Terapia zajęciowa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym
Advertisements

Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Warszawski System Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
Rodzic jako doradca zawodowy
Zatrudnianie osób niepełnosprawnych
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Podstawy Pomocy Psychologicznej
PRACA SOCJALNA.
Podyplomowe Studia Neurologopedii
JAKI JEST CEL MOJEGO DZIAŁANIA W AZS? JAKI JEST CEL DZIAŁANIA MOJEGO KLUBU? DLACZEGO AZS A NIE INNA ORGANIZACJA? KTÓRY Z CELÓW DZIAŁANIA ORGANIZACJI JEST.
Fundacja Inicjatyw Badawczo- Szkoleniowych WSP TWP w Warszawie Ul. Drawska Warszawa Tel w Fundacja.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Projekt Integracja dla samodzielności współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Uniwersytet Medyczny w Lublinie
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Bolesławcu realizuje projekt: Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, współfinansowany przez Unię Europejską
Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego.
Iwona Jeziorska Ośrodek Terapii w Środowisku
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
PODDZIAŁANIE PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI.
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ ul. Gołdapska Olecko Tel.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Operacja Sukces to unikatowy w skali kraju projekt finansowany z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej mający na celu reformę programu studiów na.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Nowy kierunek: PEDAGOGIKA SPECJALNA Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski SPECJALNOŚĆ: EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie Wydział Stosowanych Nauk Społecznych.
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Podyplomowe Studia Surdotyflopedagogiki Studia mają charakter otwarty. Ich adresatami są nauczyciele, wychowawcy oraz inni specjaliści zatrudnieni w poradniach.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
Europejski Fundusz Społeczny Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: „Promocja integracji społecznej” Działanie 7.1: „Rozwój i upowszechnianie.
Nowe przestrzenie w animacji pracy z ludźmi starszymi Miriam Mościcka-Biedak Joanna Czerniewicz III Toruńska Pedagogiczna Konferencja Studencka 2 czerwca.
Co dalej…..
Środowiskowy Dom Samopomocy
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Projekty ogólnomiejskie: realizowane i planowane do realizacji Katowice,
Środowiskowy Dom Samopomocy
Artur Kochański Sekcja Naukowa Psychiatrii Środowiskowej i Rehabilitacji PTP.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Tel ; tel./fax fax ; infolinia WWW: zszs2.szkolnastrona.pl Zespół.
Opiekun w domu pomocy społecznej Czas trwania nauki: 2 lata.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Małopolski Konwent Regionalny Kongresu Osób z Niepełnosprawnościami Kraków, 3 czerwca 2016.
Asystent osoby niepełnosprawnej Czas trwania nauki – 1 rok.
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
Wybrane zagadnienia dotyczące awansu zawodowego nauczycieli.
Doskonalenie zawodowe pracowników innych zawodów istotnych z punktu widzenia funkcjonowania systemu ochrony zdrowia w obszarach istotnych dla zaspokojenia.
Konkurs Katowice r..
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Komplementarność EFS z PO PŻ
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Oferta edukacyjna Na rok szkolny 2019/20
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Zapis prezentacji:

Terapia zajęciowa

Plan prezentacji: Co to jest Terapia Zajęciowa Dla kogo jest przeznaczona Cele i obszary działalności Terapii Zajęciowej Miejsca pracy terapeuty zajęciowego Kształcenie TZ w Polsce Kształcenie TZ w Europie Projekt ENOTHE Cele studiów Kompetencje Portfolio Zakończenie

Terapia zajęciowa? To część nauk o zdrowiu w biopsychospołecznym ujęciu (occupational science). TZ jako profesja zajmuje się wieloaspektową rehabilitacją, poprawą dobrostanu fizycznego, psychicznego i społecznego osób i grup społecznych, poprzez wsparcie uczestnictwa w zajęciach uznanych przez osobę lub grupę społeczną, jako mające wartość i znaczenie.

Aktywności te są związane z obszarami: dbania o siebie i samoobsługi (self care) edukacji i pracy (productivity) wypoczynku i spędzania czasu wolnego (leisure) Działania te mogą również pozwalać uczestniczyć w życiu społecznym i ekonomicznym społeczności.

