań uczestników, zaspakajanie podstawowych dla danego wieku potrzeb, podejmowanie zadań ważnych dla określonej grupy. 4) Praca z grupą.
Nasze grupy: Program „Port- moje bezpieczne miejsce” wśród uczniów z rodzin niewydolnych wychowawczo, z problemem alkoholowym- 5 osób Program „Odnaleźć siebie- budowanie poczucia własnej wartości u młodzieży” – 6 osób Program „W życiu możesz wybierać” – 8osób - Program „ Można inaczej” (interwencyjny)– 8osób
Spodziewane efekty: zniwelowanie zaburzeń zachowania u uczestników ujawniających się w relacjach z dorosłymi, rówieśnikami, w stosunku do realizacji zadania i odbioru własnej osoby odreagowanie emocjonalne nabycie nowych umiejętności prospołecznych
Rodzic ucznia Istota więzi znajduje się w sercu - Akademia Rodzica. Istota więzi znajduje się w sercu - Akademia Rodzica. Tylko szczęśliwi rodzice, mogą wychować szczęśliwe dzieci.
Uzasadnienie potrzeby innowacji: bezradność i zagubienie w roli rodzica poszukiwanie wsparcia emocjonalnego - budowanie relacji rodzic - dziecko
Cele innowacji pedagogicznej: przyjrzenie się problemom, trudnościom, jakie występują w rodzinach wspieranie rodziców w radzeniu sobie w codziennych kontaktach z nastolatkiem pomoc rodzicom w rozwoju pozytywnego i realistycznego obrazu siebie, swoich możliwości i zdolności, a także wzrostu zaufania i szacunku do siebie jako wartościowego człowieka rozwijanie świadomości własnych emocji rodziców, rozpoznawanie, wyrażanie i akceptowanie uczuć, a także radzenie sobie z tzw. trudnymi uczuciami w duchu poszanowania godności osobistej człowieka -doskonalenie umiejętności empatycznego stylu komunikowania się
Treści: świat nastolatka, świat rodzica granice - papierek lakmusowy całego systemu rodzinnego emocje i uczucia rozmowa z serca płynąca - sposoby na dobry dialog z nastolatkiem problemy i konflikty - godzina szczerości w rodzinie - mądre wspomaganie dorastających - dojrzałe rozwiązania
Spodziewane efekty: rodzice otrzymają wsparcie emocjonalne i fachową wiedzę, którą wykorzystają w relacjach z dziećmi - pogłębią się pozytywne relacje między rodzicami i dziećmi, oparte na wzajemnej trosce i poczuciu człowieczeństwa każdej ze stron
„Z tego może się zrodzić zwykła rozmowa kochających dzieci dorosłych na temat tego, jak ułatwić im wchodzenie w dorosłość i jak pomóc sobie, by móc lepiej pomagać dzieciom.” I. Majewska- Opiełka
Sposoby ewaluacji obserwacja i informacje zwrotne
Z każdej wędrówki rodzą się, jakieś refleksje, przemyślenia, Z każdą klasą, z każdym uczniem trzeba wędrować inaczej - choć podążamy w tym samym kierunku - ku dobru, pięknu, miłości. Z każdej wędrówki rodzą się, jakieś refleksje, przemyślenia, wypracowane metody, które warto powielać.
Co jest ważne i dobrze rokuje? - Uczniowie chętnie przychodzą po lekcjach na spotkania socjoterapeutyczne Rodzice chętnie przychodzą na zajęcia psychoedukacyjne Uczniowie w klasach dobrze czują się w swoich zespołach
Czas na refleksje – co jest już widoczne W relacjach dziecko – rodzic Rozmowy coraz spokojniejsze, z dobrymi słowami – w miejsce krzyku, krytyki, szukania winnych 2) Coraz więcej szczerości w komunikacji – wzajemne uwzględnienie potrzeb, oczekiwań, w oparciu o uczucia i emocje, które towarzyszą różnym zdarzeniom 3) Podejmowanie działania, kiedy jest sytuacja trudna, a nie udawanie, że nic się nie stało i odkładanie nie załatwionych spraw, liczenie, że samo się ułoży 4) Praca nad niwelowaniem słabości i ograniczeń 5) Wzajemne mówienie sobie dobrych rzeczy
Promotorzy dobra uczęszczających na zajęcia socjoterapeutyczne: Przedsięwzięcia uczniów, uczęszczających na zajęcia socjoterapeutyczne: 1) spotkanie rodzinne 2) akcje charytatywne na rzecz potrzebujących W przygotowaniu: „Dobro pójdzie dalej”- akcja charytatywna „Listy świąteczne- człowiek człowiekowi”
Wszystko, co może nam pomóc w wychowaniu dziecka na szczęśliwego, pewnego siebie, wartościowego, spełnionego, refleksyjnego człowieka jest ważne, potrzebne, ma sens. Wszędzie tam, gdzie są dorośli i dzieci mamy do czynienia z intensywnym poznawaniem siebie i innych oraz uczenia się przyjemności dawania i brania. Wychowanie to każda chwila spędzona wspólnie z młodymi, w której chodzi o to, abyśmy sami byli ludźmi, których zechcą kochać, szanować, mówić do nas i nas słuchać.