Metody badawcze w socjologii – ciąg dalszy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
D-Link Technology Trend Wyniki badania
Advertisements

D-Link Technology Trend Zakupy online Grudzień, 2007.
Urządzenia elektroniczne i Internet w domach Polaków
PODZIAŁ STATYSTYKI STATYSTYKA STATYSTYKA MATEMATYCZNA STATYSTYKA
BIBLIOGRAFIA ZAŁACZNIKOWA I MATERIAŁY ŹRÓDŁOWE do prezentacji pt.
D-Link Technology Trend sprzęt komputerowy i internet w gospodarstwach domowych Wyniki badania.
Społeczności w Internecie
Raport z badań społecznego odbioru prowadzonych działań inwestycyjnych opracowany na zlecenie Gminy Zabrze oraz Zabrzańskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów.
Przygotowała Sylwia Zych
Źródło: Smoke Free Partnership (2006) Lifting the smokescreen
Projekt zrealizowany przez: ASM Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o Kutno ul. Grunwaldzka 5 tel. 024/ fax. 024/ Instytut.
Jak prawidłowo publikować wyniki badań? Mgr Magdalena Szpunar.
Kampania na rzecz przejrzystości mediów w Polsce Raport z badania ilościowego CATI wśród liderów komunikacji Kwiecień 2006 Autor: Olga Wagner Koordynacja:
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
URZĄD STATYSTYCZNY – CENTRUM WIEDZY WSPIERAJĄCE ZARZĄDZANIE W REGIONIE Wspólne budowanie przyszłości Mazowsza Warszawa, marzec 2011 r.
I NFORMACJE O P OWSZECHNYM S PISIE R OLNYM 2010 I N ARODOWYM S PISIE P OWSZECHNYM L UDNOŚCI I M IESZKAŃ 2011.
Badania opinii publicznej
Raport z badania Capibus
Jacek Liwiński Wydział Nauk Ekonomicznych UW
Spotkanie robocze z pracownikami PUP odpowiedzialnymi
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej i budżetu państwa Partnerzy projektu: Założenia badań ankietowych Szymon Więsław wiceprezes Instytutu.
Metody badawcze w socjologii
Pracownia Ewaluacji Jakości Kształcenia
o Badanie jest częścią projektu Uniwersytet Partnerem Gospodarki Opartej na Wiedzy współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu.
Badanie potrzeb i opinii społeczeństwa
Działania realizowane w ramach projektu „Matura z matematyki”
Festiwal Nauki 2009 Prezentacja wyników badań Autor: Olga Wagner Koordynacja: Kuba Antoszewski.
przygotowała mgr Sylwia Zych
Matematyka znajomość i ocena reklam zachęcających do nauki matematyki
Pedagogika ogólna.
BADANIE STATYSTYCZNE Badanie statystyczne to proces pozyskiwania danych na temat rozkładu cechy statystycznej w populacji. Badanie może mieć charakter:
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Kilka uwag ogólnych o danych zastanych (wtórnych)
Magdalena Nowosielska
Badanie ewaluacyjne projektu Ścieżka aktywności zawodowej współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego.
GfK Custom ResearchPostawy Polaków wobec sprzedaży bezpośredniejluty 2008 Postawy Polaków wobec sprzedaży bezpośredniej Prezentacja wyników badania 12.
Naukowiec i nauka – obraz społeczny Wyniki badań CAPIBUS
Doświadczenia związane z karami fizycznymi Raport z badania Data badania: 11 – 18 września 2008 Przygotowane dla: Fundacji Dzieci Niczyje Autor: Agata.
„Student jako konsument na rynku multimediów”
Kampania społeczna na temat picia alkoholu przez kobiety w ciąży Wyniki badań omnibusowych zrealizowanych dla Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów.
Ludność województwa pomorskiego w 2004 r. na podstawie bilansu.
Problemy wychowawcze dzieci
Kampania na rzecz przejrzystości mediów w Polsce Wybrane wyniki badań Listopad 2004.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Proces badawczy – schemat i zasady realizacji
Metody i techniki badań a socjologia ilościowa i jakościowa
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
Zarządzanie różnorodnością w opinii przedsiębiorców – wyniki badań zrealizowanych w ramach projektu Diversity Index Warszawa, 20 lutego 2013 r.
Projekt „Indywidualne ścieżki zatrudnienia” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt jest realizowany.
Badania sondażowe - budowa i zastosowanie narzędzia badawczego
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Metoda reprezentacyjna i statystyka małych obszarów z SAS Instytut Statystyki i Demografii SGH dr Dorota Bartosińska Zajęcia 4 Wnioskowanie statystyczne.
Komentarz do raportu Henryk Banaszak Zakład Statystyki, Demografii i Socjologii Matematycznej przetargów na badania sondażowe z roku 2014.
WARSZAWA LIPIEC 2015 Mazowiecki Ośrodek Badań Regionalnych URZĄD STATYSTYCZNY W WARSZAWIE DZIEŃ Z ŻYCIA MIESZKAŃCA MAZOWSZA.
Kierunki i formy transformacji czytelnictwa w Polsce Jak czytamy Wstępna prezentacja drugiej edycji badania ilościowego PIK Kraków, październik 2015.
Sytuacja materialna i problemy życia codziennego mieszkańców Gdańska w aspekcie utworzenia Centrum Integracji Społecznej.
A.M. Zarzycka. Zapotrzebowanie na informacje o rynkach zagranicznych 1) Faza wchodzenia na rynki zagraniczne 2) Faza kształtowania programów marketingowych.
OCHRONA PRAW WIERZYCIELI W KONTEKŚCIE POŻYCZEK CHWILÓWKOWYCH Na podstawie wyników badań
Badania ruchu turystycznego w województwie śląskim.
Badania marketingowe - wprowadzenie Paweł Gałka Konsultacje: poniedziałek p. 216 godz.:
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Jedlicze na lata
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Korczyna na lata
Badanie ewaluacyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach
„Aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych”
Kampania społeczna na temat picia alkoholu przez kobiety w ciąży
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
Wydatki na zakup węgla w gospodarstwach domowych
Wydatki na zakup węgla w gospodarstwach domowych
Kopiowanie - w jakim celu, jakie materiały, jak często?
Zapis prezentacji:

Metody badawcze w socjologii – ciąg dalszy Metody ilościowe

Metody ilościowe Sondaż społeczny – jest jedną z najpopularniejszych metod badawczych Sondaż pozwala na zbadanie opinii lub postaw dużej grupy ludzi, których nie można objąć badaniem jakościowym, jak obserwacja czy wywiad Próba sondażowa powinna odzwierciedlać cechy szerszej populacji

Podstawą sondażu jest kwestionariusz, składający się z pytań lub stwierdzeń Pytania mogą mieć charakter otwarty lub zamknięty

Pytania mogą mieć także charakter warunkowy Sondaż jest anonimowy, jednak na końcu znajduje się metryczka, zawierająca dane osobowe ważne dla analiz socjologicznych

Zastanów się… Do jakiego typu badań wykorzystuje się sondaże społeczne? Co to znaczy, ze próba sondażowa powinna być reprezentatywna? Jakie pytania mogą się pojawić w sondażu? Co to jest metryczka i czemu służy?

Sondaż społeczny przyjmuje różne formy, w zależności od celów badawczych, a także możliwości finansowych badacza Jednym z tańszych sondaży jest sondaż pocztowy – kwestionariusz wysyłany jest pocztą, z prośbą o wypełnienie i odesłanie do ośrodka badawczego poziom realizacji próby, czyli liczba wypełnionych i odesłanych ankiet, w stosunku do całości próby, w przypadku sondażu pocztowego jest stosunkowo niski.

Inną forma sondażu jest sondaż ankieterski Ankieterzy, wyposażeni w kwestionariusz wywiadu oraz listę odpowiedzi, umawiają się na spotkanie i rozmowę z losowo wybranymi respondentami „efekt ankieterski”

Kolejna forma sondażu to sondaż telefoniczny Ankieter lub sam badacz dzwoni wówczas pod wybrany losowo numer i przeprowadza wywiad Losowo wybrane numery telefoniczne badacz wybiera z książki telefonicznej, z czym wiążą się pewne ograniczenia

Zastanów się… Jaki jest poziom realizacji próby w przypadku sondażu pocztowego? Co to jest „efekt ankieterski”? Jakie są słabości i ograniczenia sondaży telefonicznych?

Największe ogólnopolskie badania sondażowe Socjologowie mogą sami zaprojektować i wykonać badania zjawisk społecznych, lub wykorzystać dane pochodzące z ogólnopolskich sondaży, takich jak: Polski Generalny Sondaż Społeczny (PGSS) Spis Powszechny Diagnoza społeczna (Warunki i jakość życia Polaków)

Polski Generalny Sondaż Społeczny PGSS jest realizowany, jako statutowy program badawczy Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, od 1992 roku. Od 1997 roku badania są prowadzone co dwa, trzy lata; ostatnie badania przeprowadzono w 2008 roku. Sondaż od początku prowadzony jest na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie, złożonej z dorosłych osób (powyżej osiemnastego roku życia). Problematyka PGSS obejmuje badanie indywidualnych postaw, cenionych wartości, orientacji i zachowań społecznych, jak również pomiar zróżnicowania społeczno-demograficznego, zawodowego, edukacyjnego i ekonomicznego reprezentatywnych grup i warstw społecznych w Polsce

Spis Powszechny Spis Powszechny, czyli Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań, jest przeprowadzany przez Główny Urząd Statystyczny. Ostatni miał miejsce w 2002 roku. Kolejny Spis Powszechny planowany jest na 2011 rok. Spis powszechny dostarcza najbardziej szczegółowych informacji o liczbie ludności, jej terytorialnym rozmieszczeniu, strukturze demograficzno–społecznej i zawodowej, a także o społeczno–ekonomicznej charakterystyce gospodarstw domowych i rodzin oraz o ich zasobach i warunkach mieszkaniowych na wszystkich szczeblach podziału terytorialnego kraju: ogólnokrajowym, regionalnym i lokalnym

Diagnoza społeczna Diagnoza społeczna (Warunki i jakość życia Polaków) to ogólnopolskie badanie wybranych i zawsze tych samych (badanie panelowe) gospodarstw domowych i ich członków. Pierwsze badania przeprowadzono w 2000 roku, ostatnie w 2009 roku, w sumie przeprowadzono pięć takich badań. W zamierzeniu autorów Diagnoza Społeczna ma uzupełniać badania demograficzno-statystyczne prowadzone przez inne instytucje.

Pytania sprawdzające Na czym polegają i czemu służą badania sondażowe? Wymień rodzaje badań sondażowych Podaj przykłady ogólnopolskich badań sondażowych Czy udział w takich badaniach jest dobrowolny czy obowiązkowy?

Lektury do lekcji 13 i 14 Earl Babbie, 2008, Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN David Silverman, 2009, Interpretacja danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN David Silverman, 2010, Prowadzenie badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN Martyn Hammersley, Paul Atkinson, 2000, Metody badań terenowych, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań Antoni Sułek W terenie, w archiwum i w laboratorium