Terapia zajęciowa? Terapia zajęciowa jest umiejscowiona międzyobszarowo - w zakresie nauk: medycznych o zdrowiu o kulturze fizycznej społecznych. Jako sfera działań praktycznych oraz dyscyplina naukowa wymaga interdyscyplinarnego podejścia umożliwiającego podejmowania działań autonomicznie i w zespołach (multidisciplinary team)

Zwiększanie się zapotrzebowania społecznego na terapię zajęciową

Dla kogo terapia zajęciowa? osoby cierpiące na choroby psychiczne/zaburzenia psychiczne osoby niepełnosprawne intelektualnie, osoby z problemami w uczeniu się osoby z tymczasową bądź trwałą dysfunkcją narządu ruchu osoby starsze osoby wykluczone i zagrożone wykluczeniem rodziny

Jak to działa? Wspieranie rozwoju osobistego każdego uczestnika Poprawa zaradności życiowej Poprawa sprawności psychofizycznych Poprawa przystosowania i funkcjonowania społecznego Przygotowanie do zmiany: korzystania z oferty innych środków wsparcia i ekonomii społecznej

Cele i obszary działalności TZ Rehabilitacja społeczna Rehabilitacja zawodowa Integracja społeczna Tworzenie sieci wsparcia Przygotowanie osób niepełnosprawnych i chorych psychicznie do podjęcia pracy lub dalszej rehabilitacji

Miejsca pracy terapeuty zajęciowego Służba zdrowia Szpitale (oddziały neurologiczne/ urazowo- ortopedyczne/ reumatologiczne/ kardiologiczne/pediatryczne/ psychiatryczne) Centra rehabilitacyjne DPS Pensjonaty dla osób starszych Szkoły Więzienia

Miejsca pracy terapeuty zajęciowego Firmy projektujące oraz produkujące sprzęt adaptacyjny Korporacje (np. Skoda) Hostele dla bezdomnych Wszelkie placówki wsparcia społecznego Ośrodki reorientacji zawodowej Prywatna praktyka

TZ - UE MiejscMiejsca pracy terapeuty zajeciowego Specjalistyczne centra oraz ośrodki pobytu dziennego dla dzieci/nastolatków/dorosłych: upośledzonych umysłowo, z problemami sensomotorycznymi, społecznymi, emocjonalnymi i niepełnosprawnościami sprzężonymi Placówki systemu opieki nad osobami starszymi Placówki systemu opieki nad osobami z problemami zdrowia psychicznego

Miejsca pracy terapeuty zajęciowego Ośrodki dla dzieci i dorosłych z urazami mózgu Ośrodki/Zakłady pracy chronionej Treningi umiejętności zawodowych (rehabilitacja zawodowa) – instytucjonalnie i prywatnie Placówki systemu edukacji, w tym edukacji specjalnej System opieki domowej/ środowiskowej (wizyty domowe)

Kształcenie terapeutów zajęciowych w Polsce

Terapia zajęciowa prowadzona jest aktualnie w Polsce w ramach kształcenia policealnego Rozpoczęło się również kształcenie na poziomie szkolnictwa wyższego (AWF we Wrocławiu i na AWF w Krakowie)

Terapeuci zajęciowi w Polsce pracują głównie w systemie opieki społecznej W mniejszym stopniu w systemie opieki zdrowotnej Wpływ na to zjawisko ma dotychczasowy system kształcenia (słaby nacisk na praktykę kliniczną)

Kształcenie terapeutów zajęciowych w UE – studia wyższe

Analiza w 22 państwach europejskich: W 17 państwach ministrem właściwym dla zawodu jest minister ds. zdrowia, w pozostałych 5 - minister ds. socjalnych. We wszystkich państwach istnieje możliwość prywatnej praktyki (najwyższy wskaźnik w Niemczech). Bardzo ważna w kształceniu jest strona praktyczna (co najmniej 1000 godzin praktyk), z silnym uwzględnieniem kontekstu klinicznego.

