Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka na przykładzie Przedszkola w Kolbuszowej Górnej Bogusława Augustyn.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przedszkole niepubliczne na miarę XXI wieku Środa Wielkopolska ul
Advertisements

Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
„Program rozwoju osobowości, kształcenia i wychowania dzieci z wadą słuchu w wieku od 2 do 5 roku życia.” Miejsce realizacji: Przedszkole Samorządowe nr.
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Metoda kierowanego nauczania
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
PROGRAM ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR
II ROK Rozwijanie wrażliwości muzycznej małego dziecka.
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna Rzeszów, r. Przedszkole Publiczne Nr 29 Rzeszów.
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
Sześciolatek idzie do szkoły. Przepisy prawne dotyczące obniżenia wieku obowiązku szkolnego Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tj.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
W przedszkolu wykorzystuje się różne metody
ZESPÓŁ WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECI
Wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna interwencja
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Projekt pt. „ZANIM ZOSTANIESZ UCZNIEM”
USTAWA O SYSTEMIE OŚWIATY Art. 71b pkt 2a ustawy z dnia 7 września 1991 r. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
DIAGNOZA UCZNIA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNA W STOPNIU UMIARKOWANYM, ZNACZNYM I GŁĘBOKIM Opracowanie: Wanda Michalak Magdalena Szczupak Anna Ardel.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Dzieciństwo jest snem rozumu
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Informacja na temat wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
WIELOZMYSŁOWE POZNAWANIE KOLORÓW DLA DZIECI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Opracowanie: mgr Hanna Oleszak mgr Justyna Sieletycka mgr Bernadeta Budzińska.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Prawo o świetlicy: Kwalifikacje;
Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka – jest jednostką organizacyjną, powołaną przez Dyrektora Przedszkola „Leśne Skrzaty” w Przeźmierowie w dniu.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna interwencja
Program wychowania przedszkolnego. Motto „Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie - naucz, jeśli nie wie - wytłumacz, jeśli nie może – pomóż! Jeśli przy.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Publiczna Szko ł a Podstawowa nr 6 z Oddzia ł ami Integracyjnym im. Or ł a Bia ł ego ul. Paderewskiego 36 tel –
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
TERAPIA PSYCHOMOTORYCZNA
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Siemiatyczach
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w Augustowie – dobre praktyki 1.
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka na przykładzie Przedszkola w Kolbuszowej Górnej Bogusława Augustyn

Etapy związane z organizacją w przedszkolu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka ETAP I Przedłożenie dyrektorowi przedszkola opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

„Wczesne wspomaganie rozwoju jest wskazane z uwagi na całościowe zaburzenia rozwoju w postaci autyzmu. Występują deficyty w komunikacji, rozumieniu i ekspresji mowy. Przejawia zaburzenia uwagi, zmiany nastroju i stanu emocjonalnego. Okresowo występują bezcelowe, stereotypowe zachowania” (diagnoza Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej)

ETAP II Zgoda organu prowadzącego na zorganizowanie w przedszkolu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

Powołanie przez dyrektora zespołu wczesnego wspomagania ETAP III Powołanie przez dyrektora zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (Rozporządzenie MENiS z 4 kwietnia 2005 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci)

W składzie powołanego zespołu znalazły się osoby 1. O specjalności wynikającej ze wskazań zawartych w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka 2. Posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym

Powołany w naszym przedszkolu zespół składa się z: Pedagoga-terapeuty Logopedy oraz 2 nauczycieli przedszkola Z powodu braku możliwości zatrudnienia psychologa w przedszkolu dziecko oraz jego rodzice mają zapewnioną pomoc psychologiczną w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej

Wymiar czasu pracy zespołu 8 godzin w miesiącu (pedagog-terapeuta 6 godzin;logopeda 1 godzina; nauczyciele 1 godzina) Okres pracy zespołu 01.03.2006 do końca roku szkolnego. Termin spotkań zespołu w celu analizy efektów pracy z dzieckiem – raz w miesiącu.

