Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa Zakład Produkcji i Handlu Antoni Zesiuk Ul. Juliana Tuwima 9 62-070 Turek Zespół konsultantów: Robert Lewicki Michał Jędrzejczak Przemysław Kurczewski
Plan prezentacji: Charakterystyka branży Analiza SWOT Analiza benchmarkingowa Wnioski, rekomendacje
Charakterystyka branży Rynek lodowy wzrósł o ok. 11% w porównaniu z rokiem ubiegłym, przy czym sprzedaż lodów impulsowych odnotowała 6% wzrost, a lodów familijnych aż 21%. Polska jest krajem, w którym spożywa się przede wszystkim lody impulsowe. Statystyczny Polak zjada 3 litry lodów rocznie. Jesteśmy tym samym daleko w tyle rankingów spożycia lodów, bo w Europie Zachodniej na osobę przypada aż 7,5 litra rocznie. Liderem zarówno w świadomości konsumentów, jak i w sprzedaży na rynku są śmietankowe Bigi Algidy i Algida Śmietankowa w litrowych opakowaniach. W kontekście rynku pierogów podkreślić należy, iż z danych statystycznych wynika, że pizza i kebab królują w polskiej gastronomii, a przegrywają polskie zupy, pierogi i zapiekanki (źródło: "Puls Biznesu").
Analiza SWOT Mocne strony to przede wszystkim poziom technologiczny – optymalne wykorzystanie mocy produkcyjnych, opracowywanie nowych receptur, doświadczenie i stabilność. Słaba strona to stopień automatyzacji procesów produkcyjnych. Wśród możliwości wyróżniono m.in. rozbudowę chłodni, wdrożenie systemu zarządzania jakością i/lub rozwiązań typu CRM. Największe zagrożenia to konkurencja na rynku wyrobów mrożonych. Strategia firmy jest agresywn0-konserwatywna.
Analiza benchmarkingowa Wyniki firm produkcyjnych ZPH A. Zesiuk Przywództwo (1) 56% 54% Polityka i strategia (2) 55% 52% Zarządzanie ludźmi (3) 45% 43% Zarządzanie zasobami i partnerstwo (4) 50% Zarządzanie procesami (5) 48% 42% Satysfakcja klientów (6) 47% Satysfakcja zatrudnionych (7) 38% Wpływ na otoczenie (8) 46% Efekt końcowy (9) Wyniki spełnienia kryteriów Modelu EFQM (European Foundation for Quality Management) na tle wyników uzyskanych przez inne przedsiębiorstwa.
Wnioski, rekomendacje Analiza sprzedaży i obrotów wskazuje na ciągły rozwój firmy. W porównaniu do roku 2009 nastąpił wzrost sprzedaży o 16,75% (oceniany trzeci kwartał 2009 i 2010roku). Wskazany jest zakup maszyny formująco-pakującej do lodów impulsowych. Zaleca się prace w zakresie rozbudowy centrum dystrybucyjnego, gdyż zidentyfikowano potrzebę zwiększenia zdolności magazynowych. Możliwości dofinansowania inwestycji w ramach: działania 1.2 Wsparcie rozwoju MSP działania 4.3 POIG Kredyt technologiczny.