Jak powstaje ustawa?.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OPRACOWANIE PROMUJĄCE INICJATYWĘ USTAWODAWCZĄ „SUBWENCJA EKOLOGICZNA”
Advertisements

ELEMENTY PRAWA DLA PEDAGOGÓW
Przebieg postępowania w sprawie poprawki do projektu nowelizacji
WYBORY PARLAMENTARNE.
PRAWO FINANSOWE.
Źródła prawa.
POJĘCIE, GAŁĘZIE I ŹRÓDŁA PRAWA W POLSCE DR ADW. MAŁGORZATA PASZKOWSKA
Charakterystyka władzy wykonawczej
Władza sądownicza w Polsce - Trybunały
Charakterystyka władzy ustawodawczej
TECHNIKI GŁOSOWANIA: SEJM, SENAT
Procedura ustawodawcza
Uchwalanie ustawy budżetowej.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Temat lekcji: Moje państwo – Rzeczpospolita Polska.
Struktura władz w III Rzeczpospolitej Polskiej
Procedura budżetowa w Polsce
Polskie prawo parlamentarne na tle porównawczym
Rząd i prezydent.
Temat: Pojęcie źródła prawa
HIERARCHIA AKTÓW PRAWNYCH
Samorząd Szkolny- Droga ku demokracji
Władza ustawodawcza i wykonawcza w polsce.
Konstytucja po roku 1989 Alicja Klich II Lbh.
Prawo Źródła prawa.
Władza ustawodawcza.
Źródła Prawa 1.Wymienienie form w których mogą być tworzone normy prawa 2. Wskazanie podmiotów wyposażonych w kompetencję do wydawania określonego aktu.
System aktów prawodawczych
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Redagowanie tekstów jednolitych rozporządzeń
Wiedza o społeczeństwie
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
Funkcje, skład, odpowiedzialność Mgr Przemysław Mazurek
PRAWO WTÓRNE ROZPORZĄDZENIA, DYREKTYWY, DECYZJE
NIEMCY: INFORMACJE OGÓLNE
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej
Trójpodział władzy w państwie demokratycznym
Rzeczpospolita Polska jako demokratyczne państwo prawne
Władza ustawodawcza cz. II
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
Trybunał Konstytucyjny
Petycja Twoje Prawo.
Temat: Władza ustawodawcza w Polsce. 1.Sejm i senat. a.Z wyjątkiem lat i parlament był zawsze dwuizbowy; b.posłowie i senatorowie są.
„Wspólne dla idei państwa prawa i rządów prawa jest przekonanie, że sprawowanie władzy musi się opierać na regułach prawa, a nie na kaprysie rządzących.”
Konstytucjonalizm II Rzeczypospolitej
1.  odpowiedzialność konstytucyjna – odpowiedzialność za naruszenie prawa realizowana z inicjatywy parlamentu bądź prezydenta przed organem władzy sądowniczej.
W Konstytucji finansom poświęcony jest rozdział X „Finanse publiczne”, ale ponadto do kwestii finansowych mają zastosowanie takie przepisy powiązane, jak:
Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach Zasady składania i tryb rozpatrywania petycji.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę.
WŁADZA USTAWODAWCZA SEJM I SENAT RP
KONSTYTUCJA 3 MAJA Wykonała i opracowała: Kaja Rompa 6d.
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
Konstytucja marcowa.
Demokracja bezpośrednia dr Ryszard Balicki
PARLAMENT.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 3.
Rozporządzenie jako źródło prawa administracyjnego
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Komisje Dialogu Obywatelskiego
Trybunał Konstytucyjny
Władza ustawodawcza cz. II
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
ELEMENTY PRAWA.
Konstytucja marcowa Zajęcia nr 11 –
Zapis prezentacji:

Jak powstaje ustawa?

Co to jest ustawa? Ustawa – akt prawny o charakterze powszechnie obowiązującym, najczęściej obecnie uchwalany przez parlament (w niektórych państwach zatwierdzany później przez organ władzy wykonawczej). W porządkach prawnych różnych państw występują ustawy: zasadnicze (konstytucje), organiczne i zwykłe.

1. Inicjatywa ustawodawcza. Prawo do składania projektu ustawy przysługuje: Posłom Senatorom; Prezydentowi; Radzie Ministrów; 100 tys. obywateli.

2. Złożenie projektu ustawy. Projekt ustawy składa się bezpośrednio do Marszałka Sejmu, wraz ze szczegółowym planem. Należy także wskazać przedstawiciela, który będzie reprezentować pomysłodawców.

Projekt ustawy.

3. Prace w Sejmie. Po doręczeniu posłom planów ustawy, zaczynają się na jej temat obrady, mogą one odbywać się na posiedzeniu Sejmu lub w komisji sejmowej. Następnie rozpoczynają się czytania na posiedzeniu Sejmu oraz debaty o dalszych losach ustawy.

4. Pierwsze czytanie. Może odbywać się na spotkaniu plenarnym lub w komisji sejmowej podczas, której odbywają się debaty i pytania do pomysłodawcy projektu. Po czytaniu ustawa trafia do komisji lub podkomisji, które ogłaszają przyjęcie, odrzucenie lub przyjęcie ustawy z poprawkami.

5. Drugie czytanie. Odbywa się zawsze na posiedzeniu Sejmu, na którym odbywa się debata, najczęściej kończąca się kolejnymi poprawkami do projektu ustawy. Jeśli zgłoszono poprawki projekt tafia do komisji, jeśli nie zgłoszono żadnych przeciwwskazań ogłasza się głosowanie. Ustawa zostaje uchwalona jeśli będzie za nią większość posłów.

Czytanie projektu ustawy na posiedzeniu Sejmu.

6. Prace w Senacie. Marszałek Sejmu przekazuję projekt Marszałkowi Senatu. Na posiedzeniu, senatorowie mogą przyjąć, odrzucić lub zaproponować poprawki do ustawy. Jeśli Senat zaproponuję poprawki, to Sejm rozpatruję je ponownie, jeśli podczas głosowania większość posłów będą za zmianami Senatu, to ustawa wędruję do prezydenta RP.

7. Ustawa u Prezydenta. Prezydent ma decydujący glos w sprawie ustawy może: Podpisać ustawę i zarządzić publikację; Wystąpić do Trybunału Konstytucyjnego, jeśli będzie niezgodna z Konstytucją; Odmówić jej podpisania i wówczas trafia ona ponownie do Sejmu, który może przegłosować decyzję Prezydenta większością 3/5 głosów.

Prezydent podpisuje ustawę.

8. Ogłoszenie ustawy i wejście w życie. Po podpisaniu gotowej ustawy przez Prezydenta następuje jej publikacja w Dzienniku Ustaw. Gotowa ustawa wchodzi w życie po 14 dniach od jej publikacji.

Źródła: www.wikipedia.pl www.sejm.gov.pl www.wieszjak.pl Wykonała: Kinga Całus II b