Organizacja transportu publicznego w Metropolii Zatoki Gdańskiej – stan istniejący i kierunki rozwoju Hubert Kołodziejski – Metropolitalny Związek Komunikacyjny.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czynniki wzrostu komunikacji miejskiej na przykładzie Białej Podlaskiej Kielce 9 października 2012 r.
Advertisements

20 lat funkcjonowania Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni
KSZTAŁTOWANIE SYSTEMU OBSŁUGI PASAŻERSKIEJ ADLOMERACJI (REGIONU)
Plany transportowe w świetle doświadczeń wybranych krajów UE
Projekt Uchwały Rady Miejskiej w Mielcu
POŁĄCZENIE SZYNOBUSOWE W RAMACH AGLOMERACJI KALISKO- OSTROWSKIEJ Prezentacja przygotowana w oparciu o dokument Studium zasadności utworzenia połączeń oraz.
Budowa centralnego odcinka II linii metra
ZMIANY W KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ PO ROZPOCZĘCIU BUDOWY DWORCA ŁÓDŹ FABRYCZNA FAZA I Łódź, 4 październik 2011 r. Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi.
Strategia działania KZK GOP na lata
Perspektywy i kierunki integracji transportu publicznego w Polsce
ORGANIZACJA KOLEJOWYCH PRZEWOZÓW OSÓB
TRANSPORT – jak się poruszasz ?
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
Transport publiczny w aglomeracji warszawskiej – scenariusze rozwoju
Podnoszenie jakości usług transportu i mieszkalnictwa komunalnego jako czynniki wspomagające realizację strategii rozwoju miasta. Biała Podlaska,
Komunikacja bez barier
I FORUM TRANSPORTU AGLOMERACYJNEGO
Prywatyzacja usług publicznych.
Komunikacja i Turystyka
KONFERENCJA ROZKŁADOWA
Czysty transport miejski
Miejski Obszar Funkcjonalny Trójmiasta
"Potencjał inwestycyjny węzłów integracyjnych – obecne i przyszłe projekty dofinansowane ze środków Unii Europejskiej w Gminie Miasta Gdańska Dzięki bezzwrotnym.
Podsumowanie badań potoków podróznych na terenie Powiatu Krotoszyńskiego 1 kwartał 2007 Instytut Rozwoju i Promocji Kolei.
Informacje o SKM Szybka Kolej Miejska Wpisana do rejestru przedsiębiorstw w 2004r. Kapitał zakładowy 72,5 mln zł, wszystkie udziały posiada m. st. Warszawa.
POLITYKA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI
Dla Związku Komunikacyjnego Komunikacja Międzygminna w Chrzanowie Katowice, sierpień 2011 r.
Wrocławski Obszar Metropolitalny
W AGLOMERACJI KRAKOWSKIEJ
Adam Lewandowski. Coraz bardziej potrzebujemy całościowych strategii i skoordynowanych działań ze strony wszystkich instytucji i osób zaangażowanych w.
ROZWÓJ SYSTEMU PUBLICZNEGO TRANSPORTU PASAŻERSKIEGO W AGLOMERACJI WARSZAWSKIEJ POPRZEZ ZWIĘKSZENIE WYDAJNOŚCI, NIEZAWODNOŚCI I BEZPIECZEŃSTWA.
Podjęte działania: Miasto w maju 2004 roku we współpracy z Wydziałem Architektury Politechniki Gdańskiej zorganizowało konkurs dla studentów, w którym.
Konkurs Dobre Praktyki PPP 13 maja 2008r.
Czytelność układu linii
GRZEGORZ WĄSOWICZ TEMAT PRACY:
Rozwój transportu szynowego między Polską a Niemcami (BERLIN-GORZÓW)
TRANSPORT NA TERENIE GMINY KĘTY
Główne założenia ustawy o publicznym transporcie zbiorowym Kielce, 1 lipca 2014 r., Świętokrzyski Urząd Wojewódzki.
Przygotowanie przewoźnika do zamówień publicznych w transporcie zbiorowym w najbliższym czasie 9 październik 2014 Kielce 1 PIGTSiS - Kielce r.
