WYCHOWANIE WSPÓLNĄ TROSKĄ RODZINY I SZKOŁY Janina Kościelny Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli w Rzeszowie Oddział w Przemyślu Rzeszów 27 listopada 2006 r.
Rodzina – to korzeń palowy Metafora drzewa Postawy zachowania… Gałęzie – to adaptacja do społeczeństwa Rodzina – to korzeń palowy Szkoła – to system wspierający Gleba - środowisko
Zagrożenia Ryzykowne zachowania seksualne Alkohol, narkotyki, uzależnienia Samobójstwa Przerywanie nauki szkolnej Przestępstwa
CZYNNIKI CHRONIĄCE Silna więź emocjonalna z rodzicami Zainteresowanie nauką szkolną Regularne praktyki religijne Poszanowanie norm, wartości i autorytetów Miejsce w pozytywnej grupie (wg Dawida Hawkinsona)
Potrzeby wyższe Potrzeby niższe Tzw. wartości istnienia (metapotrzeby) Hierarchia potrzeb wg A. H. Masłowa
Lista potrzeb wg Rozemberga Potrzeba współzależności Potrzeba integralności Potrzeba wspólnoty duchowej Potrzeba swobody Potrzeba świętowania Potrzeba zabawy Potrzeba odnowy fizycznej
Potrzeba współzależności Akceptacji Uznania Bliskości Wspólnoty Wyrozumiałości Wnoszenia własnego wkładu w bogactwo życia Bezpieczeństwa uczuciowego Empatii Uczciwości Miłości Otuchy Szacunku Wsparcia Zaufania Zrozumienia Ciepła
Potrzeba integralności Autentyzmu Twórczości Sensu Godności osobistej
Potrzeba wspólnoty duchowej Piękna Harmonii Natchnienia Ładu Pokoju
Kto po sobie miłości ludzkiej nie zostawił, ten nie zostawił żadnego dziedzictwa Juliusz Słowacki