„Uczenie się przez całe życie” Lifelong Learning Programme - LLP

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Advertisements

16 décembre 2013 Slide N° 1 5 mars 2009 Slide N° 1 Urbact Secretariat URBACT II Europejski Program Współpracy Terytorialnej dla Zrównoważonego.
w programie „Uczenie się przez całe życie”
Wizyty Studyjne Anna Kowalczyk Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Wizyty Studyjne Wizyty studyjne 2009/2010 Spotkanie informacyjne Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez.
Guide Me! Miary jakości w grupowym doradztwie dla osób poszukujących pracy Małgorzata Klimka Projekt zrealizowany przy wsparciu finansowym.
Prezentacja Programu Leonardo da Vinci Katowice 12 stycznia 2010 Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie.
Konkurs 2013 r. Warsztaty nt. przygotowywania wniosków w programie Leonardo da Vinci.
„Uczenie się przez całe życie”
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW Program COMENIUS konkurs 2010 Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie.
PROGRAM „UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE”
Koordynator Programu Erasmus Wersja skrócona przez S.Salamon – BWZ UW
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
EUROPEJSKA WSPÓŁPRACA SZKÓŁ WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
Nowości w programie Comenius C omenius Regio Partnerskie Projekty Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie.
Oferta programu Comenius Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie.
Przewodnik po programie
F undacja R ozwoju S ystemu E dukacji Mobilność szkolnej kadry edukacyjnej.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A. Krajowy Punkt Kontaktowy Programu IEE Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji ( ) CIP Antonina.
SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY GIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Katarzyna Stępak, Scenariusz 2, Załącznik 2 PRAWO DOSTĘPU.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Fundusz Stypendialny Program wymiany naukowej pomiędzy Polską a Szwajcarią Konferencja Informacyjna, 2 marca 2010 Uniwersytet.
MIĘDZYNARODOWY PROCES DYDAKTYCZNY CZYNNIKIEM WZROSTU KOMPETENCJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA.
Program Leonardo da Vinci. Program Leonardo da Vinci propaguje działania zmierzające do poprawy jakości systemów kształcenia i szkolnictwa zawodowego.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Zewnętrzne źródła finansowania projektów o charakterze międzynarodowym Pracownia Projektów Europejskich Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczyciel.
Plansza tytułowa / tytuł prezentacji
Możliwości finansowania projektów badawczych
1.LLP/ERASMUS 2.LLP/COMENIUS 3.LLP/GRUNDTVIG 4.LLP/LEONARDO DA VINCI 5.FUNDUSZ STYPENDIALNY I SZKOLENIOWY 6.ERASMUS-MUNDUS 7.TEMPUS PROGRAMY EDUKACYJNE.
PROGRAM LEONARDO DA VINCI Konferencja informacyjno-promocyjna Uczenie się przez całe życie. Comenius oraz Leonardo da Vinci Wrocław, 19 listopada 2010.
Prezentacja Programu Leonardo da Vinci
Upowszechnianie i wykorzystywanie rezultatów projektów programu Uczenie się przez całe życie w systemie edukacji zawodowej i ustawicznej w Polsce Tadeusz.
Polityka edukacyjna Unii Europejskiej
LIFELONG LEARNING PROGRAMME
Wizyty Studyjne Wizyty studyjne dla kadry zarządzającej, decydentów i specjalistów z zakresu edukacji oraz kształcenia i doskonalenia zawodowego Fundacja.
Anna Atłas, Z-ca Dyrektora Programu LLP
FRSE Prezentacja na temat współpracy europejskiej ZS nr 1 w Tychach.
Informacje o zasadach wdrażania programu Leonardo da Vinci Politechnika Gdańska, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu.
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Projekty transferu innowacji Leonardo da Vinci realizowane przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów Marcin Słowikowski.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Fundusz Stypendialny Program wymiany naukowej pomiędzy Polską a Szwajcarią
Nowy program UE wspierający edukację, szkolenia, młodzież i sport na lata
Urszula Grzyb Regionalne Centrum Informacji dla Naukowców Regionalny Punkt Kontaktowy Programów Ramowych UE Centrum Transferu Technologii Politechnika.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Michał Tuszyński-Sikora
Wsparcie dla rozwoju technologii
INTERREG IV C Międzyregionalny wymiar Europejskiej Współpracy Terytorialnej Konferencja projektu B2N Warszawa, 18 maja 2010 r. Teresa Marcinów, Departament.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
MIĘDZYNARODOWE PROJEKTY EDUKACYJNE W LATACH DZIAŁ DS. OBCOKRAJOWCÓW I WYMIANY MIĘDZYNARODOWEJ.
Szkolnictwo wyższe w krajach Unii Europejskiej
PROGRAM WSPIERAJĄCY EDUKACJĘ, SZKOLENIA, MŁODZIEŻ I SPORT NA LATA
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
P ROGRAM : E RASMUS + A KCJA KLUCZOWA : M OBILNOŚĆ EDUKACYJNA A KCJA : M OBILNOŚĆ OSÓB UCZĄCYCH SIĘ I PRACOWNIKÓW T YP AKCJI : M OBILNOŚĆ OSÓB UCZĄCYCH.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Młodzież Młodzież Przewodnik po programie. Cele programu: przezwyciężanie uprzedzeń i stereotypów zakorzenionych w mentalności i kulturze przezwyciężanie.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Program Operacyjny Wiedza – Edukacja – Rozwój Programy mobilnościowe Aleksandra Szyszka.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Podstawowe informacje o projekcie Nazwa projektu: „Europejskie kompetencje i jakość kształcenia osób dorosłych w dobie globalizacji” Okres realizacji:
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Zmienia życie, otwiera umysły
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW
PROJEKTY UNIJNE W ZESPOLE SZKÓŁ W GÓRZE
„Szczęście sprzyja odważnym”
Projekt: JAK SKUTECZNIE I EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA mgr Elżbieta Tomaszewska – koordynator.
Zapis prezentacji:

„Uczenie się przez całe życie” Lifelong Learning Programme - LLP Leonardo da Vinci

Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską Podstawy prawne wspólnej polityki w zakresie kształcenia i doskonalenia zawodowego Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską Artykuł 149 Wspieranie rozwoju jakości edukacji przez zachęcanie do współpracy pomiędzy Państwami członkowskimi i jeśli konieczne wspieranie uzupełnianie działań. Artykuł 150 Wdrażanie polityki kształcenia zawodowego, która wspiera i uzupełnia działania Państw członkowskich Traktatu UE.

- Przewodnik dla wnioskodawców Dokumenty ustanawiające Program „Uczenie się przez całe życie” (Lifelong Learning Programme): - Decyzja nr 1720/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 listopada 2006 ustanawiająca program działań w zakresie uczenia się przez całe życie - Zaproszenie do składania wniosków (Cz. I Priorytety, Cz. II Informacje administracyjne i finansowe) - Przewodnik dla wnioskodawców http://ec.europa.eu/education/programmes/llp/index_en.html

Struktura programu LLP Comenius Edukacja szkolna Erasmus Szkoły wyższe Leonardo da Vinci Szkolnictwo i doskonalenie zawodowe Grundtvig Edukacja dorosłych Program międzysektorowy 4 rodzaje aktywności – rozwój polityki edukacyjnej; kształcenie językowe; rozwój nowoczesnych technologii informacyjnych; rozpowszechnianie przykładów najlepszej praktyki Program Jean Monnet 3 rodzaje aktywności – Akcja Jean Monnet; europejskie instytucje; stowarzyszenia europejskie

Budżet programu LLP w okresie 2007-2013: 6,9 mld EUR, w tym: Comenius ≥ 13% Erasmus ≥ 40% Leonardo da Vinci ≥ 25% Grundtvig ≥ 4%

