Nieciągłość Pojawia się nowa technologia
Radykalna Innowacja Stopniowa innowacja Radykalna Innowacja
Przykład innowacji stopniowej - długopis
„Ostatnie tchnienie” starych technologii Uważaj, na niedoszacowanie czasu (okres wyparcia starej technologii jest często dłuższy). Jeśli jesteś dinozaurem nie myśl, ze na trwałe poprawiłeś swoja pozycję „ostatnim tchnieniem”.
Dyfuzja innowacji
Dlaczego niektóre innowacje odnoszą sukces? Kultura – Japończycy wymyślili broń palną przed Europejczykami, ale dla nich mecz był symbolem honoru. Czy skorzystałbyś z teleportacji, gdybyś musiał się rozebrać w miejscu publicznym? Dominujący standard – np. (autor: Christopher Sholes), im bardziej rozpowszechniony standard, tym trudniej go wyeliminować (lock-in). Tradycja i przyzwyczajenie – np. odrzucenie systemu metrycznego w USA. Polityka – np. wyścig zbrojeń jest zły, ale popierany przez rządy. Czynniki ekonomiczne – brak woli do zmiany. Preferencje konsumentów – np. VHS miał trzygodzinne kasety, a Beta jednogodzinne.
„Współczesne metody wyceny wartości przedsięwzięć gospodarczych prowadzą do notorycznego niedoszacowania wartości wiedzy” Intellectual Property and Innovation, Dutch Ministry of Economic Affairs, 2002.
Co to jest kapitał intelektualny? „Kapitał intelektualny to wszystko to, co wiedzą pracownicy w firmie i co daje jej przewagę konkurencyjną, tzn. wiedza, informacja, IP i doświadczenia.” T. Stewart, 1997. „Kapitał intelektualny” to „całkowity kapitał przedsiębiorstwa odnoszący się do wiedzy w nim zawartej (Knowledge-based equity). Składają się na niego wiedza i doświadczenie pracowników, zaufanie klientów, marka, umowy, systemy informacyjne, procedury administracyjne, patenty, znaki handlowe i efektywność procesów”. International Federation of Accountants, The Measurement and Management of Intellectual Capital, IFAC, New York, NY, 1998.
Klasyfikacja aktywów niematerialnych Aktywa Materialne (Bilansowe) Uwzględnione w bilansie (Goodwill) Tworzące wartość dodaną Pomocnicze O znaczeniu strategicznym Niematerialne Nie uwzględnione w bilansie Nie tworzące wartości dodanej Klasyfikacja aktywów niematerialnych Źródło: Balancing Accounts with Knowledge, Pilot Project, Report by KPMG, The Dutch Ministry of Economic Affairs, The Hague 1999
Struktura kapitału intelektualnego Kapitał przedsiębiorstwa Kapitał Intelektualny K. Bilansowy K. Ludzki K. Strukturalny K. Klienta K. Organizacyjny K. Innowacji K. Procesów
Inwestycje w kapitał intelektualny
Miejsca powstawania kapitału intelektualnego Inwestycje – wartość powiązana z kosztem nabycia Wytworzone wewnątrz (szczególnie modele biznesowe, np. rynki wymiany energii Enrona) Wytworzone przez otoczenie (np. rząd – deregulacja rynku)
W roku 1997 w badaniu przeprowadzonym przez firmę Ernst & Young W roku 1997 w badaniu przeprowadzonym przez firmę Ernst & Young. Okazało się, że 35% decyzji zarządów firm było opartych na nie – finansowych wskaźnikach.
Inwestycje w kapitał intelektualny Badania – R&D (patenty, modele, pomysły) Procesy (IT, kultura organizacyjna) Markę, reputację (marketing) Kapitał ludzki (szkolenia) Jedyna koncepcja ekonomiczna, która zyskała powszechne uznanie w świecie: „Wartość aktywa (pasywa) jest determinowna przez oczekiwane korzyści (poświęcenia), które wygeneruje ...“ Milton Friedman
Wiedza organizacyjna i wiedza profesjonalna w firmie. Źródło: opracowanie własne na podstawie koncepcji karla-Erika Sveiby’iego, www.sveiby.com. Wiedza profesjonalna A B D C Wiedza organizacyjna
Zasoby -> STRATEGIA …. a może STRATEGIA -> zasoby
Rodzaje strategii zarządzania wiedzą Strategia ZW jako strategia ogólna firmy Strategia zarządzania zasobami intelektualnymi Strategia odpowiedzialności za samodoskonalenie się pracowników Strategia tworzenia wiedzy Strategia transferu wiedzy Strategia koncentracji na kliencie
Dziękujemy za uwagę