Uczeń zagrożony niedostosowaniem społecznym

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Dziecko przewlekle chore w przedszkolu/ szkole - aspekty prawne
Grupa Edukacyjna Aktywne Szkolenia Sp. z o. o
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
WPROWADZENIE Uczeń klasy II Maciej Kowalski uczestniczył w wypadku komunikacyjnym w dniu r. w którym zginęły 2 osoby- starsi koledzy.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Z PUNKTU WIDZENIA POGOTOWIA OPIEKUŃCZEGO
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Procedury i możliwości wykorzystania na terenie szkoły.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przepisach prawa oświatowego
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Dydaktyka ogólna.
Nowe regulacje prawne zawarte zostały w rozporządzeniach:
PEDAGOG SZKOLNY.
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2014/2015
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wspieranie szkół i przedszkoli przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Krotoszynie Karina Bratborska Krotoszyn, dnia 25 lutego/7 marca 2014 r.
Orzecznictwo w procesie diagnozy FASD Barbara Woszczyna Tomaszowice 2015r.
OFERTA Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Środzie Śląskiej dla szkół i placówek powiatu średzkiego Środa Śląska ul. Wrocławska 2, Środa Śląska.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
DIAGNOZA I TERAPIA PSYCHOPEDAGOGICZNA
Opracowanie : Joanna Zamojska
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Podstawa: art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
PEDAGOG mgr Magdalena Litwińczuk
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
FORUM ŚRODOWISK POMOCOWYCH 18 lutego 2015r.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

Uczeń zagrożony niedostosowaniem społecznym Z doświadczeń zespołu orzekającego Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 17 w Warszawie Mgr Ewa Hundsdorff-Dymecka Mgr Agata Janicka

Dlaczego nasza Poradnia ? Ilość wydanych orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na zagrożenie niedostosowaniem społecznym w roku szkolnym 2011/2012: uczniowie szkół podstawowych -22 uczniowie gimnazjów- 25 uczniowie liceów- 57 łącznie-104

Dlaczego nasza Poradnia ? W naszym rejonie działania-dzielnica Wawer znajdują się : trzy młodzieżowe ośrodki socjoterapeutyczne młodzieżowy ośrodek wychowawczy schronisko dla nieletnich i zakład poprawczy dla dziewcząt

Zespół orzekający w PPP podstawy prawne Rozporządzenie w sprawie zasad działania ppp Rozporządzenie w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające …………. Rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki …………………

Zadania zespołu orzekającego zadania członków rozpoznanie sytuacji dziecka badania diagnostyczne omówienie zebranych danych na posiedzeniu zespołu podjęcie decyzji o przyznaniu orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego opracowanie orzeczenia (diagnozy, zaleceń i uzasadnienia)

Zagrożenie czy niedostosowanie Zagrożenie niedostosowaniem Niedostosowanie społeczne zaburzenia zachowania o mniejszej częstotliwości występowania i słabszym nasileniu trudności w realizacji roli ucznia, niemożność spełnienia oczekiwań występowanie czynników ryzyka zaburzenia emocjonalne utrwalone zaburzenia zachowania wypadnięcie z roli ucznia popełnianie czynów karalnych (wyroki sądu) postanowienie sądu o umieszczeniu w placówce wychowawczo-opiekuńczej

Typy osobowe dzieci Wiesław Ambroziak typ wybitnego i aktywnego dziecka typ dziecka skoncentrowanego na nauce szkolnej typ dziecka przeciętnego typ dziecka o zaburzonej karierze szkolnej typ dziecka o symptomach wykolejenia społecznego typ dziecka przestępcy

Czynniki socjalizacji stosunek do nauki, osiągnięcia szkolne relacje z nauczycielami aspiracje edukacyjne i zawodowe zainteresowania relacje w rodzinie uczestnictwo w grupach rówieśniczych