LEONARDO W LICZBACH W latach 1998 – 2006: 27 389 uczestników

Kraje biorące udział w programie „Uczenie się przez całe życie”: 27 krajów członkowskich Unii Europejskiej kraje stowarzyszone EFTA/EEA (Islandia, Lichtenstein i Norwegia) kraj kandydujący - Turcja W przyszłości będzie możliwość uczestnictwa: Szwajcarii krajów Zachodnich Bałkanów

Główne cele programu Leonardo da Vinci Wspieranie uczestników kształcenia i doskonalenia zawodowego w zdobywaniu i wykorzystaniu wiedzy Wspieranie doskonalenia jakości i innowacyjności w systemach, instytucjach i praktykach w zakresie szkolenia i kształcenia zawodowego Zwiększanie atrakcyjności szkolenia i kształcenia zawodowego, oraz mobilności

Cele operacyjne programu Leonardo da Vinci Poprawa ogólnoeuropejskiej mobilności osób biorących udział w początkowym etapie szkolenia i kształcenia zawodowego oraz w kształceniu ustawicznym Poprawa współpracy pomiędzy instytucjami lub organizacjami oferującymi możliwości kształcenia, przedsiębiorstwami, partnerami społecznymi i innymi odpowiednimi podmiotami w Europie

Cele operacyjne programu Leonardo da Vinci cd. Ułatwianie rozwoju innowacyjnych praktyk w dziedzinie szkolenia i kształcenia zawodowego na poziomie innym niż poziom szkolnictwa wyższego Poprawa stopnia przejrzystości i uznawania kwalifikacji, oraz kompetencji Zachęcanie do nauki współczesnych języków obcych Wspieranie tworzenia innowacyjnych i opartych na TIK (ICT) treści

Priorytety programu Leonardo da Vinci OGÓLNE Jakość systemów kształcenia i szkolenia zawodowego i praktyk w tej dziedzinie Nauczyciele i instruktorzy zajmujący się kształceniem zawodowym Innowacyjne materiały do kształcenia na odległość i z wykorzystaniem Internetu Przenoszenie punktów kredytowych w kształceniu zawodowym w Europie Potwierdzanie efektów kształcenia pozaformalnego i nieformalnego

Priorytety narodowe programu Leonardo da Vinci (wg typów projektów) Praktyki zawodowe i staże dla osób uczących się (IVT) Wspieranie absolwentów szkół w zakładaniu własnych firm Wspieranie osób niepełnosprawnych / grup defaworyzowanych na rynku pracy Staże dla osób pracujących i poszukujących pracy (PLM) Wspieranie podnoszenia kwalifikacji pracowników MŚP Wspieranie kadr wdrażających strategie rozwoju regionalnego Wspieranie kadr związanych z opieką społeczną i osobami niepełnosprawnymi na rynku pracy

Priorytety narodowe programu Leonardo da Vinci cd. Wymiana doświadczeń dla osób odpowiedzialnych za kształcenie i szkolenie zawodowe (VETPro) Wspieranie podnoszenia kwalifikacji pracowników MŚP Wspieranie podnoszenia kwalifikacji pracowników instytucji szkoleniowych wspierających wdrażanie strategii rozwoju regionalnego

Typy projektów Projekty stażowe: IVT, PLM Projekty wymian: VETPro Projekty wielostronne: Transfer innowacji Projekty wielostronne: Tworzenie innowacji Projekty sieci tematycznych

Program Leonardo da Vinci Projekty stażowe (IVT – Praktyki zawodowe i staże dla osób uczących się) (PLM – Staże dla osób pracujących i poszukujących pracy)

Co to jest staż? określony czas szkolenia i zdobywania doświadczenia zawodowego przez uczestnika projektu, spędzony w organizacji partnerskiej w innym kraju, w ramach współpracy między instytucjami i przedsiębiorstwami staż musi stanowić integralną część programu szkolenia zawodowego