Platforma informacyjna wsparciem procesu optymalizowania rozwoju systemu transportowego KRAKOWIC dr hab. inż. Andrzej Szarata Politechnika Krakowska Katowice,
POIS /10-00 „Rozwój szybkiej kolei miejskiej w Trójmieście”
Szczecińska Kolej Metropolitalna
Specyfika preferencji i zachowań komunikacyjnych uczniów szkół licealnych na przykładzie Gdyni i Sopotu Prof. dr hab. Olgierd Wyszomirski mgr Michał Konarski.
Planowana koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Zielona Góra,
Gdańsk Gdynia INVESTGDA INVESTMENT MODELE ZARZĄDZANIA PORTAMI MORSKIMI W POLSCE I EUROPIE Szczecin Świnoujście Dobre praktyki w zakresie udziału samorządów.
Your logo Here Wspólne korzystanie w czasie rzeczywistym ze środków transportu na żądanie w Regionie Tesalii, Grecja Warsztaty: Transport na żądanie na.
Aktualizacja Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego na sieci komunikacyjnej w wojewódzkich przewozach pasażerskich „Plan transportowy”
Budżet Miasta Gdańska na rok 2015 Gdańsk, 18 grudnia 2014r.
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
„ Gmina Bytom "Zintegrowane połączenie aglomeracji górnośląskiej z międzynarodowym portem lotniczym Katowice-Pyrzowice " Katowice, 10 grudzień 2008.
Kluczbork, październik 2015 PUBLICZNY TRANSPORT ZBIOROWY Realizacja zadania przez Powiat kluczborski
Aktualizacja Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego na sieci komunikacyjnej w wojewódzkich przewozach pasażerskich „Plan transportowy”
Tytuł prezentacji Stowarzyszenie Metropolia Poznań ul. Stefana Prymasa Wyszyńskiego 8, Poznań tel ,
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE 2013 ROKU. Budżet – wykonanie 2013 r. DOCHODY WYDATKI NADWYŻKA
Perspektywy funkcjonowania regionalnych przewozów kolejowych w Polsce dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański Zakopane,
Transport trolejbusowy w Gdyni w świetle wyników badań marketingowych projektu TROLLEY dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański.
Kształtowanie jakości usług transportu kolejowego: w poszukiwaniu źródeł finansowania Dr Michał Wolański, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie Dr Marcin.
Poznań: Ocena Systemu Komunikacyjnego 25 maja 2016 r.
Szczecińska Kolej Metropolitalna
My Pasażerowie Manifest pasażerów, przygotowany w ramach kampanii obywatelskiej lepszytransport.pl.
Strategia ZIT Obszaru Metropolitalnego Gdańsk–Gdynia–Sopot do 2020 roku Komitet Monitorujący Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na.
dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
Plan transportowy Źródła prawa: - Utz - ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z.
WSPÓLNY BILET „Koleje Mazowieckie - KM” sp. z o.o. milionów pasażerów
Transport drogowy na Mazowszu
Projekt poprawy jakości transportu miejskiego w aglomeracji szczecińskiej narzędziem technicznego wsparcia integracji transportu publicznego w Szczecińskim.
UPRZYWILEJOWANIE TRANSPORTU ZBIOROWEGO
Zakopane 25 października 2018
Włączenie Gminy Łomianki do 1 strefy biletowej warszawskiej komunikacji miejskiej Konsultacje społeczne Łomianki, 16 listopada 2017 r.
Zapis prezentacji:

Organizacja transportu publicznego w Metropolii Zatoki Gdańskiej – stan istniejący i kierunki rozwoju Hubert Kołodziejski – Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej Olgierd Wyszomirski – Uniwersytet Gdański Warszawa, 25 listopada 2009 r.

Komunikacja miejska na obszarze działania MZKZG Transport zbiorowy na obszarze metropolitalnym organizowany jest przez: Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni, Miejski Zakład Komunikacji Wejherowo Sp. z o.o, PKP Szybką Kolej Miejską w Trójmieście Sp. z o.o.

Tabor: 252 autobusy, 102 zestawy tramwajowe. 4 przewoźników, w tym: Organizatorzy transportu na obszarze MZG (1/4) Zarząd Transport Miejskiego w Gdańsku ZTM organizuje przewozy na terenie miasta Gdańska i sześciu gmin ościennych. Środki transportu: autobusy, tramwaje, tramwaje wodne (w okresie letnim). Tabor: 252 autobusy, 102 zestawy tramwajowe. 4 przewoźników, w tym: ZKM Gdańsk (autobusy, tramwaje), PKS Gdańsk, Warbus (autobusy), Żegluga Gdańska (tramwaje wodne). Udział ZTM wśród przewoźników komunalnych (wkm): 58%. Liczba pasażerów w 2008 r.: 151 734 120. ZTM w Gdańsku powstał w 2005 r., lecz dopiero w 2009 r. przejął od przewoźnika ZKM kompetencje w zakresie układania rozkładów jazdy, udzielania informacji pasażerskiej i kontroli jakości usług. Zgodnie z nowymi umowami zawartymi z ZTM, obsługa linii wewnętrznych (na terenie Gdańska) powierzona została ZKM Gdańsk, a linie wychodzące z miasta podzielono na dwa pakiety, których obsługę powierzono przewoźnikom prywwatnym.

Organizuje przewozy na terenie Gdyni i 9 gmin ościennych. Organizatorzy transportu na obszarze MZG (2/4) Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni Organizuje przewozy na terenie Gdyni i 9 gmin ościennych. Środki transportu: autobusy, trolejbusy, tramwaje wodne (w sezonie letnim). Tabor: 261 autobusów, 86 trolejbusów. 9 przewoźników, w tym: PKT (trolejbusy), Żegluga Gdańska (tramwaje wodne), 7 przewoźników autobusowych (2 spółki miejskie i 5 prywatnych). Udział ZKM wśród przewoźników komunalnych (wkm): 38%. Liczba pasażerów w 2008 r.: 103 111 000. ZKM powstał w 1992 r. W ramach procesu restrukturyzacji komunikacji miejskiej władze Gdyni zdecydowały się na podział monopolistycznego przewoźnika komunalnego MZK na trzy, niezależne i konkurujące ze sobą spółki.

Udział MZK wśród przewoźników komunalnych (wkm): 4%. Organizatorzy transportu na obszarze MZG (3/4) Miejski Zakład Komunikacji Wejherowo Sp. z o.o. Organizuje i wykonuje przewozy autobusowe dla miasta Wejherowa i czterech gmin ościennych. Tabor: 27 autobusów. Udział MZK wśród przewoźników komunalnych (wkm): 4%. Liczba pasażerów w 2008 r.: 5 700 000. MZK jako pierwszy przewoźnik i organizator wdrożył w 2005 r. na obszarze MZG system biletu elektronicznego. System ten także charakteryzuje się największą funkcjonalnością, gdyż posiada możliwość korzystania z elektronicznej portmonetki.

SKM tworzy tzw. kręgosłup komunikacyjny dla obszaru metropolitalnego. Organizatorzy transportu na obszarze MZG (4/4) PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. SKM tworzy tzw. kręgosłup komunikacyjny dla obszaru metropolitalnego. Na trasie linii SKM w obszarze metropolii trójmiejskiej znajdują się 33 przystanki. Częstotliwość kursowania pociągów w godzinie szczytu komunikacyjnego wynosi 7 minut. Liczba pasażerów w 2008 r.: 39 milionów. SKM stanowi niezwykle ważny element w aglomeracyjnym systemie transportowym. Kolej miejska na wydzielonym torowisku rozpoczęła funkcjonowanie na początku lat 50 ubiegłego wieku. W najlepszym okresie lat 70 ubiegłego wieku pociągami kolei miejskiej podróżowało 100 milionów pasażerów rocznie. Trasa SKM przebiega przez 10 gmin MZKZG

Proces dezintegracji komunikacji miejskiej na obszarze MZKZG 1989: Podział WPK na cztery przedsiębiorstwa komunikacyjne: w Gdańsku, Gdyni, Tczewie i Starogardzie Gdańskim. 1991: Próba powołania związku komunalnego Gdańska, Gdyni i Sopotu oraz organizacji na jego szczeblu aglomeracyjnego zarządu transportu. 2003 r. Gminy tworzące metropolię powołały Radę Metropolitalną. 2007 r. Powołano Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej. Trójmiasto wraz z tzw. małym trójmiastem kaszubskim (do którego należą rumia, reda oraz wejherowo) tworzą jeden organizm miejski o charakterze konurbacji. Silne powiązania komunikacyjne pomiędzy tymi miastami, trudno zauważalne granice. Komunikacja miejska na dzisiejszym obszarze Metropolii Zatoki Gdańskiej funkcjonowała jako zintegrowana pod względem taryfowym i organizacyjnym do końca lat 80. W 1991 r. z przedsiębiorstwa w Gdyni wydzielono zakład w Wejherowie. Pod koniec lat 90 podjęto drugą, nieudaną próbę powołania związku komunikacyjnego.

Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej MZKZG utworzony został w 2007 r. Podstawowym zadaniem Związku jest integracja lokalnego transportu zbiorowego.

Obszar Metropolii Zatoki Gdańskiej Obszar MZKZG obejmuje prawie 1200 km kw i jest zamieszkiwany przez prawie milion mieszkańców

Wybrane statutowe zadania MZKZG Kształtowanie polityki komunikacyjnej na terenie gmin – członków Związku. Wprowadzanie, uchwalanie cen i rozliczanie przychodów z biletów aglomeracyjnych. Badanie rynku usług lokalnego transportu zbiorowego. Programowanie rozwoju lokalnego transportu zbiorowego. Planowanie oferty lokalnego transportu zbiorowego. Statut Związku zakłada etapową realizację zadań. Wymienione zadania zapisane są w pierwszym etapie, gdzie skoncentrowano się na integracji taryfowo biletowej. Zadania z drugiego etapu MZKZG będzie mógł realizować po osiągnięciu tzw. stanu pełnej integracji, czyli po przejęciu dotychczasowych kompetencji organizacyjno zarządczych organizatorów komunalnych.

Zasady finansowania MZKZG Podstawowym źródłem dochodów Związku jest składka członkowska gmin na funkcjonowanie biura związku, której wysokość obliczana jest jako iloczyn stawki uchwalonej przez Zgromadzenie Związku oraz liczby mieszkańców danej gminy. Dodatkowo każda gmina dopłaca do funkcjonowania biletów metropolitalnych. Samorząd Województwa Pomorskiego przekazuje bezpośrednio środki finansowe dla PKP SKM w celu refundacji utraconych przychodów z tytułu honorowania biletów metropolitalnych.

Realizacja wybranych zadań przez MZKZG (1/7) Wprowadzenie do sprzedaży biletów metropolitalnych, w tym od 15 lipca 2008 r. nowego biletu 72-godzinnego. Emisja i rozliczanie sprzedaży biletów metropolitalnych.

Realizacja wybranych zadań przez MZKZG (2/7) Opracowanie koncepcji zintegrowanej taryfy za usługi transportu komunalnego i kolejowo - komunalnego na obszarze MZKZG. Jeszcze niedawno oferty przewozowe poszczególnych przedsiębiorstw nie były ze sobą zintegrowane. Każdy spośród czterech organizatorów stosował własną, oddzielną taryfę i przepisy taryfowo-porządkowe: ZTM w Gdańsku: taryfę czasową w przypadku biletów jednorazowych i odległościową (w zależności od liczby przystanków) w przypadku biletów okresowych, ZKM w Gdyni, MZK Wejherowo: taryfę jednolitą z podziałem na strefy, PKP SKM: taryfę odległościową (w zależności od liczby kilometrów). Wprowadzenie nowej taryfy stanowi, po biletach metropolitalnych kolejny krok w kierunku integracji taryfowo – biletowej. W czerwcu nowa taryfa zaczęła obowiązywać w komunikacji ZTM, w lipcu w ZKM, a od początku przyszłego roku zacznie obowiązywać w MZK.

Realizacja wybranych zadań przez MZKZG (3/7) Udostępnianie zintegrowanej informacji o ofercie komunikacji miejskiej na obszarze Związku.

Realizacja wybranych zadań przez MZKZG (4/7) Promocja biletów metropolitalnych: plakaty, ulotki, reklama radiowa, reklama prasowa.

Realizacja wybranych zadań przez MZKZG (5/7) Promocja komunikacji miejskiej.

Realizacja wybranych zadań przez MZKZG (6/7) Koordynacja działań związanych z obchodami Dnia Bez Samochodu.

Realizacja wybranych zadań przez MZKZG (7/7) Prowadzenie działań integrujących i promujących ofertę Tramwajów Wodnych.

