Sposoby wykorzystania sieci Paulina Wiśniewska Sposoby wykorzystania sieci Komputerowych w nauczaniu - - uczeniu się fizyki
Plan prezentacji Co musi być spełnione, aby korzystać z sieci komputerowych na lekcji fizyki? Wykorzystywanie zasobów informacyjnych Internetu Jak można wykorzystywać Internet na lekcjach fizyki Podręczniki on-line Duży długoterminowy projekt Fora internetowe i listy dyskusyjne Wady i zalety korzystania z sieci na lekcjach fizyki
Co musi być spełnione, aby korzystać z sieci komputerowych na lekcjach fizyki?
Sprawne działanie sieci komputerowej !!! Znajomość podstaw korzystania z komputera Sprawne posługiwanie się programami przeznaczonymi do wspomagania uczenia się i nauczania Umiejętność opracowywania tekstów i ilustracji Sprawne szukanie potrzebnych informacji w bazach informacyjnych, encyklopediach multimedialnych, Internecie Umiejętność wykorzystywania komputera do komunikowania się
Lekcje, na których korzysta się z komputerów, nie powinny być lekcjami o komputerach, a tak bywa, gdy uczniowie nie zostali wcześniej przygotowani do pracy z nimi i sieciami komputerowymi
Formy posługiwania się komputerem i sieciami komputerowymi na lekcjach Nauczyciel przedstawia prezentację przed całą klasą Każdy z uczniów samodzielnie wykonuje zadania
Wykorzystywanie zasobów informacyjnych Internetu http://www.fizyka.prv.pl/ http://www.wiw.pl/fizyka/ http://eduseek.interklasa.pl/przedmioty/fizyka/
Komputerowe modelowanie zjawisk, których nie można zaobserwować na lekcji Nieodwracalność zjawisk w przyrodzie http://efiz.pl/ Zadanie o Eskimosach http://efiz.pl/
Zastosowanie symulacji komputerowej do procesów fizycznych, gdy nie można przeprowadzić odpowiednich doświadczeń Symulacja niebezpiecznych eksperymentów http://eduseek.interklasa.pl/artykuly/artykul/ida/4536/ Symulacja eksperymentów, których nie możemy przeprowadzić na lekcji http://www.colorado.edu/physics/2000/microwaves/m wintro.html
Interaktywne testy i quizy pozwalające na powtórzenie materiału poznawanego na lekcji Trzypoziomowa gra „Kto to odkrył?” http://eduseek.interklasa.pl/artykuly/artykul/ida/1359/ Interaktywne testy z fizyki na poziomie gimnazjum i liceum http://eduseek.interklasa.pl/artykuly/artykul/idd/286/
Applety symulujące zagadnienia poznawane na lekcji Silnik elektryczny prądu stałego http://www.zamkor.com.pl/programy%20fizyka%20gi mnazjum1/silnik_elektr/silnik_elektr.htm Pole magnetyczne prostoliniowego przewodnika z prądem http://www.zamkor.com.pl/programy%20fizyka%20gi mnazjum1/Pole_mag_drutu/PoleMagDrutu.htm
Nauka przez samodzielne odkrywanie Siła wypadkowa (dodawanie wektorów) http://www.zamkor.pl/programy%20fizyka%20gimna zjum1/prog_fiz_gim1.htm laser http://www.colorado.edu/physics/2000/lasers/index.h tml
Podręcznik on-line „Fizyka dla liceum” http://pl.wikibooks.org/wiki/Fizyka_dla_liceum angielskojęzyczne http://en.wikibooks.org/wiki/Category:Physics
Duży długoterminowy projekt Przykładowe tematy: Podstawowe informacje o Układzie Słonecznym Rozwój i zastosowanie maszyn prostych na przestrzeni wieków Historia rozwoju elektryczności Burza - Czy należy się jej bać? Zasady prawidłowego zachowania sie podczas burzy Zycie i dokonania Marii Skłodowskiej - Curie Oddziaływanie pola magnetycznego na organizmy żywe Zastosowania praw fizycznych w technice i życiu codziennym
Duży długoterminowy projekt Zadanie samodzielnie realizowane przez uczniów, (indywidualnie lub w grupach), ale przygotowane i koordynowane przez nauczyciela Interdyscyplinarny Rozwija wyobraźnię i pomysłowość Uczy samodzielności w zdobywaniu wiedzy Rozwija umiejętność operowania informacjami Uczy właściwej oceny ich wiarygodności
Przykładem dobrej strony szkolnej o tematyce fizycznej Strona WWW Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Turku http://www.fizyka.net.pl/
Tematyczne fora internetowe i listy dyskusyjne Artykuły grupowane tematycznie Dostępne dla każdego internauty (zaleta i wada) Niektóre z moderatorem http://fizyczny.net
Korzystanie z sieci komputerowych na lekcjach – czy zawsze korzystne? Komputer potrafi wszystko, po co się uczyć?! Zastąpić nauczyciela komputerem Taka lekcja to zabawa, a nie nauka Internet jest zagrożeniem, proponuje ucieczkę od normalnego życia
Podsumowanie Nauczyciel powinien nauczyć uczniów posługiwania sie siecią jako narzędziem pracy intelektualnej, a przede wszystkim przygotować ich do właściwego odbioru i wykorzystywania informacji. Nie można zaprzepaścić szans tkwiących w swobodnym dostępie do sieci komputerowej.
Pytania?