Cele projektów stażowych wspieranie międzynarodowej mobilności osób biorących udział w szkoleniu zawodowym organizowanie praktyk i szkoleń służących doskonaleniu zawodowemu połączenie teorii z praktyką wzmocnienie więzi między światem edukacji i pracy

osoby fizyczne nie mogą składać projektów samodzielnie Wnioskodawca instytucje występujące w obrocie prawnym zainteresowane wysłaniem osób na staże zagr. najczęściej z Programu korzystają: instytucje szkoleniowe, szkoły zawodowe, uczelnie, instytuty badawcze, przedsiębiorstwa, izby handlowe i przemysłowe, partnerzy społeczni (organizacje pracodawców, związki zawodowe), organizacje pozarządowe, instytucje publiczne, ... UWAGA! osoby fizyczne nie mogą składać projektów samodzielnie

Uczestnicy uczniowie szkół zawodowych (IVT) absolwenci, osoby pracujące i poszukujące pracy (PLM) Uwaga! studenci ( Program Erasmus-LLP)

Czas trwania Czas trwania projektu max. 2 lata Czas trwania stażu 2-39 tygodni - uczniowie (IVT) 2-26 tygodni - osoby pracujące i poszukujące pracy (PLM)

Kategorie kosztów koszty podróży utrzymanie i ubezpieczenie projekty PLM - koszty rzeczywiste projekty IVT - do 4 tyg. - koszty rzeczywiste projekty IVT - ponad 4 tyg. - zawarte w stawce ryczałtowej na utrzymanie i ubezpieczenie utrzymanie i ubezpieczenie (stawka ryczałtowa – wysokość zależy od kraju przyjmującego i czasu trwania stażu)

Kategorie kosztów - cd. organizacja i zarządzanie (do 12 tyg. 200 EUR/osoba; 13 tyg. i więcej 300 EUR/osoba) przygotowanie pedagogiczno-kulturowo-językowe (200 EUR/osoba; nie więcej niż 20% dofinansowania projektu)

Program Leonardo da Vinci Projekty wymiany doświadczeń (Professionals in Vocational Education and Training)

Co to są projekty wymiany doświadczeń? Wyjazdy zagraniczne osób odpowiedzialnych za szkolenia zawodowe i/lub rozwój zasobów ludzkich uwzględniające produkt końcowy w postaci materiałów/programów szkoleniowych

Cele wymiany Wspieranie uczestników w kształceniu i przyszłych działaniach szkoleniowych w zdobywaniu i wykorzystywaniu wiedzy, umiejętności i kwalifikacji, aby ułatwiać rozwój osobisty w kontekście zawodowym. Wspieranie w doskonaleniu jakości i innowacji w kształceniu zawodowym, w systemach kształcenia zawodowego, instytucjach i praktykach zawodowych.

Strony projektu Wnioskodawca (instytucja polska) Partner zagraniczny / Partnerzy zagraniczni (organizacje i instytucje zainteresowane przyjęciem polskich uczestników oferujące im możliwość odbycia wymiany) Uczestnik / Uczestnicy (osoby biorące udział w wymianie)

Wnioskodawcami mogą być: Szkoły oraz inne instytucje i organizacje działające na rzecz kształcenia zawodowego (np. partnerzy społeczni) Stowarzyszenia i przedstawiciele zaangażowani w kształcenie i szkolenie zawodowe (np. stowarzyszenia szkoleniowców, rodziców, nauczycieli) Szkoły wyższe Centra badawcze i inne organizacje realizujące zagadnienia w ramach strategii „uczenia się przez całe życie”

