I FORUM TRANSPORTU AGLOMERACYJNEGO

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czynniki wzrostu komunikacji miejskiej na przykładzie Białej Podlaskiej Kielce 9 października 2012 r.
Advertisements

20 lat funkcjonowania Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni
KSZTAŁTOWANIE SYSTEMU OBSŁUGI PASAŻERSKIEJ ADLOMERACJI (REGIONU)
Plany transportowe w świetle doświadczeń wybranych krajów UE
POŁĄCZENIE SZYNOBUSOWE W RAMACH AGLOMERACJI KALISKO- OSTROWSKIEJ Prezentacja przygotowana w oparciu o dokument Studium zasadności utworzenia połączeń oraz.
Zarządzanie transportem KURS INŻYNIERSKI
Strategia działania KZK GOP na lata
ORGANIZACJA KOLEJOWYCH PRZEWOZÓW OSÓB
SITK Radom - XX Radomskie Dni Techniki
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Restrukturyzacja Łódzkiego Węzła Kolejowego
Podnoszenie jakości usług transportu i mieszkalnictwa komunalnego jako czynniki wspomagające realizację strategii rozwoju miasta. Biała Podlaska,
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Organizacja transportu publicznego w Metropolii Zatoki Gdańskiej – stan istniejący i kierunki rozwoju Hubert Kołodziejski – Metropolitalny Związek Komunikacyjny.
Prywatyzacja usług publicznych.
1 Działanie Support for Cities w ramach programu Unii Europejskiej URBACT w Chorzowie Urząd Miasta Chorzów Hanna Pompa -Obońska.
Komunikacja i Turystyka
Projekt „e-świętokrzyskie” Finansowany z funduszy ZPORR na
Sektorowy Program Operacyjny: Transport na lata
spotkanie grupy roboczej z Urzędu Samorządowego Kraju Żylińskiego
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
Informacje o SKM Szybka Kolej Miejska Wpisana do rejestru przedsiębiorstw w 2004r. Kapitał zakładowy 72,5 mln zł, wszystkie udziały posiada m. st. Warszawa.
Dla Związku Komunikacyjnego Komunikacja Międzygminna w Chrzanowie Katowice, sierpień 2011 r.
Wrocławski Obszar Metropolitalny
W AGLOMERACJI KRAKOWSKIEJ
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
ROZWÓJ SYSTEMU PUBLICZNEGO TRANSPORTU PASAŻERSKIEGO W AGLOMERACJI WARSZAWSKIEJ POPRZEZ ZWIĘKSZENIE WYDAJNOŚCI, NIEZAWODNOŚCI I BEZPIECZEŃSTWA.
Elektroniczna Karta Miejska i Publiczne Punkty Dostępu do Internetu w Mieście Rybnik.
EKSPERCI ZAANGAŻOWANI DO PRAC W RAMACH PANELU
Konkurs Dobre Praktyki PPP 13 maja 2008r.
BARIERY TRANSPORTU PASAŻERSKIEGO NA TERENIE WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
GRZEGORZ WĄSOWICZ TEMAT PRACY:
Rozwój transportu szynowego między Polską a Niemcami (BERLIN-GORZÓW)
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
Przygotowanie przewoźnika do zamówień publicznych w transporcie zbiorowym w najbliższym czasie 9 październik 2014 Kielce 1 PIGTSiS - Kielce r.
Platforma informacyjna wsparciem procesu optymalizowania rozwoju systemu transportowego KRAKOWIC dr hab. inż. Andrzej Szarata Politechnika Krakowska Katowice,
Platforma informacyjna jako wsparcie opracowywania studiów transportowych Leszek Żychoń.
OPOLE SMART CITY 2020 w Opolu oraz Aglomeracji Opolskiej
Szczecińska Kolej Metropolitalna
Zarządzanie mobilnością - Poczdam Warsztat: Zarządzanie i koordynacja w obszarze komunikacji Podkarpackie 5 grudnia 2012 Prezentacja: Ministerstwo Infrastruktury.
Your logo Here Wspólne korzystanie w czasie rzeczywistym ze środków transportu na żądanie w Regionie Tesalii, Grecja Warsztaty: Transport na żądanie na.
Tworzenie związku metropolitalnego. Górnośląski Związek Metropolitalny od lat zabiegał o stworzenie prawnych podstaw metropolii. Ustawa o związkach metropolitalnych.
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
„ Gmina Bytom "Zintegrowane połączenie aglomeracji górnośląskiej z międzynarodowym portem lotniczym Katowice-Pyrzowice " Katowice, 10 grudzień 2008.
Dorota Szybała-Pelak ROLA OŚRODKÓW WSPARCIA EKONOMII SPOŁECZNEJ W ROZWOJU SEKTORA EKONOMII SPOŁECZNEJ Szczyrk, 13 kwiecień 2016.
Szczyrk, kwietnia 2016 r. Edyta Tkacz KONFERENCJA „System wsparcia ekonomii społecznej w województwie śląskim”
Kluczbork, październik 2015 PUBLICZNY TRANSPORT ZBIOROWY Realizacja zadania przez Powiat kluczborski
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Monitorowanie regionalnego sektora usług komunalnych Zenon.
Zasady naboru wniosków dla Działania 9.1. Transport miejski w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Nazwa projektodawcy: Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Szczecinku Sp. z o.o. „Wzmocnienie potencjału transportowego Przedsiębiorstwa Komunikacji.
GOP: Sieć Tramwajowa Według Modelu Trzech Miast. Częstotliwość kursowania w minutach TrasaMoja propozycjaStan aktualny Ruda Śląska – Bytomco 10co 20 Sosnowiec.
Perspektywy funkcjonowania regionalnych przewozów kolejowych w Polsce dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański Zakopane,
Poznań: Ocena Systemu Komunikacyjnego 25 maja 2016 r.
Podpisanie Umowy o Dofinansowanie dla zadania pn.
Przebudowa Etap I - drogi powiatowej 2483P Wierzyce-Czerniejewo
Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP
Prognoza wysokości stawek Spółki Tramwaje Śląskie S. A
dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański
Zarządca infrastruktury Krajowy Program Kolejowy
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
"Koleje Mazowieckie - KM" sp. z o.o.
WROCŁAWSKI PROGRAM TRAMWAJOWY
Transport drogowy na Mazowszu
Projekt poprawy jakości transportu miejskiego w aglomeracji szczecińskiej narzędziem technicznego wsparcia integracji transportu publicznego w Szczecińskim.
UPRZYWILEJOWANIE TRANSPORTU ZBIOROWEGO
Zakopane 25 października 2018
Włączenie Gminy Łomianki do 1 strefy biletowej warszawskiej komunikacji miejskiej Konsultacje społeczne Łomianki, 16 listopada 2017 r.
Zapis prezentacji:

I FORUM TRANSPORTU AGLOMERACYJNEGO PLAN TRANSPORTOWY W USTAWIE O PUBLICZNYM TRANSPORCIE ZBIOROWYM WARSZAWA 25.11.2009 r. ORGANIZACJA TRANSPORTU PUBLICZNEGO W METROPOLII GÓRNOŚLĄSKIEJ – STAN ISTNIEJĄCY I KIERUNKI ROZWOJU Autor: Ryszard Janecki Wydział Transportu Politechniki Śląskiej W Katowicach

I FORUM TRANSPORTU AGLOMERACYJNEGO PLAN TRANSPORTOWY W USTAWIE O PUBLICZNYM TRANSPORCIE ZBIOROWYM WARSZAWA 25.11.2009 r. ZAKRES PREZENTACJI Metropolia górnośląska Podmioty oferujące usługi publicznego transportu zbiorowego w Metropolii Silesia Ocena stanu istniejącego w zakresie organizacji transportu publicznego w Metropolii Silesia Kierunki rozwoju transportu publicznego w metropolii

1. METROPOLIA SILESIA kwiecień 2009 r. metropolia górnośląska GÓRNOŚLĄSKO-ZAGŁĘBIOWSKA METROPOLIA SILESIA (GZM SILESIA)

GZM W LICZBACH 1218 km2; około 2,0 mln mieszkańców 1622 osoby/1 km2 194 tys. podmiotów gospodarczych; 75% prowadzi działalność rynkową liczba pracujących blisko 570 tys. osób WYSOKA KONCENTRACJA POTENCJAŁU LUDZKIEGO I EKONOMICZNEGO SILNE POWIĄZANIA OBSZAROWE I FUNKCJONALNE PRZY JEDNOCZEŚNIE ISTOTNYM ZRÓŻNICOWANIU MIAST METROPOLII ZNACZĄCE POTRZEBY KOMUNIKACYJNE MIESZKAŃCÓW METROPOLII

= GZM Silesia 1,2 mln pasażerów dobę POTRZEBY WYNIKAJĄCE Z ATRAKCYJNOŚCI PRZESTRZENI METROPOLITALNEJ = PRZEMIESZCZENIA Z/NA ZEWNĄTRZ DO/Z OBSZARU METROPOLII 1,2 mln pasażerów dobę