BILETY METROPOLITALNE

Rodzaje i ceny biletów metropolitalnych Trzeba wyraźnie podkreślić, wprowadzenie biletów kolejowo – komunalnych pierwszy raz w historii umożliwiło integrację taryfowo – biletową pomiędzy kom. komunalną a SKM.

Zasięg ważności biletów metropolitalnych w pociągach SKM

Sprzedaż biletów metropolitalnych od momentu ich wprowadzenia w 2008 r. Od momentu wprowadzenia biletów metropolitalnych utrzymuje się trend wzrostowy w zakresie liczby sprzedawanych biletów. Szczególnie skoki widać w wakacje (turyści) oraz w październiku, kiedy zajęcia zaczynają studenci.

Struktura sprzedaży biletów metropolitalnych ze względu na rodzaj biletu w 2008 r. W strukturze sprzedaży dominujący udział mają bilety kolejowo – komunalne. Przedstawione wyniki potwierdzają tezę, że oferta biletów metropolitalnych skierowana jest przede wszystkim dla osób realizujących podróże o charakterze metropolitalnym, którzy korzystają z podróży łączonych – kom. Komunalną i kolejową.

Kierunki rozwoju w zakresie integracji komunikacji miejskiej na obszarze MZG w bliższej perspektywie czasowej Rozszerzenie obowiązywania oferty biletów metropolitalnych na pociągi PR, zakontraktowane w ramach umowy z Pomorskim Urzędem Marszałkowskim. Wprowadzenie koordynacji rozkładów nocnej komunalnej komunikacji autobusowej z pociągami SKM. Uruchomienie na stronie Związku zintegrowanej wyszukiwarki połączeń. Wdrożenie ujednoliconych przepisów taryfowych i porządkowych. Wprowadzenie jednakowych zasad w zakresie: oznakowania linii komunikacyjnych, oznakowania przystanków i węzłów integracyjnych, numerów inwentarzowych taboru. 3. Chcemy, aby docelowo wyszukiwarka połączeń obejmowała również autobusowych przewoźników regionalnych.

Kierunki rozwoju w zakresie integracji komunikacji miejskiej na obszarze MZG w dalszej perspektywie czasowej Realizacja kolejnych zapisów statutowych -po osiągnięciu stanu pełnej integracji: zatrudnianie przewoźników, kontrola przewoźników w oparciu o wypracowane, jednolite standardy jakości usług, nadzór i regulacja ruchu, dystrybucja i kontrola biletów, utrzymywanie przystanków i węzłów integracyjnych. Realizacja tych zadań pozwoli Związkowi na wywieranie większego wpływu na ofertę przewozową, co znajdzie odbicie w jakości świadczonych usług. Obecnie istnieje niewielka skłonność gmin do przekazania do Związku kompetencji w zakresie zarządzania komunikacją miejską, przede wszystkim ze względu na aktualne warunki ekonomiczne i realizację przez samorządy licznych inwestycji współfinansowanych ze środków unijnych.

Podsumowanie Wprowadzenie wspólnych biletów metropolitalnych zwiększyło jakość i atrakcyjność metropolitalnego systemu transportowego przede wszystkim dla mieszkańców podróżujących po obszarze więcej niż jednej gminy i turystów. Pozostała, dominująca część mieszkańców odczuje wymierne korzyści z wprowadzonych rozwiązań dopiero po zrealizowaniu kolejnych etapów integracji. Realizacja tych zadań pozwoli Związkowi na wywieranie większego wpływu na ofertę przewozową, co znajdzie odbicie w jakości świadczonych usług. Obecnie istnieje niewielka skłonność gmin do przekazania do Związku kompetencji w zakresie zarządzania komunikacją miejską, przede wszystkim ze względu na aktualne warunki ekonomiczne i realizację przez samorządy licznych inwestycji współfinansowanych ze środków unijnych. 2. – przykład Sopotu, w którym obsługa komunikacyjna zlecana jest dwóm organizatorom – ZTM i ZKM. Mieszkańcy, oprócz możliwości zakupu komunalnego biletu metropolitalnego nie mają innej alternatywy w nieograniczonym poruszaniu się po mieście (brak biletów jednorazowych i okresowych pozwalających na korzystanie z linii ZTM i ZKM.