Wnioskodawcami mogą być cd.: Przedsiębiorstwa (w tym osoby prawne i podmioty prowadzące działalność gospodarczą), partnerzy społeczni i inni reprezentanci (np. izby handlowe, organizacje pracodawców, związki zawodowe i inne) Instytucje świadczące usługi doradztwa i usługi informacyjne w ramach strategii „uczenia się przez całe życie” Instytucje odpowiedzialne za systemy i politykę kształcenia i doskonalenia zawodowego w ramach strategii „uczenia się przez całe życie” na szczeblu lokalnym, regionalnym i krajowym Organizacje nie nastawione na zysk, organizacje wolontariackie, organizacje pozarządowe

Uczestnicy: Nauczyciele zawodu (w tym nauczyciele języków obcych) Instruktorzy zawodu Doradcy zawodowi Osoby odpowiedzialne za szkolenia Kierownicy działów kadr Kadra zarządzająca

Czas trwania projektów VETPro (wymiana doświadczeń): od 1 do 6 tygodni Realizacja projektów w okresie: od 1 lipca 2007 do 31 maja 2009 Czas trwania projektu – 2 lata

Dofinansowanie projektów wymiany doświadczeń: Obejmuje kategorie kosztów: Zarządzanie (administracja projektu) – 50 EUR/uczestnika Podróż – koszty rzeczywiste Koszty utrzymania i zakwaterowania oraz ubezpieczenie – ryczałt Przygotowanie pedagiczno-kulturowo-językowe uczestnika – do 200 EUR/uczestnika (nie więcej niż 20% dofinansowania projektu) Powyższe kategorie kosztów mogą być dofinansowane z programu Leonardo da Vinci w wysokości do 100% kosztów projektu.

SELEKCJA I HARMONOGRAM Jednoetapowa procedura oceny – projekty wymian i staży Termin składania wniosków: 30 marca 2007 (piątek!) Ocena przez ekspertów krajowych Selekcja - Krajowa Rada Programu Ogłoszenie wyników: czerwiec 2007 Pierwsze wyjazdy: lipiec 2007 Powrót uczestników: 31 maja 2009

KRYTERIA SELEKCJI WNIOSKÓW - formalne Termin zgłoszenia Minimalna grupa partnerska Wnioskodawca instytucjonalny Język wniosku Oryginalny podpis osoby uprawnionej Aktualny wniosek Listy intencyjne Budżet

KRYTERIA SELEKCJI - jakościowe uzasadnienie oczekiwane rezultaty i ich zakres partnerstwo plan pracy budżet

KRYTERIA SELEKCJI – jakościowe 2 DOBRY PROJEKT Jest powiązany z potrzebami uczestników Stanowi integralną część programu szkolenia/pracy uczestników Spowoduje osiągnięcie konkretnych rezultatów Jest powiązany z systemem uznawania kwalifikacji Wyraźnie określa zawartość i strukturę całego projektu, stosowane metody, wyposażenie i program pracy

KRYTERIA SELEKCJI – jakościowe 3 DOBRY PROJEKT Zapewnia bezpieczne warunki przebywania na stażu/wymianie Jego wdrożenie jest bieżąco monitorowane i oceniane Zapewnia odpowiednie przygotowanie uczestników Jest efektywnie zarządzany (finanse!)

Program Leonardo da Vinci Projekty wielostronne „Transfer innowacji” (TOI - Transfer of innovation)

Czego dotyczą projekty Transferu innowacji Czego dotyczą projekty Transferu innowacji? Poprawa jakości i atrakcyjności systemów kształcenia i szkolenia zawodowego poprzez skupienie się na transferze innowacyjnych rozwiązań oraz ich dostosowanie do potrzeb nowych grup odbiorców/sektorów

Na czym polega transfer Na czym polega transfer? a) wybranie jednego lub kilku innowacyjnych rozwiązań opracowanych w poprzednich projektach LdV lub innych nowatorskich projektach międzynarodowych; b) dostosowaniu ich pod względem językowym, kulturowym i prawnym w sposób umożliwiający wdrożenie w wybranych krajach partnerskich