Proces uspołecznienia -konstelacja czynników -czynniki chroniące i czynniki ryzyka zakłócająca rola rodziny: stosunki panujące w rodzinie(zaburzone relacje, konflikty, obojętność, wrogość, zachowania agresywne ,brak czasu powodujący brak poczucia bezpieczeństwa) postawy wychowawcze rodziców: nadmierne ochranianie wygórowane wymagania siłowe sposoby utrzymania dyscypliny, tolerancja agresji nieskoordynowane działania rodziców rozbicie rodziny, rozłąka z jednym z rodziców sytuacja materialna i mieszkaniowa

Zagrożenie niedostosowaniem zachowania niepożądane nieprzestrzeganie norm, postawa na „nie”, niewielkie poczucie winy, nieumiejętność radzenia sobie z trudnościami, dokuczanie , chęć dominacji, wybuchy złości i wściekłości, kłótnie, groźby nieśmiałość, bierność, wycofywanie się , nadpobudliwość, agresja, okrucieństwo wobec zwierząt, niszczenie cudzej własności, wandalizm, stosowanie przemocy lub bycie ofiarą palenie tytoniu, alkohol, narkotyki, wczesna aktywność seksualna, przynależność do subkultur, zachowania agresywne i przestępcze nieprawidłowe formy zachowania zachowania ryzykowne problemowe, dysfunkcjonalne

Cztery rodzaje niedostosowania społecznego M. Konopczyński zachowania demonstracyjno-wrogie zachowania zahamowane zachowania niekonsekwentne zachowania aspołeczne

Zachowania nieprzystosowawcze wg. Ziółkowskiej działania będące przejawem opozycji wobec autorytetu dorosłych działania mające na celu redukcję lęku, frustracji, obaw związanych z niepowodzeniami działania zapewniające przynależność do grupy rówieśniczej lub identyfikację z nią działania będące demonstracją sobie i innym ważnym osobom atrybutów tożsamości

Okres adolescencji pomost między dzieciństwem a dorosłością wzrost ilości napięć i sytuacji konfliktowych utrata panowania nad sobą labilność emocjonalna (drażliwość, niecierpliwość, wahania nastroju, obniżona samoocena poczucie bycia w centrum zainteresowania innych silna zależność od grup rówieśniczych

Dlaczego młodzi ludzie podejmują zachowania ryzykowne ? rola rozwojowa, pozwalająca na realizację najważniejszych spraw życiowych zaspokojenie podstawowych potrzeb: akceptacji, bezpieczeństwa, uznania, przynależności, miłości uzyskanie niezależności od dorosłych, określenie swojej tożsamości radzenie sobie z trudnościami przez redukcję lęku i frustracji

Diagnoza psychologiczno-pedagogiczna ucznia zagrożonego rozwój psychofizyczny dziecka, stan zdrowia warunki środowiskowe i rodzinne przebieg kariery szkolnej , obszary trudności, zainteresowania, formy pomocy udzielonej przez szkołę rejonową diagnoza możliwości intelektualnych, mocnych stron, potencjału rozwojowego diagnoza przyczyn niepowodzeń szkolnych osobowość, funkcjonowanie emocjonalne funkcjonowanie społeczne, zachowania niepożądane i ryzykowne, przynależność do subkultur młodzieżowych wiadomości szkolne, poziom opanowania umiejętności szkolnych,

Metody diagnostyczne anamneza z rodzicami szczegółowy wywiad z rodzicami i uczniem na temat jego aktualnego funkcjonowania analiza dostarczonych dokumentów : dotychczasowe opinie psychologiczne dokumentacja lekarska informacje ze szkoły rejonowej obserwacja zachowania ucznia, ubioru, relacji z rodzicem, sposobu wypowiadania się , używania slangu

