-elementy wyboru publicznego -system finansów publicznych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ekonomiczne i prawne pojęcie budżetu państwa
Advertisements

Budżet jednostki samorządu terytorialnego
Organizacje pozarządowe
Finanse administracji publicznej
FINANSE PUBLICZNE I SYSTEM FINANSOWY PAŃSTWA
WIELKOPOLSKI OŚRODEK EKONOMII SPOŁECZNEJ PRZY STOWARZYSZENIU NA RZECZ SPÓŁDZIELNI SOCJALNYCH.
POJĘCIE I FUNKCJE FINANSÓW
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Podstawy wiedzy ekonomicznej
Jak powstaje ustawa?.
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
Podstawowa analiza rynku
Podstawowa analiza rynku
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
Podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego
Budżet państwa.
Charakterystyka finansów publicznych
PODSTAWOWE POJĘCIA PRAWA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
Seminaria magisterskie Studia stacjonarne II stopnia
Dochody budżetu państwa
FORMY ORGANIZACYJNO PRAWNE JEDNOSTEK SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH
Finanse Zbigniew Kuryłek
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
FINANSE PUBLICZNE I RYNKI FINANSOWE
PODMIOTOWA KLASYFIKACJA ZJAWISK FINANSOWYCH
Budżet państwa: Wpływy i wydatki
WSPÓŁCZESNE SYSTEMY POLITYCZNE A ŻYCIE GOSPODARCZE
Pojęcie i zasady funkcjonowania publicznego systemu finansowego
Deficyt budżetowy a dług publiczny
Sektor finansów publicznych i jego jednostki
System finansowy JST Podstawy prawne Podział zadań i kompetencji
Podstawy prawne finansów publicznych w Polsce
Finanse publiczne.
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Systemy ekonomiczne; Gospodarka CENTRALNIE PLANOWANA.
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
NOWA SPECJALNOŚĆ EKOBIZNES KATEDRA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ ŚRODOWISKA srodowiska/specjalnosc-ekobiznes.html.
ZASADY PRAWA KONSTYTUCYJNEGO I ROZPORZĄDZENIA
Polityka fiskalna państwa
Architektura współczesnego systemu finansowego
Opracowanie projektu ustawy budżetowej
Warszawa X Samorządowe Forum Kapitału i Finansów.
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Majątek publiczny. M AJĄTEK PUBLICZNY WEDŁUG KONCEPCJI PRZEDWOJENNYCH Majątek skarbowo-fiskalny – jest to zasób środków finansowych.
PRZYGOTOWAŁA MAŁGORZATA PAJEK ANALIZA WYKONANIA BUDŻETU GMINY KARCZEW ZA 2009 ROK.
OBYWATEL EDI EDUKACJA, DZIAŁANIA INFORMACYJNE. LEKCJA 1 Co to są organizacje pozarządowe? Organizacje pozarządowe to wszystkie podmioty, które nie są.
Zarządzanie środowiskiem i przestrzenią KATEDRA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ ŚRODOWISKA.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę.
Dochody PUBLICZNE. Najszersze pojęcie to SRODKI PUBLICZNE Najważniejsza część to dochody publiczne.
Sprawozdawczość i kontrola budżetu państwa Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Temat: Ingerować, czy nie? Ile państwa w gospodarce.
Budżet Miasta Gdańska na rok Budżet na 2006 r. - dochody, wydatki i deficyt.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
Wolność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Budżet państwa i polityka fiskalna.
NOWA SPECJALNOŚĆ EKOBIZNES
Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii
RACHUNKOWOŚĆ Katedra Rachunkowości.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Rola Państwa w gospodarce
Rola Państwa w gospodarce
Finanse Publiczne Wprowadzenie.
Zapis prezentacji:

-elementy wyboru publicznego -system finansów publicznych Finanse publiczne -elementy wyboru publicznego -system finansów publicznych Wykład nr 3

Zadania dla studentów: Nowa USTAWA O FINANSACH PUBLICZNYCH – Dziennik Ustaw nr 157 z 2009 roku Propozycje dla 2-3 osób Wskazane – zatrudnienie w instytucjach należących do sektora finansów publicznych . Logiczne, aby tę pracę wykonały osoby deklarujące chęć studiowania od IV semestru na specjalności „Rachunkowość i finanse organizacji” (dlaczego?)‏ Przygotować prezentację tego bardzo ważnego aktu prawnego, Zastanowić się – co od 1 stycznia zmieni się w mojej instytucji.