Projekty Transferu innowacji Rezultaty: opracowanie produktów szkoleniowych programy nauczania moduły szkoleniowe materiały dydaktyczne innowacyjne metody nauczania modelowe systemy kształcenia narzędzia do oceny umiejętności

Projekty Transferu innowacji Przynajmniej 3 kraje Liczba krajów partnerskich do 75% kosztów Maks. 150 000 EUR /projekt/rok Dofinansowanie 12, 18 lub 24 miesięcy Czas trwania

SELEKCJA I HARMONOGRAM Jednoetapowa procedura oceny – projekty transferu innowacji WYNIKI SELEKCJI: lipiec/sierpień 2007 KONTRAKT podpisywany jest z Narodową Agencją Programu MONITOROWANIE projektu – Narodowa Agencja Programu Termin składania wniosków: 30 marca 2007 (piątek!)

Program Leonardo da Vinci Projekty wielostronne „Tworzenie innowacji” (DOI - Development of innovation)

Czego dotyczą projekty Tworzenia innowacji? Projekty służące „tworzeniu” innowacyjnych rozwiązań polegają na opracowaniu zupełnie nowego rozwiązania, aby ułatwić kilku krajom zajęcie się wspólną kwestią, która nie została dotychczas rozwiązana. Projekty składane są do Agencji Wykonawczej w Brukseli (Executive Agency) – Procedura COM

Projekty Tworzenia innowacji (proc. COM) Przynajmniej 3 kraje Liczba krajów partnerskich do 75% kosztów 250 000 EUR / projekt / rok Dofinansowanie 12, 18 lub 24 miesięcy Czas trwania

Wniosek Cel projektu Grupa docelowa (beneficjenci) Rezultaty poprzednich projektów Planowane/nowe rezultaty Wpływ projektu Partnerzy i ich zadania Plan pracy Metody realizacji projektu Zarządzanie i kontrola (wskaźniki) Ocena ryzyka Strategia waloryzacji (upowszechnianie i wdrażanie rezultatów) Szczegółowy budżet

Etapy realizacji projektu Projektowanie Tworzenie Testowanie Ocena skuteczności Upowszechnianie/waloryzacja Kontrola i ocena

Kryteria jakości Uzasadnienie projektu Cel projektu Planowane rezultaty Partnerstwo Strategia waloryzacji Innowacyjność Wymiar europejski Plan pracy Budżet

Kategorie budżetu Koszty osobowe (wynagrodzenia) Koszty podróży i pobytu Koszty informatyczno-komunikacyjne Koszty produkcji Koszty podwykonawstwa Koszty inne Koszty bieżące

Źródła finansowania Dofinansowanie Programu Leonardo da Vinci – 75% całkowitego budżetu Wkład własny partnerstwa – 25 % całkowitego budżetu

Wkład własny Źródła wewnętrzne: własne fundusze partnerów Źródła zewnętrzne: dotacje i dofinansowanie z innych instytucji (nie z programów europejskich)

AKCJE TOWARZYSZĄCE (upowszechnianie, komunikacja) AKCJA SCENTRALIZOWANA ZDECENTRALIZOWANA MOBILNOŚĆ Narodowa Agencja PARTNERSTWA TWORZENIE INNOWACJI Agencja Wykonawcza TRANSFER INNOWACJI SIECI TEMATYCZNE AKCJE TOWARZYSZĄCE (upowszechnianie, komunikacja)

Jak znaleźć partnerów? kontakty własne europejska baza poszukiwania partnerów http://leonardo.cec.eu.int/psd/ www.leonardo.org.pl kompendia zrealizowanych projektów LdV ogłoszenia organizacji zagranicznych

Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji KONTAKT leonardo-wymiany@frse.org.pl leonardo-staze@frse.org.pl leonardo-pilotaze@frse.org.pl Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji ul. Mokotowska 43 00-551 Warszawa