Metody diagnostyczne – cd. Testy do diagnozy możliwości intelektualnych: Skala Inteligencji D.Wechslera dla dzieci Skala Inteligencji D. Wechslera dla dorosłych Bateria Testów APIS P-R Bateria Testów APIS Z Test Matryc Ravena - wersja standard plus Test Matryc Ravena - wersja dla zaawansowanych Test językowy Leksykon A. Jurkowskiego

Metody diagnostyczne- cd. Testy badające osobowość: Kwestionariusz Osobowości Eysencka EPQ-R Inwentarz Osobowości NEO-FFI Inwentarz Inteligencji Emocjonalnej INTE Test Jawnego Niepokoju „Jaki jesteś” Kwestionariusz agresywności młodzieży reaktywność emocjonalna Test zdań niedokończonych Rottera Test Drzewo Rysunek Rodziny

Metody diagnostyczne -cd. Testy badające funkcjonowanie społeczne: - Kwestionariusz Ja i moja szkoła - Klasa wobec mnie –ja wobec klasy - STAIC-inwentarz stanu i cechy lęku dzieci Bateria metod diagnozy przyczyn niepowodzeń szkolnych u dzieci w wieku 10-12 lat- Bateria 10/12 Bateria metod diagnozy przyczyn niepowodzeń szkolnych u uczniów gimnazjów-Bateria GIM

Sylwetka ucznia zagrożonego-wynik diagnozy różnorodne problemy emocjonalne przeżycia traumatyczne, losowe choroby psychiczne, somatyczne brak oparcia w rodzinie wybiórcze zainteresowania, często artystyczne specyficzne trudności w uczeniu się (w tym dyskalkulia) nieharmonijny rozwój intelektualny

Sylwetka ucznia zagrożonego –cd. niepowodzenia szkolne, trudności w nauce poszczególnych przedmiotów, zagrożenie promocji lub jej brak lekceważenie obowiązków szkolnych, wagary konflikty z nauczycielami, dyskusje, głębokie przekonanie o swoich racjach, nie wypełnianie poleceń konflikty z rówieśnikami, bycie w subkulturach młodzieżowych papierosy, alkohol, narkotyki, inicjacja seksualna

Zalecenia do pracy praca edukacyjna dostosowanie wymagań do możliwości psychofizycznych tworzenie możliwości przeżycia sukcesu wykorzystywanie zainteresowań zajęcia wyrównawcze, pomoc w uzupełnieniu braków w wiadomościach ustalanie zakresu materiału do zaliczenia , dawanie szans na kolejne zaliczenia uwzględnianie problemów wynikających ze specyficznych trudności w nauce udział w zajęciach terapii pedagogicznej

Zalecenia do pracy praca terapeutyczna stałe budowanie więzi wychowawcy i terapeutów z dzieckiem tworzenie poczucia bezpieczeństwa, akceptacji i wsparcia budowanie systemu podstawowych wartości socjoterapia, spotkania społeczności :ćwiczenie umiejętności społecznych (np: przestrzeganie norm, zasad, nawiązywanie i utrzymywanie relacji społecznych, rozpoznawanie emocji innych, rozwiązywanie konfliktów, odpieranie presji otoczenia) psychoterapia, zajęcia warsztatowe: ćwiczenie umiejętności psychologicznych (np: radzenie sobie ze stresem, rozpoznawanie własnych emocji i ich kontrola, podejmowanie decyzji)

Zalecenia do pracy praca z rodziną warsztaty umiejętności wychowawczych grupy wsparcia terapia rodziny indywidualna psychoterapia konsultacje, porady indywidualne

Trudności w procesie diagnostycznym i orzeczniczym problemy w kontaktach z rodzicami nieustalony status prawny opiekunów ograniczony czas na postawienie diagnozy niemożność kwalifikowania dzieci przewlekle chorych i chorych psychicznie do klas integracyjnych podwójna funkcja orzeczenia (opinia dla specjalistów-terapeutów i decyzja administracyjna dla celów urzędowych

Dziękujemy za uwagę