2. PODMIOTY OFERUJĄCE USŁUGI PUBLICZNEGO TRANSPORTU ZBIOROWEGO W METROPOLII SILESIA Struktura organizacyjna transportu ORGANIZACJA TRANSPORTU ZBIOROWEGO NA OBSZARZE GZM SILESIA STRUKTURY ZARZĄDZAJĄCE TRANSPORTEM ZBIOROWYM NA OBSZARZE GZM SILESIA PODMIOTY OFERUJĄCE WYŁĄCZNIE USŁUGI TRANSPORTU ZBIOROWEGO NA OBSZARZE GZM SILESIA PODMIOTY KREOWANE PRZEZ SAMORZĄDY LOKALNE URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO jako organizator kolejowych pasażerskich przewozów regionalnych PODMIOTY SAMORZĄDOWE PODMIOTY POZASAMORZĄDOWE MZKP Tarnowskie Góry Przedsiębiorstwa PKS Związki komunalne Struktury zdeterminowane przez wybrane miasta GZM Silesia Urząd Miasta Bieruń Firma DRABAS (podmioty prywatne) KZK GOP Katowice MZK Tychy MZDiM Jaworzno 7 podmiotów o zróżnicowanej formie organizacyjnej i zasięgu działania adresuje swoje oferty przewozowe do miast Metropolii Silesia 3 miasta GZM Silesia  linie komunikacyjne 2 podmiotów Gliwice – linie komunikacyjne 5 podmiotów Katowice – odpowiednio 6 podmiotów

Zasięg działania: 2,7 tys. km2; ponad 2,5 mln osób KZK GOP KATOWICE Zasięg działania: 2,7 tys. km2; ponad 2,5 mln osób Działalność transportowa: 279 linii autobusowych, 33 linie obsługiwane przez MZKP Tarnowskie Góry 850 autobusów + 235 tramwajów 1680,9 km tras autobusowych + 215,4 km tras tramwajowych 5498,4 km linii autobusowych + 361,2 km linii tramwajowych 67,3 mln wozokm – autobusy (77,9%) + 19,1 mln wozokm – tramwaje (22,1%) wielkość przewozów: 429,0 mln pas/rok 33 przedsiębiorstwa przewozowe KZK GOP jest organizatorem transportu zbiorowego w 12 miastach GZM Silesia (bez Jaworzna i Tychów)

Zasięg działania: 950 km2; 990 tys. osób Działalność transportowa: MZK TYCHY Zasięg działania: 950 km2; 990 tys. osób Działalność transportowa: 48 linii autobusowych, 5 linii trolejbusowych 107 autobusów + 16 trolejbusów 391,5 km tras autobusowych + 21,7 km tras trolejbusowych 1860,8 km linii autobusowych + 82,9 km linii trolejbusowych 9,0 mln wozokm – autobusy (88,2%) + 1,2 mln wozokm – trolejbusy (11,8%) 7 przedsiębiorstw przewozowych MZK Tychy jest organizatorem transportu zbiorowego w Tychach (GZM Silesia)

MIEJSKI ZARZĄD DRÓG I MOSTÓW JAWORZNO Zasięg działania: 553 km2; 752 tys. osób Działalność transportowa: 24 linie autobusowe 46 autobusów 184,6 km tras autobusowych 380,6 km linii autobusowych 4,5 mln wozokm monopol przedsiębiorstwa komunalnego PKM Jaworzno MZDiM Jaworzno jest organizatorem transportu zbiorowego w Jaworznie (GZM Silesia)

PRZEWOZY KOLEJOWE – URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO 12 miast METROPOLII SILESIA posiada dostęp do połączeń regionalnych cały obszar aglomeracji podzielony na 3 strefy, w których obowiązuje kolejowy bilet aglomeracyjny Zakres usług, wielkość dopłat i system taryfowy są uzgadniane pomiędzy samorządem województwa a spółką Przewozy Regionalne

XII’2008 Szybka Kolej Regionalna (SKR) na trasie Tychy Miasto – Katowice – Tychy Miasto Integracja kolei z miejskim transportem zbiorowym MZK Tychy – bilet pozwalający na przejazd SKR pomiędzy Tychami a Katowicami oraz transportem zbiorowym na obszarze miasta Tychy

POZOSTALI OFERENCI USŁUG PRZEWOZOWYCH NA OBSZARZE GZM SILESIA MZKP TARNOWSKIE GÓRY porozumienie KZK GOP Katowice i MZKP Tarnowskie Góry kreujące od 1994 r. zintegrowany system biletowo-taryfowy obowiązuje jednolita taryfa na liniach KZK GOP i MZKP oraz wspólny bilet druk i dystrybucję biletów zapewnia KZK GOP wpływy taryfowe dzielone są według określonych w porozumieniu zasad obecnie MZKP Tarnowskie Góry obsługuje 33 linie autobusowe w gminach członkowskich KZK GOP