Prezentacja budżetu Unii Europejskiej Udostępnię niezbędne i aktualne materiały Wskazane, aby były to osoby deklarujące chęć studiowania na specjalności „Zarządzanie funduszami Unii Europejskiej”. W obu przypadkach może ta aktywność okazać się wstępem do wybrania tematu pracy licencjackiej!

Wybrane elementy wyboru publicznego - polityka czy ekonomia?

Władze publiczne spełniając – za pośrednictwem finansów publicznych- swoje funkcje napotykają wiele problemów, rozstrzygać muszą wiele dylematów. Wynika to m.in. z następujących przyczyn: Dokonywanie przez państwo alokacji zasobów w celu tworzenia dóbr publicznych i społecznych ogranicza swobodę dysponowania dochodami przez osoby prywatne – po prostu państwo musi środki na ten cel zabrać w formie podatków (państwo samo z siebie nie tworzy zasobów finansowych)

Preferencje reprezentowane przez obywateli, a także przez poszczególne grupy społeczne (wiekowe, zawodowe, terytorialne itp.) mogą zdecydowanie różnić się od preferencji władz publicznych i mogą też być (najczęściej są) wzajemnie sprzeczne. Wciąż pamiętajmy: każdy nowy pakiet dóbr publicznych i społecznych- to pieniądze. Skąd i jak je pozyskać? Komu ewentualnie zabrać? Czy może poprzez zwiększenie deficytu budżetowego? O tym informuje TEORIA WYBORU PUBLICZNEGO. We współczesnym świecie ( oczywiście – nie w całym) przedmiotem zainteresowania tej teorii jest demokratyczny system podejmowania decyzji w kwestiach publicznych.

Podstawowe dylematy wyboru zawrzeć można w kilku pytaniach: Jaki zakres dóbr i usług winien być finansowany ze środków publicznych, a jaki ze środków prywatnych? Czy wskazane w ten sposób dobra i usługi w całości czy w części (jakiej) winny być przedmiotem publicznego finansowania? Jeśli decydujemy się na „mieszaną” odpłatność to jak i wg jakich kryteriów ją zdefiniować ? czy potrzeby finansowane ze środków publicznych udostępnić w formie materialnej (w naturze) czy też zastosować system zróżnicowanych strumieni transferów pieniężnych?

TEORIA WYBORU PUBLICZNEGO musi uwzględniać warunki ustrojowe oraz czynniki polityczne, a więc: System władz publicznych (państwowych , samorządowych)‏ Kompetencje poszczególnych organów władz publicznych w kwestiach finansowych, a zwłaszcza budżetowych,- pojęcie SUBSYDIARNOŚCI Ordynacja wyborcza, System partii politycznych i organizacji społecznych (NGO), zawodowych (co to jest Komisja Trójstronna?)‏ Niektóre z tych kwestii rozstrzyga Konstytucja. W systemach demokratycznych, powszechnie wstępujących w krajach o gospodarce rynkowej, wybór publiczny rozstrzyga się przez wybory przedstawicieli do władz. Zastanówmy się nad przykładami zmian struktury finansów publicznych w kampaniach wyborczych, w programach partii, przez i po wyborach. Wybory – to nie tylko polityka…..