Główne zadania zespołu wczesnego wspomagania Prowadzenie terapii pedagogicznej zgodnie z ustalonym planem Systematyczna współpraca z rodzicami dziecka i wspólne analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku Systematyczne samokształcenie; gromadzenie literatury na temat autyzmu; przygotowywanie materiałów dla rodziców

ETAP IV Opracowanie przez zespół indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju

Działania związane z przygotowaniem i realizacją indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka : Poznanie sytuacji rodzinnej dziecka na podstawie informacji uzyskanych od rodziców dziecka Określenie kierunku działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka Opracowanie indywidualnego programu wczesnego wspomagania do realizacji z dzieckiem i jego rodziną Ustalenie terminu zajęć Przygotowanie materiałów i pomocy dydaktycznych Ustalenie sposobu dokumentowania prowadzonych działań

Założenia indywidualnego programu: nauka nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości dziecka; kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom dziecka; usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej;

wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia; rozwijanie zainteresowań otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie tego otoczenia, naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk; kształtowanie umiejętności współżycia w grupie; naukę celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań dziecka systematyczna współpraca z rodzicami dziecka

ZARYS PROGRAMU ZAJĘĆ (marzec-czerwiec 2006) CELE OGÓLNE: - poszukiwanie form porozumiewania się z chłopcem, - wspomaganie rodziny w kierowaniu rozwojem chłopca - kształtowanie interakcji z innymi dziećmi, - poszerzanie umiejętności związanych z samoobsługą, - kształtowanie orientacji w najbliższym otoczeniu, - wspomaganie rozwoju spostrzegania, - kształtowanie umiejętności manipulacyjnych.

kształtowanie umiejętności wykonywania czynności samoobsługowych, CELE SZCZEGÓŁOWE: kształtowanie umiejętności wykonywania czynności samoobsługowych, poszukiwanie sposobów porozumiewania się, dostarczanie wrażeń zmysłowych. rozwijanie koordynacji wzrokowej rozwijanie koordynacji słuchowej, rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowej, kształcenie koncentracji uwagi, rozwijanie myślenia w toku obserwacji, uwagi, pamięci, ćwiczenia słuch fonemowego i fonematycznego, rozwijanie aktywności ruchowej, doskonalenie sprawności manualnych – usprawnianie pracy ręki i dłoni, stymulacja rozwoju motoryki i poszerzanie możliwości manipulacyjnych,

(we współpracy z nauczycielami przedszkola) PEDAGOG – TERAPEUTA (we współpracy z nauczycielami przedszkola) Ćwiczenia komunikacyjne: podtrzymywanie wokalizacji i zachęcanie do sylabizowania, naśladowanie usłyszanych dźwięków, naśladowanie przez dziecko określonych czynności, gestów, nawiązywanie kontaktu wzrokowego z nauczycielem, wskazywanie przez dziecko poszczególnych części ciała, wdrażanie do wykonywania prostych poleceń: „daj, weź, chodź, idź, stój,” wskazywanie przez dziecko pożądanych przedmiotów, reagowanie na zakaz „nie wolno”, akceptowanie bliskiej obecności innych osób.

Usprawnianie manualne: kształtowanie umiejętności otwierania dłoni, chwytania przedmiotów: ćwiczenia rozluźniające zabawy manipulacyjne układanki zabawy konstrukcyjne ćwiczenia usprawniające pracę ręki i dłoni

Stymulacja wielozmysłowa: ćwiczenia słuchowe ćwiczenia percepcji wzrokowej ćwiczenia dotykowe ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej integrowanie wrażeń zmysłowych Ćwiczenia ruchowe , sprawność motoryczna: ćwiczenia usprawniające dużą i małą motorykę: zabawy rytmiczno – ruchowe przy muzyce masaże twarzy , szyi , dłoni różnymi przedmiotami ćwiczenia prowadzone metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne

Współpraca z rodzicami: udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskaniu odpowiednich środków dydaktycznych wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem przygotowanie rodzicom materiałów do samodzielnej pracy w domu zapraszanie do uczestnictwa w zajęciach prowadzonych przez terapeutę z dzieckiem wypożyczanie rodzicom literatury na temat autyzmu pomoc w nawiązaniu kontaktu z organizacjami pomagającymi dzieciom autystycznym i ich rodzinom wspólne przeglądanie stron WWW, na temat autyzmu