URZĄD MIASTA BIERUŃ obecnie obsługiwanych jest 5 linii autobusowych na trasach do Tychów

Bytom, Gliwice, Katowice PKS Gliwice Sp. z o. o. Gliwice PRZEDSIĘBIORSTWA PKS I FIRMY PRYWATNE Miasta GZM Silesia obsługiwane przez regularne linie autobusowe PKS i firmę DRABAS Nazwa operatora Nazwa miasta GZM Silesia obsługiwanego przez regularne linie autobusowe 1 2 PKS Częstochowa S.A. Bytom, Gliwice, Katowice PKS Gliwice Sp. z o. o. Gliwice PKS Rybnik Sp. z o. o. Gliwice, Katowice, Zabrze Firma DRABAS Katowice

3. OCENA STANU ISTNIEJĄCEGO W ZAKRESIE TRANSPORTU PUBLICZNEGO W METROPOLII SILESIA STRUKTURY ORGANIZACYJNE 14 MIAST METROPOLII KREUJE TRZY PODMIOTY ZARZĄDZAJĄCE TRANSPORTEM ZBIOROWYM NA JEJ OBSZARZE 12 miast  KZK GOP Katowice Tychy  MZK Tychy Jaworzno  MZDiM Jaworzno 12 MIAST METROPOLII (bez Piekar Śl. i Siemianowic Śl.) POSIADA KOLEJOWY TRANSPORT REGIONALNY NA OBSZARZE GZM SILESIA FUNKCJONUJĄ RÓWNIEŻ LINIE REALIZOWANE POZA SYSTEMAMI SAMORZĄDÓW MIAST METROPOLII

UŻYTKOWNICY TRANSPORTU (PASAŻEROWIE) RYNEK USŁUG PRZEWOZOWYCH KZK GOP Katowice UM Województwa Śląskiego MZK Tychy MZDiM Jaworzno SYSTEM TRANSPORTU ZBIOROWEGO Oferta rynkowa (OR1) Oferta rynkowa (OR2) Oferta rynkowa (OR3) Oferta rynkowa (OR4) Sprzedaż usług (SU1) Sprzedaż usług (SU2) Sprzedaż usług (SU3) Sprzedaż usług (SU4) UŻYTKOWNICY TRANSPORTU (PASAŻEROWIE)

konkurencja na poziomie oferty przewozowej i sprzedaży usług we wszystkich miastach tworzących GZM Silesia obowiązuje zasada pełnego rozdziału funkcji organizatora i operatora transportu zbiorowego, w realizacji przewozów będących w gestii samorządów miast metropolitalnych uczestniczy duża liczba przedsiębiorstw (41 przewoźników na obszarze obsługiwanym przez KZK GOP, MZK Tychy i MZDiM Jaworzno) charakteryzujących się różnymi formami własnościowymi i organizacyjnymi; pomimo tego nadal dominującą pozycję posiadają przedsiębiorstwa komunalne (największy udział w pracy eksploatacyjnej i przewozowej), niektóre przedsiębiorstwa przewozowe są monopolistami w realizacji usług przewozowych, przy czym w układzie przestrzennym dotyczy to miasta Jaworzno – PKM Jaworzno, a w układzie rodzajowym komunikacji tramwajowej – przedsiębiorstwo Tramwaje Śląskie S.A. w Chorzowie, od 2004 r. standardem jest wybór operatora na drodze postępowania przetargowego o udzielenie zamówienia publicznego na świadczenie usług komunikacji miejskiej (wyjątkiem pozostaje miasto Jaworzno), tryb przetargowy wprowadził konieczność zawierania przez organizatorów transportu zbiorowego umów z przewoźnikami; zapisy tych umów określają m. in. wysokość i sposób zapłaty za zrealizowaną na podstawie umowy pracę eksploatacyjną (stawka jednostkowa za wozokm), nie przewiduje się jednak żadnych innych rekompensat operacyjnych.

