Zachowania przedsiębiorstw w wymianie międzynarodowej prof. zw. dr hab Zachowania przedsiębiorstw w wymianie międzynarodowej prof. zw. dr hab. Krzysztof Fonfara Katedra Marketingu Międzynarodowego
Zachowania przedsiębiorstw w wymianie międzynarodowej prof. zw. dr hab. Krzysztof Fonfara Tematyka wykładu a problemy badawcze: 1. Jakie przedsiębiorstwa badamy w wymianie międzynarodowej? -zróżnicowanie podmiotowe, implikacje rynkowe. 2.Transformacja rynkowa firm – jak prowadzić międzynarodowe badania porównawcze? 3. Dostosowanie koncepcji marketingu partnerskiego (relationship marketing) do specyfiki wymiany międzynarodowej. 4. Obiekty badania w wymianie międzynarodowej-niezależne podmioty czy sieci biznesowe? 5. Regulowanie mechanizmu rynkowego-tworzenie sieci biznesowych (implikacje dla prac badawczych). 6. Podwójny model biznesowy firm w wymianie międzynarodowej. 7. Proces internacjonalizacji firmy- tworzenie modeli zachowań przedsiębiorstw w wymianie międzynarodowej.
Literatura K. Fonfara (red.), Zachowanie przedsiębiorstwa w procesie internacjonalizacji, PWE, Warszawa 2009. K. Fonfara, Marketing partnerski na rynku przedsiębiorstw, wyd. II zm., PWE, Warszawa 2004. I. Gordon, Relacje z klientem. Marketing partnerski, PWE, Warszawa 2001. Understanding Business Markets: Interaction, Relationships and Networks (ed. D. Ford), 2nd ed., The Dryden Press, London 1997. M. Kotabe, K. Helsen, Global Marketing Management, 2nd ed., John Wiley&Sons, Inc, New York 2001.
Definiowanie problemu badawczego sprzedaż czas DLACZEGO?
Kategorie firm uczestniczących w wymianie międzynarodowej Kategorie firm Cechy firm Zasięg działania Skala międzynaro-dowych działań rynkowych Formy ekspansji zagranicznej Strategia sprzedaży Znaczenie obrotów zagrani-cznych wiele różnych rynków zagrani-cznych Firma niszowa anonimowa średnie markowa Duża firma eksportowa eksport bardzo duże mała anonimowa/ markowa Firma globalna globalny bardzo duża eksport, inwestycje zagraniczne i inne formy ekspansji zagranicznej Firma regionalna regionalny duża duże duża/średnia markowa/ anonimowa Firma zależna wybrane rynki zagraniczne średnia/mała eksport-głównie subcontra-cting