Sposoby wyrażania preferencji w sprawach publicznych. Czy istnieją takie pojęcia jak racjonalność zbiorowa, preferencje ogólnospołeczne, interes społeczny? Nasuwają się pytania: Kto i jak określa kryteria racjonalności zbiorowej? (np. dopłaty do mieszkań)‏ Kto ustala preferencje dla zbiorowości lokalnej czy społeczeństwa? np. stadion żużlowy, do piłki nożnej czy też nowa biblioteka Kto reprezentuje interes społeczeństwa? Przykłady z lokalnego i regionalnego podwórka. ANKIETA- dokonajmy wyboru…. Na poziomie krajowym, w układzie regionalnym i lokalnym…

System finansów publicznych W sferze finansów występuje: Finanse prywatne – tu decyduje rynek Finanse publiczne- tu polityka, ustrój, władztwo i podporządkowanie. W sferze rzeczowej (realnej) wyróżniamy: Sektor gospodarki prywatnej, Sektor gospodarki publicznej (inaczej- sektor publiczny)‏ Jaki są tu relacje? Co odróżnia te sektory?

Główna różnica pomiędzy tymi sektorami sprowadza się do źródeł finansowania. Sektor prywatny - przedsiębiorstwa, a także gospodarstwa domowe – posługują się własnymi dochodami (głównie poprzez samofinansowanie działalności)‏ Sektor publiczny -sięga do dochodów innych podmiotów (podatki)‏ Wskazać na odmienną pozycję gospodarstw domowych – generalnie należących do sektora prywatnego… Należy pamiętać, że główny styk obu sektorów dokonuje się poprzez zamówienia publiczne. Sektor publiczny jest ważnym „graczem” na rynku towarów i usług.

Spójrzmy na sektor publiczny przez prymat majątku. Mamy tutaj: Majątek służący władzy i administracji państwowej (także samorządowej)‏ Majątek służący publicznym instytucjom usługowym (wodociągi, kanalizacje, oczyszczalnie ścieków, obiekty sportowe, szpitale, szkoły, cmentarze…)‏ Majątek w użytkowaniu publicznym (parki, drogi, place zabaw…)‏ Majątek zaangażowany w działalność gospodarczą (zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze, ośrodki wczasowe- ich los w świetle nowej ustawy…

Warto zwrócić uwagę na kilka zjawisk dotyczących sektora publicznego i finansów publicznych: Sektor publiczny reprezentuje realne zjawiska i procesy gospodarcze (jakie?) tzn. wytwarza określone dobra i usługi- towarzyszą im zjawiska i procesy pieniężna – typowe dla sektora prywatnego, W sektorze publicznym decydujące znaczenie ma majątek powstały w wyniku wydatkowania zakumulowanych zasobów pieniężnych- stąd też w analizie tego sektora dominuje metoda majątkowa, Tylko część sektora publicznego realizuje cele publiczne i społeczne, część – cele ekonomiczne, a ściślej – komercyjne, wykazując analogię do sektora prywatnego, Również nie całość środków publicznych jest wykorzystywana przez sektor publiczny. W postaci rent, emerytur, zasiłków, stypendiów – trafia do sektora prywatnego i następnie podlega regułom gospodarki rynkowej…

Szczególne związki pomiędzy sektorem publicznym i prywatnym zachodzą przez dług publiczny. Zasada finansów publicznych jest (winno być) zaciąganie pożyczek na finansowanie wzrostu majątku publicznego można przyjąć, że majątek publiczny stanowi zabezpieczenie długu publicznego. Warto zwrócić uwagę na szczególną rolę jaką w procesie pomnażania majątku publicznego odgrywają środki pochodzące z grantów UE

W oparciu o wskazane podręczniki zapoznać się ze strukturami systemu finansów publicznych: W przekroju podmiotowym – na Parlamencie i radach władzy samorządowej zaczynając- na jednostkach finansowanych z funduszy publicznych (szkoły, teatry….)– kończąc, W przekroju prawnym- od Konstytucji zaczynając – poprzez ustawy, aż do aktów wykonawczych – głównie Ministra Finansów ( i na poziomie samorządowym) – kończąc, W przekroju instytucjonalnym- - wskazując na budżety państwa, samorządowe, ubezpieczeń publicznych, funduszy i fundacji publicznych W przekroju instrumentalnym- poprzez podatki, opłaty, cła, dochody z majątku, subwencje, dotacje, kredyty państwowe i pożyczki.