Procedura ustawodawcza

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OPRACOWANIE PROMUJĄCE INICJATYWĘ USTAWODAWCZĄ „SUBWENCJA EKOLOGICZNA”
Advertisements

ELEMENTY PRAWA DLA PEDAGOGÓW
Procedura budżetowa (cz. 1)
WYBORY PARLAMENTARNE.
PRAWO FINANSOWE.
RADA MINISTRÓW.
POJĘCIE, GAŁĘZIE I ŹRÓDŁA PRAWA W POLSCE DR ADW. MAŁGORZATA PASZKOWSKA
Charakterystyka władzy wykonawczej
Władza sądownicza w Polsce - Trybunały
Charakterystyka władzy ustawodawczej
TECHNIKI GŁOSOWANIA: SEJM, SENAT
Jak powstaje ustawa?.
Władza ustawodawcza cz. 3. Władza wykonawcza cz. 1.
Uchwalanie ustawy budżetowej.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Temat lekcji: Moje państwo – Rzeczpospolita Polska.
Procedura budżetowa w Polsce
Polskie prawo parlamentarne na tle porównawczym
Rząd i prezydent.
Temat: Pojęcie źródła prawa
Konstytucja po roku 1989 Alicja Klich II Lbh.
Prawo Źródła prawa.
Źródła Prawa 1.Wymienienie form w których mogą być tworzone normy prawa 2. Wskazanie podmiotów wyposażonych w kompetencję do wydawania określonego aktu.
Instytucja scaleń gruntów w świetle znowelizowanej ustawy o scalaniu i wymianie gruntów Jerzy Kozłowski Zastępca Dyrektora Departamentu Gospodarki Ziemią.
Wiedza o społeczeństwie
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
Uchwalenie i nowelizacje Konstytucji RP
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
Funkcje, skład, odpowiedzialność Mgr Przemysław Mazurek
NIEMCY: INFORMACJE OGÓLNE
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej
Trójpodział władzy w państwie demokratycznym
Rzeczpospolita Polska jako demokratyczne państwo prawne
Władza ustawodawcza cz. II
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
I NSP grupa 9, 10 Prezydent RP I NSP grupa 9, 10.
Petycja Twoje Prawo.
Temat: Władza ustawodawcza w Polsce. 1.Sejm i senat. a.Z wyjątkiem lat i parlament był zawsze dwuizbowy; b.posłowie i senatorowie są.
Temat: Rada Ministrów. Cele lekcji
„Wspólne dla idei państwa prawa i rządów prawa jest przekonanie, że sprawowanie władzy musi się opierać na regułach prawa, a nie na kaprysie rządzących.”
 szczególny organ powiązany z parlamentem, czuwający nad prawidłowością postępowania administracji publicznej wobec obywateli  zadania konstytucyjne.
Konstytucjonalizm II Rzeczypospolitej
1.  odpowiedzialność konstytucyjna – odpowiedzialność za naruszenie prawa realizowana z inicjatywy parlamentu bądź prezydenta przed organem władzy sądowniczej.
W Konstytucji finansom poświęcony jest rozdział X „Finanse publiczne”, ale ponadto do kwestii finansowych mają zastosowanie takie przepisy powiązane, jak:
WŁADZA USTAWODAWCZA – SEJM I SENAT RP 1.Wybory do sejmu i senatu 2.Organizacja sejmu i senatu 3.Funkcje parlamentu 4.Zgromadzenie Narodowe.
Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach Zasady składania i tryb rozpatrywania petycji.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę.
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
Konstytucja marcowa.
Demokracja bezpośrednia dr Ryszard Balicki
Demokratyczne państwo prawne
PARLAMENT.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 3.
Rozporządzenie jako źródło prawa administracyjnego
Prawo konstytucyjne III zajęcia
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 4.
I NSP grupa 2,9 Prezydent RP I NSP grupa 2,9.
Trybunał Konstytucyjny
Władza ustawodawcza cz. II
autorstwa posłów z Klubu poselskiego Prawa i Sprawiedliwości
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
ELEMENTY PRAWA.
Konstytucja dr Ryszard Balicki.
Konstytucja marcowa Zajęcia nr 11 –
Zapis prezentacji:

Procedura ustawodawcza Postawa prawna: Konstytucja R. P. Ustawa z dnia 2 kwietnia 1997 r.

Zgłoszenie do Sejmu inicjatywy ustawodawczej Inicjatywa ustawodawcza przysługuje: Grupie co najmniej 15 posłów lub komisji sejmowej Senatowi Prezydentowi RP Radzie Ministrów Grupie co najmniej 100 000 obywateli

Sejm rozpatruje projekt ustawy w trzech czytaniach W toku prac nad projektem poprawki mogą wnosić: - wnioskodawcy - posłowie - Rada Ministrów Aż do zakończenia drugiego czytania wnioskodawcy mogą wycofać swój projekt

Głosowanie Ustawy uchwala się zwykłą większością głosów W głosowaniu musi uczestniczyć co najmniej połowa ustawowej liczby posłów /230/

Marszałek Sejmu przekazuje ustawę Senatowi Senat w ciągu 30 dni podejmuje uchwałę: o przyjęciu ustawy o jej odrzuceniu wniesieniu do ustawy poprawek W przypadku odrzucenia ustawy, bądź wniesieniu poprawek, ustawa ponownie jest przekazana Sejmowi

Sejm może uchwałę Senatu przyjąć lub odrzucić. Do odrzucenia uchwały Senatu wymagana jest bezwzględna większość głosów /więcej niż połowa posłów uczestniczących w głosowaniu jest za odrzuceniem uchwały Senatu/ Jeżeli Sejm odrzucił uchwałę Senatu, ustawa zostaje uchwalona w wersji zaproponowanej przez Sejm Jeżeli Sejm przyjął uchwałę Senatu, wówczas ustawa zostaje uchwalona w wersji zaproponowanej przez Senat

Ustawa zostaje przekazana Prezydentowi do podpisu Prezydent ma 21 dni na podjecie decyzji o podpisaniu ustawy i zarządzeniu jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej

Przed podpisaniem ustawy Prezydent ma dwie możliwości: Wystąpić do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem w sprawie zgodności z Konstytucją Przekazać ustawę z umotywowanym wnioskiem Sejmowi do ponownego rozpatrzenia /zgłasza veto/ Odrzucenie veta Prezydenta następuje, jeżeli za uchwaleniem ustawy opowie się 3/5 posłów /wówczas Prezydent w ciągu 7 dni ustawę podpisuje i zarządza jej ogłoszenie/.