Terapia zajęciowa jest kierunkiem medycznym Po skończeniu studiów w Wielkiej Brytanii - możliwość uzyskania specjalizacji (tylko w szpitalach –NHS –National Health Services)

„Doskonalenie potencjału naukowo-dydaktycznego w zakresie terapii zajęciowej kluczem do rozwoju uczelni wyższych”

Cele projektu Dostosowanie polskiego systemu kształcenia w zakresie terapii zajęciowej do standardów Światowej Federacji Terapeutów Zajęciowych (WFOT) i Europejskiej Sieci Terapii Zajęciowej w Szkolnictwie Wyższym (ENOTHE). Rozwój TZ jako zawodu. Rozwój TZ jako dyscypliny naukowej.

oraz uruchomienie studiów licencjackich zgodnie Cel bezpośredni projektu to wykształcenie nauczycieli terapii zajęciowej w szkolnictwie wyższym oraz uruchomienie studiów licencjackich zgodnie z Procesem Bolońskim oraz standardami ENOTHE

Cel studiów Uzyskanie kompetencji w zakresie terapii zajęciowej niezbędnych do podejmowania różnorodnych działań: na rzecz promocji zdrowia i zapobiegania niepełnosprawności i ograniczeniom w uczestniczeniu w życiu społecznym.

Cel studiów na rzecz poprawy dobrostanu fizycznego, psychicznego i społecznego jednostek i grup, w formie bezpośredniej terapii albo w obszarze organizowania wsparcia osób z ograniczeniami w funkcjonowaniu, osób z niepełnosprawnością oraz osób wykluczonych społecznie, dla poprawy ich funkcjonowania, integracji społecznej i aktywizacji zawodowej;

Cel studiów Przygotowanie do dalszych studiów na kierunku Terapia Zajęciowa i do uczestniczenia w badaniach naukowych.

Terapia zajęciowa na Wydziale Fizjoterapii AWF we Wrocławiu Zgodna z Krajowymi Ramami Kwalifikacji Zgodna ze standardami ENOTHE Ponad 1000 godzin praktyk Zgodna z założeniami profesjonalnymi WFOT

Tryb postępowania kwalifikacyjnego – Terapia zajęciowa, Wydział Fizjoterapii Ocena poziomu wiedzy z: biologii, j. angielskiego, WOS Za przedmiot maturalny zdany na poziomie: rozszerzonym kandydat może uzyskać maksymalnie: 150 pkt podstawowym kandydat może uzyskać maksymalnie 100 pkt

Terapeuta zajęciowy – kompetencje zawodowe Powinien posiadać więdzę i umiejętności z zakresu: - nauk medycznych (fizjoterapia, anatomia, ortopedia, neurologia, reumatologia, pediatria) oraz - patologii/ psychopatologii - biomechaniki - psychologii - pedagogiki - socjologii - prawa, głównie socjalnego

Kompetencje ogólne Kompetencje społeczne, interpersonalne Empatia Zrozumienie Cierpliwość Tolerancja Twórczość/kreatywność Życzliwość/serdeczność

PORTFOLIO

PORTFOLIO EDUKACYJNE Elastyczne, Dynamiczne, Interaktywne GDZIE? W jakim miejscu swojego procesu uczenia się znajduje się student? uczenia się znajduje się student? Life-long-learning STUDENT

Uczenie się poprzez tworzenie PORTFOLIO REFLEKSJA W którym miejscu jestem w odniesieniu do kompetencji, obranych celów; co osiągnęłam, a do czego podążam USTALANIE CELÓW Umiejętność ustalania czytelnych, specyficznych, mierzalnych celów oraz drogi zmierzającej do ich osiągnięcia OCENA Własna samoocena czy i w jakim stopniu osiągnięte zostały efekty kształcenia SELEKCJA PRAC Uważny, celowy wybór adekwatnych dowodów, na osiągnięty poziom kompetencji

Czym jest PORTFOLIO? Narzędzie do stymulowania rozwoju osobistego i zawodowego studenta w zakresie kompetencji ogólnych i specyficznych (w trakcie i po ukończeniu studiów)

Czym jest PORTFOLIO? Wizualnym zaprezentowaniem studenta jako rozwijającego się terapeuty zajęciowego Prezentuje studenta jako profesjonalistę poprzez wybór prac, które odzwierciedlają jej/jego wiedzę, umiejętności, postawy, przekonania i wartości.

Czym portfolio NIE JEST? Prostym, chronologicznym, zapisem pracy studenta w trakcie studiów

Dziękujemy za uwagę