Porównanie wybranych wskaźników charakteryzujących oferty przewozowe KZK GOP i innych zarządów komunikacji (dane z 2006 r.) Wskaźnik Organizator komunikacji miejskiej liczba wozokm rocznie na 1 mieszk. [%] KZK GOP = 100% liczba tys. wozokm rocznie na 1 km linii komunikacyjnej liczba środków transportowych w ruchu przypadająca na 100 km linii komunikacyjnych gęstość sieci transportowej w km linii na 1000 mieszk. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 KZK GOP Katowice 44,3 100,0 14,7 19 3,018 ZTM Warszawa 89,1 201,1 43,5 295,9 58 305,3 2,049 67,9 ZTP Kraków 78,8 177,9 30,6 208,2 39 205,3 2,575 85,3 ZDiK Wrocław 66,2 149,4 27,9 189,8 50 263,2 2,368 78,5 ZTM Gdańsk 52,8 119,2 15,0 102,0 33 173,7 1,619 53,6 Źródło: R. Janecki, Kierunki zmian w ofercie przewozowej KZK GOP w latach 1997-2006, Materiały konferencji nt. „Zarządzanie jakością pasażerskiego transportu zbiorowego”, Zeszyt Naukowo-Techniczny SITK Oddział w Krakowie nr 83 (vol. 137), Kraków 2007, s. 234.

4. KIERUNKI ROZWOJU TRANSPORTU PUBLICZNEGO W METROPOLII SILESIA NAJWAŻNIEJSZE OBSZARY DZIAŁAŃ INTEGRACJA TRANSPORTU ZBIOROWEGO NA TERENIE METROPOLII (CAŁEJ AGLOMERACJI) integracja obszarowa (Jaworzno, Tychy) integracja gałęziowa (porozumienie taryfowo-biletowe i skoordynowanie rozkładów jazdy) integracja systemowa BRAK ROZSTRZYGNIĘĆ  MOŻLIWE REALNE WARIANTY: JEDEN ORGANIZATOR  JEDNA OFERTA  KONKURENCJA OPERATORÓW NA POZIOMIE SPRZEDAŻY USŁUG PRZEWOZOWYCH ORGANIZATOROWI KILKU ORGANIZATORÓW  ZINTEGROWANIE TRANSPORTU METROPOLITALNEGO OBSZAROWE I GAŁĘZIOWE  KONKURENCJA NA POZIOMIE OFERY RYNKOWEJ I SPRZEDAŻY USŁUG PRZEWOZOWYCH wdrożenie w 2012 roku Śląskiej Karty Usług Publicznych

ROZWÓJ OFERTY PRZEWOZOWEJ Działania w tym zakresie obejmują: modernizację i rozbudowę infrastruktury transportu zbiorowego stwarzającą warunki do uatrakcyjnienia oferty przewozowej, w tym m. in.: realizację programu inwestycyjnego rozwoju transportu tramwajowego do 2012 r. w miastach Katowice, Ruda Śląska, Sosnowiec i Zabrze, a po tym okresie rozbudowa sieci tramwajowej m. in. w Katowicach, Sosnowcu i Dąbrowie Górniczej, modernizację linii kolejowych obsługujących największe potoki ruchu regionalnego: E30 Gliwice – Katowice – Jaworzno Szczakowa, E65 Zawiercie – Sosnowiec – Katowice – Tychy, budowę połączenia szynowego miast Metropolii Silesia z Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice, sukcesywne wdrażanie modułów systemu zarządzania publicznym transportem zbiorowym w metropolii, modernizację niektórych dworców kolejowych (m. in. Katowice i Dąbrowa Górnicza) i przekształcenie ich w wielofunkcyjne centra przesiadkowe.

poprawę jakości świadczonych usług, w tym m. in.: wprowadzenie nowych produktów uwzględniających zmianę potrzeb przewozowych; jako przykłady należy wymienić: rozszerzenie systemu Szybkiej Kolei Regionalnej w kierunku Sosnowca i Dąbrowy Górniczej, uruchomienie zintegrowanych połączeń z miast metropolii do obiektów wystawienniczych EXPO Silesia (granica miast Sosnowiec i Dąbrowa Górnicza), elastyczny system przewozów do dzielnic peryferyjnych i terenów rekreacyjnych (miasto Dąbrowa Górnicza) poprawę jakości świadczonych usług, w tym m. in.: preferowanie przewozów realizowanych nowoczesnym taborem o niskiej energochłonności, koordynacja oferty przewozowej realizowanej przez różne środki transportowe, wdrożenie monitoringu jakości świadczonych usług, sukcesywny rozwój sieci Punktów Obsługi Pasażerów oraz automatów biletowych, wspierania działań operatorów zmierzających do poprawy bezpieczeństwa pasażerów.

ZARZĄDZANIE FINANSAMI DALSZE WSPÓŁFINANSOWANIE PUBLICZNEGO TRANSPORU METROPOLITALNEGO ZE ŚRODKÓW PUBLICZNYCH, stosowanie w praktyce proefektywnościowych mechanizmów rynkowych, skuteczne aplikowanie o fundusze Unii Europejskiej.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