Zajęcia logopedyczne: ćwiczenia oddechowe i oddechowo- głosowe LOGOPEDA Zajęcia logopedyczne: ćwiczenia oddechowe i oddechowo- głosowe ćwiczenia usprawniające język, żuchwę, wargi ćwiczenia słuchowe Współpraca z rodzicami: udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem przygotowanie rodzicom materiałów do samodzielnej pracy w domu zapraszanie do uczestnictwa w zajęciach prowadzonych przez terapeutę z dzieckiem

NAUCZYCIELE PRZEDSZKOLA Uspołecznienie i samoobsługa: angażowanie dziecka w kontakt fizyczny z nauczycielem kształtowanie umiejętności właściwego reagowania na kontakt przyjacielski, koleżeński, kształtowanie umiejętności utrzymywania kontaktu wzrokowego, wdrażanie do uważnego obserwowania rówieśników, kształcenie umiejętności samodzielnego jedzenia, picia kształtowanie umiejętności ubierania się naśladowanie czynności związanych z samoobsługą rozwijanie samodzielnej aktywności zabawowej, zrozumienie zasad niektórych zabaw np. w chowanego zabawy pacynkami, zabawy samochodami, klockami, akceptowanie bliskiej obecności innych osób.

Współpraca z rodzicami udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem przygotowanie rodzicom materiałów do samodzielnej pracy w domu Wskazywanie form pomocy z jakich mogą korzystać rodzice

ETAP V Realizacja indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

Metody pracy Elementy komunikacji alternatywnej

Zabawy FundaMentalne

elementy arteterapii relaksacja, terapia przy użyciu programów komputerowych zabawy integracyjne, interakcyjne, tematyczne, manipulacyjno-konstrukcyjne, dydaktyczne, ruchowe, muzyczne; korzystanie z albumów, modeli, kaset, eksponatów; obserwacje, spacery elementy muzykoterapii

Elementy metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne

Ćwiczenia grafomotoryczne Hany Tymichovej

Programy Aktywności Knillów

Rysowane wierszyki

Masażyki M. Bogdanowicz (zabawy relacyjno – relaksujące)

Ćwiczenia logopedyczne

Etapy sesji terapeutycznej: Czynności przygotowawcze (bez udziału dziecka): przygotowanie pomieszczenia (miejsca terapii) i pomocy dydaktycznych, rozmowa z opiekunem lub terapeutą wcześniej pracującym z dzieckiem (pozyskanie informacji o stanie emocjonalnym dziecka), przygotowanie do zajęć (przegląd notatek, obserwacji z poprzednich zajęć), itp.

Część wstępna, otwierająca: przywitanie, nawiązanie kontaktu z dzieckiem, przeprowadzenie ćwiczeń i zabaw, których celem jest pogłębianie kontaktu emocjonalnego z terapeutą, rozładowujących lęki, uspakajających rozluźniających napięcie mięśniowe, wytwarzające poczucie bezpieczeństwa. Realizowane na tym etapie zadania, są szczególnie lubiane i akceptowalne przez dziecko. Podczas realizacji tego etapu terapeuta analizuje stan emocjonalny i zaangażowanie dziecka i podejmuje decyzję co do szczegółów przebiegu dalszej części zajęć (dobór dalszych ćwiczeń i zabaw).

Część zasadnicza - realizacja określonych w indywidualnym programie terapeutycznym celów pośrednich tj. przeprowadzenie odpowiednio przygotowanych zadań i zabaw pomagających w opanowaniu przez dziecko danej czynności (określony cel szczegółowy). Część końcowa - zabawy relaksujące (wyciszające, uspokajające).

Procedury osiągania celów: odpowiedni dobór metod nauczania i wychowania motywowanie dziecka do pracy poprzez nagrody np. w postaci śpiewania dziecku jego ulubionych piosenek, wiązanie metod podających, poszukujących i praktycznych stymulacja wielozmysłowa integracja ze środowiskiem przedszkolnym włączenie rodziców do pracy z dzieckiem stały kontakt z placówkami wspomagającymi: Poradnią Psychologiczno Pedagogiczną

„Dziecko jest jak biała kartka papieru na której każdy przechodzień zostawia swój ślad” Chińskie przysłowie

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